1.035.286

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Oktatáselmélet

Didaktika/Tanárképző főiskolák részére/Kézirat

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 252 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: J11-264. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az oktatáselmélet hagyományos elnevezése: "didaktika". A kifejezés a görög "didaszkó, didaszkein" (oktatok, oktatni) szóból származik. Innen ered a latinosan hangzó "didactica" kifejezés. A... Tovább

Előszó

Az oktatáselmélet hagyományos elnevezése: "didaktika". A kifejezés a görög "didaszkó, didaszkein" (oktatok, oktatni) szóból származik. Innen ered a latinosan hangzó "didactica" kifejezés. A pedagógiai irodalomban Comenius a "didactica magna" (Nagy oktatástan) c. művével tette népszerűvé és általánosan használttá ezt a kifejezést a 17. században.
Az oktatáselmélet, vagy didaktika kezdetben nem volt önálló tudomány. Az ókorban, a középkorban, sőt az újkorban a 18. század végéig a didaktikai kérdéseket a neveléselméleti kérdésekkel együtt tárgyalták a pedagógiai elmélkedők. Azt mondhatjuk, hogy az oktatáselmélet fogalma régebben szélesebb körű volt, mint jelenkorunkban, mert nevelési kérdésekkel is foglalkozott. Comenius művében a didaktika: "artificium omnes omnia docendi", vagyis "a mindenkit mindenre való megtanítás művészete". Vissza

Tartalom

Az oktatáselméleti alapfogalmak3
Az oktatáselmélet fogalma, tárgya, feladatai3
Az oktatás fogalma6
Oktatás, képzés, nevelés8
Az oktatás alapfogalmai11
Az oktatás folyamata17
Az oktatási folyamat ismeretelméleti alapja18
A tudományos ismeretszerzés és az iskolai tanulás22
Az oktatási folyamat fő mozzanatairól általában24
Az oktatási folyamat fő mozzanatainak elemzése pszichológiai, logikai, pedagógiai szempontból, s a tanár és a tanulók viszonya alapján29
A fogalmak fejlesztése, az oktatás folyamatában40
A munkaoktatásból eredő új vonások az oktatási folyamatban43
Az oktatási folyamat dialektikus értelmezése. Korszerűsítésének kérdései47
Az oktatás alapelvei53
Az oktatás szocialista nevelőjellege54
A tanulók sokoldalú fejlesztésének elve57
A tudományos megalapozottság elve59
A rendszeresség elve60
A szemléletesség elve62
A tanulók tudatos aktivitásának elve63
A tartós elsajátítás (szilárdság) elve66
Az érthetőség elve68
A közösségi elv és az egyéni foglalkozás elve69
A nevelő és a nevelőközösség vezetőszerepének elve71
Az oktatás tartalma75
A tantervelmélet problémái. A társadalmi célokból való kiindulás kérdése75
Az iskola céljának és feladatainak meghatározása77
A tanítási anyag kiválasztása. A tantervi anyag kijelölése80
A tantervek lélektani megalapozottságának kérdései85
Általános iskolai tanterveink fejlődése. Az általános iskola tartalmi továbbfejlesztésének kérdései88
A tanítási anyag elrendezése. A tantárgyak megállapítása95
A tanulmányi idő és az óraterv98
A tantervi utasítások99
A tankönyvek99
Az oktatás szervezeti formái103
Az általános iskolában előforduló főbb oktatási szervezeti formák103
Az osztály- és tanórarendszer fogalma, keletkezése, fejlődése111
Az osztály- és tanórarendszert felbontó polgári törekvések114
A Sickinger-féle mannheimi rendszer114
Decroly rendszere115
A Dewey-féle projekt módszer116
A Dalton-terv117
A Winnetka-terv117
A laboratóriumi brigád-rendszer118
Az osztály- és tanórarendszer alakulása hazánkban118
A tanítási órák rendszere, szerkezeti felépítése és típusai121
A tanórák rendszere. A tanítási óra felépítését meghatározó tényezők. Az óratípusok kérdése121
Az óratípus és az órasablon között lévő különbség. A formális fokozatok kritikája123
Az egyes óratípusok jellemzése125
A vegyes típusú (kombinált) óra125
Az új ismeret feldolgozására szánt óra128
Az ismeretek gyakorlati alkalmazására szánt óra (Gyakorló, vagy készségképző óra)130
az ismsétlő, rendszerező óra133
Az ellenőrző (számonkérő) óra136
A munkaoktatásban jelentkező óratípusok kérdése137
A tanítási óra szerkezeti fejlődésének újabb problémáik139
Az oktatás módszerei143
Elvi, általános kérdések a módszerről143
A módszer fogalma143
A módszerek megválasztását meghatározó tényezők146
A módszerek osztályozása149
Az egyes módszerek ismertetése151
Az ismeretek folyamatos szóbeli közlése151
A beszélgetés155
A szemléltetés162
A tanulók önálló megfigyelései, laboratóriumi és gyakorlati munkái166
A tanulók munkája a tankönyvekkel, más könyvekkel, oktatási segédeszközökkel és füzetekkel168
A gyakorlás172
Az ismétlés174
Az ismeretek ellenőrzése és értékelése176
A szocialista iskola módszereinek fő kérdései187
Az oktatási módszerek korszerűsítésének problémái187
A munkaoktatással kapcsolatos módszertani kérdések188
A módszerek alkalmazásának dialektikus szemlélete190
A tanár előkészülete a tanításra193
Általános követelmények193
A tanmenet és az óravázlat készítése195
A tanítási órák elemzése199
Az általános óraelemzés szempontjai200
A speciális (különleges) óraelemzés szempontjai202
Az összevont osztályoskban folyó oktató munka problémái207
A részben osztott és kislétszámú iskola fogalma, történeti kialakulása207
Az összevont osztályokban folyó oktató munka módszereinek összehasonlítása a kapitalista és a szocialista iskolarendszerben210
Az összevont osztályokban folyó oktató munka megszervezése212
Az összevont osztályokban folyó oktató munka speciális kérdései214
A problematikus (elmaradt, nehezen tanuló) gyermekek oktatásának kérdései217
Függelék223
A didaktika kérdéseinek vázlatos történeti áttekintése223
A tanárjelöltek gyakorlati tanításainak elemzése, elbírálása és értékelése235
Irodalomjegyzék239
Tartalomjegyzék249

Dr. Szántó Károly

Dr. Szántó Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Szántó Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv