1.034.170

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Minőségértékelés, minőségbiztosítás az oktatásban

Szöveggyűjtemény/Segédanyag iskolafenntartók és iskolavezetők részére szervezett megyei tanácskozásra

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

„Minőség - tanuljuk és tanítsuk" olvasható Bálint Julianna szerző-szerkesztő közelmúltban megjelent könyvének címlapján. Minőség: hogyan értelmezhetjük, értékelhetjük és biztosíthatjuk a közoktatás... Tovább

Előszó

„Minőség - tanuljuk és tanítsuk" olvasható Bálint Julianna szerző-szerkesztő közelmúltban megjelent könyvének címlapján. Minőség: hogyan értelmezhetjük, értékelhetjük és biztosíthatjuk a közoktatás rendszerében, s különösen annak fenntartói és intézményi szintjén? - tette fel a kérdést e szöveggyűjtemény előkészítésekor a szerkesztő.
A köztudatban szokás a színvonal, az eredményesség, az elitképzés szinonimájaként értelmezni a minőséget az oktatásban. A minőség azonban több ennél. A rendszer irányítását, szabályozását, működését, aktorainak tevékenységét meghatározó „életmód és filozófia. A változás és a változtatás filozófiája."-s ahogyan szabványosan is megfogalmazza Bálint Julianna - tevékenység vagy folyamat, termék, szervezet, rendszer vagy személy, ezek bármilyen kombinációja azon jellemzőinek összessége, amelyek befolyásolják a képességét, hogy meghatározott és elvárt igényeket kielégítsen.
A szerkesztő reményei szerint a kötetbe válogatott írások hozzásegítenek ahhoz, hogy a közoktatás helyi (fenntartói és intézményi) szintjének szereplői kialakíthassák a jogi és szakmai dokumentumokban megfogalmazott, e normáknak megfelelő, a helyi elvárásokat is kielégítő és az adottságaikkal is összhangban lévő minőség-fogalmukat. Dönthessenek a minőségmutatók és a minőséget befolyásoló tényezők ellenőrzésének és értékelésének filozófiájáról, rendszeréről. Tájékozódjanak minőségügyi rendszerekről, hogy a nekik leginkább megfelelőt választhassák ki, amikor elhatározzák rendszerszerű minőségbiztosítás bevezetését.
A szöveggyűjteményben olvasható tanulmányok különböző időpontokban íródtak és eltérő műfajúak. Van közöttük kutatási beszámoló, összehasonlító elemzés, konferencián elhangzott előadás, könyvrészlet és iskolai esettanulmány. A szerkesztő ezzel a válogatással is jelezni kívánta, hogy a minőséget „tanuljunk". Többféleképpen értelmezhetjük, s ma már többet tudhatunk róla, más megközelítésben is láthatjuk, mint néhány évvel ezelőtt.
Másrészt sokféle forrásból tanulhatjuk. Érdemes rövid kitekintést tenni más országok gyakorlatára, de hasznos lehet bepillantani egy magyar kisváros iskolájának minőségfejlesztő műhelyébe is.
A kötet logikai vázát részben e térbeli szempont alakította ki. Másrészt az a szándék, hogy találjon a tisztelt Olvasó megközelítés-módokat az értékelés mint „egyszeri összkép" megjelenítése, valaminek a minősítése érdekében végzett munka, és az értékelést a folyamatos fejlesztés, a problémák megelőzése, illetve megoldása érdekében, a minőségbiztosítás szerves részeként végzett tevékenység megkülönböztetéséhez. Majzik Lászlóné válogatása nyomán képet alkothatunk néhány európai ország közoktatási rendszerének értékelési és minőségfejlesztési gyakorlatáról. Vissza

Tartalom

Bevezető 5
Cseppben a tenger. A közoktatás minőségbiztosítása Európában (fordította: Majzik Lászlóné) 9
Szüdi János: Minőségbiztosítás a közoktatásban 26
Tompa Klára: Az iskola tevékenységének értékelése:
fenntartói értékelés, külső értékelés, önértékelés 42
Ballér Endre: Tantervi értékelés az iskolában 57
Pőcze Gábor: Minőségi szempontok az intézmény értékelésében és a pedagógiai programban 67
Csapó Benő: Az iskolai tudás felszíni rétegei: mit tükröznek az osztályzatok? 74
Cseh Györgyi: Intézményelemzés, -értékelés és minőségbiztosítás a gyakorlatban 92
Setényi János: A minőség iskolája: ellenőrzés, értékelés és biztosítás 104
Stephen Murgatroyd - Colin Morgan: A totális minőség-menedzsment (TQM) és az iskola 115
Fischer György: A Gallup Közszolgáltatás Minőség Audit rendszere (QPSA)
és annak alkalmazási lehetősége az oktatásügy területén 129
John West Burham: A minőség elérése az iskolában 139
M. Greenwood - H. Gaunt: Mit akarnak a fogyasztók? 152
Marton József: Önértékelésen alapuló minőségbiztosítási rendszer (EFQM)
kísérleti alkalmazásának tapasztalatai a magyar szakképzésben 163
Sobor Angéla: Minőségbiztosítás a Lorántffy Zsuzsanna Szakközép-és Szakmunkásképző Iskolában 188
Fazekas Jánosné: Helyi minőségértékelési-minőségfejlesztési rendszer a pedagógiai program megvalósulásának szolgálatában a móri Radnóti Miklós Általános Iskolában 194
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv