1.035.190

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az értelmi fogyatékosság felismerése gyermekkorban

Tanulmányok a születéstől a kisiskoláskor végéig terjedő időszakról

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 233 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-18-2868-9
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 53114. Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Munkánkat azoknak szántuk, akik szülőként, egyéb rokonként, az egészségügyben, a nevelésben, oktatásban, a szociális gondozásban dolgozó szakemberként kapcsolatba kerülnek értelmi fogyatékosokkal... Tovább

Előszó

Munkánkat azoknak szántuk, akik szülőként, egyéb rokonként, az egészségügyben, a nevelésben, oktatásban, a szociális gondozásban dolgozó szakemberként kapcsolatba kerülnek értelmi fogyatékosokkal vagy az értelmi fogyatékosság okozta problémákkal. A társadalom kulturáltságát jelzi a fogyatékosokkal szembeni bánásmódja. Nehéz a családnak, ahol értelmi fogyatékos gyermek van. Érzelmileg, anyagilag, munkában, törődésben súlyos gondokat jelent az ilyen gyermek nevelése. Könnyítse meg a társadalom ezen családok életét, ne tetézze előítéletekkel, elkülönítéssel a nehézségeket. Szeretnénk elérni, hogy a társadalom segítőkészséggel, pozitív odafordulással közeledjen az értelmi fogyatékosokhoz. Ehhez elsősorban szükséges az értelmi fogyatékosság mielőbbi felismerése. A korai gondozásba vétel, a helyes gyógypedagógiai, egészségügyi eljárások alkalmazása megelőzheti a másodlagos sérülések kialakulását, és a fogyatékos életesélyeit, habilitációs lehetőségeit növeli. Szándékunk szerint a könyv tartalmazza azokat a jelzéseket, fejlődésben való elmaradási jellegzetességeket, amelyek az értelmi fogyatékosság gyanúját kelthetik. Igyekszünk támpontot adni a lassabban fejlődő és a sérült idegrendszerű gyermekek fejlődésmenetének az összehasonlításához. Még szakemberek körében is gyakran előfordul, hogy nyilvánvaló jelek esetén sem vesznek tudomást az értelmi fogyatékosság tényéről. Vissza

Tartalom

Előszó ..............................................................................................5
Párdányi Teodóra: Az értelmi fogyatékosságról........................9
Az értelmi fogyatékosság értelmezése......................................9
Közelítésmódok ......................................................................9
A meghatározás fontossága ..................................................11
A meghatározás nehézségei ..................................................13
Az értelmi fogyatékosság meghatározása............................14
Gyakorlati tudnivalók az értelmi fogyatékosokkal kapcsolatban ...................................16
Az értelmi fogyatékosok nevelése-oktatása hazánkban és a
távlati lehetőségek ......................................................................18
A súlyos és legsúlyosabb értelmi fogyatékosok..................18
A középsúlyos értelmi fogyatékosok....................................19
Az enyhén értelmi fogyatékosok ..........................................20
Az értelmi fogyatékosok kiválasztása......................................23
A Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottság .... 23
Dr. Vass Miklós: Az orvos feladatai az értelmi fogyatékossággal kapcsolatban ..........................29
A fogyatékos gyermek és a társadalom ..................................29
Az értelmi fejlődésben való elmaradás okai, eredete ............32
Az értelmi fejlődésben való elmaradás felismerése a gyakorlati egészségügyi munkában ...................34
Esetismertetés..............................................................................46
A kezelés módjai ........................................................................49
A családdal való orvosi kapcsolat jelentősége és iránya ... 51
Kruchió Lajosné: A védőnő lehetőségei az értelmi fogyatékosság megelőzése és felismerése terén............57
A védőnő hivatásbeli feladatai ................................................57
Prekoncepcionális gondozás......................................................58
Az optimális életkor a gyermek vállalásához......................59
A fogamzás optimális ideje ..................................................60
Az úgynevezett három hónapos felkészülés........................60
Az egyes szülések közötti optimális időtartam ..................61
Felelős magatartás, egészségesebb életmód ........................62
A magzatvédő vitamin szedése ............................................62
Terhesgondozás ......................................................................65
A szülés....................................................................................73
Az értelmi fogyatékosok gondozása ........................................74
Az anyagcsere-betegségek diétája és megelőzése ................77
Csiky Erzsébet: Az értelmi fogyatékos gyermek korai pszichés
fejlődési sajátosságai (A születéstől az óvodáskorig) ................83
Az értelmi fogyatékosság korai felismerésének lehetőségei... 83
Az átlagos pszichomotoros fejlődés jellemzői ........................85
A mozgás és a szenzomotoros intelligencia fejlődése .... 85
A beszédfejlődés......................................................................88
Az érzelem és a szociális kapcsolatok fejlődése..................90
A szokások kialakulása ........................................................91
A pszichomotoros fejlődés jellemzői értelmi fogyatékosoknál 91
A mozgás és a szenzomotoros intelligencia fejlődése .... 91
A beszédfejlődés......................................................................96
Érzelmi fejlődés, szociális kapcsolatteremtés ......................98
Szokások kialakulása ............................................................99
Az értelmi fogyatékos kisgyermekek egyéb jellemzői ... 100
Az egészséges és az értelmi fogyatékos gyermek fejlődésének összehasonlítása..................102
A korai élmények hatása ..................................................103
Az anya-gyermek kapcsolat alakulása az anya szempontjából ............................................. 103
Az anya-gyermek kapcsolat alakulása a gyermek szempontjából ......................................... 106
Dr. Laborfalusi Margit: Az értelmi fogyatékosság pszichológiai
jellemzői óvodás-és kisiskoláskorban ........................................113
Az értelmi fogyatékosság pszichológiai megítélése ................113
A súlyos értelmi fogyatékos gyermekek jellemzői az iskoláskor kezdetén....................................116
A gyermek megjelenése, testi fejlettsége ..............................117
A mozgás ................................................................................118
Magatartás ..............................................................................119
Viselkedés játék közben ........................................................119
A beszéd ..................................................................................120
A rajz ......................................................................................121
A fejlesztés lehetősége............................................................121
A középsúlyos értelmi fogyatékos gyermek jellemzői az iskoláskor kezdetén ..............................122
A gyermek megjelenése, testi fejlettsége ..............................122
A mozgás ................................................................................123
Magatartás, figyelem..............................................................124
Viselkedés játék közben ........................................................124
A beszéd ..................................................................................125
Emlékezet, tanulékonyság ....................................................126
A rajzolás ................................................................................127
Az értelmi fejlettség................................................................128
Személyiségjellemzők..............................................................128
Az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek jellemzői az iskoláskor kezdetén ...........................129
A gyermekek megjelenése, testi fejlettsége ..........................129
A mozgás ................................................................................130
Magatartás ..............................................................................131
Figyelem ..................................................................................132
Viselkedés játék közben ........................................................133
A beszéd ..................................................................................135
A tájékozódás.....................................
A gondolkodás........................................................................136
Emlékezet, taníthatóság ........................................................137
Rajzolás, formautánzás..........................................................137
Személyiségjellemzők..............................................................139
Párdányi Teodóra: Az értelmi fogyatékos gyermek a gyermekközösségben ........................141
A bölcsődék ................................................................................141
A speciális bölcsődék ..........................................................141
Az egészséges gyermekek bölcsődéje és az értelmi fogyatékos gyermek .................................142
Az óvodai gyermekközösségek ................................................143
A fogyatékos gyermekek nevelését ellátó óvodák..................143
Az egészséges gyermekek óvodai közössége és az értelmi fogyatékos gyermek........................144
Az iskolában................................................................................151
Az iskolai elvárásoktól való jelentős elmaradás okai .... 153
Pedagógiai magatartásformák a lemaradókkal ..................157
Horváthné Nemerkényi Mária: A szülő, a család és az értelmi
fogyatékos gyermek........................................................................161
A szülő és az értelmi fogyatékosság ........................................161
A csecsemőkor............................................................................162
Elfogadás-elutasítás ..............................................................162
A diagnózist elutasító szülői magatartás ............................163
Az elutasítás következménye ................................................164
Szembesülés a diagnózissal....................................................165
Az elfogadás jelentősége........................................................166
A kisgyermekkor ........................................................................167
A pszichológus és a gyógypedagógus szerepe a fogyatékos
kisgyermek nevelésében..........................................................167
A szülő szerepe a fogyatékos kisgyermek nevelésében ... 168
A túlgondozó szülő................................................................168
A sokat követelő szülő ..........................................................169
Az óvodai nevelés elvei ..............................................................170
A középsúlyos és súlyos értelmi fogyatékos kisgyermek.. . 170
Az enyhe értelmi fogyatekos kisgyermek ............................171
Az óvónő észrevételei ............................................................171
A szülő válasza az óvónő észrevételeire..............................172
A szülő intézkedései a problémák megoldására ................173
Az ép értelmű és az enyhe értelmi fogyatékos gyermekek együtt nevelése az óvodában .....................175
A tapintatos óvónői magatartás és következményei..........175
A tanköteleskor ..........................................................................176
Beiskolázás áthelyezés ..........................................................176
A szülő és az áthelyezés ........................................................176
A szülő válasza az áthelyezési javaslatra ............................177
A szülő próbálkozásai az áthelyezés elkerülésére ..............179
A sikertelen próbálkozások következményei ......................181
Nádor György né: Az értelmi fogyatékosság megítélése a nevelőotthonokban élő gyermekeknél ...................191
A fejlődés figyelemmel kísérése ................................................191
A hospilalizációs ártalmak eredete ..........................................193
A rossz családi környezet......................................................193
A hospitalizáció ......................................................................193
A személyes kapcsolatok hiánya ..........................................194
Az önellátás ............................................................................195
A mozgásfejlődés....................................................................195
A beszédfejlődés......................................................................195
Az érzelmi fejlődés..................................................................196
Intézményváltás ......................................................................199
A hospitalizáció következményei az iskolába lépő gyermekre 199
A testi fejlettség ......................................................................200
A mozgásfejlettség..................................................................200
A beszédfejlettség....................................................................201
Az értelmi fejlettség................................................................201
Érzelmi állapot........................................................................201
Szociális érettség ....................................................................202
Vizsgálati szempontok a hospitalizált gyermekek képességeinek megítéléséhez....................................204
Csecsemőkor......................................205
Óvodáskor .......................................206
Tanköteleskorba lépés..............................207
Esetismertetések...................................207
Címjegyzék ...........................................217
Irodalomjegyzék.......................................225
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv