1.034.197

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

MKE DLA 01

Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktoriskolájában elhangzott előadások I.

Szerző

Kiadó: Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészetelméleti Tanszék
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 186 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 500 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tovább

Előszó


Vissza

Fülszöveg


Számtalan eltérő vélemény képzelhető el ugyanarról a festményről vagy szoborról, ez összefügg a kép és a szó, a vizuális és a fogalmi megismerés és közlés eltérő természetével is: pontosan ugyanaz, amit a szemünkkel érzékelünk, sohasem adható vissza maradéktalanul szavakkal. Szellemesen veti fel ezt az ellentmondást René Magritte belga festő, amikor szinte a fénykép tárgyszerű ábrázolásmódjával megfest egy közönséges pipát, majd aláírja: „Ez nem pipa." (Ceci n'est pas une pipe, 1928-1929). Valamilyen csalafintaságra vagy becsapásra gondolunk, pedig csak arról van szó, hogy a vászonra helyezett barna festékfolt csakugyan nem azonos azzal a fából készült alkalmassággal, amellyel dohányosok pöfékelni szoktak: az egyik kép, a másik tárgy - az odaírt „pipa" szó pedig természetszerűleg egy harmadik minőséget képvisel. A szürrealista Magritte-tal, és különösen az ő Nézők iskolája című rajzsorozatával kezdetét veszi egy olyan elméleti munka, mely az egymásra vonatkoztatott képek és... Tovább

Fülszöveg


Számtalan eltérő vélemény képzelhető el ugyanarról a festményről vagy szoborról, ez összefügg a kép és a szó, a vizuális és a fogalmi megismerés és közlés eltérő természetével is: pontosan ugyanaz, amit a szemünkkel érzékelünk, sohasem adható vissza maradéktalanul szavakkal. Szellemesen veti fel ezt az ellentmondást René Magritte belga festő, amikor szinte a fénykép tárgyszerű ábrázolásmódjával megfest egy közönséges pipát, majd aláírja: „Ez nem pipa." (Ceci n'est pas une pipe, 1928-1929). Valamilyen csalafintaságra vagy becsapásra gondolunk, pedig csak arról van szó, hogy a vászonra helyezett barna festékfolt csakugyan nem azonos azzal a fából készült alkalmassággal, amellyel dohányosok pöfékelni szoktak: az egyik kép, a másik tárgy - az odaírt „pipa" szó pedig természetszerűleg egy harmadik minőséget képvisel. A szürrealista Magritte-tal, és különösen az ő Nézők iskolája című rajzsorozatával kezdetét veszi egy olyan elméleti munka, mely az egymásra vonatkoztatott képek és szavak, fogalmak összefüggéseit vizsgálja. Hasonlóan Ludwig Wittgenste-in ez idő tájt folytatott nyelvfilozófiai vizsgálódásaihoz.
Beke László
Művészettörténész, író A Magyar Tudományos Akadémia Művészettörténeti Intézetének főigazgatója (Részlet, a szerző „Bevezetés a művészetbe" című, a kötetben szereplő tanulmányából) Vissza
Fülszöveg Kép

Tartalom


Vissza
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv