1.035.590

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanári kézikönyv a gyorsírás tanításához

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 173 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 14 cm
ISBN: 963-18-2656-2-9
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban. Tankönyvi szám: 84 133.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Munkám az 1977-ben megjelent főiskolai jegyzetemtől több tekintetben egészen eltér, más az arculata. Az azóta eltelt több mint tíz év alatt folytatott vizsgálódásaim nyomán elhagytam olyan... Tovább

Előszó

Munkám az 1977-ben megjelent főiskolai jegyzetemtől több tekintetben egészen eltér, más az arculata. Az azóta eltelt több mint tíz év alatt folytatott vizsgálódásaim nyomán elhagytam olyan fejezeteket, amelyeket ma már kevésbé érzek lényegesnek, és pótoltam azokat részben új témákkal, részben eddigi témáknak újszerű kibővítésével. Két vezéreszme húzódik végig a munkán. Az egyik a tanulók aktivizálása, gondolkodtatása, öntevékenységre nevelése, a másik - a tehetséggondozás bővebb kifejtése mellett - a közepes és főleg a gyenge tanulók felkarolása, felzárkóztatása. Ennek megfelelően összegyűjtöttem azokat az eljárásaimat, amelyekkel a gyenge tanulóknak sikerélményt igyekeztem nyújtani. Ez a pedagógiai pszichológia tanítása alapján is rendkívül fontos, mert a gyenge tanuló a sikerélmény hatására nemegyszer szárnyakat kap, és kisebbrendűségi érzésétől felszabadulva eléri legalább a közepes szintet. Sokat foglalkoztam azzal, hogyan lehetne megkönnyíteni főleg a gyengék számára egyes tanulási egységek megértését és megtanulását. Ebben segítségemre volt, hogy közel hatvan év távlatából is jól emlékszem arra, hogy nekem is mik okoztak nehézséget és hogyan küzdöttem le azokat. A szakirodalomból igyekeztem minél többet megörökíteni abból, aminek közkincsnek kell maradnia: elsősorban a legnagyobb tanítómesternek, Radnai Bélának az útmutatásait, de ide tartozik még sok más tanári megnyilatkozás is, amelyet részben publikációk, részben kéziratok alapján ismertetek. Mindezt kiegészítettem a saját vizsgálódásaim eredményeivel, mindazzal, ami ötven év alatt leszűrődött bennem, továbbá a pedagógiai pszichológia legnagyobb hazai személyiségeinek munkáiból vett idézetekkel. Teljességre nem törekedhettem. Vissza

Tartalom

Előszó ....................................................3
1. A gyorsírástanítás célja...................................5
2. A gyorsírástanítás során megoldandó feladatok..............7
3. A tanár és a tanuló ......................................14
a) A tanár ........................................... 14
b) A tanuló ...........................................................16
4. A taneszközök ....................................................................................18
a) A tankönyv és a segédkönyvek ..................................................18
b) A falitábla ....................................................................................20
c) A füzet......................................................................21
d) Az íróeszközök..............................................................................22
e) A magnetofon................................................................................23
f) Az írásvetítő ..................................................................................24
g) A diavetítő és az epidiaszkóp......................................................26
5. Didaktikai alapelvek..........................................................................30
a) A motiváció ......................................... 30
b) A tudatosság és az aktivitás elve................................................33
c) A szemléletesség ............................................................................34
d) A tudományosság..........................................................................35
e) Az érthetőség ................................................................................36
f) A rendszeresség ............................................................................36
g) A tudás tartóssága ......................................................................37
h) A tantárgyi koncentráció ............................................................37
i) Az iskola és a gyakorlat kapcsolata ..................... 38
j) A közösségi elv és a tanulókkal való egyéni bánásmód elve .........40
6. Felkészülés a tanévre. A tanmenet ......................... 43
7. Az óratípusok........................................... 45
8. Felkészülés az egyes órákra. Az óravázlat................... 57
9. A jelek és a jelölési módok tanítása ................................................67
a) Általános szempontok a jelek tanításához................................67
b) A mássalhangzók jelei..................................................................68
c) A magánhangzók jelölése..................................70
A magánhangzók jelei..................................................................70
A magánhangzók jelölése a szó belsejében (magas hangú szavakban) .....70
A magánhangzók jelölése a szó belsejében (mély hangú szavakban) ....73
A magánhangzók jelölése a szó belsejében (vegyes hangrendű szavakban) .....74
A magánhangzók jelölése a szó elején ......................74
A magánhangzók jelölése a szó végén ......................................76
d) Csak rövidítésekben használt jelölési módok............................76
e) A mássalhangzó-torlódás jelölése ....................... 77
A süllyesztés ..................................................................................77
Mássalhangzó-torlódás különjelekkel........................................78
f) Betű-összeolvasztás ......................................................................79
g) Megkülönböztető jelölési módok................................................80
h) Különjelek toldalékokra..............................................................81
i) írásjelek..........................................................................................81
j) Kettőshangzós jelek......................................................................82
k) Az átmetszés és a föléírás..........................................83
l) A némajel ......................................................................................83
10. A rövidítések és a rövidítési módok tanítása..................................84
a) A rövidítések tanításának módszerei..........................................84
b) A rövidítési módok tanítása........................................................92
11. A beszédírás tanítása és a tehetséggondozás..................................100
a) A beszédírás tanítása.....................................100
b) A tehetséggondozás............................................103
12. Bevezetés a beszédírási rövidítésalkotásba......................................107
13. A sebességfokozás .................................................114
a) A sebességfokozás és az írástechnika fejlesztése......................114
b) A diktátum ....................................................................................116
A diktátum szövege........................................120
A diktátum időtartama................................................................123
A diktátum sebessége ..................................................................124
A diktálás módja ..................................................127
14. A szabatos írás és az írástechnika fejlesztése..................................131
15. Az olvasás gyakorlása........................................................................136
16. Az áttétel..............................................................................................143
a) A kézi áttétel..................................................................................144
b) A gépi áttétel ................................................................................148
c) Az áttételek javítása...........................................151
d) Az áttételi hibák hasznosítása ....................................................152
17. A házi feladat......................................................................................153
18. Adalékok a jegyzőkönyvvezetés tanításához..................................160
Irodalom....................................................................................................169

Dr. Kappa György

Dr. Kappa György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kappa György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv