kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Osiris Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
| Oldalszám: | 833 oldal |
| Sorozatcím: | Osiris tankönyvek |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 28 cm x 20 cm |
| ISBN: | 978-963-389-984-7 |
| Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal, fotókkal illusztrálva. Második kiadás. |
| Előszó az ötödik kiadáshoz | 18 |
| Köszönetnyilvánítás | 19 |
| A kötet tartalmáról | 20 |
| Főbb témakörök | 20 |
| A kötet felépítéséről | 22 |
| Mi a szociológia? | |
| A szociológiai szemlélet | 24 |
| Szociológiai anulmányok | 26 |
| A szociológiai gondolkodás kialakulása | 27 |
| Elméletek, elméleti megközelítések | 27 |
| Az első teoretikusok | 28 |
| Újabb szociológiai szemléletmódok | 35 |
| Elméletalkotás a szociológiában | 39 |
| Elemzési szhintek: mikro- és makroszociológia | 40 |
| Mire jó a szociológia? | 40 |
| Összefoglalás | 42 |
| Internetes források | 42 |
| A globalizáció és a változó világ | |
| társadalomtípusok | 45 |
| Eltűnő világ: a premodern társadalmak és sorsuk | 45 |
| A modern világ ipari társadalmai | 49 |
| Globális fejlődés | 50 |
| Társadalmi vásltozás | 52 |
| A változásra ható tényezők | 53 |
| Változások a modern időszakban | 55 |
| Globalizáció | 56 |
| A globalizációt segítő tényezők | 56 |
| A globalizációs vita | 63 |
| A globalizáció hatása | 65 |
| Következtetés: globális kormányzás kell | 69 |
| Összefoglalás | 70 |
| Megfontolandó kérdések | 71 |
| Ajánlott olvasmányok | 71 |
| Internetes források | 71 |
| Szociológiai kérdések felvetése és megválaszolása | |
| Szociológiai kérdések | 75 |
| A tudományos szemlélet | 76 |
| A kutatási folyamat | 77 |
| Az ok-okozati összefüggések felismerése | 79 |
| Kauzalitás és korreláció | 79 |
| Kutatási módszerek | 82 |
| Terepmunka (etnográfia) | 82 |
| Felmérés | 83 |
| Kísérlet | 85 |
| Élettörténet | 85 |
| Összehasonlító kutatás | 86 |
| Történeti elemzés | 86 |
| Az összehasonlító és a történeti kutatás egyesítése | 86 |
| Kutatás a való világban: módszerek, problémák és buktatók | 87 |
| Az ember mint vizsgálati alany és az ebből fakadó etikai problémák | 87 |
| Tud-e újat mondani a szociológia? | 89 |
| A szociológia hatása | 90 |
| Összefoglalás | 90 |
| Megfontolandó kérdések | 91 |
| Ajánlott olvasmányok | 91 |
| Internetes források | 91 |
| A szociológiai elméletalkotás | |
| Max Weber: A protestáns etika | 95 |
| Négy elmélleti probléma | 96 |
| Struktúra és cselekvés | 97 |
| Értékelés | 98 |
| Konszenzus és konfliktus | 99 |
| A nemek problémája | 100 |
| A modern világ kialakulása | 101 |
| Újabb szociológiai elméletek | 103 |
| Posztmodernizmus | 103 |
| Michel Foucault | 104 |
| Négy kortárs szociológus | 105 |
| Jürgen Habermas: demokrácia és nyilvánosság | 106 |
| Ulrich Beck: a globális kockázattársadalom | 106 |
| Manuel Castells: a hálózatgazdaság | 108 |
| Anthony Giddens: társadalmi reflexivitás | 109 |
| Következtetés | 110 |
| Összefoglalás | 110 |
| Megfontolandó kérdések | 110 |
| Ajánlott olvasmányok | 111 |
| Internetes források | 111 |
| Társadalmi interakció és mindennapi élet | |
| A mindennapi élet vizsgálata | 115 |
| Nem verbális kommunikáció | 116 |
| Az "arc", a gesztusok és az érzelemkifejezés | 116 |
| A nem verbális kommunikáció nemi vonatkozásai | 117 |
| Az interakció társadalmi szabályai | 119 |
| Közös jelentések | 119 |
| Garfinkel kísérletei | 120 |
| "Interakciós vandalizmus" | 120 |
| Reaktív kiáltások | 122 |
| Az arc, a test és a beszéd az interakcióban | 122 |
| Érintkezések | 124 |
| Benyomáskeltés | 125 |
| A személyes tér | 127 |
| Interakció időben és térben | 127 |
| Kronometrikus idő | 129 |
| A társadalmi élet és a tér-idő rend átalakulása | 129 |
| A mindennapi élet kulturális és történelmi szemlélete | 129 |
| Szociológiai vita a valóság társadalmi felépítéséről | 132 |
| Társadalmi interakció a kibertérben | 133 |
| Következtetés: győz a közelség kényszere | 136 |
| Összefoglalás | 136 |
| Megfontolandó kérdések | 137 |
| Ajánlott olvasmányok | 137 |
| Internetes források | 138 |
| Szocializáció, életút, öregedés | |
| Kultúra, társadalom és a gyermek szocializációja | 141 |
| Elméletek a gyermekfejlődésről | 141 |
| Szocializációs közegek | 143 |
| Nem szocializáció | 145 |
| Szülők, felnőttek reakciói | 145 |
| A nem tanulása | 146 |
| Mesekönyvek, televízió | 146 |
| A nemsemleges nevelés nehézségei | 146 |
| A szociológiai vita | 147 |
| A teljes életútra kiterjedő szocializáció | 149 |
| Gyermekkor | 149 |
| Serdülőkor | 150 |
| Fiatal felnőttkor | 150 |
| Érett felnőttkor | 151 |
| öregkor | 151 |
| Öregedés | 151 |
| A brit társadalom "őszülése" | 152 |
| Hogyan öregszik az ember? | 153 |
| Az öregedés folyamata: versengő szociológiai magyarázatok | 155 |
| Az öregedés jellemzői Nagy-Britanniában | 157 |
| Öregedéspolitika | 160 |
| A világnépesség őszülése | 165 |
| Összefoglalás | 167 |
| Megfontolandó kérdések | 168 |
| Ajánlott olvasmányok | 168 |
| Internetes források | 168 |
| Családok és intim kapcsolatok | |
| Alapfogalmak | 172 |
| A család a történelemben | 173 |
| A családi élet fejlődése | 173 |
| Hol volt, hol nem volt: mesék a hagyományos családról | 174 |
| Világszerte változó családminták | 175 |
| Családok és intim kapcsolatok Nagy-Britanniában | 176 |
| Általános jellemzők | 176 |
| A családminták változása és vásltozatossága | 176 |
| Egyenlőtlenség a családban | 179 |
| Intim erőszak | 181 |
| Családon belüli erőszak | 181 |
| Válás és különélés | 183 |
| A családi élettel kapcsolatos attitűdök változása | 187 |
| Új partnerkapcsolatok és mostohacsaládok | 188 |
| A házasság és a családi élethagyományos formáinak alternatívái | 192 |
| A család és az intim kapcsolatok elméleti nézőpontjai | 194 |
| Funkcionalizmus | 195 |
| Feminista megközelítések | 195 |
| Új nézőpontok | 196 |
| Következtetés: vita a családi értékekről | 199 |
| Összefoglalás | 201 |
| Megfontolandó kérdések | 201 |
| Ajánlott olvasmányok | 202 |
| Internetes források | 202 |
| Egészség, betegség és fogyatékosság | |
| A test szociológiája | 204 |
| Az egészség és a betegség szociológiája | 206 |
| Az orvostudománnyal kapcsolatos szociológiai nézőpontok | 209 |
| Orvostudomány és egészség a változó világban | 214 |
| Az egészséggel és a betegséggel kapcsolatos szociológiai nézőpontok | 215 |
| Az egészség társadalmi alapja | 218 |
| Osztály és egészség | 218 |
| Nem és egészség | 218 |
| Etnikum és egészség | 223 |
| Egészség és társadalmi kohézió | 224 |
| A fogyatékosság szociológiája | 225 |
| A fogyatékosság egyéni modellje | 225 |
| A fogyatékosság társadalmi modellje | 225 |
| Fogyatékosság az Egyesült Királyságban és világszerte | 230 |
| Összefoglalás | 232 |
| Megfontolandó kérdések | 233 |
| Ajánlott olvasmnyok | 233 |
| Internetes források | 233 |
| Társadalmi rétegződés és osztály | |
| A társadalmi rétegződés rendszerei | 237 |
| A rabszolgaság | 238 |
| A kasztrendszer Indiában és Dél-Afrikában | 238 |
| A rendi tagolódás | 240 |
| Az osztály | 240 |
| Osztály- és rétegződéselméletek | 241 |
| Karl Marx elmélete | 241 |
| Max Weber elmélete | 242 |
| Erik Olin Wright osztályelmélete | 243 |
| Az osztály-hovatartozás mérése | 244 |
| John Goldthorpe: osztály és foglalkozás | 244 |
| Goldthorpe osztályszerkezetének értékelése | 245 |
| Osztálytagozódás a mai nyugati társadalomban | 248 |
| A felső osztály kérdése | 248 |
| A középosztály | 251 |
| A munkásosztály változó jellege | 252 |
| A marginális osztály kérdése | 253 |
| Osztály és életstílus | 256 |
| Nemek és rétegződés | 259 |
| Társadalmi mobilitás | 261 |
| Összehasonlító mobilitásvizsgálatok | 261 |
| A lefelé irányuló mobilitás | 262 |
| Társadalmi mobilitás Nagy-Britanniában | 263 |
| Anglia meritokrácia lenne? | 264 |
| Következtetés: az osztály jelentősége | 265 |
| Összefoglalás | 265 |
| Megfontolandó kérdések | 267 |
| Ajánlott olvasmányok | 267 |
| Internetes források | 267 |
| Szegénység, társadalmi kirekesztettség és jólét | |
| Szegénység | 271 |
| Mi a szegénység? | 271 |
| A szegénység mérése | 272 |
| Kik a szegények? | 275 |
| A szegénység magyaráz ata | 279 |
| Szegénység és társadalmi mobilitás | 280 |
| Társadalmi kirekesztettség | 282 |
| Mi a társadalmi kirekesztettség? | 282 |
| Társadalmi kirekesztettség példái | 284 |
| Bűnözés és társadalmi kirekesztettség | 287 |
| A jóléti állam | 289 |
| A jóléti állam elméletei | 289 |
| Jóléti állam Nagy-Britanniában | 290 |
| Következtetés: szegénység és segélyezés egy változó világban | 297 |
| Összefoglalás | 298 |
| Megfontolandó kérdések | 299 |
| Ajánlott olvasmányok | 299 |
| Internetes források | 300 |
| Globális egyenlőtlenség | |
| Globális gazdasági egyenlőtlenség | 305 |
| Magyar jövedelmű országok | 306 |
| Közepes jövedelmű országok | 307 |
| Alacsony jövedelmű orszságok | 307 |
| Növekszik-e a globális egyenlőtlenség? | 307 |
| Élet a gazdag és a szegény országokban | 309 |
| Egészség | 309 |
| Éhség, alultápláltság és éhínség | 310 |
| Oktatás és írni-olvasni tudás | 312 |
| Meggazdagodhatnak-e a szegény országok? | 312 |
| Fejlődéselméletek | 317 |
| A fejlődéselméletek értékelése | 324 |
| A nemzetközi szervezetek szerepe és a globális egyenlőtlenség | 324 |
| Globális gazdasági egyenlőtlenség egy változó világban | 325 |
| A világ népességének növekedése | 328 |
| Népességelemzés: demográfia | 329 |
| A népesség változásának dinamikája | 329 |
| Malthusianizmus | 329 |
| A demográfiai átmenet | 333 |
| A változás kilátásai | 333 |
| Összefoglalás | 335 |
| Megfontolandó kérdések | 336 |
| Ajánlott olvasmányok | 336 |
| Internetes források | 336 |
| Szexualitás és társadalmi nem | |
| Az emberi szexualitás | 340 |
| Biológia és szexuális viselkedés | 340 |
| A társadalom hatása a szexuális viselkedésre | 340 |
| Szexualitás és prokreatív technológia | 342 |
| Szexualitás a nyugati kultúrában | 344 |
| Szexuális orientáció | 350 |
| Szexuális orientáció - velünk születik vagy tanuljuk? | 351 |
| Homoszexualitás a nyugati kultúrában | 352 |
| Attitűdök a homoszexualitással kapcsolatban | 353 |
| Mozgalmak a melegek és leszbikusok polgárjogaiért | 354 |
| Társadalmi nem | 356 |
| Társadalmi nem és biológia: természetes különbségek? | 357 |
| Nemi szocializáció | 357 |
| A társadlami nem és a biológiai nem társadalmi konstrukciója | 359 |
| Feminitás, maszkulinitás és nemi viszonyok | 359 |
| A nemi egyenlőtlenség | 363 |
| funkcionalista megközelítések | 363 |
| Feminista megközelítések | 364 |
| Következtetés: társadalmi nem és globalizáció | 370 |
| Összefoglalás | 370 |
| Megfontolandó kérdések | 371 |
| Ajánlott olvasmányok | 372 |
| Internetes források | 372 |
| Faj, etnikum és migráció | |
| Alapfogalmak | 376 |
| Faj | 376 |
| Etnicitás | 379 |
| Kisebbségi csoportok | 380 |
| Előítélet és diszkrimináció | 380 |
| Rasszizmus | 382 |
| A rasszizmus szociológiai értelmezései | 385 |
| Etnikai integráció és konfliktus | 386 |
| Az etnikai integráció modelljei | 386 |
| Etnikai konfliktusok | 387 |
| Migráció és etnikai változatosság az Egyesült Királyságban | 389 |
| Bevándorlkás | 389 |
| Etnikai sokféleség | 393 |
| Az etnikai kisebbségek helyzete a munkaerőpiacon | 396 |
| Lakáskörülmények | 399 |
| A büntető igazságszolgáltatás rendszere | 399 |
| Bevándorlás és etnikai viszonyok a kontinetális Európában | 403 |
| Migráció és az Európai Unió | 403 |
| Globális migráció | 405 |
| Migrációs minták és modellek | 406 |
| Globalizáció és migráció | 407 |
| Globális diaszpórák | 408 |
| Következtetések | 409 |
| Összefoglalás | 409 |
| Megfontolandó kérdések | 410 |
| Ajánlott olvasmányok | 410 |
| Internetes források | 411 |
| Vallás a modern társadalomban | |
| Szociológiai elméletek és elképzelések | 415 |
| A vallás szociológiai vizsgálata | 415 |
| Valláselméletek | 416 |
| A világ vallásai | 420 |
| Totemizmus és animizmus | 420 |
| A zsidó vallás, a kereszténység és az iszlám | 421 |
| A Távol-Kelet vallásai | 422 |
| Vallási szervezetek | 423 |
| Kereszténység, nem és szexualitás | 427 |
| A szekularizáció és a vallási megújulás | 428 |
| A szekularizáció | 428 |
| Vallás Európában | 428 |
| Vallás az Egyesült Királyságban | 430 |
| Vallás az Egyesült Államokban | 435 |
| A szekularizáció elméletének értékelése | 439 |
| A vallási fundamentalizmus | 440 |
| Összefoglalás | 444 |
| Megfontolandó kérdések | 445 |
| Ajánlott olvasmányok | 445 |
| Internetes források | 446 |
| Média | |
| Hagyományos és új média | 449 |
| Hagyományos médiumok | 449 |
| Új média | 454 |
| Médiaelméletek | 458 |
| Funkcionalizmus | 459 |
| Konfliktuselméletek | 459 |
| Újabb elméletek | 460 |
| A média elfogultsága: a glasgow-i egyetemi kutatócsoport | 464 |
| Televíziós hírműsorok | 464 |
| A közönség és a média | 466 |
| Közönségvizsgálatok | 466 |
| A média hatásai | 467 |
| A média ellenőrzése | 470 |
| Politikai ellenőrzés | 470 |
| A globális média és a demokrácia | 473 |
| A média a globalizáció korában | 473 |
| Zene | 476 |
| Mozi | 477 |
| "Szupervállalatok" | 478 |
| Médiaimperializmus? | 481 |
| Ellenállás a globális médiával szemben és más utak keresése | 483 |
| Következtetések | 483 |
| Összefoglalás | 484 |
| Megfontolandó kérdések | 485 |
| Ajánlott olvasmányok | 485 |
| Internetes források | 485 |
| Szervezetek és hálózatok | |
| Szervezetek | 489 |
| Bürokratikus szervezetek | 490 |
| A szervezetek fizikai környezete | 496 |
| Világméretű szervezetek | 500 |
| Gazdasági szervezetek | 503 |
| Túl a bürokrácián? | 511 |
| Szervezeti változások: a japán modell | 511 |
| A vezetés átalakulása | 512 |
| A hálózatok elméletei | 515 |
| Hogyan befolyásolják életünket a szervezetek és hálózatok? | 518 |
| Társadalmi tőke: erős és gyenge kötődések | 518 |
| Egyedül tekézni: példa a társadalmi tőke hanyatlására? | 519 |
| Következtetések | 521 |
| Összefoglalás | 522 |
| Megfontolandó kérdések | 523 |
| Ajánlott olvasmányok | 523 |
| Internetes források | 523 |
| Oktatás | |
| Az oktatás fontossága | 527 |
| Az oktatás az Egyesült Királyságban | 528 |
| Kezdetek és fejlődés | 528 |
| A középfokú oktatás és a politika | 530 |
| Felsőoktatás | 535 |
| A brit oktatási rendszer összehasonlítása más rendszerekkel | 540 |
| Az iskoláztatás és a társadalmi egyenlőtlenségek összefüggésének elméletei | 541 |
| Ivan Illich: a rejtett tanterv | 542 |
| Basil Bernstein: a nyelvi kódok | 544 |
| Pierre Bourdieu: az oktatás és a kulturális újratermelés | 546 |
| A tanulás és a fizikai munka: Paul Willis elemzése a kulturális újratermelésről | 547 |
| Az oktatás posztmodern megközelítései | 549 |
| Egyenlőtlenség és oktatás | 550 |
| Az iskolai teljesítmények megoszlása nemek szerint | 551 |
| Az etnikai kisebbségek az oktatásban | 555 |
| Az IQ és az oktatás | 556 |
| Az oktatás és az új kommunikációs technológiák | 561 |
| Technológia az osztálytermekben | 561 |
| Eljött-e máris az e-egyetemek kora? | 563 |
| Következtetés: az oktatás jövője | 564 |
| Összefoglalás | 565 |
| Megfontolandó kérdések | 567 |
| Ajánlott olvasmányok | 567 |
| Internetes források | 567 |
| Munka és gazdasági élet | |
| Mi a munka? Fizetett és nem fizetett munka | 571 |
| A munka társadalmi szerveződése | 571 |
| Taylorizmus és fordizmus | 573 |
| A taylorizmus a fordizmus korlátai | 575 |
| A munka változó természete | 579 |
| A nők és a munka | 579 |
| Posztfordizmus | 587 |
| Változási trendek a foglalkozási struktúrában | 591 |
| Munkahelyi bizonytalanság, munkanélküliség és a munka társadalmi jelentősége | 598 |
| A munka társadalmi jelentősége | 600 |
| A munkahelyi bizonytalanság növekedése | 600 |
| Munkanélküliség | 602 |
| Következtetés: "A jellem korróziója"? | 607 |
| Összefoglalás | 608 |
| Megfontolandó kérdések | 609 |
| Ajánlott olvasmányok | 609 |
| Internetes források | 609 |
| Bűnözés és deviancia | |
| Alapfogalmak | 613 |
| A bűnözés és a deviancia magyarázata: szociológiai elméletek | 615 |
| Funkcionalista elméletek | 615 |
| Interakcionista elméletek | 618 |
| Konfliktuselméletek: "Az új kriminológia" | 621 |
| Kontrollelméletek | 623 |
| Elméleti következtetések | 627 |
| A bűnözés alakulása az Egyesült Királyságban | 627 |
| A bűnözés és a bűnözési statisztikák | 628 |
| Áldozatok és bűnelkövetők | 630 |
| A nemek és a bűnözés | 630 |
| Ifjúság és bűnözés | 635 |
| Fehérgalléros bűnözés | 636 |
| Szervezett bűnözés | 639 |
| Kiberbűnözés | 641 |
| Börtönök: megfelelő válasza a bűnözésre? | 642 |
| Következtetés: bűnözés, deviancia és társadalmi rend | 646 |
| Összefoglalás | 647 |
| Megfontolandó kérdések | 648 |
| Ajánlott olvasmányok | 548 |
| Internetes források | 648 |
| Politika, kormányzás és terrorizmus | |
| A politikai szociológia alapfogalmaival kapcsolatos viták | 651 |
| Politika, kormányzás és az állam | 651 |
| Hatalom | 652 |
| Autoritás és demokrácia | 653 |
| A demokrácia globális terjedése | 656 |
| A kommunizmus bukása | 656 |
| A demokrácia népszerűségének magyarázata | 658 |
| Bajban van-e a demokrácia? | 661 |
| Globális kormányzás | 663 |
| Pártpolitika az Egyesült Királyságban | 666 |
| Új Munkáspárt | 667 |
| Politikai és társadalmi változások | 669 |
| Globalizáció és társadalmi mozgalmak | 670 |
| Technológia és társadalmi mozgalmak | 671 |
| A nacionalizmus és a nemzet elméletei | 673 |
| A nacionalizmus és a modern társadalom | 673 |
| Állam nélküli nemzetek | 675 |
| Nemzeti kisebbségek és az Európai Unió | 675 |
| Nemzetek és nacionalizmus a fejlődő országokban | 676 |
| Nacionalizmus és globalizáció | 677 |
| A nemzetállam, a nemzeti identitás és a globalizáció | 678 |
| A terrorizmus | 679 |
| A terror és a terrorizmus eredete | 680 |
| Régi és új típusú terrorizmus | 682 |
| Terrorizmus és háború | 685 |
| Összefoglalás | 686 |
| Megfontolandó kérdések | 687 |
| Ajánlott olvasmányok | 687 |
| Internetes források | 688 |
| Városok és városi terek | |
| Az urbanizmus elméletei | 690 |
| A Chicagói Iskola | 691 |
| Az urbanizmus és a mesterséges környezet | 695 |
| Értékelés | 696 |
| A városok kifejlődése | 698 |
| A hagyományos társadalmak városai | 698 |
| Iparosodás és urbanizáció | 698 |
| A modern nagyváros kialakulása | 700 |
| Újabb urbanizációs trendek Nagy-Britanniában és USA-ban | 701 |
| Urbanizáció a fejlődő világban | 709 |
| A városok és a globalizáció | 712 |
| Globális városok | 713 |
| Egyenlőtlenség a globális városokban | 716 |
| Városi közigazgatás a globalizáció korában | 716 |
| Következtetés: a nagyvárosok szerepe a globális kormányzásban | 721 |
| Összefoglalás | 722 |
| Megfontolandó kérdések | 723 |
| Ajánlott olvasmányok | 723 |
| Internetes források | 723 |
| Környezeti kockázatok | |
| A környezet mint szociológiai kérdés | 727 |
| Közös környezetünk | 728 |
| A növekedés határai | 728 |
| Fenntartható fejlődés | 729 |
| Fogyasztás, szegénység és a környezet | 729 |
| Veszélyforrások | 731 |
| Technológioai eredetű környezeti kockázatok | 737 |
| Globális felmelegedés | 738 |
| Genetikailag módosított élelmiszerek | 743 |
| A globális "kockázattársadalom" | 746 |
| Előretekintés | 748 |
| Összefoglalás | 749 |
| Megfontolandó kérdések | 750 |
| Ajánlott olvasmányok | 750 |
| Internetes források | 750 |
| Irodalom | 751 |
| Alapfogalmak | 775 |
| Mutató | 797 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.