1.037.332

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tankönyvkutatás alapjai

Pedagógia

Szerző
Lektor

Kiadó: Dialóg Campus Kiadó
Kiadás helye: Budapest-Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 156 oldal
Sorozatcím: Dialóg Campus szakkönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9310-38-7
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A közoktatásban, valamint a felsőoktatásban eltöltött negyedszázados oktató - kutató tevékenységem folyamán történelemtanárként, valamint neveléstörténetet, általános és történelemdidaktikát oktató... Tovább

Előszó

A közoktatásban, valamint a felsőoktatásban eltöltött negyedszázados oktató - kutató tevékenységem folyamán történelemtanárként, valamint neveléstörténetet, általános és történelemdidaktikát oktató pedagógiai szakemberként megkülönböztetett figyelemmel fordultam egy régi-új információhordozó dokumentum, a tankönyvek felé. A 2001 tavaszán „A tankönyvkutatás elméleti és gyakorlati kérdései99 címmel megvédett PhDdisszertációm témaválasztását nagyban meghatározta az, hogy mind középiskolai tanárként, mind felsőoktatási szakemberként érzékeltem a tankönyves szakma új igényeit, valamint azt, hogy a tankönyv mindinkább a neveléstudományi kutatások célpontja, az oktatásirányítás egyik preferált területe lesz.
Kutatási témám európai dimenzióba helyezését, a nemzetközi tankönyvkutatási eredmények hazai adaptálását inspirálta és erősítette, hogy a braunschweigi Nemzetközi Tankönyvkutató Intézetben többször, hosszabb ideig folytathattam tankönyvelméleti tanulmányokat. Itt ismerkedtem meg a nemzetközi tankönyvkutatás történetével, a tankönyvelméleti kutatások hangsúlyos témáival, a tankönyvelemzés tartalmi és kutatásmódszertani kérdéseivel. A nemzetközi szakirodalom áttanulmányozása után tekintettem át a hazai tankönyvkutatás helyzetét, és fogalmaztam meg tankönyvelméleti kutatásaim közvetlen célkitűzéseit. A nemzetközi tankönyvelméleti konferenciák tudományos előadásai meggyőztek arról, hogy az iskolai tankönyvek több funkciójú elemzésében, az egyes országok tantervi és tankönyvi gyakorlatának összehasonlításában és a kölcsönösen hasznosítható kutatási eredmények publikálásában az összehasonlító tankönyvkutatás kiemelkedő szerepet játszik.
A tankönyvelméleti kutatások társadalmi hasznosságát számos országban ma már nemcsak a szűkebb tankönyves szakma, hanem a tankönyvek engedélyezését koordináló miniszteriális hatóságok is fontosnak tartják, hiszen a gyakorlat szükségleteiből kiinduló, és a tudományos apparátussal lefolytatott tankönyvelemzések hozzájárulást jelentenek a tankönyvfejlesztéshez, ösztönzik a minél jobb, mind szaktudományi, mind pedagógiai, nyelvi, könyvészeti szempontból megalapozott, kiérlelt tankönyvek kiadását.
Hiszem, hogy az információs társadalom korában a tankönyv továbbra sem veszítette el megkülönböztetett szerepét. Nemcsak a felnőtt társadalom által az ifjúságnak közvetített releváns tudás hordozói a tankönyvek, hanem a modern társadalmak nagy értéket képviselő szellemi és gazdasági beruházásai is. Vissza

Tartalom

Előszó 9
1. A tankönyvkutatás aktualitása 13
1.1. A kutatás célja 13
1.2. A kutatás idő-és térkeretei 18
1.3. A kutatási téma tudományrendszertani helye 19
2. A nemzetközi tankönyvkutatás története 23
2.1. A nemzetközi tankönyvkutatással kapcsolatos fogalmak, elnevezések 23
2.2. A „nemzetközi tankönyvjavítás" az európai békemozgalom
keretei között (1914-ig) 24
2.3. Nemzetközi tankönyvrevízió a két világháború között (1918-1939) 26
2.3.1. Az európai tanárszakszervezetek célkitűzései 26
2.3.2. Az „Észak Egyesületei" 27
2.3.3. A Népszövetség tankönyvrevíziós munkája 28
2.3.4. Tankönyvjavító mozgalom az amerikai kontinensen 30
2.4. Nemzetközi tankönyvrevízió a II.világháború után (1945-1979) 31
2.4.1. Az UNESCO oktatáspolitikai tevékenysége 31
2.4.2. Tankönyvegyeztető konferenciák 33
2.4.3. „Tankönyvmunka" az Európa Tanács keretein belül 34
2.4.4. A Georg Eckert Institut für Internationale Schulbuchforschung
tevékenysége 35
2.5. Nemzetközi tankönyvkutatás a közelmúltban és napjainkban (1980-2000) 38
2.5.1. A tankönyvrevíziótól a tankönyvkutatásig 38
2.5.2. A tankönyvkutatás az 1980-1990-es években: professzionalizálódás
és specializálódás 40
2.5.3. Az internacionális tankönyvkutatástól az interkulturális projektekig 44
2.6. A magyar tankönyvkutatás helyzete 44
3. A legújabb nemzetközi tankönyvelméleti kutatások főbb kérdései 51
3.1. A tankönyvelméleti kutatások irányai az 1980-as, 1990-es években 51
3.2. Tankönyvelemző modellek a nemzetközi tankönyvkutatásban 55
3.2.1. A „politikatudományi" modell 56
3.2.2. A „funkcionális" modell 57
3.2.3. A „komplex" modell 58
3.2.4. „Pedagógiai" modell? 60
3.3. A tankönyvkutatás eredményei 62
3.3.1. Konszenzusos állitások a tankönyvről 63
3.3.1.1. Szaktudományi standardok 63
3.3.1.2. Didaktikai standardok: 63
3.3.1.3. Preferált témák és szempontok 64
3.3.2. A tankönyvkutatással kapcsolatos konszenzusos állítások 64
3.3.2.1. A tankönyvkutatás tárgya, a tankönyv fogalma, funkciója 64
3.3.2.2. A tankönyvkutatás jellege 65
4. A tankönyvelemzés általános módszerei 66
4.1. A tankönyvelemző módszerek típusai 66
4.2. A kategóriaképzés 69
4.3. Kategória- és tankönyvprofilok 71
4.4. A tankönyvelemzés lépései 72
5. Összehasonlító tankönyvelemzés egy esettanulmány példáján:
Az európai integráció német, osztrák, svájci és magyar
történelemtankönyvekben 73
5.1. A tankönyvek „európai dimenziója" 73
5.2. Az elemzés kutatásmódszertani koncepciója 76
5.2.1. Az elemzés céljának, tárgyának bemutatása 76
5.2.2. A történelemtankönyvek kiválasztása
5.2.3. A történelemtankönyvek tantervi háttere 80
5.2.4. A kategóriarendszer bemutatása 81
5.2.5. A tankönyvelemzés módszereinek és mérési eljárásainak bemutatása 82
5.3. Az adatok kiértékelése: kategóriaprofilok 83
5.3.1. Makrostruktúra 83
5.3.1.1. A tankönyv felépítése 83
5.3.1.2. Az 1945 utáni fejezetek 87
5.2.2. Struktúraelemek 92
5.2.2.1. Alapszöveg 95
5.2.2.2. Didaktikai apparátus 96
5.2.2.3. Üres helyek 99
5.2.2.4. Didaktikai mutatók 99
5.2.3. Tartalmi súlypontok 101
5.2.3.1. Gazdasági integráció 102
5.2.3.2. Katonai-politikai integráció 102
5.2.3.3. Európa egysége és sokfélesége 103
5.2.3.4. Európa távlatai 103
5.3. Az adatok kiértékelése: tankönyvprofilok 107
5.3.1. Német tankönyvek 107
5.3.2. Osztrák tankönyvek 115
5.3.3. Svájci tankönyvek 118
5.3.4. Magyar tankönyvek 121
5.4. A tankönyvelemzés eredményei 126
5.4.3. A tankönyvek makrostruktúrája 126
5.4.4. Struktúraelemek 127
5.4.5. Tartalmi súlypontok 128
6. Konklúziók 132
7. Az elemzett tankönyvek listája 134
8. Munkatáblázatok és összesítő táblázatok 135
9. Irodalomjegyzék 143

Dárdai Ágnes

Dárdai Ágnes műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dárdai Ágnes könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv