1.036.057

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Emberi erőforrás menedzsment

HR-szerepek, rendszerek, Új tendenciák, Vállalati példák

Szerző
Lektor

Kiadó: Aula Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 411 oldal
Sorozatcím: Bologna-tankönyvsorozat
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 19 cm
ISBN: 978-963-9698-26-0
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az Emberi Erőforrás Menedzsment vállalati oldalról az embereket tekinti az üzleti siker és a szervezeti változásképesség sarokkövének. Másfelől személyes sikerünknek, boldogulásunknak is meghatározó eleme, hogy mennyire értelemteli, személyes fejlődésünket és anyagi igényeinket kielégítő munkát végezhetünk.
A tankönyvben a témakör alapfogalmait és eszközrendszerét mutatjuk be, kezdve az új munkatársak keresésével és felvételével, a képzésük és fizetésük alakításán keresztül karrierjük menedzseléséig. A könyv ezen klasszikus HR témák tárgyalásán túl újakat is felvet, mint a HR tevékenységek kiszervezése, a távmunka, illetve a munka és magánélet egyensúlyának kezelése HR eszközök révén. Az eszközök mellett mindig hangsúly kerül annak bemutatására is, hogy az egyes feladatok kapcsán milyen szerepet tölt be a HR szakértő, a vezető, illetve maga a munkavállaló.
A könyv alapvető célja az ismeretek hazai közeghez való illesztése. Ezt több hazai és multinacionális cég támogatta saját HR... Tovább

Fülszöveg

Az Emberi Erőforrás Menedzsment vállalati oldalról az embereket tekinti az üzleti siker és a szervezeti változásképesség sarokkövének. Másfelől személyes sikerünknek, boldogulásunknak is meghatározó eleme, hogy mennyire értelemteli, személyes fejlődésünket és anyagi igényeinket kielégítő munkát végezhetünk.
A tankönyvben a témakör alapfogalmait és eszközrendszerét mutatjuk be, kezdve az új munkatársak keresésével és felvételével, a képzésük és fizetésük alakításán keresztül karrierjük menedzseléséig. A könyv ezen klasszikus HR témák tárgyalásán túl újakat is felvet, mint a HR tevékenységek kiszervezése, a távmunka, illetve a munka és magánélet egyensúlyának kezelése HR eszközök révén. Az eszközök mellett mindig hangsúly kerül annak bemutatására is, hogy az egyes feladatok kapcsán milyen szerepet tölt be a HR szakértő, a vezető, illetve maga a munkavállaló.
A könyv alapvető célja az ismeretek hazai közeghez való illesztése. Ezt több hazai és multinacionális cég támogatta saját HR eszközei és rendszerei leírásának, űrlapjainak a közreadásával, valós helyzeteket megjelenítő mini-esetek és problémahelyzetek bemutatásával. Vissza

Tartalom

Bevezetés ..................................................17
A könyv célja..................................................17
Struktúra.....................................................19
Köszönetnyilvánítás.............................................21
1. A HR tevékenységeket befolyásoló környezeti trendek.............23
Bevezetés................................................24
1.1. Változások a munkaerő jellemzőiben...........................25
1.1.1. Öregedő népesség...................................25
1.1.2. Képzettség.........................................27
1.1.3. Diverzitás: a munkaerő sokszínűsége ....................29
1.1.4. A munkával töltött idő növekedése ......................30
1.1.5. A hagyományos családmodell átalakulása .................31
1.2. Társadalmi értékek ........................................31
1.2.1. Az értékrendek változása a világban......................32
1.2.2. Értékrend és a generációk.............................33
1.2.3. A társadalmilag felelős vállalat .........................34
1.3. Jogi változások ...........................................35
1.3.1. Az Európai Unió HR-t érintő jogrendje....................36
1.3.2. A magánszféra védelme...............................37
1.4. Technológia ..............................................38
1.5. Globalizáció ..............................................39
1.6. Szervezeti változások.......................................40
2. HR szerepei, helyzete a szervezetben...........................45
Bevezetés................................................46
2.1 Hogyan alakult ki az Emberi Erőforrás Menedzsment? ..............47
2.1.1 Személyzeti adminisztráció (Personnel Administration)........47
2.1.2 Személyzeti menedzsment (Personnel Management) .........47
2.1.3. Emberi Erőforrás Menedzsment
(Humán Resources Management)........................48
2.2. Kinek a feladata az Emberi Erőforrás Menedzsment?...............48
2.3. Munkakörök és karrierlehetőségek az EEM területen ...............50
2.3.1. HR munkakörök.....................................51
2.3.2. Milyen felkészültség szükséges a sikeres HR munkához?......52
2.4. A HR szerepei - kapcsolat a vezetőkkel..........................54
2.4.1. Hogyan kapcsolódhat a HR a vonalbeli vezetőkhöz? .........55
2.4.2. Milyen területeken fejtheti ki a HR a hozzáadott értékét?......56
2.5. A szervezeti teljesítmény és az EEM tevékenységek kapcsolata........62
2.6. HR szervezet és rendszerek ..................................64
3. Emberi Erőforrás Menedzsment stratégia és tervezés.............71
Bevezetés................................................72
3.1. Fogalmi tisztázás ............................................73
3.2. Emberi Erőforrás Menedzsment stratégia....................... 74
3.2.1. Szervezeti stratégia és az EEM stratégia kapcsolata ................74
3.2.2. Mit tartalmaz az EEM stratégia? ..............................................77
3.2.2.2. HR irányelvek, stratégiai döntések............................................78
3.2.3. Az EEM stratégia hozzájárulása a vállalati stratégiához..............80
3.3. Emberi Erőforrás Menedzsment tervezés ..............................................81
3.3.1. Az EEM tervezés időhorizontja......................... 81
3.3.2. Az EEM tervezés folyamata............................ 82
3.4. Emberi Erőforrás Menedzsment kontrolling ..................... 90
3.4.1. Fogalmi tisztázás..................................................................90
3.4.2. EEM mutatószámrendszerek .................................91
3.4.3. Benchmarking..........................................................................93
3.5. Kapcsolat más EEM rendszerekhez........................................................95
3.6. HR és a vonalbeli vezetők felelősségének megosztása ..........................95
4. Munkakör- és kompetencia-menedzsment...................... 99
Bevezetés...............................................100
4.1. Fogalmi tisztázás .........................................101
4.2. A munkakör menedzsment célja..............................102
4.3. A munkakör menedzsment témakörét befolyásoló legfontosabb
elvek és trendek..........................................103
4.3.1. Fő kérdéskörök .....................................103
4.3.2. Tradicionális munkaszervezés .........................104
4.3.3. Munkakör gazdagítás................................................................106
4.3.4. Az önirányító munkacsoportok.........................109
4.3.5. Új tendenciák......................................110
4.3.5.2. Atipikus foglalkoztatási formák ................................................111
4.4. Munkakörelemzés, munkaköri leírás.............................................113
4.4.1. Munkakörelemzés, munkaköri leírás fogalma, célja..................113
4.4.2. Munkakörelemzés folyamata, módszerei .................114
4.4.3. Munkaköri leírás elemei..............................116
4.5. Kompetencia-modellek..........................................................................119
4.5.1. Fogalmi tisztázás ................................... 119
4.5.2. A kompetencia-modell témakörét befolyásoló legfontosabb
elvek és trendek .......................................................121
4.5.3. A kompetencia-modellek.............................123
4.5.4. Kérdések-problémák................................128
4.6. HR és a vonalbeli vezetők felelősségének megosztása .............129
5. Munkaerő áramlás .......................... .............133
Bevezetés...............................................134
5.1. Fogalmi tisztázás ......................................... 135
5.2. A munkaerő áramlás célja ..................................135
5.3. A munkaerő áramlását befolyásoló döntési pontok................ 136
5.3.1. Munkaerőhiány kezelése .............................136
5.3.2. Munkaerő többlet kezelése . . .................................................137
5.3.3. Employer branding ..................................................................137
5.4. A munkaerő áramlás modellek ............................................................138
5.5. Toborzás, kiválasztás ............................................................................140
5.5.1. Toborzás-kiválasztás folyamata ................................................141
5.5.2. Toborzási módszerek...................................................144
5.5.3. Kiválasztási módszerek ............................................................149
5.5.4. Szocializáció ........................................................................161
5.6. Elbocsátás .............................................................................163
5.6.1. Fogalmi tisztázás...................................163
5.6.2. Outplacement folyamat ..............................165
5.7. Emberi erőforrás áramlás hatékonysága........................166
5.8. A munkaerő áramlás kapcsán felmerülő etikai kérdések ......................167
5.9. Kapcsolat más HR rendszerekhez...............................................167
5.10. A HR és a vonalbeli vezetők felelősségének megosztása........................168
6. Karriermenedzsment.........................................173
Bevezetés..............................................................................................174
6.1. A karrier jelentésének változása...........................................175
6.2. A karriermenedzsment egyéni és szervezeti oldala................................176
6.2.1. Az egyén felelőssége................................176
6.2.2. A szervezet felelőssége ..............................177
6.3. Karrierszakaszok .........................................178
6.4. Karriermotivációk..................................................................................180
6.5. Karriermenedzsment rendszerek ..........................................................181
6.6. Utódlástervezés ....................................................................................184
6.7. Karrierutak..............................................186
6.7.1. Karrierlépések............................................186
6.7.2. Karrierelakadások....................................................................188
6.7.3. Szakmai karrierutak..................................................................189
6.8. Tehetségek kiválasztása ........................................................................190
6.9. Karriertervezés......................................................................................191
6.10. Tehetségek fejlesztése ..........................................................................192
6.10.1. Trendek a karrierfejlesztésben..................................................193
6.10.2. Felsővezetőkkel való együttműködés........................................194
6.10.3. Mentorálás............................................................195
6.11. Kommunikáció......................................................................................195
6.12. A karriermenedzsment tevékenységek értékelése..................................197
7. Képzés - fejlesztés..........................................201
Bevezetés...............................................202
7.1. A képzés-fejlesztés fogalmi meghatározása és illeszkedés
az EE-rendszerekhez ......................................203
7.1.1. A képzés-fejlesztés fogalmi meghatározása...............203
7.1.2. A képzés-fejlesztési rendszer illeszkedése más
EE-rendszerekhez ..................................204
7.2. A képzés-fejlesztési igények forrásai és folyamatának résztvevői......205
7.2.1. A képzés-fejlesztési igények forrásai . ...................205
7.2.2. A képzés-fejlesztési rendszer szereplői ..................205
7.3. A képzés-fejlesztés lehetséges célcsoportjai, a felnőttképzés ........206
7.3.1. A felnőttképzés sajátosságai .................................206
7.3.2. A képzés-fejlesztés hasznosulását gátló szervezeti tényezők .. 208
7.3.3. Egyéni készségek fejlesztése..........................208
7.3.4. Vezetőfejlesztés....................................209
7.3.5. Csoportos fejlesztés.................................210
7.3.6. Szervezeti szintű fejlesztés............................212
7.4. A képzés-fejlesztési rendszer folyamata ........................214
7.4.1. A fejlesztési igények felmérése.........................215
7.4.2. A fejlesztési célok kijelölése...........................218
7.4.3. A fejlesztendő munkatársak és a fejlesztők kiválasztása......219
7.4.4. A fejlesztési terv és költségvetés elkészítése ..............221
7.4.5. A fejlesztők megbízása és felkészítése...................222
7.4.6. A fejlesztés lebonyolítása.............................223
7.4.7. A fejlesztés utókövetése és értékelése ...................224
7.5. A képzés-fejlesztés formái ..................................227
7.5.1. Az orientáció eszközei ...............................228
7.5.2. Az vezetőfejlesztés eszközei...........................231
7.5.3. Az képzés-fejlesztés további eszközei....................232
7.6. HR és a vonalbeli vezetők felelősségének megosztása .............235
8. Teljesítmény-menedzsment...................................239
Bevezetés...............................................240
8.1. A teljesítmény fogalma..................................... 241
8.2. A teljesítménymenedzsment fogalma és tartalma.................243
8.2.1. Formális és informális teljesítményértékelés ..............243
8.2.2. TM központi szerepe ...................................243
8.2.3. Mikor jó egy TM rendszer?...............................244
8.3. A TM rendszer céljai..........................................245
8.3.1. Stratégiai (és üzleti) célok............................ 245
8.3.2. Fejlesztési célok................................... 246
8.3.3. Adminisztratív célok............................... 247
8.3.4. Célok konfliktusai ............................... 246
8.4. A TM folyamat kulcskérdései............................... 248
8.4.1. Célkitűzés és kommunikáció ....................... . 250
8.4.2. Teljesítménymérés és -értékelés ................... . 264
8.4.3. Visszajelzés...................................... 268
8.4.4. Követés.......................................... 270
8.4.5. HR feladata a TM folyamatban ......................... 270
8.4.6. Új kihívások a TM előtt............................... 271
8.4.7. TM etikai kérdései.............................271
9. Kompenzációs és javadalmazási rendszerek..................277
Bevezetés.......................................278
9.1. Fogalmi tisztázás .................................279
9.2. A kompenzációs rendszerek célja................................280
9.2.1. Mit nem lehet elérni a javadalmazással? .........................282
9.3. A javadalmazás témakörét befolyásoló legfontosabb elvek és trendek....282
9.3.1. Méltányosság .............................283
9.3.2. Munkakörre és/vagy egyénre épülő rendszerek ............284
9.3.3. Jogosultság vagy teljesítmény? ........................286
9.3.4. Titkosság.........................................286
9.3.5. Munkavállalók bevonása a rendszer kialakításába ..........287
9.4. Mi befolyásolja a fizetések kialakulását?........................287
9.5. A kompenzációs rendszer kialakítása ..........................288
9.5.1. A javadalmazási csomag elemei........................289
9.5.2. Munkakör-értékelés.................................289
9.5.3. Fizetési felmérések, összehasonlítások ..................292
9.5.4. Fizetési kategória rendszerek .........................293
9.6. A képesség vagy kompetencia alapú javadalmazási rendszerek ......297
9.6.1. A kompetencia alapú javadalmazási rendszer célja .........297
9.6.2. A rendszer kialakítása és működtetése...................298
9.6.3. Kérdések-problémák................................298
9.7. Ösztönző fizetés ..........................................299
9.7.1. Az ösztönzési rendszer céljai, előnyei....................299
9.7.2. Szükséges előfeltételek..............................300
9.7.3. Az ösztönzés általános lehetőségei .....................300
9.7.4. Konkrét ösztönzési módszerek.........................301
9.7.5. Lehetséges problémák...............................302
9.8. A juttatások .............................................303
9.8.1. A juttatások célja...................................303
9.8.2. A juttatási rendszer kialakítása és működtetése............304
9.8.3. Választható béren kívüli juttatások - Cafeteria.............305
9.8.4. Kérdések-problémák................................306
9.9. A kompenzációs rendszer értékelése ..........................307
9.10. Kapcsolat más HR rendszerekkel .............................307
9.11. A HR és a vonalbeli vezetők felelősségének megosztása............308
10. Munkaügyi kapcsolatok, belső kommunikáció...................311
Bevezetés...............................................312
10.1. Fogalmi tisztázás .........................................313
10.2. A munkaügyi kapcsolatok szereplői, érdekeik....................314
10.2.1. A munkaügyi kapcsolatok szereplőinek érdekei............314
10.2.2. A munkaügyi kapcsolatok szereplői.....................315
10.2.3. Vállalati szintű alapelvek az érdekek összeegyeztetésére.....318
10.3. Kollektív szerződés, munkaszerződés..........................319
10.3.1. Kollektív szerződés .................................319
10.3.2. Munkaszerződés ...................................322
10.4. A munkavállalói részvétel (participáció) ........................323
10.5. Munkaügyi konfliktusok és rendezésük.........................327
10.5.1. Munkaügyi jogvita, érdekvita rendezésének eljárásai........328
10.5.2. A nyílt konfrontáció és eszközei........................330
10.6. A menedzsment és a munkavállalói érdekképviseletek kapcsolata .... 333
10.6.1. Jó-e a vállalati szinten a szakszervezeti jelenlét?...........333
10.6.2. Vállalati szintű stratégiák.............................334
10.6.3. A HR feladatai a munkavállalói érdekképviseletekkel való
kapcsolattartásban..................................335
10.7. Trendek az Európai Unió országaiban..........................336
10.8. Belső kommunikáció ......................................337
10.8.1. A belső kommunikáció céljai.............................338
10.8.2. A belső kommunikáció iránya ............................339
10.8.3. Eszközök, csatornák ................................339
10.8.4. Kié a felelősség a csatornák működtetéséért? .............341
11. Emberi Erőforrás Menedzsment globális vállalatok, tudásalapú
szervezetek valamint kis- és középvállalkozások esetében........347
Bevezetés...............................................348
11.1. Emberi Erőforrás Menedzsment globális vállalatoknál..............349
11.1.1. Fogalmi tisztázás...................................349
11.1.2. Miért más az EEM multinacionális és globális vállalatoknál? . . . 350
11.1.3. EEM rendszerek sajátosságai a globális vállalatoknál........354
11.1.4. Külföldi cégek Magyarországon - magyar cégek külföldön .... 359
11.2. Emberi Erőforrás Menedzsment tudásalapú szervezetekben.........360
11.2.1. Fogalmi tisztázás...................................360
11.2.2. Tudásalapú szervezetek HR rendszerei...................362
11.3. Emberi Erőforrás Menedzsment kis- és középvállalatoknál..........367
11.3.1. Fogalmi tisztázás...................................367
11.3.2. A HR gyakorlat sajátosságai kisvállalatoknál -
Felvillanyozó Kft....................................368
12. Új tendenciák az Emberi Erőforrás Menedzsment gyakorlatában ... 373
Bevezetés...............................................374
12.1. Az e-HR tevékenységek ....................................375
12.1.1. A témakör háttere, az aktualitást befolyásoló tényezők ......375
12.1.2. Példák e-HR megoldásokra ...........................576
12.2. HR tevékenységek kiszervezése ..............................378
12.2.1. A témakör háttere, az aktualitást befolyásoló tényezők ......379
12.3. Munkahelyi sokszínűség ...................................
12.3.1. A témakör háttere, az aktualitást befolyásoló tényezők ......382
12.3.2. HR gyakorlatok a diverzitás kapcsán ....................384
12.4. Munka és magánélet HR szempontból ........................386
12.4.2. HR eszközök a munka és a magánélet egyensúlyának
támogatására.....................................388
12.4.3. WLB-bővítés és -működtetés problémái...................390
12.5. Távmunka ..............................................391
12.5.1. Mi a távmunka?....................................391
12.5.2. Miért éppen most vált aktuálissá a távmunka?.............391
12.5.3. A távmunka bevezetésének céljai.......................392
12.5.4. A távmunkához kapcsolódó potenciális problémák .........393
12.5.5. A távmunka lehetséges hatásai ......................... 395
Hasznos linkek..................................401
Internetes hivatkozások.........................................402
Irodalom..................................403
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv