1.035.163

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A szervezeti magatartás alapjai

Alapszakos jegyzet a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói számára

Szerző

Kiadó: Aula Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 284 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN: 978-963-9698-85-7
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ezredforduló vezetői gyakorlata arra a felismerésre vezetett, hogy az emberi erőforrás a szervezeti siker egyik kritikus meghatározó tényezőjévé vált. A könyv ennek az erőforrásnak a... Tovább

Előszó

Az ezredforduló vezetői gyakorlata arra a felismerésre vezetett, hogy az emberi erőforrás a szervezeti siker egyik kritikus meghatározó tényezőjévé vált. A könyv ennek az erőforrásnak a „technológiáját" viszi közelebb az olvasóhoz. Célja kettős: egyfelől leírni az egyének, csoportok, szervezetek magatartásának, viselkedésének jellegzetességeit, törvényszerűségeit, másfelől számba venni azokat a lehetséges eszközöket, amelyekkel a vezetők mindezt befolyásolhatják a jobb szervezeti teljesítmény érdekében.
Ez a jegyzet a Budapesti Corvinus Egyetem Bachelor képzésében Szervezeti magatartást tanuló hallgatók számára készült, és követi a szervezeti valóság strukturális kérdéseit és azok vezetési problémáit tárgyaló Dobák Miklós - Antal Zsuzsanna: Vezetés és Szervezés 1-2. c. jegyzetet, egyben szorosan kapcsolódva is ahhoz. Jegyzetünk a vezetés magatartási kérdéseit tárgyalja és igyekszik visszacsatolni azokat a szervezeti-strukturális kérdésekhez.
A jegyzet 11 fejezete szervezeti magatartás szokásos témaköreit foglalja össze: az egyéni és csoport-, magatartást, a motivációt, a hatalmat, a leadershipet, a kultúrát, a konfliktusokat és a szervezeti változást, szervezeti tanulást.
Mivel a mű bevallottan majdani gyakorló vezetőknek és a vezetési szakmát elsajátítani igyekvő egyetemi, főiskolai hallgatóknak íródott, törekedtünk a témakörök tudományosan megalapozott bemutatására, de a tárgyalás módja és nyelvezete is azt szolgálja, hogy mindezt érthető és tanulható formában adhassuk közre. A könnyebb megértést további eszközök is szolgálják: ábrákkal, táblázatokkal, jegyzetekkel, bőséges irodalomjegyzékkel, példákkal, hasonlatokkal és mottókkal igyekeztünk a mondanivalót közelebb vinni az olvasóhoz. A könnyebb tanulhatóságot szolgálja az is, hogy szövegben a definíciókat kövér szedéssel emeltük ki. Minden fejezetet kiegészít egy felsorolás amely a kulcskategóriák angol megfelelőit foglalja össze.
A Bachelor képzésben tanult Szervezeti magatartás tananyag elsődleges célja, hogy a hallgatókat megismertesse a vezető munka magatartási megalapozását jelentő elméletekkel, modellekkel, módszerekkel - ezek a vezetői munka egyfajta „szerszámkészletének" tekinthetők. A Master szintű képzésben ezekre az alapokra fogunk építeni: megvizsgáljuk, hogy ezek az eszközök milyen problémakörnyezetben alkalmazhatók eredményesen, az egyes eszközök alkalmazása milyen módon kapcsolódik össze, illetve milyen eszközök együttes alkalmazása okoz nehézségeket, jelenthet kockázatokat. Bachelor szinten tehát az elméleti alapokat sajátítjuk el, Master szinten pedig a vezető alkalmazások állnak majd a gondolkodás középpontjában.
A címlapon egyetlen szerző neve olvasható, mégis a jegyzet valódi csapatmunka eredménye. A szerző egy olyan műhely, alkotó közösségnek - a BCE Vezetéstudományi Intézetének - tagja, amelynek légköre, szakmai közössége nélkül ez a jegyzet nem jöhetett volna létre. E munka szervesen illeszkedik egy közel két évtizedes kutatási és tananyag-fejlesztési folyamatba, alapozva annak minden eredményére, átvéve szemléletmódját, gondolkodását.
Külön köszönettel tartozom Kiss Csabának, aki az ábrák megrajzolásával, a kézirat végső formára rendezésével, szerkesztésével és a tanulhatóságot elősegítő számtalan szövegszerű javaslatával a jegyzet megjelenéséhez pótolhatatlanul hozzájárult. Vissza

Tartalom

1. FEJEZET 1
1. MI A SZERVEZETI MAGATARTÁS? 2
1.1 A szervezeti magatartás tárgya, tartalma 2
1.2 A szervezeti teljesítmény 4
1.3 Egyén, csoport, szervezet, környezet 5
1.4 Egyén és szervezet közötti szerződés 6
Jegyzetek 9
2. FEJEZET
2. EGYÉN A SZERVEZETBEN 12
2.1 Képességek 12
2.2 Személyiség 14
2.2.1 Személyes vonások, tulajdonságok 14
2.2.2 Személyiségszerkezet 17
2.3 Hiedelmek, értékek, beállítódás 18
2.3.1 Hiedelmek 18
2.3.2 Értékek 21
2.3.3 Beállítódás (attitűd) 23
2.3.4 A kognitív disszonancia 25
2.4 Tanulás 26
2.4.1 „Feltételes reflex"-elmélet 27
2.4.2 Megerősítéselmélet 27
2.4.3 A társas tanulás elmélete 28
2.4.4 Komplex tanulás 29
2.4.5 Tudatos-tudattalan tanulás 29
2.4.6 A változások tanulása: kiolvasztás, változtatás, visszafagyasztás 31
2.4.7 A tanulás korlátai, az egy- és kéthurkos tanulás 31
2.5 Érzékelés, észlelés, ítéletalkotás 33
2.5.1 Érzékelés 33
2.5.2 Észlelés 33
2.5.3 Ítéletalkotás: oksági tulajdonítás (attribúciós elmélet] 36
2.5.4 Egy emberkép modell: McGregor X-Y elmélete 40
2.6 Egyéni döntés, problémamegoldás 41
2.6.1 Probléma 41
2.6.2 Döntés 43
2.7 Szótár 44
2.8 Ellenőrző kérdések 44
2.9 Jegyzetek a 2. fejezethez 44
3. FEJEZET
3. MOTIVÁCIÓ 50
3.1 A motiváció tartalomelméletei 53
3.1.1 Maslow szükséglethierarchiára alapozott motivációelmélete 53
3.1.2 Herzberg kéttényezős modellje 57
3.1.3 Alderfer létezés-kapcsolat-fejlődés (ERG) elmélete 61
3.1.4 McClelland kapcsolat-teljesítmény-hatalom elmélete 61
3.1.5 Hunt cél-motiváció elmélete 62
3.1.6 Összefoglaló megállapítások a tartalomelméletekről 65
3.2 A motiváció folyamatelméletei 67
3.2.1 Skinner megerősítéselmélete 68
3.2.2 Célkitűzés-elmélet 70
3.2.3 Elváráselmélet 72
3.2.4 Méltányosságelmélet 75
3.2.5 Összefoglaló megállapítások a folyamatelméletekről 75
3.3 SZÓTÁR
3.4 Ellenőrző kérdések 75
Jegyzetek a 3. fejezethez 75
4. FEJEZET 81
4. CSOPORTOK A SZERVEZETBEN 83
4.1 A csoport a szervezeti és vezetési irányzatok tükrében 83
4.2 Az egyén és a csoport 84
4.3 A szervezet és a csoport 85
4.4 A csoport külső feltételrendszere 86
4.5 A csoport struktúrája 89
4.5.1 A csoport mérete 89
4.5.2 Csoportösszetétel 90
4.5.3 Szabályok, csoportnormák 90
4.5.4 Státusz 93
4.5.5 Csoportszerepek 94
4.5.6 Csoportfolyamatok 94
4.5.7 A csoportok fejlődése 94
4.6 Csoportos döntéshozatal 94
4.7 Szótár 94
4.8 Ellenőrző kérdések 94
Jegyzetek a 4. fejezethez 94
5. FEJEZET 103
5. KOMMUNIKÁCIÓ A SZERVEZETBEN 104
5.1 A kommunikáció hagyományos modellje 104
5.2 A kommunikáció iránya és formái 105
5.3 A kommunikáció magatartási befolyásoló tényezői 107
5.3.1 A kommunikáció érzelmi, csoportdinamikai és kulturális jellegzetességeiből eredő zajok 107
5.3.2 A küldő szándékából származó zajok 108
5.3.3 A fogadó észleléséből és értelmezéséből eredő zajok 109
5.3.4 A visszacsatolás során felmerülő zajok 110
5.4 Tárgyalás 110
5.5 Szótár 115
5.6 Ellenőrző kérdések: 116
Jegyzetek az 5. fejezethez 116
6. FEJEZET
6. HATALOM, SZERVEZETI POLITIKA 120
6.1 A hatalom fogalmi meghatározása 120
6.1.1 Szűkösség 121
6.1.2 Helyettesíthetőség 121
6.1.3 Bizonytalanság 122
6.2 A hatalom forrásai 122
6.2.1 Személyes hatalomforrások 123
6.2.2 A szervezetek által biztosított (strukturális) hatalomforrások 123
6.2.3 A szervezet külső függőségéből következő hatalom 126
6.3 A hatalmi erőtér 127
6.4 Szervezeti politika 128
6.4.1 A szervezeti politika célja: mire használjuk hatalmunkat? 128
6.4.2 A szervezeti politika eszközei: stratégiák és taktikák 130
6.5 Egy praktikus térkép a szervezeti hatalmi viszonyokban való tájékozódáshoz 134
6.6 Szótár 136
6.7 Ellenőrző kérdések: 137
6.8 Jegyzetek az 6. fejezethez 138
7. FEJEZET 141
7. LEADERSHIP 142
7.1 Mi a leadership?
7.2 A leadership-elméletek történeti áttekintése 143
7.2.1 A klasszikusok leadership felfogása 144
7.2.2 A vezetői tulajdonságokon alapuló leadership közelítések 144
7.2.3 Döntésközpontú leadership-elméletek 145
7.2.4 Személyiségközpontú leadership-elméletek 148
7.2.5 A kontingencialista leadership-modellek 151
7.2.6 Vezetői magatartás: a döntésközpontú és a személyiségközpontú vezetési stílusok összevetése 152
7.2.7 Az ezredforduló leadership modelljei 152
7.3 Hatalom és/vagy leadership? 152
7.4 Szótár 152
7.5 Ellenőrző kérdések: 152
Jegyzetek a 7. fejezethez 152
8. FEJEZET 175
8. Konfliktusok a szervezetben 176
8.1 Mi a szervezeti konfliktus? 176
8.1.1 Jó vs. rossz konfliktus 177
8.1.2 A konfliktus kialakulásának folyamata 180
8.2 A konfliktusok kezelése egyéni szinten 182
8.3 Konfliktusok kezelése szervezeti szinten 189
8.3.1 A szervezet hálózatmodellje 189
8.3.2 Magatartásformák szervezeti szintű konfliktusok esetén 189
8.4 A csoportközi konfliktusok kezelésének eszközei 189
8.5 Szótár 189
8.6 Ellenőrző kérdések 189
8.7 Jegyzetek a 8. fejezethez 189
9. FEJEZET 199
9. A SZERVEZETI KULTÚRA 200
9.1 Mi a szervezeti kultúra 200
9.1.1 A szervezeti kultúra fogalma, tartalma 201
9.1.2 A szervezeti kultúra kialakulásának folyamata 202
9.1.3 A szervezeti kultúra szintjei 203
9.2 Nemzeti kultúra - szervezeti kultúra - szubkultúrák 206
9.2.1 Nemzeti kultúra 206
9.2.2 A GLOBE kutatás eredményei 209
9.2.3 Szubkultúrák 211
9.3 Néhány kultúramodell 211
9.3. Handy kultúra tipológiája 211
9.3.2 Quinn szervezetikultúra-modellje 211
9.3.3 Egy érdekes megközelítés: szakmakultúra - szervezeti kultúra 211
9.4 Erős-gyenge kultúra 211
9.5 Szótár 211
9.6 Ellenőrző kérdések 211
9.7 Jegyzetek a 9. fejezethez 211
10. FEJEZET 225
10. SZERVEZETI VÁLTOZÁS, SZERVEZETI TANULÁS 226
10.1 Változás - szervezeti nézőpontból 227
10.2 A Változásvezetés magatartási nézőpontú folyamata 228
10.3 A változásokkal szembeni ellenállás 229
10.3.1 A szervezeti ellenállás személyi okai 230
10.3.2 A szervezeti ellenállás szervezeti okai 231
10.4 Változásvezetési stratégiák és taktikák 233
10.4.1Változásvezetési stratégiák 234
10.4.2Változásvezetési taktikák 234
10.5 Organizational Development 234
10.6 Egy változásvezetési forgatókönyv 234
10.7 Szótár 234
10.8 Ellenőrző kérdések: 234
Jegyzetek a 10. fejezethez 234
11. FEJEZET 249
11. SZERVEZETI TANULÁS - TANULÓ SZERVEZET 250
11.1 Tanulás - szervezeti tanulás 251
11.2 Tudás 254
11.2.1 Tudás, információ, adat 254
11.2.2 A kihívás: információ vagy tudás - avagy mi számít versenyelőnynek? 256
11.2.3 A tudás megragadhatósága: a megfogható vagy a személyes-kulturális tudás jelent versenyelőnyt? 256
11.3 A szervezeti tanulás folyamata 257
11.3.1 A szervezeti tudás létrehozása 258
11.3.2 A tudás szervezeti elterjesztése és rögzítése (szervezeti memória, szervezeti felejtés) 259
11.3.3 A szervezeti tanulás eredménye 261
11.4 A tanuló szervezet 5 alapelve 262
11.5 A tanuló szervezet építésének Garvin-féle modellje 262
11.6 Szótár 262
11.7 Ellenőrző kérdések: 262
11.8 Jegyzetek a 11. fejezethez 262
IRODALOMJEGYZÉK 272

Bakacsi Gyula

Bakacsi Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bakacsi Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv