1.035.176

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Sienai Szent Katalin

Dialógus

Róla szól

Kiadó: Paulus Hungarus-Kairosz
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 477 oldal
Sorozatcím: Teológia
Kötetszám: 4
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN: 963-956-811-2
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Sienai Szent Katalin (1340-1380) Domonkos harmadrendi apáca. Huszonötödik gyermekként született. Ő bírta rá XI. Gergely pápát, hogy Avignonból Rómába visszatérjen. Sokat dolgozott az egyház egységéért. Megkapta Jézus stigmáit.
A keresztény misztika kikerülhetetlen része a Dialógus. A könyv nyelvezete "külsősök" számára riasztó, érthetetlen, hiszen a szeretet teremtő erő, így saját nyelvet is teremt, Isten és az ember egyesülésének nyelvét. Az intimitást nem lehet meglesni, annak vagy részese az ember, vagy végérvényesen ki van rekesztve belőle. József Attila minden sora a hívő számára teljesen érvényes, így az is, "a titkokat ne lesd meg", de vonódj bele, vegyél részt benne!
Ez a könyv ehhez nyújt lehetőséget, reméljük, nem hiába, hiszen az Istennel találkozni és egyesülni Vele, Üdvösség!

Tartalom

Előszó a második kiadáshoz21
A fordító előszava23
Előszó
Hogyan egyesül a lélek Istennel az imádságban
Egy lélek a szemlélődés magasságába eltemetve négy kérdést terjeszt Isten elé28
A lélek vágya igen megnövekedett, amikor Isten megmutatta neki a világ nyomorúságait30
Előzmények és ígéretek
A szeretet és a megfontoltság mint a tökéletesség lényege és normája
Ha a teremtmény meg van fosztva a természetfeletti szeretettől, egyetlen cselekedete sem elegendő, sem a bűn alatti bűnhődésre, sem érdemszerzésre32
A vágy és a szívbéli töredelem elégtételt nyújthat a bűnért és a büntetésért, önmagunk és mások nevében is
Néha azonban csak a bűnért nyújt elégtételt, a büntetést nem törli el34
Istennek nagyon tetszik az érte szenvedni akaró lélek vágya39
Minden erényt és hibát a felebarát közreműködésével gyakorol a lélek40
Hogyan hatnak az erények a felebarát közreműködésével és miért különböznek annyira a teremtményekben43
Az erények az ellentéteik által mutatkoznak és erősödnek meg47
Az akaratnak elsősorban az erények megszerzésére és nem a vezeklésre kell irányulnia49
A szeretet, az alázatosság és a megfontoltság egységet alkotnak, s a léleknek hozzájuk kell formálódnia50
A vezeklést és a többi testi gyakorlatot úgy kell tekinteni, mint az erény megszerzésének eszközét, s nem mint az érzület elsődleges tárgyát
A megfontoltság világosságának különböző megnyilvánulásai51
Az eddig mondottak egy részének megismétlése
Isten megígéri, hogy szolgái szenvedéseiért megújítja egyházát56
Az üdvösség misztériuma Isten tervében
Isten válasza kimondhatatlan szeretetet ébreszt a lélekben, imádkozik Istenhez a Szent Egyházért és a népért59
Isten elmarasztalja a keresztény népet és különösen az Ő szolgáit
Néhány igazság Krisztus testének szentségéről (az Oltáriszentségről) és a megtestesülés jótételményéről62
Krisztus szenvedése után a bűn súlyosabb büntetést érdemel, mint előtte - Isten megígéri, hogy szolgái szenvedéseire és imáira való tekintettel irgalmas lesz a Szent Egyházhoz66
A lélek Isten jóságát egyre jobban megismerve, nem elégedett meg azzal, hogy csak a keresztény népért és a Szent Egyházért könyörögjön, hanem könyörgött az egész világért68
Isten elmarasztalja értelmes teremtményeit, főleg önszeretetünk miatt, a hozzá könyörgő lelket pedig imádságra és könnyekre serkenti 69
Isten kezei közül senki sem bújhat ki: kezei között van mindenki vagy az irgalmasság vagy az igazságossá által70
A lélek, mivel növekedett a szeretet tüze, azt kívánta, hogy vérrel verítékezhessen71
Szorongatásaink türelmes elviselése nélkül nem tetszhetünk Istennek - Isten megerősíti ezt a lelket és a lelkiatyját, hogy igaz türelemmel viseljenek mindent72
Az égbe vezető út Ádám engedetlensége miatt megszakadt, ezért Isten a saját Fiából épített hidat, melyen el lehet jutni az égbe73
Isten megmutatja a léleknek az égbe vezető híd nagyságát74
Szőlőművesek vagyunk valamennyien, Isten küld minket az Egyház szőlejébe
Saját szőleje van mindenkinek önmagában, de egyesülnnk kell az igazi szőlőtővel, Isten Fiával78
Isten megmetszi az igaz szőlőtőn élő szőlővesszőket, azaz az Ő szolgáit78
Az igazság és az irgalmasság útja
Az emberré lett Ige: híd és az igazság útja
A lélek hálát ad Istennek, majd kéri, hogy mutassa meg neki azokat, akik hídon járnak, és azokat, akik nem mennek rajta keresztül82
Ennek az áldott hídnak három lépcsőfokon van
Melyek a lélek három állapotát jelzik
Hogyan kell érteni Krisztus e szavait: "Ha magasba emeltetem, mindeneket magamhoz fogok vonzani".83
Ez a híd kövekből van rakva, kövei az igaz és királyi erények
Van egy fogadó rajta, ahol enni adnak a vándornak, aki a hídon jár, az életre megy, aki alatta, a folyóban jár, az a halálba és a kárhozatba tart85
Mindkét úton, a hídon is, a folyóban is fáradsággal lehet csak járni, a hídon járó lélek öröme88
A mennybemenetel napján ez a híd fölment a mennybe, mindazonáltal nem szakadt el a földtől89
A lélek csodálattal eltelve Isten irgalmassága iránt, felsorolja az isteni gondviselés sok ajándékát és kegyelmét, amelyeket az emberi nemnek adott
Az irgalmasság himnusza92
A folyó, amely elragadja az embert, és a rossz elleni harc
Azok méltatlansága, akik a híd alatt járnak Isten az ilyen lelkeket a halál fájának nevezi, ez a fa főleg négy víciumba ereszti gyökerét94
A halál fájának gyümölcsei annyira különböznek egymástól, amennyire különbözőek a bűnök
A testiség bűne96
A halál fájának egy másik gyümölcse a fösvénység
A belőle származó rosszak97
Azokról az uralkodókról, akik az igazságtalanság gyümölcsét termik99
A felsorolt és egyéb hibák miatt a lélek hamis ítélkezésbe esik
Az ilyenek méltatlansága100
Krisztus e szavairól: "Elküldöm a Vigasztalót, aki vádolni fogja a világot az igazságtalansággal és a hamis ítélettel"
E vádak egyike szüntelenül hangzik101
A második vád szemrehányást tesz az igazságtalanságért, átlalánosságban is, konkrétan is103
A kárhozottak négy fő gyötrelme, melyekből a többi következik
Az ördög rútsága105
A harmadik vád az ítélet utolsó napján történik106
A kárhozottak már semmi jót sem tudnak kívánni108
Az üdvözültek dicsőségéről109
Hogyan növekszik a kárhozottak szenvedése a végítélet után113
A kísértések haszna
A lélek már a halál pillanatában, mielőtt még elszakadna a testtől, látja és ízleli a helyet, ahová menni fog, azaz a dicsőséget vagy büntetést, amelyet kapnia kell116
Az ördög mindig a jó látszatával szedi rá a lelket, akik nem a hídon járnak, hanem a folyón mennek át, megtévednek és beleesnek épp abba a szenvedésbe, amit el akartak kerülni. Egy fáról, melyet ez a lélek egy látomásban látott118
A földi élet útján senki sem jár szenvedések nékül, mert a föld a bűn miatt töviseket és bogáncsokat terem
Kiknek nem ártanak a tövisek121
Az értelem szemének vakságából következő bajok, azok a jó cselekedetek, melyeket nem a kegyelem állapotában vittek végbe, nem számíttatnak be az örök életre124
Isten törvényeit az evangéliumi tanácsok nélkül nem lehet megtartani
Bármilyen állapotban élhet az ember Isten tetszésére, ha jó és szent akarata van127
A világ emberei nem tudnak betelni azzal, amit birtokolnak
Arról a szenvedésről, melyet a gonosz akarat okoz már ebben az életben130
A szolgai félelem nem elég az örök élethez, de aki tevékeny e félelemben, az eljut az erény szeretetére132
Nagy keserűség töltötte el a lelket azok vaksága miatt, akik elmerültek a folyóban134
A három lépcső, melyek a hídon, azaz Isten Fiában vannak, a lélek három képességét jelentik135
A lélek nem lehet kitartó, és nem érheti el célját, ha nem egyesül e három képessége138
Krisztus szavainak magyarázata: "Aki szomjazik, jöjjön hozzám, és igyék!"139
A tökéletesség ösvénye: törvény és erény
Hogyan kell élnie az értelmes teremtménynek, hogy kilábaljon a világ tengeréből, és fölmehessenek a hídra141
Néhány dolog rövid megismétlése144
A híd három lépcsője a lélek három állapotát jelzi, Isten felszólítja ezt a lelket, hogy emelkedjék önmaga fölé és szemlélje az igazságot146
A lélek az isten tükörbe tekintve meglátta, hogy a teremtmények különféle módokon járnak147
Az erény szeretete nélküli szolgai félelem nem elegendő ahhoz, hogy örök életet adjon, a félelem törvénye, és a szeretet törvénye egy valóság147
A szolgai félelem tökéletlen állapotát az első lépcső jelképezi, aki gyakorolta magát a szolgai félelemben, eljut a szent istenfélelemre, a második lépcsőre, amely tökéletesebb állapot149
Azok tökéletlensége, akik a maguk hasznára, örömére és vigasztalására szolgálják Istent150
Hogyan nyilatkoztatja ki magát Isten az őt szerető léleknek?153
Miért nem így mondta Krisztus: "Kinyilatkoztatom majd az én Atyámat", hanem: "Kinyilatkoztatom majd magamat"154
Miképpen jut el a szent Híd első lépcsőjéről a másodikra156
Amikor a lélek tökéletlenül szereti Istent, a felebarátot is tökéletlenül szereti
E tökéletlen szeretet jelei160
Az imádságról és a lélek állapotairól
Hogyan jut el a lélek az egyszerű és nagylelkű szeretetre
Kezdődik az imádságról szóló rész162
Néhány igazság Krisztus testének szentségéről
Hogyan lép át a lélek a szóbeli imádságból a benső imára
E lélek egyik látomása163
Azoknak a világi embereknek tévedése, akik csak a saját vigasztalásukért és örömükért szeretik és szolgálják Istent169
Isten szolgáinak tévedése, akik még tökéletlen szeretettel szeretik Istent171
Vannak, akik nem segítenek a felebarát szükségén, nehogy elveszítsék a maguk békéjét és vigasztalását173
Azok tévedése, akik minden érzületükkel a vigasztalásokhoz és a benső látomásokhoz ragaszkodnak175
Akik benső látomásoknak és vigasztalásoknak örvendenek, megtévedhetnek amiatt, hogy az ördögöt világosság formájában látják176
Jelek, melyekből felismerhető, hogy egy látomás mikor való Istentől, és mikor az ördögtől178
A lélek, aki valóban ismeri önmagát, bölcsen elkerüli a mondott tévedéseket181
Hogyan indul el a lélek a tökéletlen szeretetből, és jut el a tökéletes szeretetre, amely baráti és fiúi szeretet181
Jelek, amelyekből felismerhető, hogy a lélek eljutott a tökéletes szeretetre182
A tökéletlenek csak az Atyát akarják követni, a tökéletesek azonban követik a Fiút
A különböző keresztségekről182
A lélek, amint fölér a szent híd harmadik lépcsőjére, azaz eljut a szájhoz, átveszi a száj feladatát, ide érkezésének igazi jele az, hogy a saját akarata meghalt186
A lélek tevékenységei, amikor felért a harmadik szent lépcsőre188
A negyedik állapotról, amely nem válik el a harmadiktól
A negyedik állapotba jutott lélek cselekedetei
Isten soha nem távozik el tőle, jelenlétét a lélek szüntelenül érzi192
Isten a tökéletes lélektől nem vonja meg jelenlétének érzését, sem a kegyelmet, ellenben megvonja az egyesülést197
A világ fiai akár akarják, akár nem, dicsérik és dicsőítik Istent200
Még az ördögök is dicsőítik és dicsérik Istent201
A lélek e jelen élet szenvedéseiből kilépve a maga egészében látja Isten dicsőségét és dicséretét minden teremtményben
A vágy szenvedése megszűnik, maga a vágy azonban megmarad202
Amint Szent Pál apostol, miután elragadtatott, hogy lássa a boldogok dicsőségét, azt kívánta, hogy oldódjék el a testtől, ugyanúgy az életszentség fent elmondott harmadik és negyedik állapotába jutott lelkek is erre vágyakoznak203
Miért vágyódik a lélek arra, hogy eloldódjék a testtől?
Ha nem is lehet ebben része, nem tér el Isten akaratától, hanem inkább dicsekszik benne, mint minden más szenvedésben, melyeket Isten dicsőségéért viselhet el206
Akik eljutottak az egyesülés állapotára, azok értelmének szemét a beléjük árasztott kegyelem természetfölötti világossága világosítja meg, az üdvösségére vonatkozó jó tanácsért jobb egy szent lelkiismeretű és alázatos személyhez, mint egy gőgös tudóshoz fordulni208
A már elmondottak rövid összefoglalása
Isten rávezeti ezt a lelket arra, hogy minden teremtményét, és a szent Egyházért könyörögjön212
A könnyekről szóló tanítás (Mi a különbség a könnyek között, hogyan keletkeznek, honnan erednek, és mi a sírás gyümölcse?)
A lélek arra kéri Istent, ismertesse meg vele a lélek állapotait és a könnyek gyümölcseit215
A könnyek öt fajtájáról216
A lélek különböző állapotainak megfelelő különböző könnyek217
Az előző fejezet összefoglalása
Az ördög menekül azoktól, akik a könnyek ötödik fokán vannak, zaklatásai csak segítik ennek az állapotnak elérését223
Akik szeretnének sírni, de nem tudnak, azoknak tűz-könnyeik vannak
Miért vonja meg Isten a szem könnyeit225
A könnyek öt foka közül a négy utolsó ad végtelen könnyeket, Isten úgy akarja, hogy ne véges, hanem végtelen dolgokkal, szolgáljuk őt227
Azoknak a könnyeknek gyümölcséről, melyeket a világ emberei hullatnak229
A világ embereit, akik a mondott módon sírnak, négy különböző szél tépázza232
A könnyek második fajtájának gyümölcsei236
A könnyek negyedik fokának, az egyesítő könnyeknek gyümölcse239
A három világosság, amellyel el lehet jutni a lélek tökéletes tisztaságára
A lélek köszönetet mond Istennek a könnyek különböző fokainak magyarázatáért, és föltesz két kérdést243
Az értelem világosságára minden léleknek, aki igazságban akar szolgálni Istennek, szüksége van
A világosságról általában244
Azokról, akik inkább a testi vezeklésre, mint a saját akaratuk megölésére vágyakoznak
A második világosság tökéletesebb, mint az általános világosság248
Az értelem harmadik és legtökéletesebb világossága
Milyen tetteket hajt végre a lélek, aki eljutott erre a világosságra
A lélek egy látomása révén megtudja, hogyan lehet eljutni a tökéletes tisztaságra
Nem szabad ítélkezni a felebarát felett250
Miképpen kapják az örök élet zálogát ebben az életben azok, akik a harmadik, a legtökéletesebb világosságban élnek256
Hogyan kell megdorgálni a felebarátot úgy, hogy a lélek ne essék hamis ítélkezésbe257
Soha nem szabad ítélkezni annak bűne felett, akiért imádkozunk, még akkor sem, ha Isten kinyilvánította volna, hogy az a lélek telve van sötétséggel259
Nem a vezeklést, hanem az érzületet és az erények szereteté kell alapnak, és az akarat elsődleges tárgyának tekinteni261
A mondottak összefoglalása, és egy kiegészítés a felebarát feddéséről263
Jelek, melyekből felismerhető, hogy a látogatások és a benső látomások Istentől valók-e, vagy az ördögtől264
Isten beteljesíti szolgái szent vágyait
Nagyon tetszik neki az a lélek, aki állhatatosan zörget igazságának kapuján267
Az egyház és a világ kormányzása
A Szent Egyház misztikus teste
A lélek hálát ad Istennek és megalázkodik, majd imádkozik az egész világért, és különsen a szent Egyház misztikus testéért, saját gyermekeiért és két lelkiatyjáért
Ez után kéri, hogy a szent Egyház szolgáinak hibáiról beszéljen neki Isten270
Isten imádságra serkenti a lelket és válaszol néhány kérdésre272
A papok méltóságról Krisztus testének szentségéről
A méltó és méltatlan módon történő áldozásról273
A test érzékei tévednek e szentséggel kapcsolatban, a lélek érzékei azonban nem, ezért a lélek érzékeivel kell látni, ízlelni és érinteni
A lélek egy látomása279
A szentség kiválósága kiemeli a papok méltóságát
Isten a papoktól nagyobb tisztaságot kíván, mint más teremtményeitől281
A szentségeket nem lehet eladni és megvenni
Akik a szentségeket fogadják, azoknak segíteniük kell a földi dolgokkal a szolgákat, amit a szolgák kapnak, háromfelé kell osztani284
A papok méltóságáról
A szentség erejét nem csökkenti sem a kiszolgáltató, sem a szentséget fogadó bűne
Isten nem akarja, hogy a világiak beleavatkozzanak a szolgák megjavításába285
Az Egyház, illetve Isten, szolgáinak üldözését Isten a magáénak tekinti287
Azokról, akik különféle módokon üldözik az Egyházat, és az Egyház szolgáit291
Az Egyházról és szolgáriól mondottak rövid megismétlése294
A szent és erényes szolgák kiválósága, erénye és szent cselekedetei
A naphoz hasonlók ők
Javító dorgálásaik a rájuk bízottak felé294
Az előző fejezet összefoglalása
A tiszteletről, amely egyformán megilleti a papokat, akár jók, akár rosszak303
A Klérus botrányai és ezek következményei
A rossz papok és szolgák élete és bűnei306
A rossz szolgákban igazságtalanság uralkodik, különösen azáltal, hogy nem javítják alárendeltjeiket309
Az említett szolgák egyéb hibáiról, főleg arról, hogy kocsmába járnak, bűnös játékokat űznek, és ágyasokat tartanak311
A gonosz szolgákban természetellenes bűn uralkodik
A lélek egy látomása a bűnről313
Az alárendeltek az elöljárók bűnei miatt nem javulnak meg
A szerzetesek bűnei miatt nem javulnak meg
A szerzetesek bűnei
E bajok következményei317
Az említett gonosz szolgákban a paráznaság bűne uralkodik321
A rossz szolgákban fösvénység uralkodik: uszorára adnak kölcsönt, főként pedig adják és veszik az Egyház javadalmait és a hivatalokat
Bajok, melyek e bírvágy miatt következtek a szent Egyházra325
A gonosz szolgákban a gőg uralkodik, melynek következtében elveszítik az igaz megismerést, és elkövetik a látszólagos konszekrálás bűnét331
Egyéb bűnök, melyek a gőgből, és az önszeretetből származnak336
A rossz szolgák sok más bűne342
Az igazak és bűnösök halála közötti különbség
Az igazak halála344
A bűnösök halála és szenvedése, a halál pillanatában349
Az eddig mondottak rövid összefoglalása
Isten megtiltja, hogy világiak hozzányúljanak az Ő papjaihoz, s felszólítja a lelket, hogy sírjon e nyomorult bűnösök miatt355
A lélek hálát adva és Istent dicsérve imádkozik a szent Egyházért357
Az isteni gondviselésről
Az isteni gondviselésről általában362
A remény is az isteni gondviselés ajándéka
Aki tökéletesebben remél, tökéletesebben ízleli a gondviselést365
Isten az Ószövetségben a törvény, és a próféták által mutatta meg gondviselését, majd elküldte az igét, s végül az apostolok, vértanúk, és más szentek által gondoskodik rólunk
Semmi sem történik a teremtményekkel Isten gondviselése nélkül368
Minden a javunkra és üdvösségünkre szolgál, amit Isten történni enged
Vakok és tévedésben vannak azok, akik az ellenkezőjét gondolják370
Hogyan gondoskodott Isten egy konkrét esetben egy lélek üdvösségéről373
Isten különféle módokokn nyilvánítja ki gondviselését teremtményeinek, felpanaszolja hűtlenségüket
Egy ószövetségi előkép tanítása374
Isten üdvösségünk érdekében gondoskodik arról, hogy szorongatásokat szenvedjünk
Azok nyomorúsága, akik önmagukban, és nem az Ő gondviselésében bíznak
A benne remélők kiválósága378
Isten gondviselése a szentségek által
Hogyan gondoskodott csodálatos módon többször is egy lélekről, aki éhezett a szentségre383
Isten gondviselése azok iránt, akik halálos bűnben vannak388
Isten gondviselése azok iránt, akik még nem tökéletesek a szeretetben390
Isten gondviselése azok iránt, akik a tökéletes szeretetben élnek396
A mondottak rövid megismétlése
Krisztus e szavairól: "Vesd ki a hálót a hajó jobb oldalán"401
A hálót az egyik tökéletesebb veti ki, mint a másik, ezért több halat fog
A tökéletesek kiválósága404
Az általános gondviselés ebben az életben és a másikban407
Isten gondviselése a szegények iránt410
A földi gazdagság rendetlen vágyából és megtartásából származó bajok413
Azok kiválósága, akik lelki okok miatt szegények, Krisztus a szegénységet nemcsak szavakkal, hanem életével is tanította
Isten gondviselése azok iránt, akik magukhoz ölelik ezt a szegénységet416
Rövid összefoglalás az isteni gondviselésről423
A lélek dicsérettel és hálával mond köszönetet Istennek, és megkéri, beszéljen az engedelmesség erényéről424
Az engedelmességről
Hol található az engedelmesség, mi veszi el a lélektől, mi a jele annak, hogy a lélek birtokolja, mi kíséri, és mi táplálja?426
Az engedelmesség az a kulcs, amellyel meg lehet nyitni az eget
Az önhöz kell kötni ezt a kulcsot
Az engedelmesség himnusza429
Az engedetlenek nyomorúsága, és az engedelmesek kiválósága433
Vannak, akik annyira szeretik az engedelmességet, hogy nem elégednek meg csak a parancsok teljesítésével, hanem különleges engedelmességre is kötelezik magukat435
Miképpen lehet eljutni az általános engedelmességből a különleges engedelmességbe
A szerzetek kiválósága436
Az engedelmes szerzetesek kiválósága, és az engedetlenek nyomorúsága442
Az igazán engedelmesek százat kapnak egy helyett, s hozzá még az örök életet
Mit jelent ez a "száz"?450
Az engedetlen szerzetes gonoszsága, nyomorúsága és fáradalmai
Az engedetlenség gyümölcsei451
Azok tökéletlensége, akik tartózkodnak ugyan a halálos bűntől, de a szerzetben nagyon langyosan élnek456
Az engedelmesség kiválósága és javai459
A szerzetesek és a szerzeten kívül élők engedelmessége közti különbség461
Isten nem a fáradság, nem az eltelt idő, hanem a szeretet nagysága szerint adja az érdemet463
Csodák, melyeket Isten az igazán engedelmesek miatt tett
Az engedelmességhez szükséges megfontoltság464
Összefoglalás és befejezés
A könyv anyagának rövid összefoglalása470
A lélek hálát ad, és Isten dicsérve imádkozik az egész világért, és a szent Egyházért
A hit erényét ajánlva fejezi be a könyvet473
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv