1.035.425

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Matematika

Kézirat/Óvónőképző Intézetek

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 155 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: J 11-790.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Intézeteinkben a matematika tanulás-tanítás az óvónői szakképzés szerves része. Feladata a halmazelméleti fogalmakra alapozott egységes szemlélet kialakítása, az óvodás korú gyermekek matematikai... Tovább

Előszó

Intézeteinkben a matematika tanulás-tanítás az óvónői szakképzés szerves része. Feladata a halmazelméleti fogalmakra alapozott egységes szemlélet kialakítása, az óvodás korú gyermekek matematikai neveléséhez szükséges ismeretek nyújtása, a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, továbbá a matematika és a valóság kapcsolatának érzékeltetésével a világnézet formálása. A jegyzet tartalmát és tárgyalásmódját ezek a célkitűzések szabták meg. Hogy a matematika módszertan tanulmányozásához és az óvodai gyakorlathoz milyen alapozást ad ez a tárgy, az elsősorban az óvónőjelölteken múlik.
Mindenekelőtt néhány előítélettől kellene megszabadulni, ilyenektől, mint pl.: a matematika unalmas, nem tanulható, különleges képességeket kíván stb. Higgyük el, hogy a matematikát könyvből is meg lehet tanulni! Az igaz, hogy nem úgy, mint a legtöbb tárgyat. A tanulás helyes módját legszemléletesebben egy kínai közmondás rögzíti: "Hallom és elfelejtem, látom és megjegyzem, csinálom és megértem". A magyarázatot figyelmesen hallgassuk meg, azután a jegyzet megfelelő elméleti anyagát olvassuk át, majd a feladatok önálló megoldásával, tollal a kézben "csináljuk" a matematikát! Ez a tanulási szabály az óvodás korú gyermekekre is érvényes.
A feladatok nagyobb részben számtani műveletek nélkül, tisztán logikai műveletekkel és alapvető ismeretek felhasználásával megoldhatók. Ezek közül többnek kettős a rendeltetése: fogalmak érlelésén, ismeretek gyarapításán, képességek fejlesztésén túl, az óvodai matematika foglalkozásokon felhasználható ötletek kiváltása, feladatmegoldások nyújtása. A feladatok kérdéseire adandó válaszainkat is a jegyzetbe írhatjuk a pontozott vonalakra. Ezáltal időt és fáradságot takaríthatunk meg az érdekesebb, alkotó jellegű szellemi munkához.
Főleg a levelező hallgatókra tekintettel, a feladatok megoldását is megtaláljuk a jegyzet végén. Ha egy-egy feladattal nem boldogulunk, akkor először előre lapozzunk, és ne az eredményt nézzük meg! A kapcsolódó elméleti rész átolvasása után, bizonyára sikerül a megoldás. A definíciók és a legfontosabb megállapítások három betűhellyel beljebb kezdődő sorokban találhatók. Legtöbbször elegendő ezeket a részeket újra átnézni. A matematika tanulása, a feladatok megoldása bizony sokszor erőfeszítést, áldozatvállalást kíván. Az erőfeszítéseket azonban nem megszüntetni kell, hanem értelmessé, indokolttá tenni. Aki már látta egy-egy problémát megoldó, gondolkodó gyermek örömét, csillogó szemét és igazán szereti a gyermekeket, annak az óvónőjelöltnek vállalnia kell a matematika tanulásával járó szellemi erőfeszítéseket is. Vissza

Tartalom

Előszó3
Jelmutató5
Bevezetés7
A matematika tárgya és módszere7
A matematikai logika elemei9
Ítéletek és tagadások9
Kijelentés, ítélet9
Negáció10
Kéttagú logikai műveletek11
Konjunkció (És-művelet)12
Diszjunkció (VAGY-művelet)12
Implikáció13
Ekvivalencia14
Logika és számtan15
Kvantorok16
Feladatok17
Halmazok21
Halmazelméleti alapismeretek21
Halmaz és elem21
Halmazok megadási módja és grafikus ábrázolása22
Az üres halmaz24
Két halmaz egyenlősége24
Alaphalmaz, részhalmaz, kiegészítőhalmaz25
Feladatok27
Műveletek halmazokkal31
Halmazok egyesítése32
Halmazok metszete33
Feladatok36
Halmazok különbsége37
Halmazok szorzata40
Feladatok42
Relációk46
A relációk értelmezése és ábrázolása46
A halmazban értelmezett binér relációk tulajdonságai49
Ekvivalencia-reláció, osztályozás52
Rendezési reláció54
Feladatok55
Leképzések57
A leképezés fogalma57
Egy- és többértelmű leképzések59
Feladatok62
Halmazok számossága66
A számosság fogalma; ekvivalens halmazok66
Néhány egyszerűbb számosság58
Feladatok70
A természetes számok halmaza71
A természetes számok fogalma72
A tőszám. Számlálás72
Rendezés. A rendszám (sorszám)75
A természetes számok axiómarendszere: a Peano-féle axiómák76
Feladatok78
A természetes számok leírása különböző számrendszerekben80
A tízes számrendszer80
Tetszőleges alapú számrendszerek81
Átalakítások egyik számrendszerből a másikba83
Feladatok96
Mérés101
A mérés fogalma101
Gyakorlati mérések. Mértékegységek103
Hosszúságmérés103
Területmérés104
Térfogat- és űrmérés104
Tömeg- és súlymérés105
Időmérés106
Szögmérés107
A mérés néhány geometriai vonatkozása108
Szakaszok hossza108
A görbe vonal hossza109
Sokszögek területe110
Görbe vonalú idomok területe111
Parkettázás112
A térfogat fogalma113
Feladatok115
A geometria elemei121
A geometria tárgya121
Alapfogalmak, származtatott fogalmak122
Test, felület, vonal, pont123
Féltér, félsík, félegyenes, szakasz, szög123
Konvex, konkáv, szimmetrikus alakzatok123
Poliéder és sokszög126
A gömb és a kör128
Feladatok129
A geometriai leképezések halmazelméleti vonatkozásai133
Az egybevágósági transzformációk134
A középpontos hasonlóság136
Feladatok137
A feladatok megoldása143
Irodalom152

Szerencsi Sándor

Szerencsi Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szerencsi Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv