| Amerikai szociálpszichológia magyar olvasóknak: a kiadás szerkesztőjének előszava | 25 |
| Előszó | 29 |
| A könyv sajátos jellemzői | 41 |
| Mi a szociálpszichológia? | 49 |
| A szociálpszichológia egy lehetséges definíciója | 52 |
| Tudományos vizsgálódás... | 52 |
| ...a társas és a kognitív folyamatok hatásairól | 53 |
| ...arról, ahogy az egyének észlelik, befolyásolják egymást, és kapcsolatba kerülnek egymással | 55 |
| A szociálpszichológia különleges nézőpontja | 56 |
| Történelmi irányzatok és aktuális témák a szociálpszichológiában | 59 |
| A szociálpszichológia empirikus tudománnyá válik | 59 |
| A viselkedés okairól vallott önálló nézetei nyomán a szociálpszichológia elkülönül az általános pszichológiáról | 61 |
| A nácizmus megjelenésének hatása a szociálpszichológia fejlődésére | 62 |
| Fejlődés és integráció | 65 |
| Miként tükröződik a könyv megközelítésében az integratív szemléletmód? | 69 |
| A szociálpszichológia két alapvető axiómája | 70 |
| Három motivációs elv | 73 |
| A feldolgozás három elve | 74 |
| Jó és rossz kimenetelek | 76 |
| A könyv felépítése | 78 |
| Összefoglalás | 80 |
| A kutatás módszertana: ahogy a kérdéseket fölteszik és megválaszolják | 85 |
| A kutatás kérdései és az elmélet szerepe | 87 |
| Kutatási kérdések és tudományos elmélet | 88 |
| Elméletek tesztelése: az elmélettől a kutatómunkáig | 90 |
| Szerkezeti validitás: konstruktumok felmérése | 91 |
| Belső validitás: az oksági viszonyok felmérése | 98 |
| Külső validitás: az általánosíthatóság felmérése | 102 |
| Elméletek értékelése: a fő kérdés | 111 |
| Az értékek és az etika szerepe a kutatásban | 117 |
| Becsületesség a kísérleti személyekkel szemben | 119 |
| Társadalmi hasznosság | 124 |
| Záró megjegyzések | 125 |
| Összefoglalás | 126 |
| A 2. fejezet áttekintése | 129 |
| Személyészlelés | 133 |
| Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések | 135 |
| Az első benyomások nyersanyaga | 136 |
| A jelek értelmezése | 142 |
| A cselekvő személy jellemzése: megfelelési következtetések | 150 |
| Az első benyomáson túl: attribúció és integráció | 155 |
| Az attribúció forrásai | 155 |
| Az első benyomás módosítása | 161 |
| Összegzés: a komplex benyomás kialakítása | 163 |
| Az átgondolt benyomások pontossága | 165 |
| A benyomások hatásai: alkalmazás, védekezés és a benyomások módosítása | 169 |
| Benyomások és ítéletek | 169 |
| Önfenntartó benyomások | 173 |
| Az inkonzisztens információ kezelése | 178 |
| Záró megjegyzések | 181 |
| Összefoglalás | 183 |
| A 3. fejezet áttekintése | 186 |
| A self | 189 |
| Az énfogalom felépítése: amit önmagunkról tudunk | 190 |
| Az önismeret forrásai | 191 |
| Az önmegismerés és mások megismerése azonos vagy különböző folyamatok-e? | 197 |
| Többféle self | 201 |
| A különböző selfek összerendezése: koherens énfogalom kialakítása | 202 |
| Az önértékelés kialakítása: hogyan látjuk magunkat? | 208 |
| Önmegerősítés: "Én vagyok a legjobb!" | 208 |
| Az önértékelés forrásai | 210 |
| A self hatásai: az érzelmek és a viselkedés irányítása | 219 |
| A selj és az érzelmek: értem vagy ellenem? | 219 |
| A self működés közben: self és viselkedés | 225 |
| A self megvédése: megküzdés a stresszel, az inkonzisztenciákkal és a kudarcokkal | 229 |
| A self jólléte ellen irányuló fenyegetés | 230 |
| Menekülés a fenyegetés elől: érzelemközpontú megküzdés | 234 |
| Szembeszállni a fenyegetéssel: problémaközpontú megküzdés | 239 |
| A megküzdés módjai | 245 |
| Záró megjegyzések | 248 |
| Összefoglalás | 249 |
| A 4. fejezet áttekintése | 252 |
| A csoportok észlelése | 257 |
| Az előítélet társadalmi és kognitív gyökerei | 259 |
| Mi az előítélet oka? | 260 |
| Az előítélet céltáblái: a társas csoportok | 263 |
| Társadalmi kategoráció: a világ felosztása társas csoportokra | 265 |
| Csoportbenyomások kialakítása: a sztereotípiák létrejötte | 267 |
| A sztereotípiák tartalma | 267 |
| A sztereotípiák kialakulása személyes tapasztalatok alapján | 271 |
| A sztereotípiák kialakulása társas tanulás útján | 281 |
| Az egyenlőtlenségeket igazoló sztereotípiák kialakulása | 285 |
| A sztereotípiák alkalmazása: az előfeltevéstől az előítéletig | 288 |
| Mi aktiválja a sztereotípiákat? | 289 |
| Gyors ítéletek sztereotípiák alapján | 291 |
| A sztereotípiák és a megfontolt ítéletek | 294 |
| A sztereotípiák megváltoztatása: hogyan küzdhető le az elfogultság az előítéletek csökkentése érdekében? | 300 |
| A csoportok közötti kapcsolatok: képesek lesznek-e az egyének a csoportsztereotípiákat megváltoztatni? | 301 |
| A sztereotípiák megváltoztatásának akadályai: elegendő-e a kapcsolat? | 302 |
| A sztereotípiavédelem leküzdése: a működő kapcsolat | 305 |
| Az automatikusan aktivált sztereotípiák leküzdése: csak akarni kell... | 310 |
| Záró megjegyzések | 312 |
| Összefoglalás | 314 |
| Az 5. fejezet áttekintése | 317 |
| Társas identitás | 321 |
| Önmagunk kategorizálása csoporttagként | 323 |
| A saját csoport megismerése | 323 |
| A csoporttagság hozzáférhetősége | 325 |
| Én, ti és ők: a társadalmi kategorizáció hatásai | 330 |
| Az "én" "mi"-vé válik: a társadalmi kategorizáció és a self | 331 |
| A többiek "mi"-vé válnak: a társadalmi kategorizáció és a saját csoport | 335 |
| A többiek "ők"-ké válnak: a társadalmi kategorizáció és a külső csoport | 339 |
| Amikor a csoporttagság negatív | 353 |
| A pozitív önértékelés megőrzése | 355 |
| Szociális mobilitás: menekülés a negatív csoporttagság elől | 360 |
| Társadalmi változás: a csoportközi kontextus megváltoztatása | 363 |
| Egy cél, sok stratégia | 367 |
| Záró megjegyzések | 369 |
| Összefoglalás | 370 |
| A 6. fejezet áttekintése | 372 |
| Attitűdök és attitűdváltozás | 377 |
| Attitűdök és eredetük | 378 |
| Attitűdök mérése | 378 |
| Attitűdök kialakulása: miért és hogyan? | 383 |
| A hirtelen ítéletektől a megfontolt véleményekig: a meggyőzés felületes és szisztematikus útjai | 387 |
| Felületes feldolgozás: a meggyőzés rövidzárlatai | 389 |
| A meggyőző kommunikáció szisztematikus feldolgozása | 394 |
| Felületes és szisztematikus feldolgozás: melyik stratégiát mikor alkalmazzuk? | 399 |
| Az érzelmek meggyőző ereje: az affektív információ felületes és szisztematikus feldolgozása | 407 |
| Emocionális rövidzárlatok: "Ha jól esik, csináld!" | 407 |
| Pozitív érzelmek és szisztematikus feldolgozás | 412 |
| Negatív érzelmek és meggyőzés: "Érd el, hogy aggódjak, és egyetértek veled" | 414 |
| Az attitűdök megvédése: ellenállás a meggyőzéssel szemben | 418 |
| Az ellenszer: a tudatosság fél győzelem | 419 |
| Az előzetes figyelmeztetés egyenlő a felfegyverkezéssel | 423 |
| Záró megjegyzések | 426 |
| Összefoglalás | 427 |
| A 7. fejezet áttekintése | 429 |
| Attitűdök és viselkedés | 433 |
| Az attitűdök megváltoztatása cselekedetek révén | 435 |
| Önészlelés: az attitűdökre való következtetés a viselkedésből | 437 |
| Kognitív disszonancia: az attitűdök megváltoztatása a viselkedés igazolása érdekében | 442 |
| A cselekedetek irányítása attitűdök révén | 456 |
| Hogyan irányítják az attitűdök a viselkedést? | 458 |
| Mikor befolyásolják az attitűdök a cselekvést? | 463 |
| Záró megjegyzések | 474 |
| Összefoglalás | 475 |
| A 8. fejezet áttekintése | 477 |
| Csoport, norma és konformitás | 481 |
| Igazodás a csoportnormákhoz | 483 |
| A társas nromák kialakulása | 483 |
| Nyilvános és személyes konformitás | 488 |
| A norma kettős funkciója: ellenőrzés és kapcsolattartás | 490 |
| A konszenzusra vonatkozó elvárások | 490 |
| Konszenzus, de kivel? | 492 |
| A norma kettős funkciója | 494 |
| A csoporttagság kiugró jellege | 500 |
| Hogyan alakítja ki a csoport a normát: a társas befolyásolás folyamata | 501 |
| Csoportmegegyezés: a középutas megoldás | 502 |
| Csoportpolarizáció: a normatív szélsőségesség esetei | 502 |
| Felületes feldolgozásmód: támaszkodjunk a többiek véleményére | 506 |
| Szisztematikus feldolgozás: mind az álláspont, mind az érvek számítanak | 508 |
| A konformitás kényszere: a valódi konszenzus aláaknázása | 512 |
| A konszenzuskeresés kudarca | 512 |
| A konszenzuskeresés mélypontja: csoportgondolkodás | 518 |
| Kisebbségi befolyás: a szakadárság értéke | 523 |
| Sikeres kisebbségi befolyás | 523 |
| A kisebbségi és többségi befolyásolás folyamata | 528 |
| Záró megjegyzések | 532 |
| Összefoglalás | 533 |
| A 9. fejezet áttekintése | 537 |
| Normák és viselkedés | 541 |
| Normák: a társas viselkedés hatékony irányítói | 543 |
| Hogyan irányítják a normák a viselkedést? | 543 |
| Miért ennyire hatékonyak a normák? | 546 |
| Egyéniségvesztés: amikor a normák felülkerekednek | 552 |
| A viszonosság normája: úgy bánj másokkal, ahogy ők bánnak veled | 555 |
| A szívességek viszonzása | 556 |
| Eredmények és viszonosság | 558 |
| A társas elkötelezettsége normája: az ígéretek betartása | 562 |
| Az "alacsony labda"-módszer | 563 |
| Hosszú távú elkötelezettségek: miért tartanak ki az emberek döntéseik mellett? | 564 |
| Az engedelmeskedés normája: behódolás a hatalomnak | 567 |
| Milgram kísérletei az engedelmeskedésről | 568 |
| Az engedelmeskedés okai | 571 |
| A hatalomnak való engedelmekedés normája | 573 |
| A fokozódás csapdája: az elfogadhatótól az elképzelhetetlenig, lépésről lépésre | 578 |
| A kísérletbeli engedelkedéstől a társadalmi atrocitásokig | 280 |
| Normatív vám-rév hatások: az engedelmeskedés előnyei és hátrányai | 581 |
| Lázadás és ellenállás | 582 |
| Reaktancia: ami sok, az sok | 583 |
| Szisztematikus feldolgozás: "Gondoljuk át alaposan!" | 585 |
| Normákkal a normák ellen | 587 |
| Összegzés: a viselkedés irányítói | 590 |
| A normák és az attitűdök egyaránt befolyásolják a viselkedést | 590 |
| Amikor az attitűdök és a normák összeütköznek: a hozzáférhetőség meghatározza a befolyást | 593 |
| Záró megjegyzések | 595 |
| Összefoglalás | 597 |
| A 10. fejezet áttekintése | 599 |
| Szeretet és szerelem | 603 |
| Kezdeti vonzódás | 604 |
| Fizikai vonzerő | 604 |
| Pozitív interakció | 607 |
| Vonzalom, hasonlóság és interakció: egymást erősítő folyamatok | 613 |
| A kapcsolat fejlődése | 614 |
| Kölcsönös jutalmazás: mit kapunk? | 615 |
| Kitárulkozás | 616 |
| Intim kapcsolatok | 618 |
| Az intim kapcsolatok vizsgálata | 619 |
| Az intim kapcsolatok révén a partner az én részévé válik | 621 |
| A cserefolyamat változásai | 623 |
| Intimitás és elköteleződés | 626 |
| Embertípusok és kapcsolattípusok | 629 |
| A kapcsolatok hatásai | 634 |
| Szerelem és szexualitás | 638 |
| Szenvedélyes érzések | 638 |
| Szexuális attitűdök és viselkedés | 641 |
| Szex a párkapcsolatban | 643 |
| Kapcsolati problémák | 646 |
| Viszonzatlan szerelem | 646 |
| A zavar okai | 647 |
| A konfliktus folyamatai | 650 |
| A szakítás és következményei | 654 |
| Záró megjegyzések | 657 |
| Összefoglalás | 658 |
| A 11. fejezet áttekintése | 661 |
| Segítségnyújtás és bántalmazás | 667 |
| Segítségnyújtás, bántalmazás és az emberi természet | 669 |
| Mitől lesz a viselkedés agresszív vagy altruista? | 669 |
| Az altruizmus és az agresszió gyökerei | 670 |
| Mások segítése | 674 |
| A segítségre szoruló személy észlelése | 675 |
| Segíteni akarás: költségek és nyereségek | 678 |
| Létezik-e valódi altruizmus? Az empátia szerepe | 683 |
| A kötelezőnek érzett segítségnyújtás: a normák és a segítő viselkedés | 686 |
| Összegzés: a belső konfliktusok feloldása | 694 |
| Segítség, ami segít; segítség, ami árt | 597 |
| A proszociális viselkedésformák növelése a társadalomban | 699 |
| Az agresszió | 702 |
| Mi váltja ki az agressziót? | 703 |
| Az agressziót támogató és korlátozó normák | 709 |
| Összegzés: amikor a vágyak és a normák összeütköznek | 717 |
| Az agresszió hatásai | 722 |
| Az agresszió csökkentése a társadalomban | 724 |
| Záró megjegyzések | 726 |
| Összefoglalás | 729 |
| A 12. fejezet áttekintése | 731 |
| Interakció és kölcsönös függés | 737 |
| Társas serkentés: a minimális kölcsönös függés hatásai | 739 |
| Társas serkentés: teljesítménynövelés és teljesítménygátlás | 739 |
| Zsúfoltság: sok más ember jelenléte | 745 |
| Teljesítmény a személyes csoportokban: a kölcsönös függés maximalizálása | 747 |
| A csoportfejlődés szakaszai: a formálódástól a megszűnésig | 748 |
| A munka elvégzés: csoportteljesítmény | 751 |
| Vezetés | 762 |
| Kommunikáció a csoportban | 768 |
| Társas dilemmák: amikor a kölcsönös függés szembeállítja az egyént a csoporttal | 773 |
| A társas dilemmák típusai | 774 |
| A társas dilemmák megoldása | 778 |
| Záró megjegyzések | 783 |
| Összefoglalás | 785 |
| A 13. fejezet áttekintése | 787 |
| Konfliktus és konfliktusmegoldás | 791 |
| A csoportközi konfliktus keletkezése | 793 |
| A csoportközi konfliktus eredete: harc a javakért és a tisztelet kivívásáért | 793 |
| A csoportok sajátos versengési hajlama | 798 |
| A konfliktus súlyosbodása: hogyan válik a rossz még rosszabbá | 802 |
| A konfliktus elmélyülése: kommunikáció és interakció, amely csak ront a helyzeten | 802 |
| Észlelés a konfliktusban: "Mit is várhatnánk tőlük?" | 808 |
| "Végső megoldás": a külső csoport kirekesztése | 814 |
| A csoportközi konfliktusok feloldása | 817 |
| Békés kommunikáció: konfliktusmegoldás tárgyalás útján | 818 |
| Csoportközi kooperáció: a viták megoldása együttműködéssel | 827 |
| Záró megjegyzések | 833 |
| Összefoglalás | 835 |
| A 14. fejezet áttekintése | 837 |
| Epilógus | 841 |
| Szakkifejezések | 847 |
| Irodalom | 855 |
| Névmutató | 943 |
| Tárgymutató | 955 |