Előszó
A Vendéglátó-ipari ismeretek c. tantárgy a szakma munkáinak azon ismereteit gyűjti össze, amelyek a vendég közvetlen ellátásával kapcsolatosak. Ez a vendég kívánsága szerinti közvetett, vagy közvetlen fogyasztásra alkalmas áruk, ételek-italok kiszolgálását, vagy egyéb szolgáltatási, elszállásolási igényeinek üzletszerű teljesítését jelentik. Az értékesítés azonban bonyolult tevékenység, amely az életszínvonal emelkedésével, a technika fejlődésével, az igények növekedésével mindig újabb és nehezebb feladatok elé állítja a szakma dolgozóit. Ugyanakkor a vendég növekvő áruválasztékot, színvonalas étkezési körülményeket, kulturált környezetei igényel, amit az értékesítő területek korszerű, tetszetős, ízléses, tiszta berendezésein, szakavatott értékesítők munkáin mér fel. A mindinkább elkülönülő sokféle értékesítési forma, növekvő áruválaszték, fokozódó követelmények jellegzetes üzlettípusok kialakulásához vezettek. Ezekhez eltérő berendezések, a különféle étel-ital értékesítéséhez célszerűen használható különleges felszerelések váltak szükségessé. Ezek kiválasztása, előírásszerű használata komoly szakmai tudást igényel. Az értékesítés másik fontos ismeretköre a vendéggel való foglalkozás elveit ismerteti. Ehhez a munkához embertársaink, vendégeink megbecsülése, megismerése szükséges. Ugyanakkor finom tapintat és szívélyes udvariasság is elmaradhatatlan kelléke a vendéglátó-ipari munkának. A vendégről való figyelmes gondoskodás a legfontosabb szakmai követelmény. Ennek elveit, legfontosabb szabályait sorba vesszük tanulmányaink során, de ezenkívül sokévi megfigyelés, tapasztalatgyűjtés, alapos emberismeret szükséges ahhoz, hogy a gyakorlati munkánál helyesen alkalmazzuk a merevnek látszó előírásokat. A vendégekkel és munkatársainkkal való helyes viselkedés áttekintése után ismerkedjünk meg a tulajdonképpeni értékesítési munka tennivalóival. Egyrészt az áru útját követve, másrészt a vendégek igényeit figyelembevéve megismerkedünk a vendéglátóipar termelői, kereskedelmi (értékesítési), szolgáltatói területeivel, sorba vesszük a legfontosabb étel- és italcsoportokat, megtanuljuk, hogy miként kell azokat felszolgálni, hogy a vendéglátóipar munkája valóban jó ellátást, minél több kényelmet, kellemes kikapcsolódást nyújtson a vendégeink számára. Ez irányú törekvésünk csak akkor lehet eredményes, hajói ismerjük a munkaterületeket, munkafázisokat, az eladásra szánt árut, választékot, hogy azt ajánlani, megfelelően kezelni tudjuk. Az áruismeret, élelmezéstechnika, konyhatechnológia, felszolgálási módok, rendszerek ismeretanyagának elsajátítása éppen úgy szükséges a szakszerű értékesítési munkához, mint az üzleti tevékenység szervezetének, ügyvitelének áttekintése. Ezek az ismeretek elválaszthatatlanul kapcsolódnak egymáshoz, bármelyik területen jelentkező tájékozatlanság lerontja a termelői, kereskedelmi (értékesítési), szolgáltatási munkák eredményeit. Ezeket a szorosan összetartozó szakmai ismereteket a könnyebb áttekintés és eredményesebb tanulás érdekében bontjuk részletekre.
Vissza