1.035.517

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vízen, sínen, két- és négy keréken

Hódmezővásárhely közlekedéstörténete

Szerkesztő
Lektor

Kiadó: "Norma" Nyomdász Kft.
Kiadás helye: Hódmezővásárhely
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 213 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 14 cm
ISBN: 978-963-062-018-5
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Magyarország útjai már a honfoglalást követő időben meglehetősen forgalmasak voltak. Vándorkedvű őseink, kik a csillagok után tájékozódva bekalandozták Itália és Európa nagy részét, idehaza is... Tovább

Előszó

Magyarország útjai már a honfoglalást követő időben meglehetősen forgalmasak voltak. Vándorkedvű őseink, kik a csillagok után tájékozódva bekalandozták Itália és Európa nagy részét, idehaza is gyakran úton voltak szálláshelyeik között. Az utat lóháton tették meg. A lovasok mellet az utakon ormótlan nehéz szekerek is haladtak. Honfoglaláskor a szekerek segítségével szállították az élelmiszert, az asszonyokat, betegeket, elaggottakat. A kalandozó harcosokat is a málhavivő szekerek sokasága kísérte. Szekerekre az itthoni békés életben is nagy szükség volt, mivel a vásárokra szekerekkel szállították az árucikkeket. így fuvarozták Erdélyből Szegeden keresztül a sót az ország különböző részeibe. „Már a fejedelmek életében is élénk életet éltek az utak... a vásárok megszaporodtak... megjelentek az utakon a zarándokok és a búcsújárók seregei, a keresztes hadak, ...az egyházi jobbágyok élelmiszereket fuvaroztak a kolostorokba... Garamszentbenedekre Hódmezővásárhelyről a kenyeret, a bort meg a halat az Úr 1075-ik esztendejében. "
A rómaiak pompás útjait csaknem teljesen elsodorta a népvándorlás vihara. A nagy hozzáértéssel épített 3-5 méter széles, feldomborított kőutaknak csak nyomai maradtak meg. Nem voltak egyebek keréknyomoknál, jól-rosszul letaposott barázdáknál. Hóolvadáskor, esőzéskor a legtöbb út teljesen járhatatlan volt. [1. kép]
„Az utak egyedüli ápolás főleg csak abban állott, hogy néha kődarabokkal, vagy földdel kevert gallyak hányattak bele lazán és rendetlenül, a több lábnyi mélységű szántatlan gödrök és kátyúkba, ami által az amúgy is járhatatlan út még borzasztóbb állapotba került. Nem csoda tehát, hogy a kivált nedves időben útnak indult társzekerek a veszélyes helyeken vagy felborultak, vagy tengelyt törtek Vagy lovastul elsüllyedtek a feneketlen mocsárba." Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ GONDOLATOK 3
VÍZI KÖZLEKEDÉS - VASÚTI KÖZLEKEDÉS 4
Az Alföldi Vasút vásárhely szakasza (1862-1870) 11
A vásárhely-szentesi vasút (1871-1893) 22
A vásárhely-makói vasút (1893-1903) 51
Hódmezővásárhely vasútügye 1904 és 1967 között 64
Az algyői vasúti híd (1870-1947) 74
A vásárhely-körtvélyesi lóvasút terve (1882-1888) 80
Tervek a gőzvontatású kisvasút építésére (1899-1950) 91
A villamosvasút vágyálom maradt (1895-1943) 103
SZÁRAZFÖLDI KÖZLEKEDÉS 106
Bérkocsik(fiákerek) 106
Omnibusz, autómobil, autóbusz 111
Kerékpár- és motorkerékpár 135
DOKUMENTUMOK ÉS KÉPEK 141
KÉPJEGYZÉK 157
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv