1.035.516

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az exportcélzatú információk megszerzésének módjai

Szerkesztő

Kiadó: Statisztikai Kiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 216 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-340-345-6
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság 19-7704 sz. témabizottsága keretében készült és 1978-ban került kiadásra "A termelési szerkezet fejlesztésének műszaki-gazdasági kritériumai" c.... Tovább

Előszó

Az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság 19-7704 sz. témabizottsága keretében készült és 1978-ban került kiadásra "A termelési szerkezet fejlesztésének műszaki-gazdasági kritériumai" c. tanulmánykötet (Kossuth Könyvkiadó, 1978). A kötet a termelési szerkezet fejlesztésének követelményeihez kivánt kapcsolódni azoknak a kritériumoknak rendszerezésével és értelmezésével, amelyekre a gazdálkodó egységek fejlesztési döntéseiket alapozhatják. Ugyancsak az OMFB 12-7818-T sz. témabizottsága keretében 1980-ban készült el az "'Ajánlások a fejlesztési kritériumok információs bázisára az iparvállalatok részére"c. kötet (Kossuth Könyvkiadó, 1980). Ez a tanulmány - az előzőhöz kapcsolódva - a fejlesztési döntések megalapozását elősegitő másodlagos jellegű, a külgazdaságokra vonatkozó információk forrásait térképezi fel részben az információk jellege (statisztikai, számviteli stb.), részben azok forrása szerint (hazai és nemzetközi szervezetek stb.). Időközben, mint az közismert, mélyreható változások következtek be a világgazdaságban, s ennek kapcsán a hazai gazdaságpolitikai gyakorlatban. Módosult a gazdasági növekedés üteme és jelentős változások következtek be a nemzeti jövedelem végső felhasználásának fő arányaiban. 1980-ban a világpiaci árakhoz igazodó uj árrendszer lépett életbe, s a külkereskedelmi egyensúly helyreállításának és megszilárdításának követelményei alapján tovább fokozódott a gazdaság s benne a gazdálkodó egységek - vállalatok, szövetkezetek - exportorientációja. Erre a helyzetre alapozva a jelen kiadvány - az emlitett másik két tanulmány szerves folytatásaként - a külgazdaságokra orientált fejlesztési döntések megalapozásához szükséges információk forrásaival, jellemzőivel, megszerzésük lehetőségeivel foglalkozik. Tanulmányunkban külgazdasági információnak a vállalati fejlesztési döntésekhez felhasznált (felhasználható) uj, gazdasági tartalmú ismeretet (hirt, közlést, adatot stb.) nevezzük. Vissza

Tartalom

Bevezetés--------------------------7
Rövid tartalmi ismertetés--------------------------9
I. A külgazdasági elsődleges, közvetlen információs lehetőségek és módszerek----------15
1. Az elsődleges információforrások szerepe---------------15
2. A belföldön rendelkezésre álló elsődleges információforrások-----------------18
2.1 A saját vállalaton belüli elsődleges információforrások-----------------19
a) Az utijelentések, mint elsődleges információforrások-----------------22
b) A vállalati szakemberek, mint információforrások-----------------26
2.2 Vállalaton kivüli belföldi elsődleges információforrások-----------------28
a) Aktiv információt biztositó források--------------30
A vállalati üzletkötők, mint információforrások-----30
A vállalati vezetők, vállalati szakemberek, mint információforrások-----------------31
b) Bázisjellegü információkat nyújtó források-----------------32
3. A belföldről igénybevehető külföldi elsődleges információforrások-----------------48
3.1 A külföldön szolgálatot teljesitő magyar állampolgárok----------------- 49
a) A kereskedelmi kirendeltségek dolgozóinak megkérdezése -----------------49
b) A magyar-külföldi közös vállalatok és külföldön működő magyar leányvállalatok szakembereinek megkérdezése -----------------52
c) Külföldi cégeknél ideiglenesen dolgozó szakemberek----------------- 52
d) Külszolgálatot teljesitő magyar állampolgárok hozzátartozói-----------------53
3.2 A külföldi intézmények, mint elsődleges információforrások ----------------- 54
a) A tényleges és a lehetséges vevők megkérdezése-----------------54
b) A tényleges és a lehetséges szállitók megkérdezése-----------------58
c) A versenytárs megkérdezése -----------------59
d) A külföldi közintézmények megkérdezése -----------------59
e) A külföldi piackutató intézetek, mint elsődleges információforrások-----------------62
f) A külföldi marketing tanácsadó cégek, mint elsődleges információforrások---------77
g) A mérnöki tanácsadó (engineering consulting) cégek, mint elsődleges információforrások-----------------80
h) Vállalati megitélést nyújtó információforrások-----------------83
4. A csupán külföldön elérhető elsődleges információforrások-----------------84
4.1 A nemzetközi szervezetek dokumentációjának közvetlen tanulmányozása---------84
4.2 Specializált intézmények dokumentációjának közvetlen tanulmányozása-------92
4.3 Vásárokon, kiállitásokon való elsődleges informálódás-----------------98
a) Kiállitók információszerzési lehetőségei----------------------100
b) A vásárlátogatók információszerzési lehetőségei--------103
4.4 A formatervező központok, az un. design centre-ek dokumentációi, mint elsődleges információforrások--------106
II. Külgazdasági másodlagos információs bázis --------------107
1. A külgazdasági másodlagos információ fogalma, szerepe------107
2. A külgazdasági másodlagos információs források ismertetése------------109
2.1 Konjunktúrára (viszonylati és termék) vonatkozó információk----------------109
a) Általános információk -----------------109
b) A legfontosabb termékekre (termékcsoportokra) vonatkozó információk-----------------111
2.2 Piaci elhelyezési lehetőségekről szóló információk-----------------115
2.3 Kereskedelempolitikai intézkedésekről szóló információk
(adó, vám, pénzügyi és egyéb hatósági előirások)-----------------116
2.4 Árinformációk, árprognózisok -----------------118
2.5 A versenytársakról (általában cégekről) szóló információk----------------- 124
2.6 Tenderekről szóló információk-----------------125
2.7 A nemzetközi együttműködéssel kapcsolatos információk
(kooperációk, közős vállalatok stb.) -----------------127
2.8 Uj termékekről, műszaki újdonságokról szóló információk----------------- 129
2.9 Reklamációval kapcsolatos információk-----------------132
2.10 Egyéb külgazdasági információk (szállítmányozás, reklám-propaganda stb.)-----------------132
3. A másodlagos információk felhasználási területe (Néhány külkereskedelmi tipusakció információellátásának ismertetése)-----------------133
3.1 Egyszerű külkereskedelmi üzlet lebonyolítása (TANNIMPEX példája)--------------133
3.2 Forgalombővitő piackutatás (ARTEX példája) -----------------135
3.3 Középtávú ár- és piaci értékesitési program kialakitása (MONIMPEX példája)-------138
3.4 Ártárgyalások előkészitése (CHEMOLIMPEX példája) ----------------- 140
3.5 Vállalkozási jellegű tendereken való részvétel (NIKEX példája) ---------141
FÜGGELÉK
Gyakorlati utmutató -----------------145
MELLÉKLETEK
1. melléklet: Szakértői ankét a külföldi utijelentések információs tartalma fejlesztésének lehetőségeiről (Példa) -----------------165
2. melléklet: Kirakati ármegfigyelő lap-----------------169
3. melléklet: Mintakérdőiv kiutazó szakemberek számára -----------------170
4. melléklet: Szakértői felmérés a vállalati ötéves fejlesztési koncepció külpiaci megalapozására (Példa)----------------- 178
5. melléklet: A piackutatásban felhasználásra kerülő mintakérdőiv -----------------182
6. melléklet: Felkérés szakértői kérdőiv kitöltésére--------- 188
7. melléklet: Egy konkrét példa a külföldi piackutató intézetnél készitett exkluziv tanulmányra -----------------191
8. melléklet: ... Információs cég közlése... papirgyárról--------213
9. melléklet: Ügyletkötés folyamata -----------------214
10. melléklet: Tendereken való részvétel egy fejlődő országban----------------- 215
11. melléklet: Felhasznált és ajánlott irodalom--------------------216
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv