1.035.232

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kereszténység és korunk I-V.

I.: Vallás és vallástalanság/II.: Jézus Krisztus/III.: A hiszekegy/IV.: Az egyház/V.: A keresztény élet

Szerző
Fordító

Kiadó: Négy pécsegyházmegyei pap
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 2.681 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Negyedik kiadás, a Dunántúli Nyomda R. T. nyomása, Pécs. Első pécsi kiadás!
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

ELŐSZÓ A IV. KIADÁSHOZ.
I. kötet
Husz éve, hogy Spett Gyula Bougaud jelen munkáját harmadszor sajtó alá rendezte. A III. kiadás példányai rég elfogytak és ma már csak elvétve juthatunk a... Tovább

Előszó

ELŐSZÓ A IV. KIADÁSHOZ.
I. kötet
Husz éve, hogy Spett Gyula Bougaud jelen munkáját harmadszor sajtó alá rendezte. A III. kiadás példányai rég elfogytak és ma már csak elvétve juthatunk a féltékenyen őrzött kiváló mű birtokába. Pedig mennyire vágynak utána. Ifjabb nemzedékünk is tudja, hogy Bougaudnak mindvégig emelkedett hangon, költői lendülettel és klasszikus stílusban megirt hatalmas apologiája melegség, világosság és elegáncia szempontjából különösen, messze túlszárnyalja az utána napvilágra került fenséges hitvédö iratokat mind. Mindenek között legközelebb áll szivünkhöz. E körülmény indított minket arra, hogy Bougaud jeles könyvét ismét sajtó alá rendezzük. Az általános öröm és érdeklődés, mely e IV. kiadás hirének nyomában kelt, legerősebb bizonysága annak, hogy Bougaud-t újra ki kellett adni. Adjuk pedig a Spett-féle fordításban minden toldás nélkül, jóllehet a hitvédő irodalom tudományos kutatások révén ismét ujabb adatokkal gazdagodott. Mindössze csak arra törekedtünk, hogy a különben szép és magyaros fordítás a legújabb helyesírás szabályainak is megfelelő legyen.
Fogadja a magyar olvasóközönség e IV. kiadást is oly szívesen, mint a megelőző kiadásokat.
Pécs, 1912. junius.
A KIADÓK.

II. kötet előszava
Oh emberek, legyen vallástok. Legyetek katholikusok vagy protestánsok; legyetek zsidók vagy akár törökök; csak vallástok legyen. Csalódni az igaz Isten felől: baj: de nem ismerni el, nem imádni Istent: bűn. Aki Isten, oltár, imádság, istentisztelet nélkül él: messze marad a barbárok mögött, alábbvaló a vadaknál, kizárja magát az emberiségből.
Megsérti Istent.
A vallás érzelmét belénk öntötte Isten. A vallás tényét rajtunk kivül helyezte. Egyik a másikhoz vezet. Ezt, amaz igazolja. Csak szemlélni és hallgatni kell.
Szemlélni alázatos szemmel, hallgatni tiszta szívvel.
E két föltétel mellett felocsúdik az ember és azt mondja: Nem, tovább élni így nem lehet. Ész, lelkiismeret, a századok szava, emberi méltóságom, maga a becsület és örök érdekeim nem engedik, hogy tovább is Isten nélkül éljek.
Ez az első lépés.
Itt egy másik kérdés merül föl: kell vallás, de melyik? A természeti vallás nem elég? Ez alatt azt a vallást értem, melyet e mü első könyvében rajzoltunk; midőn az ember Istenhez emelkedik imádással, imádsággal és hálaadással; midőn Isten az emberhez leszáll segélyével...

III. kötet előszava
Mióta a kereszténységnek ez új tárgyalását megkezdettük, két fontos lépést tettünk. Először teljes bizonyosság fényében láttuk, hogy az embernek vallás kell. Magunkba mélyedve hallottuk az észt, a lelkiismeretet, a szívet, minden tehetségünket, midőn így szóltak hozzánk: „Isten és az ember rokonszenvező lények; két egymást kereső szeretet s a vallás ama fölséges szentély, hol találkoznak."
Istennek fölkeresésére szánva el magunkat azon tanakodtunk: mikép fogjunk hozzá. „Az embernek - mondtuk - kell vallás, de melyik vallás?" midőn egyszerre egy embert láttunk feltűnni kegyelemmel és igazsággal telve, ki egyhez sem hasonlított a többiek közöl; ki a közéletben alig három évet töltött; ki egyetlen sort sem írt; kinek tanítványai által összegyűjtött szavai húsz lapra leférnének; ki a földön oly világosságot gyújtott, azt oly örvényből emelte ki, oly istenileg teremtette újjá, hogy lehetetlen be nem vallanunk: több ő mint ember.

IV. kötet előszava
Elértünk immár az egyház nagy kérdéséhez, e század életkérdéséhez.
Valóban, értelmes és komoly embernek nem elég fölhagyni az e mű első kötetében ecsetelt közönyös és vallástalan élettel, amaz Isten, istenitisztelet, imák nélkül folytatott élettel, melyet a pogány ó-kor nem ismert s melytől elborzadt volna.
Továbbá nem elég lelkesedésre gyúladni Krisztus Urunk személye, „e fönséges és szelíd megfeszült" iránt, kinek szépségében nem volt és nem is lesz soha mása.
Sőt nem elég Jézus Krisztus valódi jellemét fölérteni, és benne a megtestesült Igét, Isten örök Fiát imádni, ki a bűnös emberiség megváltása és üdvözítése végett emberré lőn.
Nem, mindez nem elég: be kell lépni egyházába; mert alapított egyet ama meghagyással, hogy folytassa az ő küldetését, terjessze szét a tér és idő minden pontjára a világosságot, erényt, isteni életet, melyet a földre hozott. Ha ezt nem teszi vala, miért jött volna e világra? Halálával a szellem visszaesett volna régi sötétségébe, a szív régi gyarlóságaiba és romlottságába. Krisztus teljesen elenyészett volna, mint ama ragyogó és haszontalan meteorok, melyek bevilágítják az ösvényeket, de nem segítenek át rajtok.

V. kötet előszava
Midőn tizennégy évi munka után e müvet befejezem, a lelkemet eltöltő érzelmekre nem találok megfelelőbb kifejezéseket, mint Keplernek hasonló körülményben irt következő szavait: „Mielőtt fölkelnék az asztaltól, melynél annyit búvárkodtam, nincs egyéb hátra, mint fölemelnem szemeimet és kezeimet az égre s alázatos áhítattal a minden tudomány szerzőjéhez fordulnom. Ó te, ki az egész természeten elárasztott magasztos fény által kegyelmed isteni fényéig emeled vágyainkat, hogy minket egykor dicsőséged örök világosságába vigy, hálát adok neked, Uram, Teremtőm, azokért a kimondhatatlan örömekért, melyeket a müveid szemlélete által bennem kelt elragadtatások közt ér ez ék. Müveid nagyságát fennen hirdettem az emberek előtt. Törekedtem fölemelkedni az igazságig. Ha volt talán szavam, nem méltó hozzád, bocsásd meg, nézd el azt Add meg azt a kegyet, hogy a mü, melyet ím bevégezék, soha rosszat ne okozzon, hanem mozdítsa elő dicsőségedet s a lelkek szentségét, örök üdvét."
Az alázatos, jámbor Kepler eme fönséges igéihez csak egy szót óhajtok adni. Római szent egyház! téged keres szivem. E szépséged magasztalására irt lapokat szeretetedre bízom; ítéleted alá vetem. Atyám! csalathozhatatlan tanítója a keresztényeknek, amit te kárhoztatsz, kárhoztatom én is. Amit kitörlesz, kitörlöm én is. Vissza

Tartalom

I. kötet
Fordítók előszava3
Előhang5
Bevezetés
A kereszténység ez új tárgyalásának indokolása, rendszere és tervezete7
Az első könyv alapvonalai55
Az ember igazi természetéről59
Isten igazi természetéről88
A vallás igazi természetéről120
A vallástalanság fájdalmas drámája
Az ember vallás és Isten nélkül144
A vallástalanság fájdalmas drámája
A család s kivált a nő Isten nélkül174
A vallástalanság fájdalmas drámája (Befejezés)
A nép Isten nélkül250
A vallástalanság ellenvetései és hiú ürügyei
Igaz-e, hogy a tudományos fölfedezések kimutatták a közlekedés lehetetlenségét Isten és az emberek között?284
A vallástalanság ellenvetései és hiú ürügyei
Igaz-e, hogy korunk nagy népei a vallást elvetik s azt elvetve boldogabbak és nagyobbak lesznek?323
A vallás valóságáról és szépségéről381
A vallás csodás hatásairól és különösen a fájdalom Isten befolyásáról409
A fájdalom Isten befolyásáról
Mikép segít minket a vallás elviselni a fájdalom csapásait, miután megmagyarázta annak titkát448
A fájdalom isteni befolyásáról
A halhatatlanság és örök egyesülés. A szeretet a halál után476
A világosság útjai
Mikép találjuk föl az elvesztett hitet499
II. kötet
Előszó
A második könyv tervezete5
Jézus Krisztus életének forrásai
Az evangéliumok történeti hitelességének általános bizonyítékai. A mai kritika mikép hozott föl e kérdésben új és döntő érvet11
A három első evangelista. Sz. Máté, Sz. Márk és Sz. Lukács50
A negyedik evangélium88
A négy evangélium összhangja106
A négy evangélium történeti és földrajzi kerete127
Jézus Krisztuzs élete
Jézus születése136
Jézus gyermekkora. Ismeretlen ifjúsága. A gyermek Jézus jelleme161
A Messiás első fellépése. Keresztelő János fölismeri őt s bemutatja a zsinagógának és tanítványainak, Jézus pedig néhány barátja meghitt körében kezdi kitárni jellemét179
Jézus nyilvános működésének kezdete. Első tettei. Első szavai 204
Jézus utazása Jeruzsálembe231
Visszatérés Galileába250
Az Isten országa269
Az apostolok meghívása287
Jézus második útja Jeruzsálembe303
A farizeusok első fondorlatai315
Jézus új útjai334
A Táborról lejövén, Jézus készül Galileát elhagyni és Jeruzsálembe menni, élete hátralevő részére351
Végleges eltávozás Galileából364
Jézus megérkezése Jeruzsálembe a sátorok ünnepére387
Időzés Persiában409
Jézus visszatér Jeruzsálembe húsvét ünnepére421
Jézus ellenségeinek tanácskozása és összeesküvése433
Az utolsó vacsora454
Jézust halálra ítélik477
Jézus halála499
Jézus kikél a sírból512
Logikai következtetések Jézus életéből
Jézus egyéniségének általános vonásai. Szelleme, szíve, ereje535
Jézus egyéniségének nehány sajátos vonása. E páratlan egyéniségnek és jellemnek valamennyi nagy szellemre tett benyomása543
Azon helyes felfogásának s igaz voltuk és szépségök méltatásának módja556
Jézus tökéletes szentsége564
Jézus az Isten Fiának állítja magát574
A hódolat, amelyet Jézus a világtól kívánt és megnyert, különösen a szeretet terén584
Egy magasztos ellen-érv592
E tényeket tagadni lehetetlen599
Ha Jézus istenségét el nem fogadjuk, a világ megújulását és átalakulását megmagyarázni nem lehet607
Ha Jézus istenségében nem hiszünk, nem lehet megmagyarázni semmit és nem lehet hinni semmit612
Következtetés: Jézus Krisztus Isten
III. kötet
Előszó
A harmadik könyv tervezete5
A Hiszekegy
A Hiszekegy eredete és főbb jellegei
A Hiszekegy történeti származása10
A tizenkét ágazat merész ujdonsága15
Titkos megfoghatatlanságuk összhangja lelkünkkel17
A Hiszekegy változatlansága a tizennyolc százados elmeharcban20
A Hiszekegy isteni fejlődése24
E fejlődés módja26
A változatlanság és fejlődés kiváltságainak együttessége az egyház igazi szépsége31
A katakombák Hiszekegye
A katakombák művészeti szépsége34
A Hiszekegy a katakombák falain41
A megtestesülés. Üdvözítőnk elragadó ábrázolásai45
A Sz. Szűz képeinek hittani és művészeti becse52
Az egyház. Péter főnöksége60
A szentek segélyül hívása. Ima a holtakért63
A szentségek. A szentségek terme67
A gyónás. Oltáriszentség70
A test feltámadása. Örök élet78
A hiszekegy hitcikkei
A Szentháromság
Istennek az ó-szövetségben sejtett, az újban kinyilatkoztatott igazi természete81
E hitágazat hiteles szövege Sz. Athanáztól83
A katholikus lángelme vizsgálódásának útja85
Különféle hasonlatok91
A lángész fénysugarai, hagyomány-töredékek 96
E titok nyomai a természetben100
A szív útja a Szentháromság titkához104
Ravignan atya szép szavai108
A teremtés. A világok általános eredete
A világot Isten teremtette112
Szeretetből teremtette118
A teremtés jellegei a tudomány szerint e dicső eredetre vallanak121
A világ végérhetetlensége tartamában és kiterjedésében124
A tudomány az égitestekben lakókat sejt127
A teremtés a végtelen szeretetből született132
A teremtés végcélja133
A teremtés. Földünk eredete. A hat nap
Az első teremtő működés ideje Mózes és a tudomány szerint141
Első nap, a föld vegyi előkészítése148
A világosság megjelenése152
Második nap, a föld légköre154
Harmadik nap. Szárazföld és tenger. Növényélet158
Negyedik nap. A nap162
Ötödik nap. Az élet. Halak, madarak165
Hatodik nap. Az állatok168
A biblia és tudomány bámulatos egyezése170
Az ember. A Föld az ő palotája174
A teremtés. Az ember teremtése
Az ember kora a bibiliai tudomány szerint180
A mai földtan üres ellenvetései183
Az ember teremtésének dicső sajátosságai190
Isten képe az ember lelkén194
Az ember-faj egysége. A tudomány kezdi belátni198
Az ember természetfölötti állapota a teremtéskor207
A teremtés. A világok szépségének legdicsőbb vonása
A teremtés magyarázata, szépsége, egysége, tökéletessége: a megtestesülés213
Némely hittudósok szép tana216
Malebranche túlzása, könnyen kijavítható220
Az eredeti bűn. A tény
Az ember vére romlott228
A romlott vér három főbb keringése235
A romlott vér megbontja az ember összhangját238
Ez az állapot valódi oka242
1789 ál-tana. Le Play szerint bajainak forrása247
A népek és hagyományaik bizonysága249
Az eredeti bűn. A hitágazat
Kiindulási pont: a megpróbáltatás255
Miben állott?258
A bukás drámájának jellegei261
A bűn átszármazása és a teremtés terve265
Ádám bűnének igazi természete266
A két rendszer: 1. Az eredeti bűn minimuma221
2. Az eredeti bűn maximuma275
Az eredeti bűn következményei. A bukott világ új terve
A bukás következményeinek enyhítése284
Az eredeti terv módosítása a bűn által. A munka 286
A fájdalom289
A halál291
A bukott világ eme törvényei Isten megdicsőítői294
A megtestesülés eszméje
Az emberiség esengése a megtestesülés után299
Isten még jobban óhajtja305
Az Istenember kettős szeretet gyümölcse310
A megtestesülés eszméjének fönsége314
A megtestesülés lehetősége és valósága
Egyesülhet-e a végtelen a végessel?317
Az egyesülés mehet-e Isten és ember közt a személybeli egységig?320
Az emberi lélek és test egyesülése sejteti az emberi és isteni természet egyesülését322
Jézus Krisztusban két külön természet és egy személy van326
Az emberi megtestesülés bölcsészeti s az isteni megtestesülés hittani rendszereinek párhuzama330
A megtestesülés. A megvalósítás szépsége
A megváltás legmegfelelőbb módja a megtestesülés339
A bűnös emberi természet letöltésének szép-volta341
Milyen gyöngédség: bölcsőben jelenni meg343
A kereszthalál fönsége345
A hozzánk leereszkedő Isten magához emel347
A sötét test a világosság eszköze349
A test romlott és ront, s Isten a szeretet forrásává teszi353
A test gyöngíti az akaratot s Isten azzal edzi meg358
A test lealjasít s Isten azzal megistenít360
A megtestesülés. A személybeli egység csodái
Üdvözítőnk szellemének szépsége364
Szívének még nagyobb szépsége371
Föltétlen szentsége. A kegyelmek árja rajta375
Végtelen érdemeinek tengere379
Testének szépsége, összhangban lelkével383
Sz. Teréz, Bossuel, Lacordaire nyilatkozatai386
E szépség megakasztja a művészetet is389
A megváltás
A büntetést mikép váltja föl a kiengesztelődés397
Az áldozat és az oltár403
Az emberiség kapkodása és kétségbeesése406
Az igazi áldozat410
A megváltás (folytatás)
Jézus Krisztus mint áldozat. A fölajánlás413
A föláldozás. Összhangja az ember állapotával418
Az isteni vér kiontása. Csodás hatásai423
A kereszt művének fönsége425
Az abban nyilatkozó szeretet428
A megtestesülés és megváltás történeti valóságának legfőbb bizonyítéka
Az érv: Jézus Krisztus Istennel és az emberiséggel egybeforrt432
Jézus Krisztus szeretete kettős szeretetet teremtett433
A szeretetet Isten iránt434
S a szeretetet az emberiség iránt439
Az ellenérv: Aki Jézust kisebbíti, csökkenti a szeretetet Isten és az emberiség iránt442
Ki mint gyűlöli őt, gyűlöli Istent és az emberiséget447
Krisztus
Kezdetben vala az Ige. Általa lett minden453
Érette lett minden458
A létezőnek nemcsak létoka, hanem élet-elve462
Ő az ember eszménye467
Az Ige világrajöttének szépsége470
Krisztus képe, melyet a próféták festenek474
A jövendölések elterjedése. A zsidó nép hivatása485
Isten fönsőbb terve. A zsidók elszóródása a Krisztus útját egyengető négy nagy birodalomban587
A világ érzi bukását s a Megváltó szükségét499
Az általános szorongó várakozás503
A Messiás megjelenése. Új Élet510
Az ember tehetségének lendülete a tudományban és művészetben518
E lendület az erkölcsi és társadalmi téren523
Jézus Krisztus csak a lelkekért jött526
A megpróbáltatás világának vége s a dicsőség világának kezdete. Központja és királya: Jézus Krisztus529
IV. kötet
A negyedik könyv tervezete5
A katholikus egyház
Az egyház teste
Az egyház alkotó eleme: a lelkek10
Igazi kiterjedése12
Terve, beosztása: külső, látható társaság17
Az egyház testének szervezete, fő tagjai, Isten merészsége e műben19
Az egyház testének élő egysége22
Örök tartama24
A katholikus egyház kormányzata
Az egyház alkotmánya, a három társadalmi alak összeolvadása27
A pápaság28
Püspöki kar. Papság33
E szervezet oly természetes, oly szükséges, hogy ha Isten nem adta volna, megalkotja maga az egyház36
A hierarchia isteni rendíthetetlensége és összhangja39
Jézus Krisztus a pápát, püspököket, papokat föl is fegyverzi. Az egyház tekintélye és szabadsága43
A szentlélek által éltetett egyház megdönthetetlen45
Az egyházra bízott isteni letétemény: az egyház csalatkozhatatlansága
Az isteni letétemény szükséges volta50
Mikép alakult lassan-lassan az ihletés útján54
Az egyházra bízott isteni letétemény59
A szükégképp segélyezett egyház annak őrzésében 62
Megértésében64
Magyarázatában66
A pápa csalatkozhatatlansága
Az evangeliumnak a pápára vonatkozó szavai teljes fényt árasztanak73
A nyert hatalomnak azonnal tiszta tudatává bír a pápa is, az egyház is74
A lángelmék és szentek tanúsága77
A pápa hatalmának meghatározását a konstantinápolyi patriarkák nagyravágyása idézi elő. Első kimondása a lyoni zsinaton 1245-ben78
A nyugati szakadás. Második kimondása a florenci zsinaton 1439-ben?82
Luther. A harmadik meghatározás szüksége. Miért maradt el Trientben85
A trienti zsinatot követő események elkerülhetetlenné teszik89
A pápai csalatkozhatatlanság kimondása a vatikáni zsinaton
A vatikáni zsinaton kimondott első hitágazat: A pápa szellemi közvetlen és egyetemes fönhatósága valamennyi keresztény fölött93
Második hitágazat: A pápa tanítói csalatkozhatatlansága96
A csalatkozhatatlanság igazi jellege100
Tárgya105
Isteni forrása108
Üres kifogások a pápai csalatkozhatatlanság ellen. A kimondás szerencsés eredményei
A pápa ember. Hogy lehet csalatkozhatatlan?112
A pápa nemcsak ember, bűnös is113
Hátha a pápa és egyház meghasonlanak, mi lesz?115
Hátha a pápa vakmerően egyre-másra hozná a határozatokat?117
E nagy hatalom ellen nem zúdulnak-e fel a fejedelmek, országok?118
Mirevaló volt a kimondás? Megvoltunk nélküle eddig is120
A kimondás nemcsak időszerű, hanem szükséges volt, üdvös gyümölcsei lesznek123
Az egyház élete - az élet törvényei
Az élet fejlődés. Föltételei: változatlanság és haladás129
E két kellék Isten minden művében, főleg az egyházban130
Az élet jellegei: régiség, egyetemesség, egység, szentség134
Az egyházban Isten és ember együtt munkálnak rajtok138
E jellegek isteni szépsége143
Az egyház élete. Az egyház isteni haladása. A lét haladása
Az egyháznak csodálatos, kevéssé tanulmányozott, de bizonyos haladása 162
Mi kellett megvalósításához165
Mégis megtörtént. Az egyház első lendülete. Meghódítja a római birodalmat169
Második lendülete. Meghódítja Északot és Nyugatot172
Keletre fordul. Mily kevésbé múlt a siker175
A protestantizmus, a veszteglésnek oka178
A veszteglésnek vége felé járunk, a haladás újra indulóban180
Az egyház élete. Az egyház Isten haladása. A világosság haladása
Mily alakban adta Isten az igazságot? Ez alak lényege a haladás187
Lerini Sz. Vince nagyszerű szavai189
Aqu. Sz. Tamás szavai. Az Innelabilis bulla tana192
A protestánsok ezeket nem értve tévedtek úgy el. Kár, hogy Bossuet a hitágazatok fejlődésének törvényét meg nem magyarázta nekik196
Az igazság haladása az egyház egységét csak emeli199
Honnét van ez?201
A két nagy törvénynek: a hitágazatok fejlődésének s a kinyilatkoztatás egységének összhangzása203
Az egyház élete. Az egyház isteni haladása. A szeretet haladása
Az áhitatok haladása208
Az önfeláldozás haladása212
A vallásos élet haladása214
A szentség haladása216
Az egyház lelke
Az egyház test, melyet élő lélek, Jézus Krisztus éltet221
Az egyház lelkének székhelye223
Mint sugárzik át az egyház jellemén: szelleme225
Öntudata228
Magatartása és működése229
Szíve és érzelmei231
Teste, melynek szépségét gyermekei szenvedélyei gyakran elhomályosítják, de soha le nem rontják234
Ki van téve minden támadásnak, de nem bírnak vele236
Könnyei, szenvedései, az ellene esküdött gyűlölet. Mind azt bizonyítják, hogy Jézus az egyházban állandóan jelen van237
Az egyház és az egyházak
A protestantizmus vallási állapota. Mikép fejthető meg, hogy a protestans vallás még áll és elve miatt el nem enyészett
A protestantizmus eredete244
A protestantizmus alapelve. Lerombol minden vallást249
Bizonyítja a történelem minden lapja253
Bossuet, ez elvet és első gyümölcseit elemezvén, megjósolja a protestantizmus bukását255
A jóslat nem teljesül. Mert a protestantizmus, hogy el ne vesszen, katholizálta magát. S mert ez sem volt elég, kiszolgáltatta a vallást az államnak258
A protestantizmus vallási állapota
A protestantizmus elégtelensége az erkölcsi téren még siralmasabb, mint tanának tehetetlensége265
A szívek aggályát az elmék töprengése növeli272
Törekvések e kettős vallási kórtól szabadulni. Az ébredés275
Az ébredés kudarca. A protestantizmust három áramlat sodorja277
Bossuel csak az időt hibázta el. A protestantizmus haldoklik283
A protestanizmus politikai és társadalmi állapota, a protestáns nemzetek emelkedése s a katholikus nemzetek állítólagos hanyatlása
A latin fajok állítólagos hanyatlása. Nem voltak még dicsőbb fajok s ezt az egyháznak köszönik287
Mondják: hanyatlanak: jó, de ez mivel esik össze? Hittagadásukkal. Meglepő-e tehát?290
Nem hanyatlanak: betegek; válságban vannak292
Betegségökben is több és jobb élet van bennök mint a protestáns nemzetekben295
A protestantizmus politikai és társadalmi állapota. A protestáns nemzetek emelkedése s a katholikus nemzetek állítólagos hayatlása
A hánytorgatott emelkedés vizsgálata. Előleges megjegyzések208
A protestáns nemzetek nagyságát tagadni nem szabad; csakhogy ezer év alatt az egyház egyengette útját. A protestantizmus ártatlan benne301
E nagyság három oka a protestantizmusnak nemhogy polgárosító hatalmát bizonyítaná, inkább vallási és politikai semmiségét tanúsítja305
E nagyság sajátságosan tökéletlen, az egyház hiányát sínyli311
Az angolszász és germán lapok még ha katholikusok maradtak volna, sem érnének föl a latin fajokkal316
Politikai nagyságuk tartóssága is kétes418
Hacsak vissza nem térnek az egyházhoz. Akkor igazi, dicső szerepökhöz jutnak321
Az egyház és a mai társadalom
A mai társadalom
Igaz-e, hogy egyház és mai társadalom között harc van?325
A mai társadalom vizsgálata. Szépségének első vonásai. Itt a harcnak semmi helye327
Újabb vonás: a tudományok fejlődése. Vajon itt volna harc? 330
Más nemű szépség:közszabadságainak összessége. Itt sincs a harcra hely333
Kényesebb kérdés: a lelkiismeret és istentiszteletek szabadsága. Az egyházzal még itt is meg lehet egyezni341
Hiányzik a közszabadságok koronája: nemzeti imádása Istennek. De a mai társadalom még eped is e korona után344
Szóval, az egyház és mai társadalom közt nincs harc sehol. Van harc egyház és forradalom között346
A mai társadalom fő ellensége a forradalom
A hamis, képtelen eszmék, melyekből a forradalom született349
A forradalom lerombol minden társadalmat; elvei ellenkeznek a hittel. Eretnekséget képeznek három szempontból355
Ha elveit még mérsékelni lehetne: de a logika szükségképpen túlságba hajtja357
Tocqueville furcsa eszméje szerint a forradalom nem vallásellenes362
A forradalmat csak az egyház győzheti le364
Az emberi jogokról szóló nyilatkozat. Az egyház és forradalom része e nyilatkozat szerkesztésében
A nyilatkozat az evangeliumból származott, de a forradalom szerkesztette368
A roppant félreértés a forradalom és a mai társadalom követelései közt372
Innét a korunkat gyötrő félelmes kérdés. Kié lesz a mai társadalom? A forradalomé-e, mely el akarja fojtani, vagy az egyházé, mely egyedül éltetheti?375
A pápaság természetfölötti bölcsessége és isteni szövetneke szemben a mai társadalommal és forradalommal
A keresztény társadalom eszménye379
A pápák ezt sohasem feledték; de azért a mai társadalmat sem kárhoztatták soha380
Tárgyalásokba bocsátkoztak vele387
Sőt védelmezték, megmentették, midőn az ellene agyarkodó tévelyekre és szenvedélyekre rámutattak393
A pápák bölcsessége a mai társadalommal szemben401
Egyedül ők érlelhetik meg, s fogják is, ha bízni fog bennök402
Befejezés
Kegyelet a pápa iránt
A pápa Jézus Krisztus helytartója
Jézus Krisztus jelenléte az egyházban az oltáriszentség által409
Jézus Krisztus jelenléte az egyházban a pápa által416
Jézus Krisztus jelenlétének e két módja mikép egészíti ki egymást?420
A két fátyol426
A sajátságos egyesülés Jézus Krisztus és a pápa közt433
Érzelmeink a pápa lábainál437
Az oltáriszentség tiszteletének s a pápa iránt tartozó kegyeletnek párhuzamos fejlődése443
A pápa az egyház feje
A szent atya448
Mikép lett a pápa az egyház alapja és központja454
Mibe kerül a pápának, hogy ő az egyháznak központja és alapja460
A vérző dynastia464
Reatitydo Vestra470
Új, fönsőbb föltétele annak, hogy a pápa az egyház feje lehessen475
A pápa az egyház egyetemességének állandó tényezője479
A pápa az egyház szentségének élesztője és szabályozója485
Kötelmeink a pápa, az egyház feje iránt489
A pápa lakhelye
Mikép adta a katholikos kegyelet a pápának Rómát494
Róma499
Mivé tette a katholikus kegyelet rómát, hogy Jézus Krisztus helytartójának lakhelye lehessen505
A római Sz. Péter-templom514
A Vatikán526
A katholikus kegyelet mai kötelmei a pápa iránt542
V. kötet
Előhang5
Az ötödik kötet tervezete7
A hit
A három világ s a megfelelő három látó szerv11
A harmadik világ titokzatos homályai, melyekben csak a hit vezet14
Isten minden életnek egyik elemévé tette a hitet, hogy annak megértésére és elfogadására az embert előkészítse 17
Mint a három világ, úgy a három látó-szerv sem ellentétes. Összhangjuk20
A hit, mikor a harmadik világba bevezet, nem fojtja el az emberi elmét; törvényeit tiszteletben tartja24
Az egyház magatartása: sohasem áldozta föl a hitet az észnek, sem az észt a hitnek32
A hit ápolása
A hit erény. Elemei36
Gondos ápolást igényel38
A hitet csak saját hibánkból vesztjük el, s visszaszerezhetjük amikor akarjuk40
Jól ápolva, életnek-halálnak isteni békét, derűt szerez44
Sőt erőt, hősiességet48
E jutalmakat csak nagy áron adja50
A hitnek első és utolsó szava: a szeretet55
Becsület és szentség
A legszebb név: becsületes ember58
Ezt a nevet csak az érdemli meg, aki megadja Istennek, amivel neki tartozik60
A becsületesség nem elég: szentségre kell törekedni62
A szentség nem nélkülözheti a becsületességet66
A becsületesség és szentség egyesülése67
Az imádság
Az embernek legtöbb, Isten előtt is számot tevő ereje70
Az isteni segély megnyerésének biztos eszköze. De feltételek alatt72
Első ellenvetés: Isten fönsége és a természet törvényeinek változatlansága76
Második ellenvetés: Az imádság megalázza az embert. Sőt inkább fölemeli80
Az imádság bája és élvei83
Azoknak mondhatatlan lehangoltsága, akik nem imádkoznak85
Az egyéni ima abbahagyásának szomorú következményei: A házi imádság eltűnése86
S mi még aggasztóbb: a nemzeti ima elenyészete90
Az egyéni, házi, nemzeti ima fölött az egyház imája. Szépsége és szüksége. A vasárnap92
A gyónás. A gyónás isteni alapítása
A gyónás életbeléptetéséhez két, emberileg valósíthatatlan dolog kellett megteremteni a bűnbánót és megteremteni a gyóntatót99
Hogy a gyónást más alapította volna mint Jézus Krisztus, metafizikailag lehetetlen: ehhez járul a még nagyobb történeti lehetetlenség105
A protestánsok hiú erőlködései, hogy kimutassák a kort, melyben a gyónást emberek találták volna ki109
Az egyházatyák és hittudósok bizonyságai Luthertől és Kálvintól fel Jézus Krisztusig112
Jézus Krisztusnak ünnepélyes alapító szavai129
A bánat és Isten iránt való szeretetet nem kerülik, óhajtják a gyónást133
A gyónás (folytatás). A gyónás isteni szerkezete
A gyónás elve. Rendeltetése, hogy a rosszat a lélekből kiirtsa136
Istenileg van alkalmazva és arányítva a rosszhoz, melyet ki kell pusztítania139
Míg a lélek sebeit istenileg érinti s hízelgés nélkül gyógyítja meg, egyúttal megfelel legnemesebb szükségleteinek142
A vígasztalással világosságot is hoz a léleknek. E világosság jellege144
A világossággal meghozza a bocsánatot és a békét147
A protestantizmusban sok lélek eped a gyónás után148
A gyónás (folytatás). A gyónás isteni termékenysége
A gyónás hatalma a rossznak elfojtásában153
E hatalom még szembeszökőbb a bukott lelkek szellemi és erkölcsi fölemelésében156
Titkos, de mély befolyása a keresztények közönséges életére159
Nemcsak a keresztényt, hanem a papot is a gyónás teremti meg162
A szent élet után előkészíti a szent halált167
Az oltáriszentség. Az oltáriszentséget megteremtő első szó
Az ígéret szavainak tisztasága, szabatossága171
Az alapításnak még tisztább, szabatosabb szavai174
Sz. Máté, Sz. Márk és Sz. Lukács előadása, és Sz. Pál fontos tanúsága176
E négy szöveg egyezése minden habozást kizár177
Az emberiségre gyakorolt rendkívüli hatásuk179
Az emberiség nemcsak hit e titokban, de élt is vele; s midőn ez új táplálékot ette, átalakult181
Bossuet az oltáriszentség előtt183
Az oltáriszentség (folytatás). A valóságos jelenlét érthető megfoghatatlanságai
Az oltáriszentség homályai és megfoghatatlanságai193
Nincs bennök sem lehetetlenség, sem ellentmondás195
A tudomány segélyével némi kis világításba is állíthatják197
A Jézus Krisztust rejtő fátyol tanulmányozása201
Hogyan van Jézus Krisztus e fátyol alatt?202
Az oltáriszentség homálya a szerető szívet nem akadályozza, inkább elbájolja és vonzza207
A szerető szívnek mégcsak nem is homályos az208
Az oltáriszentség (folytatás). A szent asztal
Az embernek készített isteni eledel csodája214
Mily dicső természetet tételez föl bennünk219
Ez isteni eledelt mikép veheti át magába az ember221
Mikép történik az áthasonulás222
Mysterium fidei. Hitnek titka224
Az utolsó kenet. A halál
Gaeiana története229
A lelkek örök rendeltetése - a menny
A menny létezése bizonyos269
Helye271
Mikor kezdi a lélek ott Isten láthatását élvezni275
A boldog színről-színre látás278
Mi módon ölti fel majd a lélek újra testét279
Ellenvetés: Az örökkévalóság bizony hosszú, utóvégre megunjuk281
A menny nemcsak látás, hanem társaság is lesz284
A menny legfőbb java: Isten birása286
A lelkek örök rendeltetése (folytatás). A tisztítóhely
A tisztítóhely hitágazata az emberi lélek mélyén gyökerezik290
Istennek tulajdonságaival csodásan megegyezik295
A tisztítóhely hitágazatát a holtakért való ima tetőzi be298
A lelkek állapota a tisztítóhelyen299
Mérhetetlen fájdalmaik301
Örömeik is oly mélyek és kimeríthetetlenek305
A tisztítóhely vége307
A lelkek örök rendeltetése (folytatás). A pokol
A jónak és rossznak szükséges különbsége megköveteli az örök poklot311
Az utolsó szó az Istené. Ebből is az örök pokol következik312
Az örök pokol hite általános is314
Jézus Krisztus világosan tanította317
Miben áll az örök pokol és mit szenvednek ott?320
I. Ellenvetés: pillanatnyi bűn és örök büntetés közt nincs arány323
II. Ellenvetés: Az örök poklot nem lehet megegyeztetni a végtelen szeretettel327
Az irgalomnak egy sugara329
A választottak kis és nagy száma. A világ vége
A kisebbség vagy a többség üdvözül? Mit véljünk erről, ha Isten művét egészében tekintjük?332
Mit, ha az emberiséget általában vesszük?334
Mit, ha a katholikus egyházról van szó?340
Faber atya tanítása a választottak igen nagy számáról a katholikus egyházban343
Mikor telik be a választottak száma350
Mikép tudódik ez ki. Az utolsó ítélet szépsége és szükségessége353
Az egyház és a jövő
A világ forduló-ponton áll. Az egyháznak nincs mit félni tőle359
A második ok, amiért az egyháznak a társadalmi átalakulásoktól nincs mit tartania262
Ugyancsak harmadik oka364
Az átalakulások részletesebb vizsgálata. A politikai átalakulás368
A tudományos átalakulás374
A nemzetgazdasági és társadalmi átalakulás380
E hármas mozgalom képezi azt, mit a demokrácia diadalának neveznek. Minő veszélyek és minő győzelmek rejlenek ebben az egyházra nézve383
Az egyház diadalát nem barátai, hanem ellenségei is jósolják387
Az egyház örök győzelmeinek legfőbb oka390

Bougaud Emil

Bougaud Emil műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bougaud Emil könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv