1.035.200

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A fővárosi autóbuszközlekedés 75 éve

1915-1990

Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Budapesti Közlekedési Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 70 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az autóbusz alapvető és nélkülözhetetlen szerepet vívott ki magának világszerte a városi tömegközlekedésben. Budapesten 75 évvel ezelőtt indult az első autóbuszjárat. A jubileumi évforduló... Tovább

Előszó

Az autóbusz alapvető és nélkülözhetetlen szerepet vívott ki magának világszerte a városi tömegközlekedésben. Budapesten 75 évvel ezelőtt indult az első autóbuszjárat. A jubileumi évforduló alkalmából megemlékezünk és ünnepelve összegezzük a történteket az elődök iránti tiszteletből, a követőknek szóló számvetéssel. Az elmúlt század utolsó negyedében, 1885-ben jelent meg az első belsőégésű motor hajtotta közlekedési eszköz az utakon. Néhány év múlva a lóvasúthoz, omnibuszhoz, majd villamoshoz szokott városlakók nagy örömére üzembe helyezték az első autóbuszokat. Az európai nagyvárosokkal szinte egy időben indultak el hazánkban is a nagy befogadóképességű, nem kötött pályás, de géphajtású - ezáltal mozgékony és rugalmas alkalmazást biztosító - közlekedési eszközzel, az autóbusszal történő üzemeltetési kísérletek. 1915. március 1-jén egy benzinmotoros és egy akkumulátoros emeletes autóbusszal indult a fővárosi autóbusz-közlekedés a Hősök terétől az Andrássy (Népköztársaság) úton át a Vilmos császár (Bajcsy-Zsilinszky) útig. A lakosság először idegenkedett a járművektől, majd megismerve tulajdonságait rövid időn belül megkedvelte az új utazási lehetőségeket. A 75 éves budapesti autóbusz-közlekedés műszaki és forgalmi történeteit a könyv részletesen bemutatja,, az 1968-ban megalakult BKV, valamint jogelődei - SZKV (Székesfővárosi Közlekedési Vállalat), BFKV (Budapest Fővárosi Közlekedési Vállalat), , SZAÜ (Székesfővárosi Autóbuszüzem), BART (Budapesti Autóbuszközlekedési Rt.), BSZKRT (Budapesti Székesfővárosi Közlekedési Rt.), FAKV (Fővárosi Autóbuszközségi Vállalat), FAÜ (Fővárosi Autóbuszüzem) - tevékenységének leírásával. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ
1. Az autóbusz-közlekedés kezdete a fővárosban ...........................4
1.1. A motorizáció fejlődése a századforduló éveiben . . .. . .. . .. . ....... 4
1.2. Kezdeményezések az autóbusz-közlekedés bevezetésében .......................4
1.3. Felkészülés az első fővárosi autóbuszjárat megindítására ...........................5
1.4. Az első budapesti autóbusz indítása: 1915. március 1.....................................5
(vasárnap)
1.5.1917. április 10. Az autóbusz-közlekedés első szakaszának vége...............7
2. Háborús gazdálkodás után az autóbusz-forgalom újraindítása ....................... 7
2.1. BFKV (Budapest Fővárosi Közlekedési Vállalat) szerepe az autóbuszok állagmegóvásában.................................. 7
2.2. A forgalom újraindítása: 1921. szeptember 24.............................................. 8
3. A SZAÜ (Székesfővárosi Autóbusz Üzem) szerepe az autóbusz-közlekedés fejlődésében ................. 9
3.1. Hálózatbővítések és járműbeszerzések ......................................... 9
3.2. A Szent Domonkos utcai forgalmi telep tervezése .......................... 12
4. A személyfuvarozás budapesti szabályrendelete és hatása az autóbusz-közlekedésre................. 12
4.1. A személyfuvarozási szabályrendelet kialakulása ...............................................12
4.2. Vállalkozók az autóbusz-közlekedésben, a BART (Budapesti Autóbusz-közlekedési Rt.) megalakulása ..................................13
4.3. A SZAÜ és a vállalkozók közötti munkamegosztás, Budapest környéki vonalak tervezése ............................................14
4.4. A budapesti környéki vonalak létrejötte .....................................................................17
4.5. A SZAÜ nagyvállalattá szerveződése, a Szent Domonkos utcai forgalmi telep üzembe helyezése ......................................................17
4.6. A gazdasági válság hatása az autóbusz-közlekedésre .......................................21
5. A BSZKRT és a SZAÜ összevonásának hatása (1932. június 10.)................... 22
5.1. Új üzemviteli szerződés..................................23
5.2. A gazdasági válságot követő forgalmi és járműfejlesztések .......................23
5.3. Technikai fejlesztések, Európában először a tömeges dízelüzem bevezetése .....24
5.4. A BART fővárosi viszonylatainak bekebelezése (1936. december 31.) és további szerepe az autóbusz-közlekedésben . 26
6. Az autóbusz-közlekedés helyzete a n. világháború éveiben ............................. 27
6.1. Közlekedés a háború éveiben .......................................... 27
*7. Az autóbusz-közlekedés újjászervezése a II. világháború után .................. 30
7.1. Ideiglenes főműhely a Damjanich utcában .................30
7.2. A Cházár András utcai garázs felújítása ...............................................30
7.3.1948 augusztusában üzembe lép a Sallai Imre főműhely .........................30
7.4.1949. január 1. a Hamzsabégi úti garázs helyreállítása után felveszi a Fürst Sándor nevet ............................31
7.5.1949. április 1-jén létrejön a MÁVAUT ................................................ 31
7.6. A járműpark és a vonalhálózat alakulása 1949 októberéig ............................. 31
7.7. A BART állami irányítás alá kerül, és létrejön a MOGÜRT-Taxibusz.................. 35
8. Az FAKV megalakulása és hatása az autóbusz-közlekedésre (1949. október 1.); 1951-től FAÜ ...............................35
8.1.1950-ben megjelenik az Ikarus mint gyártó .............................36
8.2.1950. április 1-jén létrejön az önálló Sallai főműhely ........................................37
8.3.1950 és 1952 között a főváros kezelésébe kerülnek a MÁVAUT vonalai .......37
84. A járműpark és a vonalhálózat alakulása 1949-től 58-ig................................38
A FAÜ műszaki és forgalmi fejlesztései .......................... 40
9.1.1958. április 4-étől új karbantartó létesítmény: a Kilián garázs.............41
9.2.1958. november 7-én elkészül a Mező garázs . .....................................41
9-3. Csuklós autóbusz megjelenése ...........................................42
9.4. A vonali létesítmények fejlesztése ......................................42
9.5. Járműpark- és vonalfejlesztés ...............................................44
96. A viteldíjrendszer korszerűsítése ...........................................46
A BKV megalakulása 1968. január 1. és hatása napjainkig a főváros autóbusz-közlekedésére .................................. 47
JM-ABKV megalakulásának az éve: 1968 ..............:........................... 47
®-2. A kalauz nélküli közlekedés bevezetésének éve: 1969 .................................. 47
J 3 Az Óbuda Üzemegység üzembe helyezésének éve: 1970 ...................... 48
HU ** ^buszvezetők forgalmi juttatása bevezetésének az éve: 1971 ........................ 50
A Rákóczi úti villamosközlekedés megszüntetésének az éve: 1972 .......................... 50
Jj Az első autóbusz-diagnosztikai vizsgálósor üzembe helyezésének az éve: 1973 ...................... 53
¦ A FAÜ által kidolgozott cseredarabos ciklikus karbantartási rendszer általános bevezetésének az éve: 1974 ............. 54
* A Cinkota Üzemegység üzembe helyezésének az éve: 1975 .................. 54
Az autóbuszok kétnaponként! vizsgálata bevezetésének az éve: 1976 .......................... 57
A zárttechnológiás karbantartási rendszer bevezetésének az éve: 1977 ................... 58
A BKV fennállásinak 10. éve: 1978 ............................................ 59
10.12. Az első női autóbuszvezetők foglalkoztatásának az éve: 1979 ..................59
10.13. A csak Ikarus 200-as típ. autóbuszokkal történő üzemelés kezdetének
az éve: 1980....60
10.14. A KNORR utasszámláló és forgalmi adatgyűjtő beszerzésének az éve: 1981 .....61
10.15. A 150 éves budapesti tömegközlekedés éve: 1982 ................................62
10.16. A Dél-pesti Üzemegység avatásának az éve: 1983 ..............................63
10.17. A meghirdetett menetrend szerinti közlekedés bevezetésének az éve: 1984 ......65
10.18. A Kienzle fogyasztásmérők alkalmazásba vételének az éve: 1985 ..............65
10.19. A VOITH és ZF automatikus sebességváltó üzembe helyezésének az éve: 1986 ...67
10.20. Az Ikarus 400-as autóbuszok forgalomba állásának az éve: 1987 ..............68
10.21. Az autóbusz-rekonstrukció bevezetésének az éve: 1988 ..........................69
10.22. A vári VW-Ikarus autóbuszok üzembe helyezésének az éve: 1989 .............70
Irodalomjegyzék ....................................,............................72
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv