1.037.574

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Gutenberg-galaxis

A tipográfiai ember létrejötte

Szerző
Fordító
Lektor

Kiadó: Trezor Könyv- és Lapkiadó, Terjesztő Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 331 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9088-55-2
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

E könyv az elmúlt évtizedek során legendás hírre tett szert: címe a nyomtatott betű, tágabb értelemben pedig az írásbeliség metaforájává vált.
A Gutenberg-galaxis 1962-es megjelenése óta viták kereszttüzében áll: a róla alkotott vélemények a rajongó elfogadástól a teljes elutasításig ívelnek. Bírálói mindenekelőtt azt róják fel McLuhannek, hogy túlságosan nagy jelentőséget tulajdonít a technológiáknak - mindenekelőtt a könyvnyomtatásnak -, s ezáltal mintegy "megalázza", "lefokozza" az embert. A kanadai kommunikációtudós ezzel szemben úgy gondolja, hogy nem érheti az embert annál nagyobb megalázás, sőt csapás, mintha vaknak és süketnek mutatkozik azt a hatást illetően, amellyel az önmaga által létrehozott kommunikációs technológiák vannak érzékelés- és gondolkodásmódjára.
A Gutenberg-galaxis arra tesz sikeres kísérletet, hogy számbavegye ezt a sokoldalú és agresszív hatásrendszert. E számbavételnek persze csupán elméleti jelentősége lenne, ha nem egy olyan korszakban élnénk,... Tovább

Fülszöveg

E könyv az elmúlt évtizedek során legendás hírre tett szert: címe a nyomtatott betű, tágabb értelemben pedig az írásbeliség metaforájává vált.
A Gutenberg-galaxis 1962-es megjelenése óta viták kereszttüzében áll: a róla alkotott vélemények a rajongó elfogadástól a teljes elutasításig ívelnek. Bírálói mindenekelőtt azt róják fel McLuhannek, hogy túlságosan nagy jelentőséget tulajdonít a technológiáknak - mindenekelőtt a könyvnyomtatásnak -, s ezáltal mintegy "megalázza", "lefokozza" az embert. A kanadai kommunikációtudós ezzel szemben úgy gondolja, hogy nem érheti az embert annál nagyobb megalázás, sőt csapás, mintha vaknak és süketnek mutatkozik azt a hatást illetően, amellyel az önmaga által létrehozott kommunikációs technológiák vannak érzékelés- és gondolkodásmódjára.
A Gutenberg-galaxis arra tesz sikeres kísérletet, hogy számbavegye ezt a sokoldalú és agresszív hatásrendszert. E számbavételnek persze csupán elméleti jelentősége lenne, ha nem egy olyan korszakban élnénk, amelyben ismét változóban van az uralkodó kommunikációs technológia.
Korszakunkban éppenséggel a Gutenberg-galaxis van visszaszorulóban, hogy helyét nagy részben átadja az elektronikus médiumoknak. Ez a váltás ismét érzékelés- és gondolkodásmódunk radikális megváltozásának megrázó kalandját vetíti elénk.
McLuhan könyve e kaland kikerülhetetlen átélése során szolgálhat számunka megbízható útmutatóként. Vissza

Tartalom

Előszó13
A Gutenberg-galaxis23
A Lear király működő modellje annak a lecsupaszodásnak, amellyel az ember átformálta magát a szerepek világából a foglalkozások világába26
A költészet története során a harmadik dimenzió gyötrelme nyelvileg először a Lear királyban nyer kifejezést28
A fonetikus ábécé elsajátítása átülteti az embert a fül csodálatos világából a semleges vizuális világba31
Szkizofrénia lehet az írásbelisgé szükségszerű következménye35
Megváltoztatja-e a média interiorizációja, mint tették a betűk, az érzékszerveink közötti arányt és a lelki folyamatokat?37
A civilizáció a barbár vagy törzsbeli embernek szemmel cseréli fel a fülét, és most hadilábon áll az elektronikus médiával39
A modern fizikus otthonos a keleti mezőelméletben42
Az új elektronikus egymásrautaltsá globális falu képében teremti újra a világot45
Az írásbeliség fiziológiailag és pszichikailag hatással van az afrikaiakra47
Miért nem tudnak az írástudatlan társadalmak alapos gyakorlás nélkül filmet és fényképeket nézni?50
Az afrikai közönség a filmnézésben nem képes elfogadni a mi passzív befogadói szerepünket53
Mikor a technológia kiterjeszti egyik érzékünket, az új technológia elsajátításával egyidejűleg a kultúra új fordulata következik be55
Az érzékeink különféle kiterjesztései által eredményezett érzékszervi aránymódosulások ismerete nélkül nem alkotható meg a kulturális változás elmélete57
Az alfabetikus és elektronikus kultúra XX. századi találkozása döntő szerepet ad a nyomtatott szónak az Afrika mélyéhez való visszatérés megállításában59
Az olvasás és a helyesírás reformkísérletei iránti általános érdeklődés a vizuálistól az auditív felé irányít62
Az ábécé a kultúrák agresszív és harcos bekebelezője és átalakítója, amint azt először Harold Innis mutatta ki64
A homéroszi hős tudathasadást szenvedett, ahogy felvette az egyéni egót65
A görögök világa megmutatja, miért nem érdekelhetik a vizuális megjelenítések az embereket az ábécé technikájának elsajátítása előtt69
A görög nézőpont mind a művészetben, mind az időrend tekintetében kevéssé közös a miénkkel, de nagyon hasonló a középkorihoz71
A görögök mind művészeti, mind tudományos újdonságaikat az ábécé elsajátítása után alkották meg74
A görög és középkori művészet folytonosságát biztosította a caelatura vagy a metszetkészítés és a díszes kéziratok közötti kapcsolat77
A vizuális kényszer növekedése elidegenítette a görögöket a primitív művészettől, melyet most az elektronikus kor újra felfedez, miután magáévá tette az elektromos egyidejűség egyesített terét79
A nomád társadalom képtelen megtapasztalni a zárt teret80
A primitívség sok modern művészkedés és spekuláció vulgáris kliséjévé vált83
A Gutenberg-galaxis igyekszik megmutatni, hogy az alfabetikus ember miért volt hajlamos létezésmódjának deszakralizálására85
A XX. század módszere az, hogy ne egyes, hanem összetett modelleket alkalmazzon a kísérleti kutatásokban - a felfüggesztett ítélet technikáját87
Az írásbeliség történetének csak egy töredéke volt tipográfiai90
Mostanáig a kultúra a társadalmak mechanikus végzete volt, saját technológiájuk automatikus elsajátítása92
Az egyöntetűség és ismételhetőség technikáit a rómaiak és a középkor vezette be93
A modern szó becsmérlő kifejezés volt, melyet a patrisztika humanistái alkalmaztak az új logikát és fizikát kifejlesztő skolasztikusokkal szemben96
Az ókorban és a középkorban az olvasás szükségképpen hangos olvasás volt99
A kéziratos kultúra dialogikus, már csak azért is, mivel az író és hallgatósága a közzététel előadásos formája révén fizikailag kapcsolatban van egymással101
Minden tekintetben a kézirat alakította ki a középkor irodalmi szokásait103
Az iskolás gyermekek hagyományos tanítása a kézzel író és a tipografikus ember közötti szakadékra utal108
A középkori szerzetesek olvasófülkéje valójában egy éneklőfülke volt109
Az egyházi iskolákban a grammatika mindenekelőtt a szóbeli hűség megteremtését szolgálta111
A középkori diáknak az általa olvasott szerzők paleográfusának, szerkesztőjének és kiadójának kellett lennie egy személyben113
Aquinói Szent Tamás megmagyarázza, hogy Szókratész, Krisztus és Püthagorász miért tért ki tanításainak írásbeli közlése elől115
A skolasztikusok vagy modernek feltűnése a XII. században a hagyományos keresztény iskola ókori klasszikusaival való éles szakításhoz vezetett118
A skolasztika, akárcsak Seneca követése, közvetlenül kapcsolódik az aforisztikus tanulás szóbeli tradíciójához120
Kéziratos kultúra és gótikus építészet - mindkettő az áthatoló fénnyel kapcsolatos, nem a rávilágítással123
A középkori világítás, fényezés és szobrászat egyaránt része volt az emlékezet művészetének; mindegyikük lényegi volt a kéziratos kultúra számára126
A szóbeliség embere számára az írott szöveg az értelmezés minden lehetséges szintjét tartalmazza129
Az információmozgás mennyiségének meredek növekedése már a nyomtatás előtt kedvezett a tudás vizuális szerveződésének és a perspektíva felemelkedésének131
A középkori társadalmi életben ugyanaz az ütközés megy végbe a tudás írásos és szóbeli struktúrái között134
A középkori világ az alkalmazott tudás zűrzavarában ért véget - az új középkori tudást az antikvitás újrateremtésére alkalmazták136
A reneszánsz Itália antik tárgyak egyfajta hollywoodi díszletgyűjteményévé lett, és a reneszánsz új vizuális antikváriuma a különböző társadalmi osztályok számtalan tagja számára megnyitotta a hatalomhoz vezető utat138
Királyi bálványok a középkorban140
A nyomtatás feltalálása megerősítette és kiterjesztette az alkalmazott tudomány új vizuális kényszerhatását, létrehozva az első változatlan formában sokszorosítható árucikket, az első futószalagot és az első tömegtermelést144
A nyomtatással lehetővé vált a rögzített nézőpont, és ez véget vetett a plasztikus szerveződésként létező képmásnak146
A camera obscura természetes varázslata miként előzte meg Hollywoodot abban, hogy a külső világ látványát árucikké változtassa?147
Morus Tamás tervet kínál a skolasztikus filozófia zavaros folyamának áthidalására148
A kézzel írott kultúrának sem olyan írói, sem olyan olvasói nem voltak, mint amilyeneket a tipográfia létrehozott150
A középkori könyvkereskedelem használtcikk-kereskedelem volt, éppúgy, mint ahogyan napjainkban a régi mesterek műveivel kereskedünk153
A nyomtatás után több mint két évszázadig senki sem fedezte fel, hogyan lehet egy stílusban és tónusban maradni egy prózai fogalmazás során155
A késő középkor vizuális feszültsége legalább annyira megzavarta a liturgikus ájtatosságot, mint amennyire napjainkban az elektromos tér kényszerhatása világossá tette azt157
A reneszánsz érintkezési felülete a középkori pluralizmus, valamint a modern homogenitás és mechanika találkozása volt - a váratlanság és az átalakulás formulája161
Peter Ramus és John Dewey volt a két nevelési szörfös vagy hullámlovas az ellentétekben gazdag korszakokban, a Gutenberg-korban, illetve a Marconi-féle elektronikus korban165
Rabelais a jövő víziójaként kínálja a nyomtatás kultúráját, amely az alkalmazott tudomány révén a fogyasztók paradicsomát hozza létre167
Rabelais ünnepelt kézzelfoghatósága a letűnő kéziratos kultúra markáns maradványa171
A nyomdászat mint az első gépesített kézműves mesterség nem az új tudomány, hanem az alkalmazott tudás tökéletes példája172
Minden, az ember által feltalált és magára öltött technológiának olyan ereje van, hogy működésének első periódusában elzsibbasztja az emberi éberséget174
Gutenberggel Európa belép a haladás technológiai fázisába, mikor maga a változás válik a társadalmi élet normájává, őstípusává177
Az alkalmazott tudománynak a reneszánszban a hallottakat láthatóvá, a plasztikust szemmel érzékelhetővé való átalakítójának a szerepét kellett felvennie180
A tipográfia a nyelvet a megismerés és kutatás eszközéből hordozható árucikké alakította át183
A könyvnyomtatás nem csupán technológia, hanem önmagában egy természetes anyagi forrás vagy termék, mint a gyapot, a fűrészáru vagy a rádió; és mint bármely termék, nemcsak az egyéni tudatviszonyokat alakítja, hanem a közösségi egymásrautaltságot is186
A pontos mérés szenvedélye eluralkodott a reneszánszon189
A nyomtatás okozta szakadás az ész és a szív között az a trauma, amely mélyen érinti Európát Machiavellitől napjainkig193
A machiavellisztikus és a kereskedői gondolkodás megegyezik azon egyszerű hitében, hogy a szegmentálással teljességében uralható a hatalom és az erkölcs, valamint a pénz és az erkölcs kettőssége197
Dantzig kifejti, hogy a számok nyelvének miért kellett felemelkednie ahhoz, hogy találkozzék a betűk új technológiája által teremtett igényekkel199
Hogyan kerültek szembe a görögök a nyelvi zűrzavarral, mikor a számok elárasztották az euklideszi teret201
A művészet és a tudomány XVI. századi jelentős különválása a számítások felgyorsulásával következett be204
Francis Bacon, a modernek PR-hangja, mindkét lábával a középkor talaján állt207
A középkori Természet Könyvének és a mozgatható betűk új könyvének furcsa nászát Francis Bacon vezette210
Bacon Ádámja egy középkori misztikus, Miltoné egy szakszervezeti aktivista212
Milyen mértékben helyettesítette a tömegesen előállított nyomtatott oldal a fülgyónást?215
Aretino, akárcsak Rabelais és Cervantes, a nyomtatás lényegét Óriásinak, Fantasztikusnak és Emberfelettinek kiáltotta ki218
Marlowe előre látta Whitman barbár ugatását, a rém nélküli vers által létrehozott nemzeti nyilvánosság rendszerét - az új sikertörténethez vezető hang terjedő jambikus rendszerét221
A nyomtatás azáltal, hogy a nemzeti nyelveket tömegmédiumokká vagy zárt rendszerekké változtatta, létrehozta a modern nacionalizmus uniformizált és centralizált erőit224
A költészet és zene szétválása először a nyomtatott oldalon ment végbe225
Nashe prózájának hangzásbeli polifóniája megsérti a linearitás és az irodalom illemszabályait227
A nyomdagépet először mindenki - Shakespeare-t kivéve - tévesen a halhatatlanság gépezetének hitte228
A könyv hordozhatósága, akárcsak a festőállványé, sokkal járult hozzá az egyéniség kultuszához232
A nyomtatás egyöntetűsége és ismételhetősége létrehozta a XVII. század politikai aritmetikáját és a XVIII. század hedonista számítását234
A nyomdai logika létrehozta a kívülálló, elidegenedett embert mint az integrált, azaz intuitív és irracionális ember típusát238
Cervantes Don Quijote figurájában a tipográfia emberével találta szemben magát240
A tipográfia embere ki tudja fejezni magát, de nem képes kibetűzni a nyomtatási technika alakzatait242
A történészek, noha tudják, hogy a nacionalizmus a XVI. században keletkezett, még nem találtak magyarázatot arra a szenvedélyre, amely megelőzte az elméletet245
A nacionalizmus egyenlő jogokat követel az egyének és a nemzetek számára is247
Cromwell és Napóleon polgári seregei voltak az új technológia ideális megnyilvánulásai249
A spanyolokat eleve a nyomtatás ellen hangolta a mórokkal folytatott ősi viszály252
A nyomtatás megfosztotta lététől a latint255
A nyomtatás kiterjesztette jellegzetességeit a nyelvek szabályozására és rögzítésére256
A nyomtatás nemcsak a helyesírást és a nyelvtant változtatta meg, de a nyelvek hanglejtését és ragozását is, és lehetővé tette a nyelvtani hibákat259
A ragozás és a szójáték kiküszöbölése a XVII. században az alkalmazott tudomány programjának részévé lett261
A nyomtatás össznemzeti egyöntetűséget és kormányzati centralizmust teremtett, ám egyszersmind megteremtette az individualizmust és a kormányzattal mint olyannal való szembenállást is263
Írás nélküli társadalomban soha senki nem követett el nyelvtani hibát266
Az élet és nyelv taktilis minőségeinek redukciója alapozza meg azt a kifinomultságot, amelyre a reneszánsz törekedett, és amelyet most, az elektronika korában elutasítanak268
A tipográfia emberének új időérzéke kinematikus, szekvenciális és képszerű268
A tudatos élet lecsupaszítása és egyetlen szintre való redukálása a XVI. században létrehozta a tudattalan új világát. A terep megtisztult az egyéni lélek archetípusaitól és pózaitól, és készen áll a kollektív tudattalan archetípusai számára272
A tipográfia követelményeinek vagy dinamikájának öntudatlan elfogadásában a filozófia éppoly naiv volt, mint a természettudomány274
Heidegger éppoly diadalmasan szörfölt az elektronikus hullámok hátán, mint ahogy Descartes meglovagolta a mechanikus hullámokat276
A nyomtatás megrepesztette a csend hangjait278
Elméletileg a Gutenberg-galaxis 1905-ben a tér förbületének felfedezésével bomlott fel, de gyakorlatilag a távíró már két generációval azelőtt megtámadta281
Pope Szamáreposza azzal vádolja a nyomtatott könyvet, hogy egy primitív és romantikus jellegű újjászületés előkészítője. A tisztán vizuális mennyiség a törzsi horda mágikus rezonanciáját idézi fel. A fülkeszerű iroda mintha a bárdok varázsigéinek visszhangzó kamrájához való visszatérés lenne284
Az új kollektív tudattalant Pope a személyes önkifejezés feltorlódott utóhatásainak tekintette288
A Szamáreposz utolsó könyve egy fantasztikus úrvacsora-paródiaként jeleníti meg a mechanikusan alkalmazott tudás átalakító erejét290
Az Újraformált Galaxis avagy a tömegember helyzete az individualista társadalomban294
Irodalomjegyzék311
A Gutenberg-galaxis margójára (Benczik Vilmos)319

Marshall McLuhan

Marshall McLuhan műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Marshall McLuhan könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv