1.035.545

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Útépítéstan I.

Úttervezés/Kézirat

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 387 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés11
A közuti közlekedés és szerepe11
A hazai közuthálózat12
Gépjárművek13
Gép-ember-pálya rendszerkapcsolat a közuti közlekedésben14
Közlekedésdinamikai alapok15
Változó sebességü járműmozgások változó emelkedőjü utpályákon15
Gépjárműellenállások alakulása15
Vonóerők alakulása16
Emelkedő szakaszon kifejthető sebesség és a gyorsítóerő18
Sebességváltozások emelkedőkön21
Lassulási-gyorsulási diagramok és alkalmazásuk22
Gépjárművek üzemanyagfogyasztása és gumikopás az utpályától függően23
Az utburkolat csuszásellenállása és szerepe az uttervezésnél24
A surlódási erőátvétel szükségessége a burkolat és a gumiabroncs között24
A hosszirányu és oldalirányu surlódási tényező összefüggése25
A kihasznált surlódási tényező és a lassulás-gyorsulás közötti kapcsolat27
A csuszásellenállás és fő befolyásoló tényezői28
A burkolatfelület strukturájának és fajtájának hatása a csuszásellenállásra30
A burkolatok csuszásellenállásának mérési módszerei32
Uttervezés számára alapul vehető surlódási tényezők37
A fékezés és a megállási látótávolság37
A fékut számítása állandó lassulással37
A fékut számítása változó lassulással39
Az uttervezésnél figyelembeveendő megállási látótávolságok41
A körives utpályán történő mozgás45
A körivben való haladás jellege45
A szabad oldalgyorsulás szerepe az ivben45
A tulemelések és a minimális körivsugarak a tervezési szabályzatokban46
A kerekek tulterhelése és ennek hatása ivben47
A jármüvek felborulási veszélye ivben52
Az ivbe forduló gépjármü pályája: az átmenetiiv54
Az átmenetiiv keletkezése és alapegyenlete55
A keletkező köriv befelé-tolódás jelentősége55
A legkisebb szükséges átmenetiivhosszak nagysága56
Forgalmi alapismeretek58
A forgalmi tervezés és a közuti forgalomtechnika szerepe62
A jármütanfolyamok sebességei62
Sebességeloszlási ábrák külső utszakaszokon63
Jellegzetes sebességi alapfogalmak63
Előzések, előzési látótávolság65
A biztonságos előzési látótávolság67
Forgalmi vizsgálatok az előzés körülményeire vonatkozóan67
Megszakítás nélküli utszakaszok teljesítőképessége és megengedett forgalomnagysága68
A teljesítőképesség és a kapacitáskihasználás70
A kapacitás, a kapacitáskihasználás és a sebesség elvi kapcsolata70
Adott utszakasz kapacitásának számítása a HCM módszer alapján73
A forgalmi körülmények és a szolgáltatási szint74
A megengedett forgalomnagyság a HCM módszer alapján77
A megengedett forgalomnagyság megállapítása az 1971. évi RAL-Q módszer szerint78
Hazai előírások a megengedett forgalom nagyságára79
A jelenlegi forgalom megállapítása81
A forgalomnagyság jellemzése az átlagos ÁNF értékkel és az MOF csucsóra-értékkel81
Forgalomösszetétel és egységjárműre való átszámítás forgalmi vizsgálatnál82
Az országos forgalomszámlálás reprezentativ mintavételes módszere és eredményei83
A forgalom előrebecslése analógiás-projektív módszerrel86
Az előrebecslés szükséges időpontjai86
A forgalom-előrebecslés lehetőséges alapmódszerei87
A forgalomfejlődési szorzószámok89
A fajlagos járműellátottság alakulása hazánkban89
A forgalombiztonság és a közuti balesetek91
A baleseti vizsgálatok célja91
A relativ baleseti mutatószámok91
A balesetek és a forgalmi körülmények92
A balesetek és az ut műszaki jellemzői93
Baleseti karakterisztika a balesetek megoszlása fajta szerint94
Baleseti térképek és az uttervezés kapcsolata94
Keresztmetszeti tervezés95
Az utkeresztmetszet forgalmi és geometriai tervezése95
Az utkeresztmetszet forgalmi tervezése95
A közutak mintakeresztszelvényei97
Az utkeresztszelvények részletei102
Uttartozékok és utburkolati jelek107
Az utkeresztszelvény és elemeinek forgalombiztonsági, baleseti értékelése111
Az utkeresztszelvény szerkezeti tervezése és a pálya teherbíróképessége115
Az utpályaszerkezet felépítése és fő anyagai115
A földmű és a teherbíróképesség117
Az utpályaszerkezet és a tavaszi csökkent teherbiróképesség124
A fagy és olvadás hatása a szerkezeti tervezésre126
Olvadási burkolatkárok és megelőzésük alapelvei a tervezésnél126
Fagykárok és megelőzésük a tervezésnél129
Térfogatváltozásból eredő károk megelőzése a tervezésnél131
Az utpályaszerkezet-méretezés elvi és kísérleti alapjai132
Az utpályaszerkezet méretezésének fő lehetőségei132
Az AASHO utkisérletek és a pályaszerkezet egyenérték vastagsága132
Az AASHO-kisérletek és a lehajlások nagysága a burkolaterősítéseknél140
A pályaszerkezet méretezés más fejlődési irányai143
A hajlékony utpályaszerkezetek méretezésének hazai gyakorlata144
Hajlékony utpályaszerkezetek méretezése a hazai Utasítás (1971) szerint144
A védőrétegek méretezése és tervezése151
Meglévő pályaszerkezetek megerősítése és szélesítése156
Utak, autópályák vonalvezetése162
A vonalvezetés és a tervezési sebesség162
A térbeli vonalvezetés és felbontása162
A tervezési sebesség162
A vizszintes vonalvezetés165
A vizszintes vonalvezetés elemei165
Egyszerü ivek alkalmazása170
Összetett ivek és ivsorozatok172
A vonvalvezetés ivessége és hatása a sebességre177
A magassági vonalvezetés, a pályaszint178
A magassági vonalvezetés jellege és értékelése178
Hossz-szelvény lekerekitések alkalmazási elvei183
Hossz-szelvény lekerekitések helyszükséglete188
Burkolatszélek vonalvezetése194
Burkolatszélek vonalvezetése tulemelés átmenetnél194
Burkolatszélek vonalvezetése pályaszélesítésnél199
Burkolatszélek vonalvezetése a pályaszélességek változásánál204
A látótávolságok biztosítása és ellenőrzése a vonalvezetés tervezésekor207
A látótávolságok meglétének alakulása az ut hosszában207
A látótávolságok ellenőrzése térbeli módszerrel208
Közelitő látótávolság ellenőrzés sikban210
A látótávolságok biztositása kisebb javitásokkal211
Térbeli vonalvezetés- a helyszinrajz és hossz-szelvény összehangolása212
A vonalvezetés esztétikai hatása212
A helyszinrajz és a hossz-szelvény összehangolásának alapelvei212
Térbeli sikgörbék alkalmazása a helyszinrajz és hossz-szelvény összehangolásánál216
Fő hibalehetőségek az összehangolási munkáknál221
Az összehangolás végrehajtásának munkamódszere225
Segédeszközök és módszerek az utak távlati képének előzetes ellenőrzéséhez225
Az utmenti fásitás szerepe az ut térbeli vonalvezetésének hangsulyozására228
Uttengelyek számitása230
A köriv és az átmenetiiv adatai és koordinátái230
A köriv231
A klotoid-görbe koordinátás alakja231
Az egységklotoidgörbe233
Szabványklotoid-táblázatok234
Harmadfoku parabola-átmenetiiv234
2 R sugaru előiv234
Klotodigörbe kitüzése kerületi (polgár) szögekkel236
A vízszintes tengelyszámítás a főérintők és a sarokpontok alapján236
A főérintők és sarokpontok alapján való kitüzés és számitás alapelve236
Egyszerü köriv főpontkitűzése238
Szimmetrikus átmenetiives köriv238
Aszimmetrikus átmenetiives köriv239
Inflexiós átmenetiiv tervezése240
Részletpontkitüzés242
Vizszintes tengelyszámitás koordinátarendszerben, kitüzés alapsokszögről243
A módszer alapelve és alkalmazása245
A segédérintők módszere245
Ellenőrzés a hurpoligon módszerével246
A közvetlen kitüzési adatok számitása247
Az elektronikus számítógéppel végzett vizszintes tengelyszámitás geometriai tartalma248
Vizszintes tengelyszámitás, kissugaru összetett ivsorozatnál, burkolósokszög kitűzésével248
Tengelyszámitás a hossz-szelvényben, a pályaszint-vonal249
A lekerekítőivek számitása249
Az esésváltoztató módszer250
Külső közuti csomópontok és üzemi létesitmények tervezése254
A csomópontok fajtái254
Egyszintü külső csomópontok kialakítása255
Az egyszintű csomópontok kialakításának alapelvei255
Csomópontok tervezésének elvi menete256
A csomóponti járműmozgások és a nyomkijelölés256
A jármümozgások szabályozása és a nyomkijelölés260
Szintbeli csomópont-alaptípusok261
Néhány különösen kedvezőtlen szintbeli csomópontfajta273
A csomóponttervezés részletproblémáinak áttekintése külső szakaszon274
A csomópont főirányának kiképzése276
A csomópont mellékirányának kiképzése282
Látótávolságok ellenőrzése szintbeli csomópontokon293
Külső szintbeli közuti csomópontok megitélése teljesitőképességi szempontból297
Autópályák felhajtó-lehajtó csomópontjai305
Autópálya csomópontok felosztása jellegük szerint305
Autópálya felhajtó-lehajtó csomópontok alapelrendezései308
A főpályák és az összekötőágak kiképzése a csomópontban315
Az alárendelt utakhoz való szintbeli összekötőpálya-csatlakozások kiképzése324
Autópálya csomópontok megitélése teljesítőképességi szempontból332
Autópályák találkozó csomópontjai336
Autópályák találkozó csomópontjainak kialakítási alapelvei336
Autópályák találkozó csomópontjainak alapelrendezései345
Különszintü csomópontok autópályán kivül365
Utak és autópályák fontosabb forgalmi és üzemi létesitményei368
Autóbuszmegállók368
Leállóhelyek és pihenőhelyek vegyesforgalmu utakon370
Üzemanyagtöltő állomások372
Autópályák pihenőhelyei és állomásai378
Autópálya-fenntartó állomás381
Autópálya-telefon és biztonsági szolgálat384
Dijas autópályák pénzbeszedő állomásai384

Dr. Nemesdy Ervin

Dr. Nemesdy Ervin műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Nemesdy Ervin könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv