1.035.325

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Rajz

Kézikönyv az általános iskolák rajzot tanító nevelői számára 5-6. osztály

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 275 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 91331/I. Fekete-fehér és színes illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Új kézikönyvünk célját, jellegét és - ebből következő - használati módját korszerű rajzoktatásunk kialakulásának, helyzetének követelményei határozzák meg.
Rajztanításunk alakulásának fő vonásai az elmúlt évtized különböző tantervi variációiból leolvashatók. A múlt egyoldalú, sokszor végletes törekvései után szakmai-elméleti síkon tisztázódtak a vizuális-képzőművészeti-esztétikai nevelés, a rajzoktatás alapkérdései. Az elméleti tisztulás, a jó gyakorlat és a kísérletek eredményeinek együtthatójaként jöttek létre az általános iskola 1956-os és 1958-as módosított tanterveinek rajzi fejezetei, s ezek alapján készültek az eddig használatos 1959-es kézikönyvek. Rajztanításunk akkori helyzetének és problémáinak megfelelően ezek a kézikönyvek a még frissen tisztázott elvi szempontok helyes értelmezése, a korszerű koncepció gyakorlati megvalósítása érdekében még szakmai jellegű ismeretanyagot is tartalmaztak; a didaktikai tervezés megkönnyítésére egy ajánlott teljes oktatási folyamatot... Tovább

Fülszöveg

Új kézikönyvünk célját, jellegét és - ebből következő - használati módját korszerű rajzoktatásunk kialakulásának, helyzetének követelményei határozzák meg.
Rajztanításunk alakulásának fő vonásai az elmúlt évtized különböző tantervi variációiból leolvashatók. A múlt egyoldalú, sokszor végletes törekvései után szakmai-elméleti síkon tisztázódtak a vizuális-képzőművészeti-esztétikai nevelés, a rajzoktatás alapkérdései. Az elméleti tisztulás, a jó gyakorlat és a kísérletek eredményeinek együtthatójaként jöttek létre az általános iskola 1956-os és 1958-as módosított tanterveinek rajzi fejezetei, s ezek alapján készültek az eddig használatos 1959-es kézikönyvek. Rajztanításunk akkori helyzetének és problémáinak megfelelően ezek a kézikönyvek a még frissen tisztázott elvi szempontok helyes értelmezése, a korszerű koncepció gyakorlati megvalósítása érdekében még szakmai jellegű ismeretanyagot is tartalmaztak; a didaktikai tervezés megkönnyítésére egy ajánlott teljes oktatási folyamatot mutattak be; a napi munka megkönnyítésére az ajánlott nevelő-oktató folyamatot óráról órára kidolgozott mozzanatokkal illusztrálták. A maguk sajátos körülményei között az 1959-es kézikönyvek megszüntették az addig szubjektív, összképében sokszor igen heterogén tevékenységet, s megteremtették az általános látásnevelés, a rajztanítás gyakorlatának szükséges bázisát, egységét. Vissza

Tartalom

Előszó7
A kézikönyv céja, jellege, használata7
5. osztály11
Bevezetés13
Az 5. osztály szerepe a rajzoktatás feladatainak megoldásában13
A tanterv művelődési anyaga és követelményei17
Az oktatási folyamat megtervezése38
Az 5. osztály éves tanmenete56
A rajzórák nevelő-oktató munkája70
Az oktatási folyamat órameghatározó szerepe70
Óratípusok a rajztanításban70
A tanulók személyiségjegyeinek megismerése79
Tanítási tervezetek, óravázlatok85
Paletták ecsettel. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra85
Sál, kesztyű, sapka. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óta89
Zöldségvágó deszka burgonyával. Természet utáni tanulmány. Új anyagot feldolgozó óra92
Almák. Természet utáni tanulmány és magyarázó, közlő rajz. Vegyes típusú óra96
Hanglemezek. Természet utáni tanulmány. Új anyagot feldolgozó óra101
Szita. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra105
Konzervdobozok. Természet utáni tanulmány. Begyakorló típusú óra109
Fahasábok. Természet utáni tanulmány. Begyakorló típusó óra113
Edények tálcán. Természet utáni tanulmány. Begyakorló típusú óra116
Favédő henger. Természet utáni tanulmány. Összefoglaló rendszerező óra120
Bögre és cserép. Magyarázó-közlő rajz. Új anyagot feldolgozó óra124
Ősz van. Adott témára történő rajzolás és festés. Önálló, alkotó jellegű óra126
Virágárus. Adott témára való rajzolás és festés130
Meghívó. Díszítő jellegű munka. Önálló, alkotó jellegű óra133
Ne szemetelj! Díszítő jellegű munka. Vegyes típusú óra136
Egyiptom művészete. Képzőművészeti alkotások szemléltetése140
Kiállításlátogatás. Képzőművészeti alkotások elemzése142
6. osztály143
Bevezetés145
A 6. osztály szerepe a rajzoktatás feladatainak megoldásában145
A tanterv művelődési anyaga és követelményei147
Az oktatási folyamat megtervezése168
A 6. osztály éves tanmenete192
A rajzórák nevelő-oktató munkája201
Az oktatási folyamat órameghatározó szerepe201
A tanulók fejlődő személyiségjegyeinek figyelembevétele203
Tanítási tervezetek, óravázlatok207
Papírszalagok. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra207
Falevelek. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra211
Lobogó és zászló. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra215
Fazék és lábas. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra219
Köcsög (leveles ággal, almával és szeletjével). Természet utáni tanulmány és magyarázó rajz. Vegyes típusú óra223
Székek és asztal. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra228
Tejeskanna és bögre tálcán. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra232
Ipari munkadarab. Természet utáni tanulmány és magyarázó-közlő vázlat. Vegyes típusú óra236
Tintásüveg papírtekercsekkel. Természet utáni tanulmány238
Kút kannával, vödörrel. Természet utáni tnulmány. Összefoglaló óra242
Vasgyűjtés, papírgyűjtés. Adott téma rajzolása és festése. Önálló, alkalmazó óra245
Kútnál (öntözés). Tematikus képalakítás. Önálló, alkalmazó típusú óra249
Tejeskanna szerkezeti felépítése. Magyarázó-közlő rajz. Vegyes típusú óra253
Tintásüveg metszete. Magyarázó-közlő rajz. Vegyes típusú óra255
Gyufásdoboz vetületei. Magyarázó-közlő rajz. Új anyagot feldolgozó óra257
Szabványbetűk kis ábécéje, szövegírás. Díszítő jellegű munka. Vegyes típusú óra259
November 7-e. Díszítő jellegű munkák. Önálló, alakalmazó óra261
Népművészet-plakát. Díszítő jellegű munka. Önálló, alkalmazó óra264
Középkori épületek és társművészeteik. Képzőművészeti alkotások elemzése. Új anyagot feldolgozó óra268
Reneszánsz képek és szobrok. Képzőművészeti alkotások elemzése. Vegyes típusú óra269
A reneszánsz nagy nűvészegyéniségei. Képzőművészeti alkotások elemzése271

Xantus Gyula

Xantus Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Xantus Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv