kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Osiris Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
| Oldalszám: | 571 oldal |
| Sorozatcím: | Osiris tankönyvek |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 17 cm |
| ISBN: | 963-379-563-x |
| Megjegyzés: | Néhány fekete-fehér illusztrációval. |
| Bevezetés | |
| Mi a szociálpszichológia? | 27 |
| Emberi világ | 27 |
| Cselekvés | 28 |
| Tudás | 29 |
| Mindennapi tudás | 30 |
| Vallás | 31 |
| Művészet | 32 |
| Tudomány | 33 |
| A szociálpszichológia mint tudomány | 33 |
| A szociálpszichológia tárgya | 34 |
| A szociálpszichológia tématerületei | 35 |
| A társas pillanat | 36 |
| Önismeret és szociálpszichológia | 37 |
| A szociálpszichológiai gondolkodás előtörténete | 39 |
| Nyugati emberkép és szociálpszichológia | 39 |
| Multikulturalizmus, feminizmus | 42 |
| Rendező dimenziók | 43 |
| Kritikai megfontolások | 45 |
| Szociálpszichológiai a 19. században: spekulatív elméletek | 46 |
| A modern szociálpszichológia kialakulása | 50 |
| A szociálpszichológia amerikanizálódása | 50 |
| Örök visszatérés | 52 |
| A 20. század szociálpszichológiája | 55 |
| Ross és McDougall | 55 |
| A 20. század első fele | 56 |
| Szociálpszichológia a második világháború után | 60 |
| Jövőbeli kilátások | 63 |
| Szociálpszichológia Magyarországon | 65 |
| "Második reformnemzedék" | 65 |
| Bukott forradalmak után | 67 |
| Nemzetkarakterológia | 70 |
| Rövid demokratikus szünet | 73 |
| Az elnyomás évei | 75 |
| Reformidőszak | 75 |
| Posztszocializmus | 77 |
| Elméletek a szociálpszichológiában | 78 |
| Laikus elméletek | 78 |
| Társadalomtudományi elméletek | 79 |
| Szociálpszichológiai elméletek | 81 |
| Szociálpszichológiai elméletek katalógusa | 81 |
| Kognitív szociálpszichológiai elméletek | 84 |
| A 20. század jelentős szociálpszichológiai elméletei | 84 |
| A szociálpszichológia és az emberrel foglalkozó többi tudomány | 87 |
| A szociológia és a pszichológia keresztútján | 87 |
| Történelem és szociálpszichológia | 89 |
| Szociobiológia és magatartás | 92 |
| Irodalomtudomány és szociálpszichológia | 92 |
| Gazdaságpszichológia | 93 |
| Politikai pszichológia | 94 |
| Jogtudat | 95 |
| Pedagógia és szociálpszichológia | 95 |
| Kulcsfogalmak | 96 |
| Ajánlott irodalom | 96 |
| A kutatás módszertana | |
| Kérdésfeltevés és kutatás | 99 |
| A kérdés | 99 |
| A probléma | 100 |
| A hipotézisalkotás | 102 |
| A kutatási változók | 103 |
| A dimenzióképzés | 104 |
| A mérési szintek | 105 |
| A sikeres kutatás kritériumai | 107 |
| Érvényesség | 107 |
| Megbízhatóság | 108 |
| Megfelelő mintavétel | 109 |
| Vizsgálattípusok | 111 |
| Leíró vizsgálatok | 111 |
| Feltáró vizsgálatok | 112 |
| Magyarázó vizsgálatok | 112 |
| Alapkutatás | 114 |
| Alkalmazott kutatás | 115 |
| Megfigyelés | 117 |
| Nem beavatkozó módszerek | 117 |
| Álcázott vizsgálatok | 119 |
| Vállalt megfigyelés | 119 |
| Részt vevő megfigyelés | 120 |
| Kérdezés - kérdőívek | 123 |
| A rendszeres kérdezés | 123 |
| A kérdőíves kérdezés | 124 |
| A képzési helyzet | 125 |
| A kérdőívek típusai | 127 |
| Kísérletezés | 132 |
| Kísérletezés és modernitás | 132 |
| Okság keresése | 133 |
| A szociálpszichológiai kísérlet buktatói | 133 |
| Történelmi kísérletek | 134 |
| Kvázikísérlet | 136 |
| Terepkísérlet | 136 |
| Laboratóriumi kísérletezés | 138 |
| Kulcsfogalmak | 140 |
| Ajánlott irodalom | 140 |
| Egymásra hatások | |
| Állatok társas viselkedése | 143 |
| "Emberi" és "állati" | 143 |
| Szocializáció | 144 |
| Csoportok | 144 |
| Társas tanulás és megismerés | 145 |
| Kommunikáció | 145 |
| Társas kapcsolatok | 146 |
| Párok | 146 |
| Agresszió | 147 |
| Etológia és szociálpszichológia | 148 |
| Társas hatás | 149 |
| Szociális facilitáció | 149 |
| Társas gátlás | 150 |
| Társas kölcsönhatás | 151 |
| Individualizáció | 152 |
| Közösség és társadalom | 152 |
| Interszubjektivitás | 154 |
| Közös megállapodások | 154 |
| Tömeglélektan | 157 |
| Démonizált tömeg | 157 |
| Alkalmazott tömeglélektan | 158 |
| Tömegképződés | 158 |
| A tömeg mint teremtő erő | 159 |
| Zsúfoltság | 160 |
| Pánik | 161 |
| Virtuális tömeg | 161 |
| Káosz és tömeg | 163 |
| Szociális interakció | 164 |
| Szabályozottság és előreláthatóság | 164 |
| A szociális interakció megközelítése a normatív paradigma alapján | 165 |
| A szociális interakció megközelítése az interpretatív paradigma alapján | 168 |
| Szabályok | 169 |
| Keret | 170 |
| Kommunikáció | 172 |
| A jeltől a cselekvésig | 173 |
| A jel | 174 |
| A jelentés | 175 |
| Nyelv és beszéd | 176 |
| Beszédaktus | 177 |
| Együttműködés és kommunikáció | 178 |
| Metakommunikáció | 180 |
| Nem verbális kommunikáció | 180 |
| Kommunikációs kompetencia | 183 |
| Kulcsfogalmak | 185 |
| Ajánlott irodalom | 185 |
| Az én és a társadalom | |
| Szerep | 189 |
| Együttesség | 189 |
| A szerep eredete | 190 |
| A szerep mint interakciós forma | 191 |
| Szerepelvárások | 192 |
| Szerepkészlet és szerepkomplexum | 192 |
| Szereptípusok | 193 |
| Szerepkonfliktusok | 194 |
| A szerepkonfliktus elviselése | 197 |
| Személyiség és szerep | 198 |
| A szerepelmélet kritikája | 199 |
| Kreatív szerepteljesítés | 200 |
| Élet és színház | 203 |
| Társadalmi ítéletalkotás | 204 |
| Séma és tudás | 204 |
| Megismerés és kollektivitás | 205 |
| Szociális reprezentáció | 206 |
| A vélemény | 207 |
| A vélemény meghatározása | 107 |
| A beágyazatlanság | 208 |
| A vélemények változékonysága | 209 |
| A nézetek és a nézetrendszer | 212 |
| Nézetek és normák | 212 |
| A nézetek változása | 213 |
| Nézetek és érdekek | 214 |
| Egymásnak ellentmondó nézetek | 214 |
| Stabilitás - instabilitás | 215 |
| Zártság és nyíltság | 216 |
| A szociális attitűd | 220 |
| Történet | 220 |
| Az attitűd szerkezete | 221 |
| Attitűdök és tárgyaik | 222 |
| Pszichológiai elméletek és az attitűdök | 223 |
| Az attitűd dimenziói | 224 |
| Az attitűd funkciói | 225 |
| Attitűd és viselkedés | 226 |
| Az attitűdök mérése | 227 |
| Szemantikus differenciál | 230 |
| Az attitűdök szilárdsága | 232 |
| Értékek | 233 |
| Az értékekről való tudás | 233 |
| Az értékek immanenciája | 234 |
| Az értékek funkciói | 234 |
| Tradicionális és modern társadalmak | 235 |
| Az értékekhez való hozzáférés nehézségei | 236 |
| Elkötelezettség és értékhiány | 237 |
| Értéktesztek | 237 |
| Értékkutatás | 239 |
| Összehasonlító kultúrközi vizsgálatok | 243 |
| Szociális érzelmek | 244 |
| Kísérleti úton létrehozott boldogság és szomorúság | 244 |
| Kulcsfogalmak | 245 |
| Ajánlott irodalom | 245 |
| A szociális megismerés | |
| Attribúció | 249 |
| A "miért" kérdése | 249 |
| Az okság látszatai | 249 |
| Elméletek az attribúcióról | 150 |
| Érintettség és hozzáférhetőség | 254 |
| Attribúció és nemzettudat | 257 |
| Nemzetközi összehasonlító attribúciós vizsgálatok | 259 |
| A szociális összehasonlítás | 260 |
| Választás és döntés | 263 |
| Választás | 263 |
| Elégtelen reprezentativitási tapasztalat | 263 |
| A véletlen előfordulásoknak tévesen tulajdonított szabályszerűség | 264 |
| A távoli jövő bizonytalansága | 264 |
| Hozzáférhetőségi heurisztika | 264 |
| Elképzelhetőség | 265 |
| Igen kicsiny és igen nagy valószínűségek | 265 |
| Látszatkorreláció | 265 |
| Elégtelen igazítás | 266 |
| Vágyak és kívánságok | 266 |
| Döntés | 267 |
| Önigazolás | 269 |
| Harc az aljasság vélelme ellen | 270 |
| Harc az ostobaság vélelme ellen | 273 |
| Aljas vagyok-e vagy ostoba? | 274 |
| Az önigazolás elmaradása | 275 |
| Attitűdváltozás | 276 |
| Ragaszkodás az attitűdökhöz | 276 |
| Örömkeresés - szomorúságkerülés | 276 |
| Az egyensúly elve | 277 |
| Az összhang elve | 278 |
| A kognitív disszonancia | 280 |
| Mikor lép fel disszonancia? | 280 |
| Ellenállás az attitűdváltozással szemben | 283 |
| Ellenpéldák a kognitív egyensúlyra | 283 |
| Korlátozott feszültségredukció | 284 |
| A feszültség indukciója | 285 |
| Meggyőzés | 288 |
| Az emberek meggyőzhetősége | 288 |
| A forrás | 289 |
| A közlés folyamata | 290 |
| A közlemény | 291 |
| Az ellenérvekkel való bánásmód | 293 |
| Érzelem vagy értelem? | 294 |
| A befogadó | 296 |
| A tömegkommunikáció | 299 |
| Kulcsfogalmak | 301 |
| Ajánlott irodalom | 301 |
| A páros kapcsolatok | |
| Az én megmutatkozása | 305 |
| Mi az, ami megmutatkozik? | 305 |
| A prezentáció | 305 |
| A stratégiák | 306 |
| A "tükör-én" | 307 |
| Felix Krull a sorozóbizottság előtt | 307 |
| A hízelgés | 308 |
| A személypercepció | 310 |
| A pontosság illúziója | 310 |
| A kontextualitás | 310 |
| A személy "teremtése" | 311 |
| A fenomenális okság | 312 |
| A szándék mint kulturális konstrukció | 314 |
| A személyre vonatkozó következtetés feltételei | 315 |
| A mindennapi személyészlelés hibaforrásai | 316 |
| A személyről alkotott kép konstrukciója | 318 |
| Az implicit személyiségelmélet | 319 |
| A személyközi viszony | 320 |
| Az endogén és az axogén tényezők | 320 |
| A köznapi magyarázó elvek | 320 |
| A csereelmélet | 321 |
| A hasonlóság | 322 |
| A mélylélektani magyarázatok | 322 |
| "Rossz szomszédság - török átok" | 323 |
| A test | 323 |
| A lélek | 324 |
| A státus | 324 |
| A csereértékek | 324 |
| Az önéletrajzi narratíva | 325 |
| Az attitűdök, a nézetek és a meggyőződés | 325 |
| A taszítás | 325 |
| Az összeillés | 325 |
| Az intimitás | 326 |
| A segítségnyújtás | 327 |
| Az irgalom | 327 |
| Önzetlenség vagy számítás? | 328 |
| Miért segítünk? | 328 |
| Mikor segítünk? | 330 |
| Kit segítünk? | 332 |
| Az altruizmus és a nevelés | 333 |
| Az agresszió | 334 |
| A kár | 334 |
| A gonosztett | 335 |
| Az instrumentális agresszió | 336 |
| A bűnözés | 336 |
| Az önérvényesítő agresszió | 336 |
| A pedagógiai agresszió | 337 |
| A szeretet erőszaka | 337 |
| Az állami agresszió | 337 |
| A diszkrimináció | 338 |
| A gyarmatosítás | 338 |
| A forradalom | 338 |
| A terrorizmus | 339 |
| A világnézeti agresszió | 339 |
| A reaktív agresszió | 339 |
| Az agresszivitás | 340 |
| A biológiai tényezők | 340 |
| Frusztráció - agresszió | 341 |
| A depriváció | 341 |
| A tanuláselméletek | 342 |
| A megfigyelés | 342 |
| A konformitás | 343 |
| A kulturális hatások | 344 |
| Az öncélú és az instrumentális agresszió összehasonlítása | 345 |
| Kulcsfogalmak | 346 |
| Ajánlott irodalom | 346 |
| A társas helyzetek | |
| Az együttműködés | 349 |
| Az együttműködés mint érték | 349 |
| Az együttműködés és a pedagógia | 350 |
| A fogoly dilemmája | 351 |
| A hidegháború | 352 |
| Az együttműködés csábítása | 353 |
| A versengés és a konfliktus | 355 |
| A tisztességes verseny | 355 |
| Fair play - konstruktív konfliktus | 355 |
| A strukturális és az interperszonális viszonyok | 356 |
| Tisztességtelen verseny - destruktív konfliktusok | 257 |
| A rosszindulatú társadalmi folyamatok | 357 |
| A válság | 358 |
| Beavatkozás a válságba | 358 |
| A konfliktusok típusai | 359 |
| A konfliktusok tartalma | 360 |
| A bizalom | 363 |
| A közösségi és a szelektív bizalom | 363 |
| A speciális és a diffúz bizalom | 364 |
| A hitel | 364 |
| A közép-kelet-európai társadalomfejlődés megkésettsége és a bizalmatlanság hagyománya | 365 |
| A bizalom és a polgár | 366 |
| A bizalomépítés maximái | 366 |
| A vezetés | 368 |
| A vezetés fogalma | 368 |
| A vezetés és a hatalom | 368 |
| A karizma | 369 |
| A modern társadalom és a karizma | 369 |
| A vezetés funkciói | 370 |
| Az ideális vezető | 371 |
| A vezetési mező | 371 |
| Az együttes élmény | 372 |
| A vezetés és a változás | 373 |
| A vezetés és a tevékenységi szerkezet | 373 |
| A vezetési stílusok | 374 |
| A kategorizáció bírálata | 376 |
| A manipuláció | 378 |
| Visszaélés a szabadsággal | 378 |
| A manipuláció születése | 378 |
| A másik ember mint eszköz | 379 |
| A félelem antropológiája | 379 |
| Az "ember-eszközök" megválasztása | 380 |
| A közvélemény manipulációjának kezdetei | 380 |
| A "machiavellizmus" | 381 |
| A Mach-skála | 382 |
| A negatív kommunikáció | 382 |
| A negatív kampány | 383 |
| Védekezés a negatív kampánnyal szemben | 383 |
| A manipuláció és a fogyasztói társadalom | 384 |
| A terápiás kapcsolat | 385 |
| "Belül a baj - kívül a magyarázat" | 385 |
| A terapeuta és a kliens | 385 |
| A kezelés és a terápiás kapcsolat | 386 |
| A kliens szerepe | 386 |
| A terapeuta szerepe | 387 |
| A terapeuta archetípusa | 387 |
| Az autenticitás, a spontaneitás, a szabadság | 388 |
| A tanult tehetetlenség | 389 |
| A laboratóriumban előidézett tanult tehetetlenség | 389 |
| A természetes körülmények között kialakult tanult tehetetlenség | 390 |
| Az infantilizmus | 391 |
| A deficites jogtudat | 391 |
| A paternalizmus | 391 |
| A tekintélyelvű politikai kultúra | 391 |
| Kulcsfogalmak | 392 |
| Ajánlott irodalom | 392 |
| A kiscsoport | |
| Csoportosulás - csoportképződés | 395 |
| A szociálpszichológiai csoportfogalom születése | 395 |
| A csoportkutatás haszna | 396 |
| A "human relations" irányzata | 396 |
| A szociometriai burzsoázia és proletariátus | 398 |
| A csoportdinamika | 399 |
| A csoportlélektan tárgya | 401 |
| A csoport mint létforma | 402 |
| A csoport és az individualizáció | 403 |
| A csoport újabb meghatározása | 404 |
| A csoport és a család | 405 |
| A kortárscsoport | 405 |
| A formális és az informális csoportok | 407 |
| A csoporttagság motivációi | 408 |
| A csoport és az érdek | 410 |
| A feladatmegoldás a csoportban | 411 |
| A mechanikus sokszorozódás és a munkamegosztás | 411 |
| A csoporthatékonyság | 412 |
| A csoport és a tanulás | 412 |
| A csoport létszáma | 413 |
| A csoport láthatósága | 414 |
| A csoport rejtett hálózata | 416 |
| Az irányítók és az irányítottak | 416 |
| A produktivitás és a szolidaritás | 416 |
| A kommunikációs hálózat | 417 |
| A konstruktív szerepek a csoportban | 417 |
| A destruktív szerepek a csoportban | 418 |
| A diszfunkcionális szerepek paradoxona | 418 |
| A vonzások és a választások | 419 |
| A szociometria | 419 |
| A szociogram | 420 |
| Az érték- és normaképződés a csoportban | 422 |
| Az egyén magával hozott jegyei és a csoport | 422 |
| Az értékek és a normák a csoportban | 423 |
| Sherif normaképződési kísérlete | 423 |
| Az egyöntetűség felé hajló nyomás | 424 |
| Az álcsoporthatások | 425 |
| "Sok lúd disznót győz?" | 426 |
| A hozzáértés és akollektivitás fölénye | 426 |
| A konformitás a csoportban | 427 |
| A csoportdöntés | 430 |
| Az ötletcsoportok | 430 |
| A közös döntés | 431 |
| A csoportgondolkodás kára | 432 |
| A csoportgondolkodás káros következményeinek elhárítása | 434 |
| A csoportfejlődés | 435 |
| A csoportelőzmények | 435 |
| Egyedfejlődés - csoportfejlődés | 435 |
| A módszerek | 436 |
| A folyamatmodellek | 437 |
| A közösség és a csoport | 439 |
| Az önsegítő csoportok | 441 |
| A modernizáció és a szociális atomizáció | 441 |
| A felemás modernizáció | 442 |
| Az autentikus kommunikáció tere | 443 |
| Az új közösségfogalom keresése | 444 |
| A "baj" | 444 |
| Lázadás a paternalizmussal szemben | 445 |
| Az önsegítő csoportok típusai | 445 |
| Az önsegítő mozgalmak és a társadalom | 447 |
| Az emberi csoportokban rejlő erő | 448 |
| A veszélyek | 449 |
| Az önsegítő csoportok társadalmi haszna | 450 |
| Kulcsfogalmak | 450 |
| Ajánlott irodalom | 451 |
| A nagycsoport | |
| Vonatkoztatási csoportok | 455 |
| Tagsági és vonatkoztatási csoport | 455 |
| Relatív depriváció | 456 |
| Vonatkoztatási csoportok a magyar társadalomban | 457 |
| Kelet-Nyugat mint viszonyítási alap | 458 |
| Normatív és összehasonlítási vonatkoztatási csoportok | 459 |
| Deviáns vonatkoztatás | 460 |
| Társadalmi nagycsoportok | 461 |
| Kategóriák és megismerés | 461 |
| Kategorizálás és formálás | 462 |
| Hasonlóság és különbözőség látszata | 464 |
| "Mi" és "ők" | 465 |
| Csoportközi viszonyok | 466 |
| Csoportközi helyzet | 466 |
| Csoportokra szakadás | 467 |
| Társadalmi nagycsoportok a posztmodern korban | 467 |
| A csoportközi viszonyok szociálpszichológiája | 467 |
| "Társbérlőcsapda" | 468 |
| Minimális csoportfeltételek | 468 |
| Relatív és abszolút előnyök | 470 |
| Dichotomizáció | 470 |
| A csoportközi konfliktus és oldása | 471 |
| Kísérlet és történelem | 473 |
| Sztereotípiák | 475 |
| A sztereotípia fogalma | 475 |
| A sztereotípia változása | 475 |
| A sztereotípiaképződés válfajai | 478 |
| A sztereotípiák megismerő funkciója | 478 |
| A sztereotípiák szociológiai funkciója | 478 |
| Az általános autosztereotípia | 479 |
| Az általános heterosztereotípia | 480 |
| Auto- és heterosztereotípiák működésben | 480 |
| Sztereotípia és logika | 480 |
| Nemzetkarakterológia | 482 |
| Kivételképzés | 482 |
| Pszichoanalízis és sztereotípiák | 483 |
| Felettes én típusú sztereotípiák | 484 |
| Az ösztön-én típusú sztereotípiák | 486 |
| Sztereotípiák változása | 488 |
| Előítéletek | 490 |
| Idólum és előítélet | 490 |
| Előítéletek és tárgyaik | 491 |
| Csoportközi előítéletek | 491 |
| A csoportközi előítéletek típusai | 492 |
| Az előítéletek szívóssága | 492 |
| Kognitív pszichológiai okok | 492 |
| Szociálpszichológiai okok | 493 |
| Szocializáció és előítéletesség | 494 |
| Előítéletes személyiség | 495 |
| Tekintélyelvűség és tekintélyellenesség | 496 |
| Az "F-skála" | 497 |
| Az előítéletesség fokozatai | 499 |
| Történelmi és szociológiai okok | 501 |
| Egyenlőtlenség és előítéletesség | 502 |
| Mai xenofóbia, antiszemitizmus, cigányellenesség | 502 |
| Az előítéletesség elleni harc | 505 |
| Kisebbségek | 507 |
| Kisebbség és csökkentértékűség | 507 |
| A többségre ható kisebbség | 507 |
| Elit, avantgárd | 508 |
| Tőkehiányok | 508 |
| Az értékek elvétele | 509 |
| Képzelet és kisebbség | 509 |
| A többség kisebbségre vonatkozó tudáskészlete | 510 |
| Kisebbségészlelés | 510 |
| Keresztkategorizáció | 511 |
| A kisebbségekre vonatkozó sztereotípiák | 511 |
| Illuziórikus korreláció | 512 |
| A Rossz csábítása | 514 |
| A lelki átalakulás feltételei | 514 |
| A társadalmi identitás | 516 |
| Idem esse | 516 |
| Az identitás hiánya | 517 |
| A meghasadt identitás | 519 |
| A személyes identitás | 520 |
| A társadalmi identitás | 521 |
| Negatív identitás | 523 |
| Identitás és helyzet | 524 |
| A modern identitásprojekt vége | 527 |
| Új népvándorlás | 528 |
| Kultúra és identitás | 528 |
| Multikulturalizmus | 529 |
| A posztstrukturalista identitásfelfogás | 531 |
| Virtuális identitás | 532 |
| Utópiák | 532 |
| Kulcsfogalmak | 533 |
| Ajánlott irodalom | 533 |
| Irodalom | 535 |
| Névmutató | 559 |
| Tárgymutató | 567 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.