1.035.200

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nyelvtantanítás

A magyar nyelvtan tanításának módszertana (V-VIII. osztály)

Szerző
Lektor

Kiadó: Editura Didactica si Pedagogica
Kiadás helye: Bukarest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 295 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér illusztrációval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Módszertani könyvünk megírása idején szerte a világon az oktató-nevelő tevékenység korszerűsítésének mozgalma zajlik, amelyet a társadalom, a gazdasági és művelődési élet rohamos fejlődése idézett... Tovább

Előszó

Módszertani könyvünk megírása idején szerte a világon az oktató-nevelő tevékenység korszerűsítésének mozgalma zajlik, amelyet a társadalom, a gazdasági és művelődési élet rohamos fejlődése idézett elő.
Fejlődése mai fokán a társadalom azt követeli az iskolától, hogy minél több ismeretet, lehetőleg minél rövidebb idő alatt közöljön a tanulóval, úgy, hogy ezek az ismeretek az alkotó tevékenység minél hasznosabb megtermékenyítői legyenek. E követelmények jegyében a magyar nyelvtan tanítását is mind tartalmában, mind módszereiben korszerűsítenünk kell. A tartalmi korszerűsítés feltétele, hogy az iskolai nyelvtant a magyar nyelv tudományos rendszerezésének mai rendszerére alapozzuk, és az oktató munka minden szintjén a didaktikai követelményeknek megfelelően kiválogatjuk, elrendezzük.
A tartalmi korszerűsítésnek bizonyos modern nyelvszemléletben is tükröződnie kell. A nyelv (langue) mint elvont jelrendszer a közösségben jött létre, a közösségben él, az egész közösség számára érthető, de csak a konkrét nyelvhasználatban, a beszédben (parole) realizálódik (F. de Saussure).
Kosztolányi írja egyik nyelvművelő cikkében:
"... egy nyelv tudása ilyesmin múlik. Mit szólunk, mikor egy rossz toll eltörik? Hogy adunk kifejezést könnyű csodálkozásunknak, mikor valamit leejtünk? Egy indulatszót használunk-e, vagy egy mondatot vagy egyáltalán semmit? Ha ezeket a szokásokat nem ismerjük, akkor csak a szavak hulláit teregetjük magunk elé, de nem «beszélünk»".
A Kosztolányi-idézet rátapint a modern nyelvtantanítás egyik igen fontos követelményére: az iskolai nyelvtanban azt az élő nyelvet kell tanítanunk, amely mindennapi gondjainkat és gondolatainkat éppúgy hajlékony pontossággal megnevezi, mint a tudomány legelvontabb következtetéseit, az érzés legfinomabb rezzenéseit. Tehát mai nyelvtantanításunkban nagyobb szerephez jut a stilisztikai szemlélet.
A nyelvtantanítás módszereit a didaktika új eredményei szerint korszerűsítjük. A kibernetika és az információ elmélet felhasználásával hatalmas távlatok nyíltak meg az oktatáselmélet fejlődése előtt. Az oktatásban olyan tevékenység folyik, amelynek két oldala - a tanítás és a tanulás - állandó összefüggésben, kölcsönhatásban van egymással. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
ELSŐ RÉSZ
I. A nyelvtantanítás célja és feladatai 9
A A nyelvtanítás oktatási feladatai 9
1. A nyelvtani ismeretek elsajátítása 9
2. A helyes kiejtési készség kialakítása 10
3. A helyesírási készség kialakítása 11
4. A szóbeli és írásbeli kifejező készség kialakítása 14
B Nevelési feladatok a nyelvtanításban 15
A logikus gondolkodásra nevelés 15
Erkölcsi nevelés az anyanyelv tanításában 19
Esztétikai nevelés a nyelvtanórán 20
Az anyanyelv tanítása és a többi tantárgy 21
II. A nyelvtantanítás tartalma és szervezési formái 22
A Tantervek, tankönyvek 23
B Az iskolai nyelvtanítás megszervezése 25
C A nyelvtanóra típusai 26
1. A vegyes típusú nyelvtanóra 26
2. Ismeretközlő típusú nyelvtanóra 36
3. Az ismeretek gyakorlati alkalmazására szervezett órák típusa 37
4. összefoglaló-ismétlő-rendszerező típusú nyelvtanóra 38
5. Ismeretellenőrző típusú nyelvtanóra 43
D Az órarendszerek megszervezése a nyelvtanításban 46
E A tanulók csoportos foglalkozásának megszervezése 47
III. A nyelvtantanításban alkalmazott módszerek és eljárások 49
A Az információ eljárásai és eszközei a nyelvtanításban 51
1. A szemléltetés a nyelvtantórán 51
2. A szóbeli közlés módszerei a nyelvtantanításban 53
B Formatív módszerek és eljárások a nyelvtanításban 55
1. A gyakorlás eljárásai 56
2. A tanulók önálló munkája 57
3. A nyelvi-nyelvtani elemzés 58
C A programozott nyelvtantanítás lehetőségei 60
IV. A tanár személyisége és felkészülése a nyelvtan tanításban 62
MÁSODIK RÉSZ
A magyar nyelv tanítása az V-VIII. osztályban 65
I. A hangtan tanítása 65
Az V. osztályban 66
A helyes kiejtési készség kialakítása 68
A helyesírási készség kialakítása 69
Az órarendszer felosztása 71
Gyakorlatok, feladatok 73
A VI. osztályban 74
A teljes és részleges hasonulás, összeolvadás 76
A szótag és a szavak elválasztásának szabályai 77
Gyakorlatok a helyesírási készség fejlesztésére 77
Feladatlapok a VI, osztály számára 78
Az órarendszer felosztása 79
A VII. osztályban 80
Gyakorlatok a helyes kiejtési készség fejlesztésére 80
Gyakorlatok a helyesírási készségek ellenőrzésére 80
Az ly-os szavak helyesírása 83
Az órarendszer felosztása 85
A VIII. osztályban 86
Az órarendszer felépítése 86
A hangok kifejező értékének tanítása 88
II. A szótan tanítása 88
Az órarendszer megtervezése az V. osztályban 91
Feladatlapok a szóösszetétel és szóképzés ismétlésére 95
A szóelemek tanítása 96
A jel tanítása az V. osztályban 99
A rag tanítása az V. osztályban 102
A szóelemek 103
III. Az alaktan tanítása 104
A szófajok tanítása 104
Az ige tanítása 106
Az V. osztályban 106
Órarendszer tervezet az ige tanítására az V. osztályban 107
óravázlat az V. osztály számára 108
Gyakorlatok az ige tanítására 108
A VI. osztályban 114
A szenvedő és ható ige fogalmának kialakítása 114
A tárgyas és tárgyatlan ige fogalmának kialakítása 117
Az alanyi és tárgyas ragozás fogalmának kialakítása 118
A nyelvtani ismeretek alkalmazása 121
A VII. osztályban 122
Az igék felosztása a cselekvés minősége szerint 123
Gyakorlatok, feladatlapok 124
A VIII. osztályban 126
Az igeelemzés táblázata 127
Gyakorlatok az ige stilisztikai értékének rögzítésére 128
Az igeképzés és igeragozás tanítása a VII. és VIII. osztályban 128
Az igeragozás nyelvhelyességi szabályai 132
Az igék helyesírása 133
Feladatlapok az igei jelek helyesírásának gyakorlására 136
A főnév tanítása 137
Az V. osztályban 137
A VI. osztályban 140
A VII. osztályban 141
A VIII. osztályban 143
A főnévi igenév tanítása 144
A melléknév tanítása 146
Az V. osztályban 146
A VI. osztályban 148
A VII. osztályban 149
A VIII. osztályban 150
A melléknévi igenév tanítása 151
A melléknévi igenév fogalmának kialakítására tervezett óra vázlata 153
A melléknévi igenevek helyesírása 153
Óramenet tervezése a VII. osztályban a melléknév és a melléknévi igenév tanítására 153
A számnév tanítása 157
Az V. osztályban 158
A VI. osztályban 159
A VII. osztályban 161
A VIII. osztályban 162
A névmások tanítása 162
Az V. osztályban 163
A VI. osztályban 168
A VII. osztályban 171
A VIII. osztályban 173
A határozószók tanítása 175
Az V. osztályban 176
A VI. osztályban 178
A valóságos határozószók tanítása 178
Az igekötők tanítása 179
A módosító szó tanítása 180
A VII. osztályban 183
A határozószók fajai 180
Feladatok a határozószók tanítására 186
A VIII. osztályban 189
A viszonyszók tanítása 189
A névelő tanítása
A névutó tanítása 193
A kötőszók tanítása 198
Az indulatszók tanítása 200
A szófajok összefoglalása 202
A mondattan tanítása 213
A mondat fogalmának kialakítása a V-VIII. osztályban 215
A mondatrészek tanítása 221
A mondat fő részeinek tanítása 224
Az állítmány és az alany fogalmának kialakítására szolgáló gyakorlattípusok 228
A tárgy tanítása 235
Feladatlap a tárgyrag helyesírásának gyakorlására 239
A tárgyas szerkezet elemzése 245
A határozó tanítása 245
A helyhatározó három iránya 251
Az időhatározó három iránya 252
Az eszköz- és a társhatározó fogalma 254
Az ok- és célhatározó 255
Az eredet- és az eredményhatározó 258
A képes helyhatározó 259
A jelző tanítása 261
A mondatrészek szerkezeti összefüggésének tanítása 268
Az összetett mondat tanítása 272
Az V. osztályban 273
A VI. osztályban 275
A VII. osztályban 282
A VIII. osztályban 286
A többszörösen összetett mondat tanítása 288
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv