1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az internátustól a kollégiumig

1917-2002

Szerző
Lektor
Fotózta

Kiadó: Matyóföldi Alkotók és Művészetpártolók Egyesülete
Kiadás helye: Mezőkövesd
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 322 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-214-092-3
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ember életében négy év jelentéktelen időnek tűnik, mert ha eddigi életünkből tetszőlegesen kiemelnénk négy esztendőt, csak kevés eseményt, történést tudnánk visszaidézni. Vannak azonban olyan... Tovább

Előszó

Az ember életében négy év jelentéktelen időnek tűnik, mert ha eddigi életünkből tetszőlegesen kiemelnénk négy esztendőt, csak kevés eseményt, történést tudnánk visszaidézni. Vannak azonban olyan szakaszok, amelyeknek a legapróbb részletei, mozzanatai is belénk vésődtek, bármikor vissza tudjuk idézni. Ha nagyon leegyszerűsítjük a leírtakat, akkor a „miértre" is kézzelfogható válasz adható: „a középiskolás évek voltak életünk alakulásának meghatározó évei." Talán fontosabbak, mint az általános iskola nyolc éve, vagy a főiskolás, egyetemi időszak. Több évtized távlatából tisztán látható, hogy a gimnáziumban és a kollégiumban eltöltött négy év döntően befolyásolta életünk, pályánk, munkásságunk alakulását. A több mint háromnegyed évszázad alatt közel kétezer vidéki tanuló a kollégiumnak köszönhette, hogy elvégezhette a középiskolát. Nekik az intézmény nem második, hanem első otthonuk volt, A kollégisták nemcsak a délelőtti 5-6 órán voltak együtt, hanem a délutáni szabadidőben, a szilenciumon és az esti időszakban, sőt legtöbbször a hétvégeken is. A kollégiumi élet, az itteni közösség, a nevelőtanárok őszinte tisztelete, példaértéke úgy hatotta át a tanulók egész lényét, ivódott beléjük, hogy az egymáson való mindenféle önzetlen segítés, tolerancia, a közösség íratlan törvényeinek a tisztelete ma is meghatározzák személyiségüket. A kollégisták szerencsések voltak, mert életüket, munkájukat olyan nevelőtanárok irányították, szervezték, akik nem felügyelők, hanem igazi társak voltak. Szellemük, emberi és pedagógusi nagyságuk tovább öröklődött, tanításuk cselekedeteikben nyomon követhetők. Tiszteletre méltó, hogy ebben a könyvben mindenki szerepel, aki valaha tanulója és dolgozója volt a kollégiumnak és előd intézményeinek. A monográfia ezzel nemcsak a pedagógus egyéniségeknek és azoknak a diákoknak állít emléket, akik a tudományban, művészetben vagy egy-egy szakmában sikeresek lettek, hanem valamennyi diákjának, tanárának és dolgozójának. Az intézmény tanulói olyan muníciót kaptak útravalóul, amelyből tőkét kovácsolhattak. Pedig mennyien voltak, aki úgy lépték át kövesdi gimnázium és kollégium küszöbét, hogy alig fértek be rajta a magukkal cipelt iskolai, otthoni, környezeti hátrányok, az anyagi gondok sokaságától. Négy év alatt történt meg az a csoda, hogy a kilépéskor nem hátrányok, hanem lehetőségek, távlatok: szakmák, főiskolák, egyetemek várták őket. Ha mostanában az egykori kövesdi kollégisták találkoznak, gyorsan kiderül: ugyanabban az iskolában, intézményben töltötték a diákéveiket. Még akkor is „egy családba valónak" érzik magunkat, ha évtizedek vannak közöttük. Valamiféle láthatatlan, megfoghatatlan szálak kötik össze őket, amelyek kölcsönös bizalmat ébresztenek bennük. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 7
BEVEZETÉS 9
I. AZ INTERNÁTUS (1917,1919-1922) 11
1. Küzdelem a bentlakásos intézmény létrehozásáért 11
2. Az internátusok működése 13
3. A konviktus megszervezése 14
II. A KONVIKTUS(1922-48 ) 17
1. Történeti útja 17
2. A konviktus gazdálkodása 20
3. Létesítményei, személyi állománya, kapcsolatok 21
4. A tanulók számának alakulása, származása és megoszlása, a diákközösség szervezete 26
5. A konviktorok költségei, kedvezmények 32
6. A nevelő-oktató munka 36
III. A TANULÓOTTHON ÉS A DIÁKOTTHON (1948-60) 44
1. Szervezeti változások, fontosabb események 44
2. Helyiségei és felszerelésük, dolgozók, együttműködésük 46
3. Benépesítés, a tanulók származása és megoszlása, a diákönkormányzat 52
4. Térítési díj, juttatások 59
5. A nevelő-oktató munka 60
IV. A KOLLÉGIUM (1960-2002) 72
1. Fejlődése a kollégiummá válástól napjainkig 72
2. Tárgyi és személyi adottságok, kapcsolatok 81
3. A tanulók számának alakulása, származása és megoszlása, az ifjúsági önkormányzat 99
4. Kollégiumi díj, díjcsökkentés 108
5. A nevelő-oktató munka 110
V. AZ INTÉZMÉNY A SAJTÓ TÜKRÉBEN. KÖNYVKIADÁS 148
UTÓSZÓ 151
VI. MELLÉKLETEK 152
1. Szemléltető ábrák 152
2. Válogatott dokumentumok 160
3. Irodalmi szárnypróbálgatások 169
4. Életképek 183
5. Érdekesebb újságcikkek 198
6. A tanulók visszaemlékezései 203
7. Neves vendégeink írták, mondták 210
8. A heti étrend 211
9. Összesített kimutatás a Megyei Kollégiumi Szellemi Vetélkedőkről és a Honismereti Napokról 213
10. Az intézménnyel kapcsolatos névsorok 223
11. Képek 268
IRODALOM- ÉS FORRÁSJEGYZÉK 320

Szlovák Sándor

Szlovák Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szlovák Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv