Előszó
Az iskolai végzettség helyes kódolásához feltétlenül szükséges ismerni - az iskolai végzettség feldolgozásával kapcsolatos - néhány fontosabb elvet, amelyek röviden a következők:
1. Külön kimutatjuk az írni-olvasni tudó és az analfabéta népességet. Mindenkit írni-olvasni tudónak tekintünk, aki bármilyen rendszeres iskolában akár csak egy osztályt is végzett, még akkor is, ha nem tud jelenleg írni-olvasni. Írni-olvasni nem tudónak csak azt tekintjük, aki egyáltalán nem járt rendszeres iskolába és nem tanult meg írni-olvasni.
2. A népességet a legmagasabb iskolai végzettsége szerint csoportosítjuk. Ez azt jelenti, hogy pl. annak a személynek, aki a gimnázium néhány osztályát elvégezte, nem az általános (elemi) iskolai, hanem a gimnáziumi, vagy pl. annak, aki egyetemre járt, nem az általános (elemi) iskolai, nem is a középiskolai, hanem az egyetemi végzettségét vesszük figyelembe.
3. A legmagasabb iskolai végzettséget az alábbi tényezőkből állapíthatjuk meg:
- milyen fokú (általános-, közép- és felsőfokú) iskolát végzett,
- azokban hány osztályt (évfolyamot) végzett,
- szerzett-e érettségi bizonyítványt,
- szerzett-e egyetemi (főiskolai) végbizonyítványt vagy oklevelet az összeírt személy.
Vissza