1.035.535

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Német nyelvkönyv I-II.

Az ElTE-TTK hallgatói számára/Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar/Kézirat

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 670 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Német  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A tankönyv megírását a 121/1974. sz. OM. nyelvoktatási Utasításban körvonalazott új célkitűzés tette szükségessé. Ennek szellemében olyan tananyagot kell a hallgatók számára biztosítani, amely egyértelműen szolgálja azt a célt, hogy a hallgatók négy félév alatt általában heti 2, de maximálisan heti 4 órás nyelvtanulás után képesek legyenek ismeretlen, eredeti szakszövegeket szótár nélkül olvasni, megérteni és szókincsünk, valamint tudatos nyelvtani ismereteik birtokában helyesen értelmezni.
Eddigi nyelvkönyeink tananyaga és annak felépítése a fenti célkitűzést tekintve nem eléggé célirányos a régi kettős célkitűzés (fordítási készség + beszédkészség) következtében. A jelenleg érvényben lévő un. Egységes német nyelvkönyv is főképpen emiatt nem tudja kielégíteni sem a TTK-s hallgatók, sem a TTK-s aspiránsokkal szemben támasztott fenti követelményt.
Tankönyvünket ezért minden vonatkozásban az új célkitűzésnek rendeltük alá:
A tankönyv szókincsét és témaköreit a tudományos élet és... Tovább

Fülszöveg

A tankönyv megírását a 121/1974. sz. OM. nyelvoktatási Utasításban körvonalazott új célkitűzés tette szükségessé. Ennek szellemében olyan tananyagot kell a hallgatók számára biztosítani, amely egyértelműen szolgálja azt a célt, hogy a hallgatók négy félév alatt általában heti 2, de maximálisan heti 4 órás nyelvtanulás után képesek legyenek ismeretlen, eredeti szakszövegeket szótár nélkül olvasni, megérteni és szókincsünk, valamint tudatos nyelvtani ismereteik birtokában helyesen értelmezni.
Eddigi nyelvkönyeink tananyaga és annak felépítése a fenti célkitűzést tekintve nem eléggé célirányos a régi kettős célkitűzés (fordítási készség + beszédkészség) következtében. A jelenleg érvényben lévő un. Egységes német nyelvkönyv is főképpen emiatt nem tudja kielégíteni sem a TTK-s hallgatók, sem a TTK-s aspiránsokkal szemben támasztott fenti követelményt.
Tankönyvünket ezért minden vonatkozásban az új célkitűzésnek rendeltük alá:
A tankönyv szókincsét és témaköreit a tudományos élet és alapvetően a természettudományos élet köréből vettük. A gyorsabb haladás érdekében a szókincs anyagát nemcsak egyedi szavakban, hanem szókapcsolatokban is közöljük.
A nyelvtani anyag közlésében a leíró nyelvtan szokásos lineáris felépítése helyett a felnőttoktatásban jól bevált súlypontozott szintézises módszert követtük, miközben minden lényeges anyagot tárgyalva több olyan részletet elhanyagoltunk, ami a szakszövegolvasási készség kialakítás szempontjából másodlagos.
A gyakorlatokat az analitikus fordítási és szövegmegértési készség kialakítása érdekében az olvasmány szövegét megelőzően receptiv jellegű szóbeli előzetes gyakorlatokra és a szöveg megértését követően többnyire reproduktív jellegű írásbeli gyakorlatokra bontottuk.
Meggyőződésünk, hogy az olvasmányi szövegek előtt közölt előzetes gyakorlatok együttes, auditiv elvégzése megkönnyíti a viszonylag igényes szinten szövegezett témák fordítását, és akár kezdő, akár középhaladó szinten induló hallgatóink számára a tudatos szakszövegolvasási készség eléréséhez kielégítő segítséget tud nyújtani. Vissza

Tartalom

Előszó3
Wir studieren an der Universität5
Nyelvtan:
A jelenidő képzése és ragozása
A jövő idő
A személyes névmás alany esete
A főnevek egyes számú alany és tárgy esete
A főmondati szórend
Az olvasmány szövege7
Peters Vater studierte in Budapest16
Nyelvtan:
Az elbeszélő múlt idő
A főnevek (erős) ragozása
A főnevek szótári alakja
A főnevek többes száma
Az olvasmány szövege23
Was willst du werden?26
Nyelvtan:
A módbeli segédigék jelen és elbeszélő múlt ideje
A részes esetet vonzó viszonyszók
Az olvasmány szövege31
Ein kleines Mi3verständnis35
Nyelvtan:
A melléknév ragozása
A melléknév fokozása, rendhagyó melléknevek fokozása
A melléknév mint az állítmány kiegészítője
A birtokviszony kifejezési lehetőségei, a birtoklás kifejezése (haben + birtokos névmás)
Az olvasmány szövege42
Unsere Universität wurde nicht in Budapest gegründet48
Nyelvtan:
A szenvedő igeragozás
A tőszámnevek
A tárgy és részes esetet vonzó viszonyszók, összevont viszonyszók
A személyes névmás tárgy és részes esete
Az olvasmány szövege54
Renaisance der Wissenschaften58
Nyelvtan:
Az összetett múlt idők képzése
A gyenge ragozású főnevek ragozása és szótári alakjuk
Az alárendelt mondat
Az olvasmány szövege65
Gau3 im Kaffeehaus69
Nyelvtan:
A módbeli segédigék összetett múlt idői
Az általános alany kifejezési lehetőségei
Az "egy a sok közül" kifejezési lehetőségei
Hangsúlytalan (el nem váló) igekötőkkel képzett igék és névszók
Az olvasmány szövege76
Einstein in Anekdoten80
Nyelvtan:
A feltételes mód jelen ideje
Határozatlan névmások
Az olvasmányok szövege85
Elektrizität im Haushalt90
Nyelvtan:
A magyar -ható, -hető kifejezési lehetőségei
A magyar "kell" -andó, -endő kifejezési lehetőségei
Viszonyszók
Az olvasmány szövege96
Das Fernsehen100
Nyelvtan:
A kötőmód időinek képzése é használata
A függő beszéd, a függő kérdés
Az olvasmány szövege106
Warum lernt man Eremdsprachen?115
Nyelvtan:
A mellékmondatok fajai és kötőszavaik
Az olvasmány szövege121
Die Sozietät der Wissenschaften zu Berlin124
Nyelvtan:
Az alanyi mellékmondatok változatai, mondatröviditő lehetőségek
A tárgyi mellékmondatok (da3 kötőszóval és da3 kötőszó nélkül)
Az olvasmány szövege129
Die Akademie der Wissenschaften in Ungarn133
Nyelvtan:
Időhatározói mellékmondatok
Melléknévi és határozói igenevek
Időhatározó szók
Az olvasmány szövege138
Wissenschaftliche Tätigkeit in der DDR141
Nyelvtan:
Célhatározói mellékmondatok (um...zu+inf. mondatrövidítő lehetőségek)
Okhatározói mellékmondatok
Az ok megjelölésére szolgáló mellérendelő kötőszók
Az ok megjelölésére szolgáló viszonyszók
Az olvasmány szövege146
Die Akademie der Wissenschaften der DDR150
Nyelvtan:
Jelzői mellékmondatok
Az olvasmány szövege156
Die Erde als Himmelskörper159
Nyelvtan:
Módhatározói, megengedő, következményes mellékmondatok
Helyhatározói mellékmondatok
Határozó szók
A magyar "mint" használata az összehasonlításban (wie, als)
Az olvasmány szövege163
Wenn man die Sterne zählen könnte167
Nyelvtan
Feltételes mellékmondatok "wenn" kötőszóval
Igevonzatok
Az esetvonzatos igékből képzett főnevek vonzata
Az olvasmány szövege173
Die Atmosphere der Erdkugel176
Nyelvtan:
Feltételes mellékmondatok "wenn" nélkül
Nem egyeztetett jelzős szerkezetek
Az olvasmány szövege181
Die Zeitzonen der Erde185
Nyelvtan:
Melléknévi igeneves szerkezetek
A műveltetés kifejezése
Az olvasmány szövege190
Der Marxismus-Leninismus und die Wissenchaft194
Nyelvtan:
Igék képzésének lehetőségei
A "sich" visszaható névmás ragozása és helye a mondatban
Az igék valenciája. Szócsaládok
Az olvasmány szövege202
Függelék (III. Rész)207
Nyelvtani tárgymutató237
Alaktan
Mondattan
Szóképzés
A felhasznált irodalom jegyzéke241
Tartalomjegyzék242

Timár József

Timár József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Timár József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv