1.035.468

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anyanyelvű oktatásunk

Válogatás a Magyarságkutató Tudományos Társaság nemzetközi tanácskozásán elhangzott előadásokból (Szabadkán, 1996. november 23-án)

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az anyaországukon kívül élő magyarság nemzeti identitásának megőrzése és az európai szintnek megfelelő szakemberképzés feltétele az önálló anyanyelvű oktatási rendszer kiépítése. A kisebbségben élő... Tovább

Előszó

Az anyaországukon kívül élő magyarság nemzeti identitásának megőrzése és az európai szintnek megfelelő szakemberképzés feltétele az önálló anyanyelvű oktatási rendszer kiépítése. A kisebbségben élő magyarság - erejéhez mérten - célul tűzte ki kulturális és történelmi hagyományaihoz méltó szakemberi és értelmiségi, valamint vállalkozói rétegének megteremtését, enélkül ugyanis elsorvad a nemzet életképessége, nyelve. Legsürgősebb tennivalónk az anyanyelvű oktatás megőrzése és fejlesztése az óvodáktól kezdve a felsőoktatási szintig. Tisztában vagyunk vele, hogy e komplex kérdésnek több síkja van: szükséges hozzá a szülőföldjéhez ragaszkodó nemzettárs (az iskolákba sok magyar ajkú gyermek), szükséges a megfelelő infrastruktúra (iskolák, kutatóközpontok, információs hálózat), kellenek könyvtárak, taneszközök (magyar tankönyvek) és nem utolsósorban magyar szakkáderek (szakemberek, tanárok) és egyéb szellemi feltételek.
A Magyarságkutató Tudományos Társaság szervezésében 1996. november 23-án Szabadkán egy tudományos tanácskozáson olyan témához nyúltunk, amely a Kárpát-medencében élő magyarság közös érdeke: Erdélyben, Felvidéken, Kárpátalján, Baranyában, Muravidéken és persze a Vajdaságban is meg kell tartanunk anyanyelvű iskoláinkat, különben gyökértelenné váltunk. Nyolcvan éve „gyakoroljuk" a kisebbségi létet, de a Vajdaságban például a kilencvenes években eddig még soha nem tapasztalt helyzetbe került a magyar nemzeti kisebbség. Jelentős a visszafejlődés a magyar oktatás és közművelődés terén, a háború és az elszegényedés elől nagyszámú fiatal család és értelmiségi menekült külföldre. Vissza

Tartalom

Bevezető gondolatok, köszöntők
Gábrityné dr. Molnár Irén: Mit kell tennünk a magyar nyelvű oktatásért? 9
Gábrityné dr. Molnár Irén 13
Kasza József 15
Pavel Domonji 17
A magyar oktatásügy helyzete a Kárpát-medencében
(plenáris ülés)
Honti Mária: Anyanyelv és kultúra 21
Dr. Tóth Lajos: A magyar tannyelvű oktatás a Vajdaságban 35
Dr. Cs. Gyimesi Éva: Az erdélyi magyar oktatás helyzetéről 63
Szigeti László: A magyar oktatásügy helyzete Szlovákiában 71
Fedinec Csilla: A magyar iskolahálózat Kárpátalján 87
Kiss Piroska: A magyar oktatás a háborús években Baranyában 113
Dr. Székely András Bertalan: Magyar nemzetiségi oktatás Szlovéniában 127
A magyar oktatás és iskolarendszer időszerű kérdései
(1. szekció)
Mirnics Károly: Az óvodától az egyetemig - anyanyelven 137
Dr. Ágoston Mihály: Az anyaországon kívül élő nemzetrészek anyanyelvű oktatási rendszerének időszerű kérdései 157
Dr. Bosnyák István: Iskolahálózat és útkeresés 163
Dr. Páll Sándor: A képviselő felelőssége 167
Mgr. Tóth-Glemba Klára: A könyvtárak helyzete Közép-Bánátban 169
Dr. Gidai Erzsébet: összegezés 175
Főiskolai és egyetemi képzés
(2. szekció)
Dr. Szalma József: Egyetemi oktatás és jogi keretek 181
Dr. Kulcsár-Szabó Ernőné: Támogatási formák a határon túli felsőoktatásnak 195
Egyed Albert: A magyarországi támogatások célja 201
Dr. Stark Ferenc: Felzárkózás a magyarországi követelményekhez 205
Tankönyvellátás
(2. szekció)
Székely Győző: Tankönyvbehozatal helyett - saját tankönyv 213
Muhi Béla: Az Ismeretterjesztő Füzetekről 217
Mirnics Zsuzsa: Azonosságtudat és tankönyvpótlás 219
Dr. Szalma József: Összegezés 223
A nemzeti kisebbségek nyelvhasználata
(3. szekció)
Mgr. Saffer Veronika: Anyanyelvápolás és környezetnyelv a gyakorlatban 227
Dr. Molnár Csikós László: A jugoszláviai magyar tanulók nyelvhasználati szokásai 235
Néphagyomány és oktatás
(3. szekció)
Dr. Szöllősy Vágó László: Néphagyomány és azonosságtudat 243
Beszédes Valéria: A néprajz helye az oktatásban 251
Dr. Horváth Mátyás: Összegezés 255
Zárónyilatkozat 261
Függelék
A kötet szerzőiről 269
A tanácskozás részvevőinek névsora 293
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Anyanyelvű oktatásunk

Az előlapon ajándékozási bejegyzés található.

Állapot:
1.740 ,-Ft
9 pont kapható
Kosárba
konyv