Fülszöveg
Ivan Klima, akinek Szerelmes nappalok és éjszakák című elbeszéléskötete 1997-ben jelent meg magyarul, a három "nagy", Bohumil Hrabal, Milan Kundera és Josef Skvorecky mellett a legismertebb, legolvasottabb - és talán legtöbbet publikáló - cseh szerző, nemcsak odahaza, hanem a nagyvilágban is.
1993-as regénye, a Várd a sötéted, várd a fényt! a csehszlovák bársonyos forradalmat közvetlenül megelőző és követő időszak története. Klíma - a cseh írók közül elsőként - kísérletet tesz rá, hogy művészi módon feldolgozza azokat a történelmi-társadalmi-politikai eseményeket, amelyeket ma egy szóval rendszerváltásnak nevezünk Közép-Kelet-Európában.
Mindezeknek a sorsfordító, nemzetek, országok történelmét felbolydító változásoknak a bemutatásához Klima meglepő s hatásos módon az időben és térben igencsak behatárolt, mindenekelőtt az emberi lelkekben játszódó kamararegény műfaját választja. Az emberi lélek legrejtettebb zugait és titkait és az írói mesterség minden csínját-bínját ismerő Klima...
Tovább
Fülszöveg
Ivan Klima, akinek Szerelmes nappalok és éjszakák című elbeszéléskötete 1997-ben jelent meg magyarul, a három "nagy", Bohumil Hrabal, Milan Kundera és Josef Skvorecky mellett a legismertebb, legolvasottabb - és talán legtöbbet publikáló - cseh szerző, nemcsak odahaza, hanem a nagyvilágban is.
1993-as regénye, a Várd a sötéted, várd a fényt! a csehszlovák bársonyos forradalmat közvetlenül megelőző és követő időszak története. Klíma - a cseh írók közül elsőként - kísérletet tesz rá, hogy művészi módon feldolgozza azokat a történelmi-társadalmi-politikai eseményeket, amelyeket ma egy szóval rendszerváltásnak nevezünk Közép-Kelet-Európában.
Mindezeknek a sorsfordító, nemzetek, országok történelmét felbolydító változásoknak a bemutatásához Klima meglepő s hatásos módon az időben és térben igencsak behatárolt, mindenekelőtt az emberi lelkekben játszódó kamararegény műfaját választja. Az emberi lélek legrejtettebb zugait és titkait és az írói mesterség minden csínját-bínját ismerő Klima regényében három, látszólag merőben különböző hős sorsát rajzolja meg vagy inkább villantja fel hol nagyon is konkrét és realista valóság-mozaik-képekben, hol álom- és víziószerű, képzelt filmforgatókönyv-töredékekben. A három hős: az öreg, élete és hatalma végnapjait élő "normalizációs" elnök, Gustav Husák, a "normalizációs" csehszlovák televízió operatőre, Pavel Fuka, aki lassacskán, önmaga számára is érthetetlenül, mintegy "belesodródik" az udvari fényképész és operatőr dicstelen szerepébe, végül a harmadik protagonista egy túszejtő halálraitélt. E három hőst, kezdetben csak egyvalami köti össze: mind megjárták a börtönt. Aztán egy napon mindhármuk életében "kizökken az idő": olyan változások kezdődnek, amelyek hőseink életét is fenekestül felforgatják, abszurd módon egy oldalra, egy táborba terelik őket, egyre közelítik, s végül eltéphetetlenül egybefonják sorsuk szálait - mindhármukat a pusztulásba vezetve. Klima a szuggesztív lélekábrázolás, a tömörítés, a sejtetés nagymestere. Éppen a tömörsége, visszafogottsága, kihagyásos technikája teszi gyomorszorítóan drámaivá az ember és a hatalom, a mindent és mindenkit korrumpáló hatalom viszonyáról szóló, minden vonatkozásban oly modern és aktuális regényét.
Vissza