A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Új Pedagógiai Szemle 2003. november

A Magyar Pedagógiai Társaság és az Országos Közoktatási Intézet folyóirata - LIII. évfolyam

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

felnevelése nem lehetséges verbális pedagógiával. Felismertük - elsősorban nyugat-európai példák tanulmányozása alapján -, hogy az európai polgár érétkeinek átadása valójában olyan végtelenül egyszerű nevelési tartalmakkal indul, mint az óvodás gyerekek játék közbeni együttműködésének elősegítése, motiválásuk arra, hogy a környezetükről, a körülöttük lévő emberekről (óvónők, szülők) alkotott véleményüket egyszerű mondatokban ki tudják fejezni. Az érdekelt érvényesítő, véleményét bátran megfogalmazó polgár nevelésének elemi feltétele olyan óvodai, iskolai légkör teremtése, amely segíti, hogy a gyerkek az őket övező világról alkotott gondolataikat bátran megfogalmazzák. De megértettük azt is, hogy az európai polgárrá nevelést szolgálja, ha a cseperedő kisgyerek megtanulja, hogyan bánjon a környezettel, hogyan óvja a fákat, madarakat, s hogyan kezelje a tevékenysége közben keletkező hulladékokat. Mint ahogy az is világossá vált, hogy a másság elfogadása olyan szerepjátékokkal... Tovább

Fülszöveg

felnevelése nem lehetséges verbális pedagógiával. Felismertük - elsősorban nyugat-európai példák tanulmányozása alapján -, hogy az európai polgár érétkeinek átadása valójában olyan végtelenül egyszerű nevelési tartalmakkal indul, mint az óvodás gyerekek játék közbeni együttműködésének elősegítése, motiválásuk arra, hogy a környezetükről, a körülöttük lévő emberekről (óvónők, szülők) alkotott véleményüket egyszerű mondatokban ki tudják fejezni. Az érdekelt érvényesítő, véleményét bátran megfogalmazó polgár nevelésének elemi feltétele olyan óvodai, iskolai légkör teremtése, amely segíti, hogy a gyerkek az őket övező világról alkotott gondolataikat bátran megfogalmazzák. De megértettük azt is, hogy az európai polgárrá nevelést szolgálja, ha a cseperedő kisgyerek megtanulja, hogyan bánjon a környezettel, hogyan óvja a fákat, madarakat, s hogyan kezelje a tevékenysége közben keletkező hulladékokat. Mint ahogy az is világossá vált, hogy a másság elfogadása olyan szerepjátékokkal alapozható meg, amelyekben a hat-nyolc évesek eljátsszák egymás személyiségét, úgy, hogy elfogadják egymás másságát, és megértik azt, ha társuk valamiről mást gondol, másként érez.
Sorolhatnánk tovább azokat a magunktól felfedezett, valamint másoktól átvett módszereket, játékokat, szimulációs tréningeket, amelyek nagyon egyszerű eszközökkel, alapozzák meg sokak számára ma is jellemző kompetenciákat, értékeket. Lehet, hogy sokak számára ma is fejleszthetők a polgári lét gyakorlásához, a demokráciával való élni tudáshoz szükséges kompetenciák. Az európai kultúrán felnövők némi csalódottsággal kérdezhetik: akkor hát nem az európai kulturális örökség birtoklása tesz bennünket igazán európaivá?
Bizonyosan ez is nélkülözhetetlen, de korántsem az egyedüli feltétel. Ahhoz, hogy valaki tizenévesen vagy méginkább felnőttként megértse a kulturális hagyományrendszer mának szóló üzenetét, tudja, hogy a társadalmi kohézió megteremtésének elengedhetetlen feltétele a szegényebbek, a gyengébbek, a sérültek segítése, szüksége van arra, hogy kisgyermekkorában megtanulja a tolerancia alapjait, elsajátítsa az együttélés kultúráját, megtanulja, hogy saját önérvényesítésének ott vannak a határai, ahol még nem sérti társai automóniáját. Lehet, hogy az európai dimenzió egykori patetikus értelmezéséhez képest ez egy leegyszerűsített, ha úgy tetszik, elszegényített fogalmi keret. Ám a napjaink közéletében és magánvilágában zajló történéseket figyelve úgy tünik, nem is olyan egyszerű megtanulni mindazt, amit az európaiság kezdő leckéi közvetítenek a világra rácsodálkozó kisgyerekek számára. Vissza

Tartalom

Tanulmányok
Ranschburg Ágnes: A polgári léthez szükséges kompetenciák I.3
Csukonyi Csilla - Münnich Ákos - Oravecz Zita: A demokratikus értékek megjelenése a középiskolások csoportgondolkodásában17
Villányi Györgyné: Állampolgári nevelés kisgyermekkorban33
Tusa Cecília: A multikulturális nevelés létjogosultsága és szükségessége az Európai Unióabn47
Lepenye Mária: Gondolkodom, tehát...gondolkodni tanítok I.58
Rajnai Judit: Az osztályozás és a buktatás problematikája a mai magyar közoktatásban67
Kojanitz László: Szakiskolai tankönyvek összehasonlító viszgálata III.77
Befogadó pedagógia
Szűcs Marianna: Miért válnak a hiperkinetikus szindrómás gyermekek az iskolai szelekció áldozataivá?85
Mentálhigiéné
Schüttler Tamás: "Nem akarunk semmit tiltani, csak az információk átadása a célunk" - Beszélgetés egy iskolai szexuális felvilágosító és megelőző programról95
Szilágyi Vilmos: A szexuális nevelés nálunk és másutt104
Világtükör
Mihály Ildikó: Speciális igényű tanulók oktatása a nemzetközi statisztikai adatok tükrében108
Műhely
Huszka Jenő - Huszka Jenőné: Rugalmas iskolák a közönség elégedettségéért115
Kritika-figyelő
Kristóf László: A magyar államalapítástól az európai uniós csatlakozásig - multimédiás CD-ROM-sorozat123
Schüttler Tamás: Adatok a hátsó padba szorított gyerekekről - Cigány gyerekek az általános iskolában129
Schüttler Tamás: Civil forgatókönyvek132
A Magyar Pedagógiai Társaság egyszerűsített éves beszámolója134
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv