1.035.200

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolatitkári és óvodatitkári ismeretek kézikönyve

Szerző
Lektor

Kiadó: Flaccus Könyvkiadó Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 164 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-857-893-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kézikönyv előzménye az iskolatitkárok és óvodatitkárok számára 1995. évben "Iskolatitkári ismeretek" címmel megjelent jegyzet. A megírás óta eltelt időszakban a nevelés-oktatás terén jelentős... Tovább

Előszó

A kézikönyv előzménye az iskolatitkárok és óvodatitkárok számára 1995. évben "Iskolatitkári ismeretek" címmel megjelent jegyzet. A megírás óta eltelt időszakban a nevelés-oktatás terén jelentős változások történtek, melyek szükségessé tették a jegyzet átdolgozását, kiegészítését.
A kézikönyv célja olyan elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása, amelyek felhasználásával nem csupán az iskola-óvodatitkárok, de az iskola, óvoda adminisztrációjával foglalkozó kollégáik is segítséget kaphatnak munkájukhoz.
A kézikönyv olyan ismeretanyagot tartalmaz, amely minden iskolatípusra vonatkozik, és ezáltal megkönnyítheti az intézményi profilváltással járó átállás adminisztrációs nehézségeit, a "több lábon álló" intézmények eligazodását a nevelő-oktató intézmények mindennapi életének szervezésében.
A kézikönyv 4 témakört ölel fel, így a felmerülő problémák esetén a kérdéses témák könnyebben megtalálhatók.
Témakörök:
Irodai ismeretek
Ügyviteli ismeretek
Titkári ismeretek
Gazdálkodási ismeretek Vissza

Fülszöveg

Ocskay Miklós könyvéről szinte mindent elárul a címe: Iskolatitkári és óvodatitkári ismeretek kézikönyve.
A szerzőt valóban az a cél vezérelte, hogy az oktatási intézményekben zajló adminisztratív, ügyviteli munka során nélkülözhetetlen ismeretek, információk „kéznél Ilyenek".
Felkészültségét, több évtizedes szakmai gyakorlatát tekintve meggyőződésem, hogy ezt a célt eléri, elérte.
A címbéli kiemelés nem a véletlen műve, ugyanis jelenleg még az „iskolatitkár" funkciója kap nagyobb hangsúlyt a magyar oktatásügyben, de úgy vélem, rövid idein belül az „óvodatitkár" szerepét is az őt megillető helyen fogják kezelni az oktatási intézményekben.
A könyv kettős küldetést kíván betölteni. Egyrészt mint az OKJ szerinti iskola-, óvodatitkári pedagógiai szakképzés alapjegyzete, másrészt a gyakorló iskola- és óvodatitkárok kalauza a napi munka útvesztőiben. A gyakorlati munkánál fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy az intézmény gondnokától az intézményvezetőig minden - az érintett területen... Tovább

Fülszöveg

Ocskay Miklós könyvéről szinte mindent elárul a címe: Iskolatitkári és óvodatitkári ismeretek kézikönyve.
A szerzőt valóban az a cél vezérelte, hogy az oktatási intézményekben zajló adminisztratív, ügyviteli munka során nélkülözhetetlen ismeretek, információk „kéznél Ilyenek".
Felkészültségét, több évtizedes szakmai gyakorlatát tekintve meggyőződésem, hogy ezt a célt eléri, elérte.
A címbéli kiemelés nem a véletlen műve, ugyanis jelenleg még az „iskolatitkár" funkciója kap nagyobb hangsúlyt a magyar oktatásügyben, de úgy vélem, rövid idein belül az „óvodatitkár" szerepét is az őt megillető helyen fogják kezelni az oktatási intézményekben.
A könyv kettős küldetést kíván betölteni. Egyrészt mint az OKJ szerinti iskola-, óvodatitkári pedagógiai szakképzés alapjegyzete, másrészt a gyakorló iskola- és óvodatitkárok kalauza a napi munka útvesztőiben. A gyakorlati munkánál fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy az intézmény gondnokától az intézményvezetőig minden - az érintett területen dolgozó - szakember információkhoz, ismeretanyaghoz juthat a kézikönyv segítségével. Erre azért van szükség, mert az iskola illetve óvodatitkár szerepköre az intézmény adminisztratív tevékenységének a metszete. Az esetek többségében nem lehet - nem is szabad - a feladatokat élesen elhatárolni.
A magyar oktatásügyben jelenleg végbemenő változások, a Nemzeti Alaptanterv bevezetése okán az intézményekben a korábbinál is hangsúlyosabb a pedagógiai vonal, mindez azonban nem csorbítja a fenntartás, működtetés fontosságát, felelősséget, és ebben a munkában ajánlom segítőtársnak ezt a könyvet. Vissza

Tartalom

Bevezetés9
Az iskolatitkár10
Irodai ismeretek13
Az iroda14
Az iroda és jellemzői14
Irodai tervezés15
Irodaszervezés16
Az iroda berendezése17
Az irodabútorok kiválasztása17
Az irattári bútorok18
Irodabútorok térbeli elrendezése18
Ergonómia az irodában18
A munkahely lélektani jellemzői19
Az iroda gépei20
Az írásmunkák gépei20
A szövegfeldolgozást segítő egyéb eszközök24
Vonalkód26
Másolás és sokszorosítás26
Munkavédelme29
Tűzrendészeti előírások30
Ügyviteli ismeretek31
Az ügyvitel32
Az ügyvitellel szemben támasztott követelmények32
Az ügyviteli feladatok rendszerezése32
Az irat fogalma, iratfajták34
Iratkezelés38
Az irat nyilvántartása, az iktatás39
Iktatási rendszerek40
Az irattárolás, az iratok rendezett megőrzése és kezelése40
Az irattári terv42
A nevelési-oktatási intézmények irattári terve43
Irattári rendezési elvek44
Az irattárolás munkafolyamatai44
Az irattári megőrzés (lerakás) technikája46
Az irattárolással szemben támasztott követelmények47
Az irattárolás munkaeszközei48
Az írásmunkákhoz használt papírok jellemzői49
Az ügyviteli munkához felhasznált papíranyagok kiválasztásának szempontjai50
A postai küldemények kezelése50
A beérkező postai küldemények átvétele és felbontása50
A postai küldemények felbontása során a következőkre kell ügyelni51
A postakönyv vezetése, a postaértesítő használata51
A kimenő iratok elrendezése az aláíró könyvben52
A kimenő ügyiratok aláírása és elküldése52
A levelek és egyéb ügyiratok belső munkahelyi forgalma52
Vizsgairatok és kezelésük53
Minősített adatok kezelése. A titkos ügykezelés (TÜK)60
Az adatok statisztikai célú felhasználása64
A bizonylati rend65
A hivatalos levél67
Szerződések69
A gazdasági szerződés feltételei és összetevői69
A kötelezettségvállalsá69
A teljesítés (átadás, átvétel)70
Az érvényesítés70
Az utalványozás71
A fizetési kötelezettség teljesítése71
Irodavédelmi és biztonsági feladatok83
Korrektúrajelek84
Titkári ismeretek85
A titkárnő munka feltételei86
A titkárnő és kapcsolatrendszere86
A titkárnő kapcsolata a vezetővel86
A titkárnő és a munkatársak87
A titkárnő és az ügyfelek87
Ügyfelek fogadása87
Bemutatás89
Bemutatkozás89
Személyes megjelenés90
Feladat- és határidő-nyilvántartás94
Munkaetika94
Kommunikáció94
A kommunikáció fogalma, sajátosságai94
A szóbeli közlés, a beszéd formája95
Non-verbális kommunikáció96
Érintkezéses viselkedés99
A másik ember megismerése99
Irodai kommunikáció104
Illem, etikett, protokoll110
Meghívások, látogatások111
Vendéglátás113
Díszétkezés115
Rangsorolás117
Gazdaság, gazdálkodás121
Az intézmény mint költségvetési szerv122
A nevelő-oktató intézmény alapítása, megszüntetése122
Az intézmény kapcsolata a felügyelei szervével123
Az intézmény gazdasági szervezete123
A gazdasági szervezet124
A részben önállóan gazdálkodó nevelő-oktató intézmény jogállása124
A költségvetési előirányzatok tervezése125
Az elemi költségvetés tartalma, felépítése128
A költségvezési előirányzatok megállapítása128
A bevételi előirányzatok tervezése129
A kiadási előirányzatok tervezése132
Különféle kiadások és befizetések133
Egyéb kiadások133
A költségvetés végrehajtása133
A bankszámlarend134
Az önállóan gazdálkodó költségvetési szervek bankszámlái135
A költségvetés végrehajtásának folyamata135
A pénzellátás rendje135
A bevételek előírása, beszedése136
A kiadási előirányzatok felhasználásának folyamata138
A bevételek és kiadások nyilvántartása140
Gazdálkodás a vagyonnal140
A vagyon fogalma140
A nevelő-oktató intézmény vagyongazdálkodási feladatai143
A nevelő-oktató intézmény pénzmaradványa143
Az intézményi pénzmaradvány fogalma143
A pénzmaradvány megállapítása, felülvizsgálata és jóváhagyása144
A pénzmaradvány felhasználása144
A nevelő-oktató intézmény adózással kapcsolatos feladatai144
A személyi jövedelemadó147
Ütemezési terv, határidők147
Óvodák147
Iskolák150
Rendeletek155
Betűrendes mutató156

Ocskay Miklós

Ocskay Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ocskay Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv