1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Menedzsment

Bevezetés 7 vezetői teszttel, 222 információ és könyvtári példával

Szerző
Lektor

Kiadó: Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Könyvtárak Egyesülés
Kiadás helye: Nyíregyháza
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 273 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN: 963-03-7288-6
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kutatások és tapasztalatok azt mutatják, hogy Magyarországon a rendszerváltozás óta a könyvtári és az információs szakmában is egyre nagyobb figyelem fordul a menedzsment felé. Ez együtt jár a... Tovább

Előszó

Kutatások és tapasztalatok azt mutatják, hogy Magyarországon a rendszerváltozás óta a könyvtári és az információs szakmában is egyre nagyobb figyelem fordul a menedzsment felé. Ez együtt jár a menedzsment-ismeretek iránti kereslet növekedésével. Barátommal, Mark Deckerssel együtt így gondoltunk, amikor 1991-ben a hollandiai Deventerben egy-egy korsó sör mellett elhatároztuk, hogy együtt írunk szakdolgozatot a könyvtári menedzsmentről. Elhatározásunkat tett követte, és projektünket, amelyet a TEMPUS is támogatott, 1992-ben a legjobb szakdolgozatnak járó IJselland-díjjal jutalmazták. Ezen opuszra épült az 1995-ben, az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtártudományi és Módszertani Központ kiadásában megjelent könyvünk a Bevezetés a könyvtári menedzsmentbe, amely a maga nemében egyedülálló volt a piacon. A mű tankönyvvé vált nem egy könyvtárosképző intézményben, és számos gyakorló könyvtáros kezébe is elkerült. A kiadás óta sok víz lefolyt a Dunán, ugyanúgy mint az IJssel folyón, amely holland barátom városa, Deventer mellett önti el gyakran a környező településeket. Az elmúlt három évben a könyvet sikerült magyar és idegen nyelvű források, illetve hazai és külföldi könyvtárakban szerzett tapasztalatok alapján javítanom, átdolgoznom és jelentősen kibővítenem, olyannyira, hogy az már egy másik címet is kiérdemelt: Menedzsment az információs és könyvtári szolgáltatásokban. Bekerült többek között 222 példa a kötetbe a szemléletesség kedvéért. Korábban nem vagy csak alig tárgyalt részek is megjelentek, például a szolgáltatások szerződéses kiadása vagy az újjáalakítás.

A könyv használatáról...
A könyv egy Információs és könyvtári menedzsment bevezető fejezetből, továbbá a menedzsment illetékességi területei szerint külön tárgyalt Tervezés, Irányítás, Szervezés és Emberi erőforrás-gazdálkodás és vezetés fejezetekből áll. Régebbi szóhasználattal lehetett volna csupán a könyvtár menedzsmentjét írni, de tapasztaljuk, hogy az információs szolgáltatások előretörésével a hagyományos könyvtárból inkább információs és könyvtári szolgáltató válik; tehát a könyvben ennek a menedzsmentjéről esik szó. Az egyes fejezetek végén, az irodalomnak. Az öt fejezetet két melléklet követi - a TQM használatát segítő minőségi egységek és az angol Közkönyvtári charta fordítása, majd a szöveghez lazán kapcsolódó 7 teszt-melléklet, amely a gyakorlati alkalmazást hivatott segíteni. A kötetet tárgymutató és kislexikon zárja. Vissza

Tartalom

Előszó
Információs és könyvtári menedzsment11
Mi az információs és könyvtári menedzsment?12
A menedzsment13
Információs és könyvtári14
Menedzser a könyvtárban15
Szükség van-e információs és könyvtári menedzsmentre?15
Menedzsment-funkciók16
E könyv szerkezete16
Menedzsment-funkciók - más nézőpontok17
Funkciók és változások19
Erősségek és gyengeségek a magyar könyvtári munkában19
Összefoglalás20
Feladatok, kutatási ötletek21
Irodalomjegyzék az 1. fejezethez22
Tervezés23
A tervezés célja és hatása24
A tervezési szintek24
A tervezés jellemzői27
A tervek formai jegyei és tartalmi követelményei31
A stratégiai tervezés32
Misszió (küldetés)34
Jövőkép (vízió)38
Marketing; a piac és a használói csoportok elemzése40
Rövidtávú (operatív) tervezés52
Projektek és módszertanok55
Költségvetés-tervezés57
A tervek felülvizsgálata65
Összefoglalás66
Feladatok, kutatási ötletek67
Irodalomjegyzék a 2. fejezethez68
Irányítás71
Ismét a tervezésről72
Teljesítmény-tényezőktől a teljesítmény-értékelésig74
Teljesítmény-tényezők75
Teljesítmény-mérés (input-adatok gyűjtése)77
Teljesítmény-mutatók input-adatokból79
Teljesítmény-értékelés (teljesítmény-mutatók vizsgálata)82
Irányítás információs és könyvtári szolgáltatásokban84
Erőforrások irányítása84
Használói elégedettség - és hiánya88
Általános könyvtári szolgáltatások89
Jogi szabályozás92
TQM, azaz teljes körű minőségmenedzsment92
Minőség: szembesülés az elvásárokkal95
Van-e a TQM-nek helye a könyvtárnak?96
Alapelvek97
Módszertan; a "7Q"104
A TQM szervezete108
Akadályok és sikerek a bevezetésben109
Minőségi szabványok és normatívák111
Összefoglalás114
Feladatok, kutatási ötletek114
Irodalomjegyzék a 3. fejezethez115
Szervezés119
A szervezés120
A szervezés elvei123
Szervezeti kultúra128
A szervezeti kultúra típusai és szintjei129
A szervezeti kultúra felmérése131
A szervezeti kultúra változ(tat)ása - belül és kívül131
A könyvtárak formális szervezeti felépítése134
Centralizáció és decentralizáció135
A hierarchia - hierarchikus szervezet139
Funkcionális szervezet141
Mátrix-szervezet141
Információ-alapú tanuló szervezet142
A szervezet karcsúsítása145
Információs és könyvtári szolgáltatások újjáalakítása147
Információs és könyvtári tevékenységek szerződéses kiadása156
Összefoglalás161
Feladatok, kutatási ötletek162
Irodalomjegyzék a 4. fejezethez163
Emberi erőforrás-gazdálkodás és vezetés167
Emberi erőforrás-gazdálkodás169
A munkaerő szervezeti kérdései170
Munkaerő-toborzás és -kiválasztás171
Teljesítmény-értékelés175
Képzés és munkaerő-fejlesztés178
Fizetés és jutalmazás182
Fegyelmi kérdések183
Vezetés184
A vezetés elméleti háttere185
Motiváció193
Részvétel a vezetésben (participiáció, bevonás)200
Kommunikáció207
Összefoglalás218
Feladatok, kutatási ötletek219
Irodalomjegyzék az 5. fejezethez220
Tárgymutató225
Kislexikon229
Angol-magyar menedzsment-kisszótár239
Mellékletek245
Közkönyvtári charta245
A Juran-féle hármas egység és a minőségi egység248
Teszt-mellékletek253
A szervezeti kultúra felmérése253
A tanuló környezet felmérése254
A változási készség felmérése257
Motiváció-kérdőív259
Kérdőív a vezetési stílusokról263
Változásmenedzsment-kérdőív265
A konfliktuskezelési képesség felmérése266

Mikulás Gábor

Mikulás Gábor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Mikulás Gábor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv