A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Könnyűszerkezetek

Kézirat

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 449 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 195 fekete-fehér ábrával illusztrálva. A könyv 121 példányban jelent meg. Tankönyvi szám: J7-978. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A "Könnyűszerkezetek" c. tantárgyat a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán a nappali és levelező tagozat járműgépész hallgatói számára oktatjuk. A tárgy oktatása 1962 óta folyik -... Tovább

Előszó

A "Könnyűszerkezetek" c. tantárgyat a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán a nappali és levelező tagozat járműgépész hallgatói számára oktatjuk. A tárgy oktatása 1962 óta folyik - kezdetben a Gépészmérnöki Kar, majd 1971-től kezdve a Közlekedésmérnöki Kar szervezetében. A tárgyból utoljára 1965-ben jelent meg egyetemi jegyzet, amelyet 1966-ban a hozzátartozó Példatár követett. Ezek a jegyzetek kizárólag sztatikai jellegű számítási módszereket és elveket tartalmaztak. Az elmúlt évek során azonban a járművázszerkezetek szilárdsági vizsgálatával foglalkozó tudományág - elsősorban a járműipar gyors fejlődésének hatására - rohamos fejlődésen ment keresztül. A fejlődés két lényeges irányban következett be:
1. A gépi számítástechnika elterjedésével - az addig "kézi módszerekkel" végzett számítások határai jelentősen kibővültek. Szükségessé vált a modellezési szemlélet gyökeres megváltoztatása, a számítógépre orientált numerikus számítási módszerek és nem utolsósorban a mátrixszámítás jelrendszerének messzemenő alkalmazása,
2. A járművek gazdaságos üzemeltetési paramétereinek további javítása szükségessé tette a valóságos üzemi viszonyok (terhelés-oldalról történő) pontosabb megközelítését. Ehhez a sztatikai szemlélet- és tárgyalásmódról a dinamikai vizsgálatok irányában kellett fejleszteni a módszereket. Vissza

Tartalom

Bevezetés9
A könnyűszerkezetek fogalma11
A könnyűszerkezetek fajtái11
A könnyűszerkezetek jelentősége12
A könnyűszerkezetek kialakításának szempontjai13
A szerkezeti anyagok megválasztása15
A gazdaságos szelvényalak megválasztása és a tartó terebélyesítése17
A súlycsökkenés határai21
A könnyűszerkezetek szilárdsági vizsgálatának alapjai23
A modellválasztás szerepe és általános szempontjai23
A könnyűszerkezetek modellezése25
A szerkezeti felépítés modellje25
A terhelések modellje31
A számítás modellje32
Rúdszerkezetek igénybevételei37
Könnyűszerkezetekben alkalmazott rúdszerkezetek jellemző sajátosságai40
Vékonyfalú, nyíltszelvényű, prizmatikus rudak igénybevételei42
Elemi feszültségeloszlást létrehozó igénybevételek vizsgálata42
Vékonyfalú, nyíltszelvényű rudak csavarása52
Vékonyfalú, nyíltszelvényű rudak vetemedése rúdtengelyirányú terhelések hatására64
A gátolt vetemedés differenciálegyenletének megoldása66
Példák nyíltszelvényű, vékonyfalú prizmatikus rudak igénybevételeinek meghatározására, ha a vetemedés gátolt67
Egyszeresen zárt, vékonyfalú, prizmatikus rudak igénybevételei83
Zártszelvényű, vékonyfalú, prizmatikus rudak hajlításakor keletkező nyírófeszültségek meghatározása83
Zártszelvényű keresztmetszet nyírási középpontjának meghatározása88
Zártszelvényű, vékonyfalú, prizmatikus rudak tiszta csavarása91
Zártszelvényű, vékonyfalú, prizmatikus rudak csavarása, ha a vetemedés gátolt96
Példák zártszelvényű, vékonyfalú rudak igénybevételeinek meghatározására, ha a vetemedés gátolt és a keresztmetszetek nem torzulhatnak98
Vékonyfalú rudak összetett igénybevételei103
Rúdszerkezetek alakváltozása109
Vékonyfalú rudak energiatárolása általános terhelésnél109
Alakváltozások meghatározása a külső és belső idegen munkák egyenlősége alapján - sztatikailag határozott feladat esetén113
Az alakváltozási integrálok számításának gyakorlati végrehajtása115
Redundáns rúdszerkezetek elmélete127
Az erőmódszer és az elmozdulásmódszer alapgondolata129
Az erőmódszer129
Az elmozdulásmódszer134
Választás erőmódszer és elmozdulásmódszer között135
Az erőmódszer kompatibilitási feltételeinek származtatása Castigliano tételéből136
Az erőmódszer alapegyenletének mátrixos megfogalmazása138
Az erőmódszer alapfeladatának digitális írásmódja140
A fajlagos igénybevétel mátrixának előállítása elemi igénybevételfajtákra141
A valóságos (külső) terhelések igénybevételi mátrixának előállítása elemi igénybevételfajtákra146
Az elemi igénybevételekhez tartozó rugómátrixok előállítása állandó merevségű modellszakaszokra147
Az elemi igénybevételekhez tartozó rugómátrixok előállítása változó merevségű modellszakaszokra151
Hiperbolikus függvényekkel leírható (nem elemi) igénybevételekhez tartozó rugómátrixok előállítása154
Az alapfeladat mátrixainak előállítása általános (összetett) igénybevételre159
Az erőmódszer törzstartója162
A törzstartóválasztás elvi és gyakorlati szempontjai163
Kapcsolat a törzstartók között164
Redundáns szerkezetek alakváltozása166
Sztatikailag határozatlan törzstartók168
Redundáns tartórendszerek kapcsolódása175
Sztatikailag határozatlan törzstartók általánosítása és az általános kapcsolási elv177
A módosítási elv (modifikáció)182
Héjszerkezetek195
Vékonygerincű, párhuzamos övekkel bíró, nyíltszelvényű tartók erőjátéka199
Egyenesgerincű kétöves tartók erőjátéka199
Görbegerincű kétöves tartók erőjátéka203
Három- és többöves nyíltszelvényű tartók erőjátéka204
Soköves, nyitott keresztmetszet nyírási középpontjának meghatározása207
Soköves, nyitott héjszerkezet csavarásmentes hajlítása210
Soköves, nyitott héjszerkezet csavarása212
Hosszanti övekkel merevített zártszelvényű (hengeres) héjszerkezet219
Sok hosszmerevítős, egyszeresen zárt héjszerkezet nyírási (csavarási) középpontjának meghatározása222
Sok hosszmerevítős, egyszeresen zárt héjszerkezet csavarásmentes hajlítása223
Sok hosszmerevítős, egyszeresen zárt héjszerkezet szabad csavarása és általános terhelése224
Sík, merevített lemezszerkezetek erőjátéka226
Sík, merevített lemezszerkezetek erőjátéka és alakváltozása, ha a modell sztatikailag határozott228
Redundáns lemezszerkezetek erőjátéka238
Többrekeszes hengeres héjszerkezetek erőjátéka241
Ideális héjszerkezetek erőjátéka246
Vékonyfalú, többrekeszes (dobozos) rúdszerkezetek erőjátéka248
Az erőátvitel feladatainak megoldása héjszerkezeteknél250
Az erőátvitel egyszerű esetei - sztatikailag határozott erőbevezetési feladatok254
Héjszerkezeteken létesített nyílások kiváltása, sztatikailag határozott kiváltási feladatok261
Sztatikailag határozatlan erőátviteli feladatok. Erőbevezetés háromhosszmerevítős sík lemezszerkezetbe267
Sztatikailag határozatlan kiváltási feladatok277
Különleges erőátviteli feladatok. Négyhosszmerevítős csőszerkezet csavarási feladata, ha a vetemedés gátolt278
Héjszerkezet stabilitásának vizsgálata287
Sík lemezek horpadása288
Ívelt lemezek és hengerek horpadása302
Merevített lemezek viselkedése a kritikus terhelést meghaladó igénybevételeknél307
Erőmódszeres feladatok numerikus megoldásának kérdései317
Az erőmódszer alapegyenletének numerikus megoldásával kapcsolatos kérdések318
Az alapegyenlet jól kondicionáltságának becslése320
Jól kondicionált együttható mátrixok legjellemzőbb ismérvei a törzstartó választás tükrében324
Nagyméretű (sztatikailag sokszorosan határozatlan) feladat visszavezetése független egyenletrendszerekre327
Az együttható mátrix transzformációja hiperdiagonális alakra328
Az együttható mátrix hiperdiagonális alakjának előállítása ortogonális igénybevételek segítségével337
Ortogonális felbontás négyzetes szimmetriával rendelkező modellen348
Alkalmazások355
Saját síkban terhelt, sík keretsorok erőjátékának meghatározása (vasúti kocsi oldalfal feladat)356
Térbeli terhelésű sík keretsorok erőjátékának meghatározása (létraalváz feladat)359
Általános (pontos) megoldás360
Közelítő pontosságú megoldás a csavarómerevség módosításával373
Közelítő pontosságú megoldás egyes igénybevételfajták deformációs munkájának elhanyagolásával374
Méretezés dinamikus terhelésre379
Tranziens terhelések és a belőle keletkező dinamikus igénybevételek vizsgálata380
Egyszabadságfokú mechanikai rendszer méretezése385
Egyszabadságfokú mechanikai rendszer maximális dinamikus terhelésének meghatározása ütközésnél389
Kétszabadságfokú mechanikai rendszer méretezése391
Véges sok szabadságfokú mechanikai rendszer méretezése401
A járműszerkezet tömegeloszlásának és rugalmasságának modellezése402
A csillapítás modellezése405
Különleges hatások és modellezésük406
Nemlineáris hatások és figyelembevételük406
Linearizálási lehetőségek407
Állandósult gerjesztés és a belőle keletkező dinamikus igénybevétel vizsgálata413
Periódikus gerjesztés vizsgálata414
Sztochasztikus gerjesztés vizsgálata417
Az üzemeltetési körülmények befolyása a dinamikus igénybevételre420
Az üzemi módok elemzése421
A terhek elemzése422
Az úthálózat elemzése423
A sebességek elemzése425
A "teljes" állandósult dinamikus terhelés előállítása428
Kifáradási és élettartam vizsgálatok429
Alapelvek429
Kifáradási élettartam állandó amplitúdójú terhelésnél430
Repedésterjedés vizsgálata437
Kifáradási élettartam változó terhelés-amplitúdónál439
Szerkesztési irányelvek446
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv