1.035.176

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Módszeres énektanítás

Szerző

Kiadó: Országos Közoktatási Tanács
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 319 oldal
Sorozatcím: Nemzetnevelők Könyvtára V. - A népiskola könyvei
Kötetszám: 16
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kotta-részletekkel illusztrálva. Sylvester irodalmi és nyomdai intézet Rt. nyomása, Budapest. Ez a könyv az Országos Közoktatási Tanács kezdeményezésére készült módszertani vezérkönyvként a Nemzetnevelők könyvtára c. sorozatban megjelent Kodály Z. iskolai énekgyüjteményének I., II. kötetéhez.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

ÚTRAVALÓ
Írta: Kodály Zoltán.

Idestova egy emberöltő óta ismerheti, aki akarja, a magyar népdal igazi arcát. Az 1906-ban kirepült első fecskét, a „20 magyar népdal"-t követő kiadványok sora... Tovább

Előszó

ÚTRAVALÓ
Írta: Kodály Zoltán.

Idestova egy emberöltő óta ismerheti, aki akarja, a magyar népdal igazi arcát. Az 1906-ban kirepült első fecskét, a „20 magyar népdal"-t követő kiadványok sora legalább annyit megmutatott, hogy miben különbözik attól, amit azelőtt annak neveztek.
Csak a pedagógia nem akart tudomást venni róla. Szemelgetett ugyan az újabb gyűjtésekből, de azokat régi, megmerevedett rendszerébe szorította bele. Nem látta meg, hogy más dalkincs más rendszert kíván, hogy az új bort nem lehet a régi tömlőkbe tölteni.
Mikor a Közoktatási Tanács az új Dalgyűjtemény szerkesztésével megbízott, azt kérdeztem magamtól: elérkezett-e az idő, hogy hirtelen fordulattal eltérjek a szokott iránytól? Számolnom kellett a tehetetlenségi nyomatékkal, a forduló szekér még jó ideig abba az irányba törekszik, amelyben addig haladt. Az 1943-ban megjelent, de már 1911-ben lezárt Dalgyűjtemény tehát, amiben lehetett, alkalmazkodott a Tantervhez. Egy dologban nem engedett a dalanyag. Nem lehetett a C-dúr skála hangjai szerint rendezni.
Miután a zeneoktatás legfőbb őre több ízben is hitet tett a népdal mellett, sürgetve annak bevezetését mindenütt, hivatalos követelménnyé vált, ami eddig egyes lelkes képzettebb tanerők egyéni vállalkozása volt. Ezért az Ádám Jenővel kidolgozott "Szó-Mi" népiskolai énekkönyvekben megtehetőnek véltük a következő lépést: a C-dúr dallamok még hátrább kerültek, a dalanyagból adódó módszer még világosabban kialakult. A dalgyüjteményt végre akármilyen módszerrel lehet használni, csak ki kell válogatni... Vissza

Tartalom

Útravaló 3
Előszó 5
Bevezetés 7
I. OSZTÁLY 23
Első teendők 23
A gyermek éneklési készsége 24
Ritmusképzés a kezdet kezdetén 26
A ritmikus történés első jelölése 30
Ritmikus párbeszédek 31
Ritmikus gyakorlatok 33
Dallam- és szövegrészletek ritmusba szedése 34
Kétszólamú ritmusgyakorlatok 35
Egyméretű szünet 36
Ritmusgyakorlatok szünettel 37
A hangsúly érzékeltetése 38
A szó és mi hangok érzékeltetése, kézjele és jelölése 40
A dó hang érzékeltetése, kézjele és jelölése 43
Gyakorlatok a három hang körében 44
Az „éneklő kéz" 47
Dalok hallás után 48
II. OSZTÁLY 51
Dallamrészletek elemzése 54
A dallami és ritmikus elemek együttes jelölése 56
A kétméretű hang és jelölése 61
Ritmikus gyakorlatok a háromféle kótaértékkel 64
Felelgetős ritmusok 65
A kétszólamú éneklés kezdetei 68
A la hang érzékeltetése, kézjele és jelölése 69
Gyakorlatok a la hanggal 73
A re hang érzékeltetése, kézjele és jelölése 74
Gyakorlatok a re hanggal 77
Az alsó la, érzékeltetése és jelölése 78
Elemzésre alkalmas dallampéldák 81
Gyakorlatok a la, hanggal 82
A so, érzékeltetése és jelölése 84
Elemzésre alkalmas dallamrészletek 86
la, végű dallamok 87
Az ötfokú hangsor 90
III. OSZTÁLY 91
A ritmusdiktálás mozzanatai 96
Kétszólamú ritmusgyakorlatok 98
A fa hang érzékeltetése, kézjele és jelölése 100
A fa-mi szomszédság 102
Gyakorlatok a fa hanggal 104
A dallamdiktálás kezdő mozzanatai 105
A ti, érzékeltetése, kézjele és jelölése 106
Gyakorlatok a ti, hanggal 108
„Kitaláló játékok" (kézjeles gyakorlatok, diktálás) 112
A facimbalom (xylophon) szerepe 114
A felső dó' érzékeltetése és jelölése (dallampéldák) 115
Az alsó és felső dó hasonlítgatása 117
Kézjeles, betűzgetős gyakorlatok a felső dó'-val 119
A felső ti hang érzékeltetése és jelölése 120
A felső re' hang 123
Gyakorlatok a re' hanggal 126
A kétszólamú éneklés és tiszta intonáció kérdése 127
Ismerkedés az ötvonalas rendszerrel 133
A d, m, s elhelyezkedése az öt vonalon. A dó-kulcs 135
A „repülő kóta" és „kótakirakó" 136
Írás a kótafüzetben 137
Dallamrészletek vonalra helyezése 138
A l és r vonalra helyezése 139
IV. OSZTÁLY 143
Dallamrészletek kótába szedése, lapról éneklés, diktálás 145
A f vonalra helyezése (dallampéldák) 147
A s, m, d, l, r, f hangviszonyainak begyakorlása 148
A d-s, vonalra helyezése és kótaképe 149
s,-s körül mozgó (plagális) dallampéldák 151
Jellegzetes végződések a la,-végű dallamokban 153
A felső dó' vonalra helyezése (dallampéldák) 155
A felső t hang kótaképe (dallampéldák) 157
Hangjegyek után tanítandó dalok 159
A hangjegyek után való daltanítás mozzanatai 359
A felső r', m', l' hangok vonalra helyezése 161
Ritmusgyakorlatok 164
A ritmikus történés tudatosabbá tétele 165
A kétrészű ütem 166
A nyolcad szünet 170
A négyrészű ütem és négyméretű hang 171
A „kótábaszedés" mozzanatai 174
Kétszólamú ritmusgyakorlatok 175
A kétszólamú éneklés és tiszta intonáció gyakorlatai 177
Az első kánonok 178
V. OSZTÁLY 181
Az ismétlés szempontjai 181
A pontozott ritmus érzékeltetése és jelölése 185
Ritmusgyakorlatok pontozott értékekkel 190
A hangjegyek után való daltanítás 191
A melizma (az első díszítések) 192
A hármas ütem (gyakorlatok hármas ütemben) 192
Nehezebb 3/4-es képletek. Tempó jelzések; korona 196
Váltakozó ütemű dalok 197
A hangsúly és ütemszám kérdése 198
A nyolcad, mint alapegység 199
Páros és páratlan ütemek váltakozása 200
Kétszólamú ritmusgyakorlatok 201
Kétszólamú énekgyakorlatok 204
VI. OSZTÁLY 207
Átmeneti módosítások. A # szerepe 209
Átmeneti módosítások b-vel 214
A feloldójel szerepe 216
Kisebb pontozott értékek (tizenhatod) 218
A dó-kulcs és az előjelzések (#-ek, b-k) viszonya 219
A kvintelő dallamszerkezet 221
A szinkópa 222
Tizenhatodos osztású kótaképletek 223
A parlandó és rubato éneklés 226
A hangköz fogalma 230
A dó-kulcs helyének megállapítása az előjelek alapján 231
Kétszólamú ritmusgyakorlatok 233
Kétszólamú énekgyakorlatok 234
VII. OSZTÁLY 238
Az abszolút kótaolvasási rendszer megismerése 239
A G-kulcs szerepe 240
Az abszolút hangelnevezés; zenei ábécé 242
Abszolút hangmagasság kérdése 243
A basszuskulcs és szerepe 244
Mangregiszterek 245
A kemény hangsor szerkezete 246
A dúr és moll hangsorok 247
A G-dúr kialakítása 249
A D-dúr kialakítása 250
Az F-dúr és további hangsorok kialakítása 251
Dór, frig, mixolid hangsorok 252
A triola 252
A VII. osztály dallamanyaga 255
Ékitményes dalok 257
Portamento 259
5-ös, 7-es ütemek 261
A balladák előadásáról 262
Két- és háromszólamú ritmusgyakorlatok 262
Két- és háromszólamú énekgyakorlatok 266
VIII. OSZTÁLY 269
További ismeretek az abszolút rendszerben 269
Felsőhangok, tonika, domináns, szubdomináns, vezérhang 273
A kötőiv szerepe 273
A hangsúlyjel 277
Ritmusképletek 5/4-es ütemben 278
5/8-os ütemek 281
A 4/8-os ütem 281
A 6/8-os ütem és a benne előforduló képletek 283
Balladák, vallásos énekek 286
Két- és háromszólamú ritmusgyakorlatok 289
Háromszólamú énekgyakorlatok 293
Általános zenei ismeretek 295
Iskolai énekkar 299
Iskolai énekkarmüvek jegyzéke 309

Ádám Jenő

Ádám Jenő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ádám Jenő könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv