1.035.425

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Villamosjárműszerelő szakmai ismeret III.

(Városi villamosvasút)/A Művelődési Minisztérium részére

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 227 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 963-10-4909-4
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 36 078/III. VK. 117 fekete-fehér ábrával illusztrált. Kihajtható mellékleteket tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A tantárgy anyagának összeállításakor messzemenően figyelembe vettük a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) oktatási tapasztalatait. Az első két évfolyamban tanult berendezések működését ismertnek... Tovább

Előszó

A tantárgy anyagának összeállításakor messzemenően figyelembe vettük a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) oktatási tapasztalatait. Az első két évfolyamban tanult berendezések működését ismertnek tételezzük fel!
A III. évfolyam tankönyve a közúti villamosvasúti járművek, a trolibuszok és a gyorsvasúti járművek főbb adatait, rövid műszaki leírását és a legfontosabb típusok elvi kapcsolását tartalmazza.
A 16. fejezetben a Fővárosi Villamosvasút által tervezett és gyártott csuklós motorkocsiról tanulunk. Az elektromos berendezés kapcsolástechnikailag csaknem valamennyi kéttengelyes motorkocsin hasonló kialakítású.
A 17. fejezetben a BKV legnagyobb darabszámú UV típusú motorok kocsiját ismerjük meg. E kocsi típusokon alkalmazott egységkapcsolós távvezérlő rendszerhez hasonló a Helyiérdekű vasút (HÉV) régi típusú motorkocsijain alkalmazott távvezérlő rendszer.
A 18. fejezetben a BKV legkorszerűbb Ganz gyártmányú csuklós szerelvényeinek kapcsolatát tanulmányozzuk. A millenniumi FAV új kocsitípusainak kapcsolása hasonló.
E járműtípusokban már megtalálhatók a korszerű elektronikus kapcsolóelemek is.
A 19. fejezetben tanulunk a ZIU-5 típusú trolibuszok kapcsolásáról, amelyeket a villamosvasúti járművektől eltérő, motorikus hajtású félautomatikus kapcsolóberendezéssel láttak el.
A 20. fejezetben ismertetjük meg a fogaskerekű vasút új járműtípusát, amely kapcsolástechnikailag, szerkezeti kialakításban szintén eltérő a villamosvasúti járművektől.
A 21. fejezetben tanulmányozzuk a HÉV M.IX. típusú motorkocsi kapcsolását. Kapcsolástechnikailag az M.X. motorkocsik hasonló kialakításúak.
A 22. fejezetben a TMK rendszerű javítással és az UV motorkocsi fenntartási rendjével ismerkedünk meg. Természetesen a többi járműtípusok fenntartási rendje ettől kisebb-nagyobb mértékben eltér, de jellegében azonos.
A 23. fejezetben a villamosüzemű közúti járművek energiaellátási rendszeréről tanulunk.
A 24. fejezetben tanulmányozzuk a járművek elektromos kapcsolástechnikai fejlődésének irányát, a tirisztoros vezérlést.
A korszerű járművek építése, javítása és hibakeresése megköveteli a technikai szint jelentős emelését. Reméljük, hogy e tankönyv megfelelően szolgálja a szakmunkásképzés célkitűzéseit és jó segédeszköz lesz a későbbi gyakorlati munka során is. Vissza

Tartalom

Előszó3
Négytengelyes FVV gyártmányú csuklós motorkocsi ismertetése (Danka Miklós)5
A jármű főbb műszaki adatai7
Erősáramú berendezések8
Áramszedő8
Fojtótekercs8
Túlfeszültséglevezető8
Szarvas tető főbiztosító9
Túláramvédő automata9
Menetkapcsoló9
Vontatómotor10
Indító és fékező ellenállások10
Induktív sönt10
Solenoid fékhenger11
Erősáramú kapcsolás menethelyzetben11
Erősáramú kapcsolás fékhelyzetben14
Motorselejtezés16
Sínfékberendezés17
Sínfékelőtét-ellenállás17
Sínfékkapcsoló18
Sínfékbiztosító18
Sínféktörzs18
Motoros légsűrítő19
Meghajtómotor19
Nyomáskapcsoló20
Motoros légsűrítő áramköre20
Gyengeáramú berendezés21
Töltő- és tárolóberendezés21
Töltődinamó22
Akkumulátor22
Feszültségszabályzó22
Elektropneumatika25
Elektropneumatikus rögzítőfék25
Üzemi fékezés26
Ajtóműködés26
Világítás27
Kéttengelyű motorkocsik27
Kerekes kézifék29
Böcker légfék29
Villamos ellenállásfék29
Frissáramú sínfék29
Villamos biztonsági fék29
Négytengelyű UV típusú motorkocsi és elektromos kapcsolása (Danka Miklós)31
UV típusú motorkocsik főbb műszaki adatai33
Erősáramú berendezések34
Az automatikus megszakító34
A maximálrelék34
Kontaktorok35
Menetirányváltó36
Menetfékkapcsoló36
A vontatómotorok37
Az indító és fékező ellenállások37
Földelő csúszógyűrű37
Főáramú és solenoidcsatlós37
Főáramkör működési elve és kapcsolása38
A segédüzemek energiaellátása40
Segédüzemi berendezések áramköre40
Motordinamó42
Akkumulátor42
Feszültségszabályzó43
Az UV 5 típusú motorkocsik vezérlése46
Előkészítő kapcsolások46
A főrelé működtetése48
A maximálrelé visszaállítása49
Menetfékkapcsolás50
A kontaktorok működtető áramkörei51
Sínfékezés54
Sínfékezés vonatszakadás esetén56
Sínfékezés biztonsági kapcsolással56
A rögzítőfék elektropneumatikus működtetése57
Ajtóműködés és jelzés58
Világítás59
Készülékrendszer60
Korszerű forgóvázas csuklós motorkocsik vezérlő áramköre (Danka Miklós)63
1321-1335 psz. csuklós motorkocsik műszaki adatai65
A motorkocsi fékrendszere66
Fékberendezések66
Megvalósítható fékezési üzemállapotok67
A villamos berendezés működése68
Főáramkör68
Segédüzemek76
Vezérlés77
A tárcsás és dobfékek mágneses működtetése79
Sínfékezés és biztonsági fékkapcsolás83
Ajtómozgatás90
Ajtók kiválasztása90
Ajtómozgató motorok táplálása92
Egy ajtómozgató berendezés működése92
Az ajtók lezárása94
Jelzés94
Indításjelzés94
Vészjelzés95
Befordulásjelzés95
Hangosítóberendezés95
Jelzőlámpák95
Világítás96
Járművilágítás96
Lépcsővilágítás97
A motorkocsi elektronikus készülékei98
X500 típusú félvezetős kapcsolók98
Késleltetett kapcsoló99
A kimeneti fokozat működése100
TS típusú tranzisztoros feszültségszabályzó100
Hangosítóberendezés108
Felhasználása108
ST34 Erősítőegység110
TA34 típusú felülvágó stabilizátor111
ZIU-5 típusú trolibusz erősáramú és vezérlő áramköre (Danka Miklós)115
ZIU-5 típusú trolibusz műszaki adatai117
Főáramkör118
Menetkapcsolás118
Fékkapcsolás118
Villamos berendezés119
Áramszedő119
Rádióreaktorok119
Vontatómotor119
Segédüzemek119
A villamos berendezés üzeme120
Üzemmódok120
Villamos berendezés előkészítése üzemre120
A villamos vontatómotor indítása és a sebesség szabályozása122
Villamos fékezés128
Védelem129
A villamos rendszer kapcsolási sorrendjének ellenőrzése130
Kisfeszültségű segédüzemi villamos berendezés kapcsolása131
Világítási áramkör131
Ajtómozgató berendezés áramköre132
Hang és fényjelzés132
Fogaskerekű vasút új szerelvényei (Gintl József)133
A fogaskerekű szerelvény főbb műszaki adatai135
Forgóvázak136
Kerékpárok136
Meghajtás136
Fékezési üzemmódok137
Villamos motorfék137
Hajtómű fék137
Kézifék és indulási fék a meghajtótengelyen138
Erősáramú berendezések138
Áramszedő138
Földelési kapcsoló138
Kocsifőkapcsoló139
Indító és fékezőellenállás139
Meghajtó motorok139
Negatív visszavezetés és földelés139
Főáramú kapcsolómű140
Menetirányváltó és menetfék-kapcsoló140
Segédüzemi berendezések140
Áramátalakító gépcsoport140
Motoros légsűrítő140
A légfékberendezés141
Működési leírás141
Hegymenet141
Völgymenet141
A Micro-Switch kapcsoló működése142
Biztonsági fékberendezés142
Kocsiszíni menetek142
Az MIX-PXXV típusú motorvonat (Danka Miklós)145
Bevezetés147
A motorvonat műszaki jellemzői147
Villamos berendezés148
Szerelvény-összeállítás148
Áramlevétel148
Védőberendezések148
Működtető- és ellenőrző berendezések150
Vezérlés151
Főáramkör152
Üzembe helyezés152
Segédlégsűrítő bekapcsolása152
Az áramszedő vezérlése153
A főkapcsoló bekapcsolása153
Az áramátalakító bekapcsolása153
A légsűrítő bekapcsolása153
Üzemi mozgás153
Tolatás153
Önműködő indítás154
"Lassan" jelzésű helyeken való áthaladás154
A menetvezérlés kikapcsolása154
A gyorsulásfokozat kiválasztása155
Villamos ellenállásfék155
Üzemzavarok156
Az áramszedő csúszólapja nem érintkezik a felsővezetékkel156
Az áramszedő hibás és testzárlatos157
Az áramszedő nyomóvezetéke tömítetlen157
Főkapcsoló nem kapcsol be157
A főkapcsoló bekapcsolásakor a túláramrelék kiesnek157
Motordinamó158
Légsűrítő nem indul159
A felsővezeték feszültség kimarad159
Zavarok a segédáramkörben159
Vizsgálatok159
Áramkörök ismertetése160
Főáramkör160
Főáramú készülékek szerepe161
A jármű vezérlőáramkörei163
Áramszedő és a főkapcsoló vezérlése163
Segédüzemi berendezések és vezérlésük166
A jármű menetvezérlése174
Villamos ellenállásfékezés és vezérlés182
Karbantartás mint rendszer (Gintl József)187
Szerviz jellegű vagy karbantartási vizsgálatok190
Fenntartás jellegű vizsgálatok193
Járművek tárolása és javítása194
Vasúti vontatás energiaellátása (Danka Miklós)197
Váltakozóáramú betáplálás199
Egyenáramú táplálás200
Elosztóhálózat201
Földkábelek201
Vasútüzemi áramellátás néhány jellemzője202
Távvezérlő berendezés202
Zárlatvizsgáló automatika203
Üzemzavar-elhárítása204
Az áramátalakítót tápláló nagyfeszültség kimaradása204
Az áramátalakító kiesése204
Egyes tápszakaszok feszültségkimaradása205
A fejlődés iránya az elektronikus vezérlés (Danka Miklós)207
Bevezetés209
Egyenáramú vontatómotorok tirisztoros vezérlése209
A tirisztoros szabályozás előnyei210
Alapáramkörök210
Illesztés a feszültségforráshoz214
Gyakorlati alkalmazások214
Akkumulátoros járművek214
Trolibuszok215
Közúti vasúti járművek216
Metró járművek216
Hazai kísérletek218
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv