1.035.200

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kompetens csecsemő

Az ember preverbális fejlődése

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor

Kiadó: Pont Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 258 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-9312-54-1
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Mit üzen ez a szó, hogy kompetencia? A pszichológia a kompetenciaérzést az egyén személyes képességének megtapasztalásából és a valódi teljesítményéből eredő érzésként definiálja. Ez a pozitív érzés, mely sikerélményt nyújt, a fejlődés sarkalatos, előrevivő tényezője. Maga a kompetenciaélmény mint hatóerő, effektivitás jelenik meg. A szociális kompetencia a mindennapokban szerzett tapasztalatok alapján alakul ki. Az én megélésének az alapja az együttes élmény; és a pozitív élmények adják a gyerek hatékonyság-élményének az alapját. Az anya-gyerek-apa kapcsolat a kompetencia gyakorlóterülete, ahol a gyerek a tárgyi világ és a saját belső történéseinek kontrollját tanulja meg. A kompetencia az önszabályozás és az én-tudatosság fejlődésének a megalapozója, melyre a környezet közvetlen hatást gyakorol. Egy jó énkép kialakításának a lehetőségét biztosítja az önálló személyiség, az önálló élettér tiszteletben tartása, valamint a gyerek kompetenciájának a megértése. Ezért is kiemelt... Tovább

Fülszöveg

Mit üzen ez a szó, hogy kompetencia? A pszichológia a kompetenciaérzést az egyén személyes képességének megtapasztalásából és a valódi teljesítményéből eredő érzésként definiálja. Ez a pozitív érzés, mely sikerélményt nyújt, a fejlődés sarkalatos, előrevivő tényezője. Maga a kompetenciaélmény mint hatóerő, effektivitás jelenik meg. A szociális kompetencia a mindennapokban szerzett tapasztalatok alapján alakul ki. Az én megélésének az alapja az együttes élmény; és a pozitív élmények adják a gyerek hatékonyság-élményének az alapját. Az anya-gyerek-apa kapcsolat a kompetencia gyakorlóterülete, ahol a gyerek a tárgyi világ és a saját belső történéseinek kontrollját tanulja meg. A kompetencia az önszabályozás és az én-tudatosság fejlődésének a megalapozója, melyre a környezet közvetlen hatást gyakorol. Egy jó énkép kialakításának a lehetőségét biztosítja az önálló személyiség, az önálló élettér tiszteletben tartása, valamint a gyerek kompetenciájának a megértése. Ezért is kiemelt jelentőségű a szülők megfelelő információhoz juttatása, biztonságérzetének fokozása, támogatás, mely visszahat a gyerekre. Ehhez a támogató munkához ad összefoglaló, elméleti áttekintést ez a könyv, amel 1993-as első megjelenése óta Németországban tizenkét kiadást ért meg. Vissza

Tartalom

Köszönetnyilvánítás4
Előszó5
Bevezetés7
Szüksége van-e a pszichoanalízisnek a közvetlen megfigyelésre épülő fejlődéslélektanra?11
Előzmények11
Új csecsemőszemlélet12
Rekonstrukció versus közvetlen megfigyelés13
A rekonstruktív fejlődéslélektan problémái15
Pszichoanalízis és közvetlen megfigyelés: összeegyeztethető-e vagy nem?16
Empátia16
Viselkedés és átélés17
Normalitás és patológia17
Alkalmazkodás és konfliktus18
A rekonstruált és a valódi gyermek19
Összefoglalás23
A kompetens csecsemő24
Vizsgálati módszerek24
A preferencia-paradigma24
A habituációs paradigma26
A meglepődési paradigma és a familiarizáció-újdonság módszer26
A megfigyelési technológia és a műtermék gyanúja27
Kísérleti eredmények28
Vizuális észlelés28
Auditív észlelés30
Szaglás és ízlelés31
Keresztmodális észlelés32
Összefoglalás35
Autizmus és szimbiózis: kritikai szemszögből37
Autisztikus pszichózisok37
Az autizmus mint normál fejlődési szakasz38
Érvek az autizmusfogalom megtartása mellett40
A fogalom relativizálása40
Az autizmus, mint neurológiai fejlődési szakasz és a korai kompetenciák pszichikai jelentéktelensége42
Autizmus és alvás44
Összefoglalás44
Szimbiózis46
A fogalom tisztázása46
Szimbiotikus pszichózisok46
A szimbiózis mint normál fejlődési szakasz47
Érvek a szimbiózisfogalom megtartása mellett48
A szimbiózis mint kapcsolat48
Kitérő: A kompetens csecseő II.: Interakciós kompetencia50
A szimbiózis mint fantázia56
A szimbiózis mint meghatározó pillanat57
Összefoglalás62
A szimbiózisfogalom klinikai haszna63
Az érzékletek egysége és az észlelés folyamata65
A szelférzet (sense of self) mint a fejlődés szervezőelve65
A szelférzet fejlődési szintjei66
A bontakozó szelférzet67
A bontakozó szelférzet prereflexív természete73
A bontakozó szelférzet klinikai jelentősége74
A magszelférzet és összetevői74
A szelf, mint a cselekvések előidézője75
Szelfkoherencia77
Kitérő: A hasítás kritikája81
Szelfaffektivitás és emlékezet84
Összefoglalás85
A self-with-other mint a szimbiózis utódja86
A szelférzet klinikai jelentősége88
A diszkrét affektusok90
Történeti áttekintés90
Az affektusok az akadémikus pszichológiában90
Az affektusok az akadémikus fejlődéslélektanban92
Az affektusok újrafelfedezése94
Etológiai elméletek94
Tökéletesített mérési módszerek95
Arckifejezés és érzés96
A kérdésfeltevés96
Affektuskifejezések a csecsemők arcán: eredmények99
Az arckifejezés és az érzés kezdeti összhangja103
Az érzés feedback-elmélete104
Kiegészítések107
Érzelem-előfutárok, érzelmek, érzelemcsaládok108
A szelf affektív magja és a szelférzet kontinuitása112
Az affektusfejlődés pszichoanalitikus elmélete114
Bevezetés114
A pszichoanalitikus affektuselmélet vázlata115
Közös témák a pszichoanalitikus és az akadémikus affektuspszichológiában120
Egy integrációs esettanulmány122
Következtetések127
Indulatáttétel és arckifejezés131
Interszubjektivitás és affektivitás133
Interszubjektivitás133
Affect attunement135
Példák135
Az attunement formái136
Az attunement, mint a szülői fantáziák transzmissziós szíja138
A harmónia, mint a fejlődés motorja139
Interszubjektivitás és ösztönelmélet141
A kognitív fejlődés144
Piaget elmélete a korai gondolkodásról144
A tárgyállandóság kialakulása144
A belső kép létrejötte148
Összefoglalás150
A korai gondolkodás pszichoanalitikus elmélete151
Gyermeki grandiozitás151
Hallucinatórikus vágyteljesítés153
Elsődleges és másodlagos folyamat156
Megoldatlan kérdések161
Korai tapasztalatreprezentáció, forgatókönyv-elmélet, ismétlési kényszer163
Szimbólum, vágy, konfliktus, elhárítás170
Fantázia és interakció174
Bevezetés174
A pszichoanalízis hozzájárulása a csecsemőkutatáshoz: az interakció fantazmatikus dimenziója174
Példák176
A fantázia az akadémikus fejlődéslélektanban: jelentéstulajdonítások178
A múltbéli tapasztalatok belső reprezentációi és ezek interakciós jelentpsége: a kötődéselmélet180
A tudattalan fantáziák oksági szerepe az interakcióban183
Gyermeki tünetek és tudattalan jelentéstulajdonítás185
Összefoglalás: tíz tézis188
Nyomonkövetéses vizsgálatok190
A kezdetleges fantázia meghatározó ereje193
A pszichoanalízis további hozzájárulása a csecsemőkutatáshoz194
A csecsemőkutatás klinikai jelentősége199
Esetleírások és néhány fontosabb gondolat199
Modelljelenetek203
Az idegen helyzet, mint modelljelenet203
Rekonstrukció és tapasztalati nyilvánvalóság206
Rekonstrukció, valós trauma, valóság208
A kontingenciaparadigma mint modelljelenet210
Példák211
Elméleti és klinikai következmények212
Kontingenciatapasztalat és pszichopatológia213
A pszichoanalitikus folyamat Mount-Zion modellje214
Kontingenciatapasztalat és érzelmi betekintés216
Összefoglalás217
Megjegyzések219
Irodalomjegyzék227

Martin Dornes

Martin Dornes műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Martin Dornes könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv