1.035.475

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kereskedelmi vállalkozások gazdálkodása és vezetése I.

Főiskolai jegyzet

Szerző
Lektor

Kiadó: BGF Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 145 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

1. Bevezetés, a kereskedelem nemzetgazdasági összefüggései Kereskedelemmel naponta találkozunk, amikor a napi szükségleteinkhez tartozó árukat beszerezzük. A kereskedelem fogalma azonban ennél... Tovább

Előszó

1. Bevezetés, a kereskedelem nemzetgazdasági összefüggései Kereskedelemmel naponta találkozunk, amikor a napi szükségleteinkhez tartozó árukat beszerezzük. A kereskedelem fogalma azonban ennél sokkal tágabb, hiszen kiskereskedelemről, nagykereskedelemről, bel- illetve külkereskedelemről beszélünk. A kereskedelem fogalmát alapvető funkciójából vezetjük le. Életünk fenntartásához anyagi javakra és szolgáltatásokra van szükségünk, melyeket a modern társadalmak munkamegosztásban állítanak elő. Az egyes emberek saját szükségletükön felül eladásra is termelik áruikat, és a szükséges, de általuk nem termelt javakat megvásárolják. A kereskedelem a termelés és a fogyasztás közé ékelődött összehangoló, közvetítő funkció, amely biztosítja a megtermelt javak fogyasztóhoz juttatását, illetve azt, hogy a termelők eladhassák eladásra termelt árujukat. E funkcióban a kereskedelem aktív szereplő mind a termelés mind a fogyasztás érdemi befolyásolására képes. A kereskedelem ezzel a képességével fontos szerepet játszik mind a nemzetgazdaság működésében és fejlődésében, mind pedig a lakosság életszínvonala döntő részének megjelenítésében, jövedelmeinek és fogyasztásának alakulásában és alakításában. E témákkal foglalkozunk az 1.1., 1.2., 1.3., 1.4. és 1.5 fejezetekben. A kereskedelem mai fejlettségi szintjét azonban nem érthetnénk meg a kereskedelmi vállalati szerkezet átalakulásának 1945-től napjainkig terjedő története nélkül. Ennek legfontosabb mozzanatait emeljük ki az 1.6. fejezetben. A jövőt a globalizálódó és az Európai Unióba integrálódó kereskedelem mutatja, erről mutat be néhány fontos elemet az 1.7. fejezet. Vissza

Tartalom

1. BEVEZETÉS, A KERESKEDELEM NEMZETGAZDASÁGI ÖSSZEFÜGGÉSEI 3
1.1. A kereskedelem helye a nemzetgazdaságban 3
A kereskedelem a társadalmi újratermelésben 4
A kereskedelem üzletkörök és tevékenységek szerinti csoportosítása 5
A kereskedelmi vállalkozások méret és tulajdonosok szerinti csoportosítása 8
1.2. Piac és áruforgalom, a kereskedelem feladatai 8
Szükséglet 8
Piac 9
Kereslet 9
Az ár, mint piaci kategória 11
A kereskedelem feladatai 12
1.3. Életszínvonal és életszínvonal politika 13
Az életszínvonal meghatározó tényezői 14
1.3.1. Társadalmi, gazdasági, környezeti háttér 14
A társadalmi szerkezet változásai 14
1.3.2. A lakosság jövedelmei 16
1.3.3. A lakosság fogyasztása, lakásviszonyok 17
1.3.4. Társadalmi szolgáltatások 17
1.3.5. Az életszínvonal politikával szemben támasztott főbb követelmények 18
1.4. A lakosság jövedelmei 19
A lakosság jövedelmei, a jövedelem újraelosztás, a jövedelmi arányok 19
A jövedelmek eloszlása és a kereskedelem kapcsolata 21
A lakosság jövedelemelvárásai I 21
1.5. A lakosság fogyasztása és a kiskereskedelmi forgalom 21
Az áruforgalom fejlődése, szerkezeti változásai a 90-es években 23
1.6. A kereskedelem vállalati szerkezetének változása 24
1.7. A kereskedelemmel kapcsolatos szabályozások az EU-ban 28
A kereskedelem struktúrája és fejlődése az EU-ban 28
A tagállamok és az EU kereskedelemmel kapcsolatos intézkedései 28
2. A KERESKEDELMI VÁLLALKOZÁS 30
2.1. A menedzsment fogalma és alapvető jellemzői 30
2.2. A kis- közepes- és a nagyvállalkozás a kereskedelemben 31
2.3. A kereskedelmi vállalkozás alapvető gazdasági folyamatai 32
3. A KERESKEDELMI VÁLLALKOZÁS KÖRNYEZETE 35
3.1. Nemzeti gazdaságfejlesztési stratégia, gazdasági mechanizmus, gazdaságpolitika 35
3.2. A forgalom komplex marketing rendszere 40
3.3. A vevők viselkedésének jellemzői 43
3.4. A piaci verseny jellemző vonásai 46
3.5. A gazdasági vállalkozások érdekképviseletei 48
A gazdasági kamarák
A szakmai érdekképviseleti szervek 52
3.6. A vállalkozás és a természeti környezet kölcsönhatásai 53
4. A KERESKEDELEMI VÁLLALKOZÁSOK STRATÉGIÁI 54
Kereskedelmi stratégiatípusok 57
4.1. A stratégiai tervezés folyamata és a cég küldetési nyilatkozata 61
4.2. A vállalat stratégiai céljainak meghatározása 62
4.3. A lehetőségek elemzése, a stratégia meghatározása 65
4.4. A stratégiai tervezési és irányítási rendszer 67
4.5. Példa: A Fotex Rt 69
5. A KERESKEDELMI VÁLLALKOZÁS ÜZLETI TERVEZÉSE 71
5.1. az üzleti terv lényege, célja 71
5.2. az üzleti terv felhasználói 72
5.3. az üzleti terv tartalma 72
5.3.1. Vezetői összefoglaló 73
A vállalkozás és az üzletág általános bemutatása 73
5.3.2. Termékek és szolgáltatások, piacelemzés 74
Marketing terv 74
Működési terv 77
Vezetőség és szervezeti felépítés 78
Az üzleti terv elkészítésének lépései 79
Struktúra és tőkésítés 79
Pénzügyi terv 80
Vagyon és tőkestruktúra mutatók 83
Hatékonysági mutatók 83
Jövedelmezőségi mutatók 83
Eladósodottsági és hitelképességi mutatók 85
7. az ÉRTÉKESÍTÉS 86
7.1. az értékesítés elemzése 86
7.1.1. Az elemzés céljai, tartalma 86
6.1.2. Az elemzésben használt leggyakoribb mutatók és összefüggések 86
6.1.3. A forgalom változásának összefüggései más mutatókkal 88
6.1.4. Szakmai hipotézisek, a forgalmat befolyásoló tényezők vizsgálata 89
6.1.5. Az elemzési munka menete, adatmegjelenítés, grafikonok 90
6.1.6. A vállalati monitoring mint elemzést támogató rendszer 90
6.2. példa a forgalom és az árrés ÖSSZEFÜGGÉSEIRE 91
6.3. az értékesítés ösztönzése 93
6.3.1. Az ösztönzés általános elvei, a promóciós stratégia 93
6.3.2. A marketing kommunikációs rendszer, a reklám menedzsmentje 95
6.3.3. A közvetlen vásárlásösztönzés eszközei és menedzsmentje 97
6.3.4. A kereskedelem ösztönzésének eszközei 98
6.3.5. Értékesítés-ösztönzés az induló vállalkozásban 99
6.4. vevőkiszolgálás szervezése, MÓDJAI ÉS ESZKÖZEI 100
6.4.1. A vevőkiszolgálás mint integrált feladat 101
6.4.2. A vevőkiszolgálás szokásos módjai 101
6.4.3. A vevőkiszolgálás szolgáltatási szintjének meghatározása 102
6.4.4. A személyes eladás szerepe 103
6.4.5. A szolgáltatások sajátosságai 106
7. BESZERZÉS ÉS KÉSZLETGAZDÁLKODÁS 108
7.1. az áruforgalmi szervezet STRUKTÚRÁJA ÉS FUNKCIÓI 108
7.2. a beszerzés folyamata, stratégiája 110
7.3. Alvállalkozók alkalmazása 11
7.4. példa a megfelelő szállító KIVÁLASZTÁSÁRA 114
8. A KÉSZLETGAZDÁLKODÁS ELEMZÉSE, TERVEZÉSE 117
9. INTEGRÁLT ÁRUFORGALMI ÉS PÉNZÜGYI TERVMODELL 121
9.1. a kereskedelmi áruforgalmi terv KÉSZÍTÉSE 121
9.2. az értékbeli terv lebontása 123
9.3. pénzügyi oldal, eredmény kimutatás és CASH-FLOW 128
10. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK ÉS MÓDOK, A FRANCHISE 133
10.1. Egyéni vállalkozás 133
10.2. Gazdasági társaságok 134
10.2.1. Betéti társaság (bt) 135
10.2.2. Korlátolt felelősségű társaság (kft) 135
10.2.3. Részvénytársaság (rt) 136
10.2.4. Szövetkezet 137
10.3. A franchise, mint a vállalkozás egy módja 138
10.3.1. A franchise alaptípusai 138
10.3.2. A franchise rendszer előnyei és hátrányai..139
10.3.3. A franchise szerződés tartalma 141
Felhasznált irodalom: 142
Tartalomjegyzék 143

Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv