1.034.895

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szociolingvisztikai szöveggyűjtemény

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A szociolingvisztika új tudomány, mintegy fél évszázados múltra tekinthet vissza. A hazai egyetemeken és főiskolákon az 1984/85-ös tanévtől tanítják, a legtöbb helyen egy szemeszternyi időben,... Tovább

Előszó

A szociolingvisztika új tudomány, mintegy fél évszázados múltra tekinthet vissza. A hazai egyetemeken és főiskolákon az 1984/85-ös tanévtől tanítják, a legtöbb helyen egy szemeszternyi időben, általában a stúdiumok vége felé a felsőbb éves hallgatóknak. Most már tankönyve is van, Kiss Jenő: Társadalom és nyelvhasználat című összefoglalása (Nemzeti Tankönyvkiadó 1995), s magyarul olvasható Ronald Wardhaugh Szociolingvisztiká]a (OsirisSzázadvég 1995). Szakirodalma óriási, s kibontakoztak hazai kutatási területei is. Ehhez a szakirodalomhoz azonban nem mindig könnyű hozzájutni. A szocioliongvisztika nagy külföldi klasszikusai régi, nehezen beszerezhető kötetekben olvashatók, sok értékes hazai tanulmány pedig kis példányszámban megjelenő vagy kevésbé ismert kötetekben, s még kevésbé ismert, sokszor újonnan indított folyóiratokban található. Ez a helyzet indokolta a szociolingvisztikai szöveggyűjtemény összeállítását és kiadását. A szöveggyűjtemény szerkesztésekor szem előtt tartottuk azt a tényt, hogy leendő tanároknak készült. Arra törekedtünk tehát, hogy olyan tanulmányokat illesszünk kötetünkbe, melyeknek ismerete valamiképpen hozzájárul az iskolai munka segítéséhez. A vizsgálati módszerekről szóló első egységben természetesen idézzük a nagy klasszikust, Labovot, a hazai irányadó kutatókat, de szerepel mellettük egy olyan iskolai felmérés, melyet - akár egyszerűsítve - bármely tanár elvégezhet, sőt el is kell végeznie ahhoz, hogy képet kapjon tanítványai nyelvérzékéről és normatudatáról. A nyelv és kultúra kapcsolatát kutató témakört alapvetőnek tartjuk, meghatározónak a szociolingvisztika többi témáit tekintve is, ezért helyeztük előre a vele foglalkozó fejezetet. A szakirodalom mindig utal a rokonságnevekre, kevesen tudják azonban, hogy van egy könyv a magyar rokonságnevek történetéről, idéztünk tehát belőle. Hasznos a tanulmány azért is, mert a rokonsági viszonyok és a rokonságnevek tanítását hangsúlyozottan kéri az új iskolai tanterv. A társadalmi és a nyelvi változások összefüggései című fejezet elsősorban a csoportnyelvekre összpontosít. A Kétnyelvűség, kettősnyelvűség és diglosszia az elméleti kérdések tisztázásán kívül elsősorban a magyar nyelv Kárpát-medencei helyzetéről igyekszik tájékoztatást adni. A nyelvi hátrányos helyzet több ponton is - társadalmi helyzet, nyelvjárás, nemzetiségi-kisebbségi lét, etnikum - jelentkezik, az itt közölt tanulmányokkal a tanári munkát is kívántuk támogatni, hiszen például a környezet fogságából adódó problematika mindenütt jelentkezhet. A Nyelvpolitika című fejezet a teendőkre hívja fel a figyelmet, s tájékoztatást ad a nyelvpolitika ezredvégi helyzetéről. Természetesen, nem érinthettük a szociolingvisztika összes témáját, nemcsak terjedelmi okokból, hanem egyéb meggondolásból is: az udvariassági formákkal, a tömegkommunikációval egyéb kurzusokon foglalkoznak a hallgatók (nyelvművelés, kommunikációtan). Egyik-másik tanulmányt kénytelenek voltunk - elsősorban terjedelmi okok miatt - rövidíteni, a kihagyott részeket jelöltük. Néhány helyen elhagytuk a jegyzeteket. A tanulmányok végén található szakirodalmi listákat (ahol volt) viszont közöltük, ily módon az érdeklődők további olvasmányokra lelhetnek. Vissza

Tartalom

Szerkesztői előszó 7
A szociolingvisztika fogalma, tárgya, témái
és vizsgálati módszerei
William Labov: A társadalmi folyamatok tükröződése nyelvi szerkezetekben 11
Kontra Miklós: Budapesti élőnyelvi kutatások 19
Kiss Jenő: Helyes és helytelen 28
Felde Györgyi: Nyelvérzék és normatudat egy általános iskolai tanulók
körében végzett felmérés tükrében 42
Nyelv és kultúra
A. Jászó Anna: A szemantikai relativizmusról 57
Edward Sapir: Nyelv és környezet 62
Lőrinczi Réka: A rokonsági nevekről 72
A társadalmi és nyelvi változások összefüggései
Grétsy László: A szaknyelvek és a csoportnyelvek jelentősége napjainkban 85
Szűts László: A fiatalok nyelvéről 100
Kis Tamás: A magyar katonai szleng 105
Benkő Loránd: Sznobság a nyelvhasználatban 114
Kétnyelvűség, kettősnyelvűség és diglosszia
Charles A. Ferguson: Diglosszia 125
Kiss Jenő: Kétnyelvűség, kettősnyelvűség és diglosszia 138
Juliet Langman: A kétnyelvűség kutatásának modern irányzatai 143
Lanstyák István: A magyar-magyar diglosszia néhány kérdéséről 152
Susan Gal: Mi a nyelvcsere és hogyan történik? 165
Péntek János: Az anyanyelv ökológiája Erdélyben 174
A nyelvi hátrányos helyzet
Basil Bernstein: Nyelvi szocializáció és oktathatóság 185
Bíró Zoltán: A környezet fogságában 196
Péntek János: Magyar nyelvi különfejlődés a Kárpát-medencében 220
Borbáth Erzsébet: A moldvai csángó gyermekek székelyföldi
iskoláztatásának tapasztalatai 228
Kiss Jenő: Az anyanyelvoktatás, a nyelvjárások és a nyelvjárási
hátterű iskolások 234
Réger Zita: Szempontok a cigány gyermeknyelvi szövegkorpusz elemzéséhez 242
Nyelvpolitika
Glatz Ferenc: Tézisek a magyar nyelvről 255
Pusztai Ferenc: Magyarul és magyarán 257
Grétsy László: Nemzetközpontú nyelvművelés 264
Péntek János: Nem őrizni: használni kell a nyelvet! 267
Csernicskó István: Jogok és jogtalanságok 274
A Nyelvi Jogok Egyetemes Nyilatkozata 280
A hazai szociolingvisztika kezdeteiről
Grétsy László: A szociolingvisztika mint tudomány és mint tantárgy 295
Névmutató 301
Tárgymutató 305
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv