1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Esély vagy sorscsapás?

A hiperaktív, figyelemzavarral küzdő gyerekek helyzete Magyarországon

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 227 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-19-4467-0
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 42600.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

E könyv a HKZ-s (kiperkinetikus, vagyis túlmozgásos) gyermekek és szüleik problémáinak bemutatásához szeretné az első néhány lépést megtenni tudományos igénnyel.
A normál, nem ritkán kimagaslóan magas intelligenciájú, de az iskolai tanulásban hiperaktivitás és/vagy figyelemzavar, részképességzavarok miatt sikertelen, beilleszkedési zavarokkal küzdő gyermekek és fiatalok problémái hazánkban az utóbbi három évtizedben kerültek a tudományos - elsősorban a pszichológiai, a pedagógiai és a gyógypedagógiai - érdeklődés középpontjába.
A hiperkinetikus szindróma az érintett családok szociálisan hátrányos helyzetbe kerülésében, szétesésében, a gyermek esetleges deviáns életútjának kialakulásában igen súlyos oknak tekinthető.
Azt az álláspontot képviselem, hogy a valódi hiperkinetikus szindróma kialakulása nem a szociális és a tárgyi környezeti feltételekre, hatásokra vezethető vissza, noha a szociális környezet (különösen a család és az oktatási intézmények) hatásai szerepet játszanak a... Tovább

Fülszöveg

E könyv a HKZ-s (kiperkinetikus, vagyis túlmozgásos) gyermekek és szüleik problémáinak bemutatásához szeretné az első néhány lépést megtenni tudományos igénnyel.
A normál, nem ritkán kimagaslóan magas intelligenciájú, de az iskolai tanulásban hiperaktivitás és/vagy figyelemzavar, részképességzavarok miatt sikertelen, beilleszkedési zavarokkal küzdő gyermekek és fiatalok problémái hazánkban az utóbbi három évtizedben kerültek a tudományos - elsősorban a pszichológiai, a pedagógiai és a gyógypedagógiai - érdeklődés középpontjába.
A hiperkinetikus szindróma az érintett családok szociálisan hátrányos helyzetbe kerülésében, szétesésében, a gyermek esetleges deviáns életútjának kialakulásában igen súlyos oknak tekinthető.
Azt az álláspontot képviselem, hogy a valódi hiperkinetikus szindróma kialakulása nem a szociális és a tárgyi környezeti feltételekre, hatásokra vezethető vissza, noha a szociális környezet (különösen a család és az oktatási intézmények) hatásai szerepet játszanak a tünetek felerősödésében.
A társadalmi elutasítás, valamit az állami anyagi és oktatáspolitikai támogatás, fejlesztés hiánya következtében a gyermek szűkebb társadalmi környezete anyagi, pszichés és érzelmi értelemben depriválttá válik. A kialakult családi zavar a gyermek problémáinak nem oka, hanem következménye.
Az olyan alapvetően organikus eredetű probléma, mint a HKZ, jelentős pszichés, családi és anyagi gondok felhalmozódását okozza a mai Magyarországon.
Könyvünket elsősorban pedagógusoknak és pedagógusjelölteknek, a segítőterületek szakembereinek, az érintett szülőknek, továbbá a téma iránt érdeklődő valamennyi olvasónak ajánljuk. Vissza

Tartalom

A kutatás előzményei9
A témaválasztás indoklása9
A probléma aktualitása9
A célcsoport meghatározása10
A kutatás tudományos clja11
A vizsgálat módszertana12
Hipotézisek16
A HKZ kutatásának tudományos háttere17
A hiperkinetikus zavarok25
A HKZ gyakorisága, nemek közötti megoszlása25
A hiperkinetikus szindróma diagnózisa27
A HKZ diagnózisának felállításához szükséges vizsgálatok29
A hiperkinetikus szindróma alapsajátosságai31
Hiperaktivitás és hypoaktvitás31
Figyelemzavar33
Impulzivitás35
Szekunder tünetek38
Elhúzódó pszichikus érés38
Szófogadatlanság, renitencia39
Figyelmet követelő magatartás39
Emocionális problémák40
Szociális problémák40
A nyelv-, a beszédfejlődés zavarai41
Koordinációs nehézségek41
Észlelési zavar41
Sorozatmegjegyzési (szeriális) gyengeség42
Iskolai nehézségek, tanulási zavarok43
A tanulási folyamatot megnehezítő deficitek területei és megjelenési formái45
A kézírás területén45
Az olvasás területén45
Számolási zavar46
A HKZ-s gyermekek azon sajátosságai, amelyek jelentősen megnövelik a primer és a szekunder tünetek nemkívánatos hatásait47
A HKZ okai48
Genetikai hatások48
Organikus okok50
Neurobiológiai, neurokémiai, neuroanatómiai okok50
A méhen belüli, szülés közben, születés utáni (praenatális, perinatális, posztnatális) ártalmak53
Neuroimmunológiai tényezők55
Pszichoszociális faktorok56
A HKZ-s gyermekek helyzete a szakértői bizottságok munkájának tükrében58
A szakértői bizottságok intézkedési, segítségnyújtási lehetőségei a HKZ-s gyermekek részére58
A más fogyatékos (azon belül a HKZ-s) gyermekek, tanulók többlettjogai az 1993-as közoktatási törvény alapján61
A törvény szerint járó támogatás fejlesztésbeli megsegítés ellen ható tényezők72
A HKZ-s gyermekek integrált oktatásával kapcsolatos kérdések79
A HKZ-s gyermekek magántanulói státuszának hátrányos következményei82
A gyógypedagógiai oktatási intézményeknek járó normatív állami támogatások85
Az önkormányzatok racionalizálási, takarékossági intézkedéseinek hatása a HKZ-s gyermekek fejlesztési esélyeire91
Az iskolák védekezési lehetőségei az önkormányzatok diszkriminatív jellegű gyakorlata ellen94
A HKZ-s gyermekek integrációját nehezítő/akadályozó tényezők az oktatási intézményekben97
A hiperaktív, magatartászavarral küzdő gyermekek helyzete az oktatási intézményekben97
A hiperkinetikus és részképességzavarral küzdő gyermekek iskolai integrációja szempontjából akadályt jelentő tényezők112
A HKZ-s gyermekek iskolai pályafutásának elemzése nyomán nyert következtetések116
A pedagógusok részképességzavarokra vonatkozó ismerethiányának következményei a HKZ-s gyermekek és családjuk vonatkozásában119
A HKZ-s gyermekeket nevelő szülők számára legnagyobb nehézségeket okozó, családon belüli és kívüli szférából származó tényezők126
A szűkebb és a tágabb szociális környezet attitűdjei, reakciói a HKZ-s gyermekekkel és szüleikkel kapcsolatosan126
A családok anyagi helyzetéből fakadó nehezítő tényezők a HKZ-s gyermekek nevelésében130
A gyermek sérült voltából fakadó, a családokat különös nehézségek elé állító tényezők134
Az érintett szülők tapasztalatainak összegzése147
A hiperkinetikus szindrómás gyermekek és családjaik számára optimálisnak tűnő segítségnyújtás egyik lehetséges változata153
A segítőmunka főbb területei155
A program szervezeti felépítése158
A hiperkinetikus szindrómás gyermekek kevéssé ismert tulajdonságai161
Összefoglalás170
Következtetések, javalatok176
Irodalomjegyzék188
Törvények, rendeletek193
A szülőkkel készített interjúk kérdései194

Szücs Marianna

Szücs Marianna műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szücs Marianna könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Esély vagy sorscsapás?
Állapot:
9.800 ,-Ft
49 pont kapható
Kosárba
konyv