1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar nyelv könyve 8.

Az általános iskola 8. osztálya számára

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 110 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-17-7333-7
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 803. Néhány fekete-fehér fotóval, illusztrációval, ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
"Kommunikáció, információ. Ezt a két szót sokan hallották már, de jelentésüket kevesen tudnák pontosan értelmezni. Az nyilvánvaló, hogy mindkét szó idegen (latin) eredetű. Miért nem közli... Tovább

Előszó

Részlet:
"Kommunikáció, információ. Ezt a két szót sokan hallották már, de jelentésüket kevesen tudnák pontosan értelmezni. Az nyilvánvaló, hogy mindkét szó idegen (latin) eredetű. Miért nem közli a cím magyar szóval — magyarán — ennek a fejezetnek a tartalmát?
Vannak olyan fogalmak, amelyeket csak idegen eredetű szóval lehet pontosan megnevezni. A matematika nem ugyanaz, mint a számtan; a technika jelentését nemigen lehet más szóval kifejezni. Az intelligens ember helyesen ítéli meg a tényeket, felismeri a jelenségek lényeges vonásait, meglátja az összefüggéseket, új helyzetekben jól tájékozódik; ezeket a tulajdonságokat az intelligencia jobban összefoglalja, mint ennek a szónak magyar megfelelője: az értelem vagy az értelmesség.
A kommunikáció jelentését többféleképpen lehet értelmezni: híradás, közlés, beszélgetés; jelentéstartalmát azonban a három szó közül egyik sem fejezi ki pontosan. Példákkal jobban meg lehet világítani, mi minden tartozhat bele a kommunikáció fogalomkörébe:
— ha két ember beszélget egymással;
— ha valaki levelet ír, és a feladó levelét a posta kézbesíti a címzettnek;
— ha a rádió, a televízió, az újságok híreket közölnek, eseményekről tudósítanak;
— ha a tanár kérdez, és néhány tanuló felemelt kézzel jelzi, hogy válaszolni szeretne;
— ha a tankönyvek szövegekkel, képekkel, ábrákkal tájékoztatják a tanulókat a tantárgy ismeretanyagáról;
— ha egy társaságban valaki elmond egy viccet, néhányan nevetnek, mások bosszankodva ráncolják a homlokukat, vagy a fejüket rázzák;
— ha a rendőr vagy a közlekedési lámpák irányítják a forgalmat;
— ha egy autó vezetője jelzi, hogy előzni akar;
— ha a költő verset, az író regényt ír, a festő képet, a szobrász szobrot, a zeneszerző zeneművet alkot
Úgy látszik, nagyon is különböző, egymástól távol álló tevékenységeket említhetünk a kommunikáció példáiként. Mi az, ami az említett példákban — közös vonásként — a kommunikáció" Vissza

Tartalom


Tartalom
KOMMUNIKÁCIÓ, INFORMÁCIÓ 5
MONDATFAJTÁK 11
A beszélő szándékának kifejezésmódjai a mondatfajtákban 16
ÖSSZETETT MONDATOK 21
Mellérendelt mondatok 24
Hányféle összefüggés lehet a mellérendelt mondatok tagmondatai között? 24
A mellérendelt mondatok fajai 26
Alárendelt mondatok 35
Az összetett mondat írásjelei 44
Az idézés mondatformái és helyesírása 46
NYELVÜNK ÉLETE 51
Emlékezzünk régiekről 53
Történelmi találkozások emlékei a magyar nyelv szókészletében 61
A régi magyar nyelv emlékei 64
A nyelvújítók harca és öröksége 70
Hogyan gyarapodik nyelvünk-szókészlete? 73
í
A SZÓÖSSZETÉTEL ÉS A SZÓKÉPZÉS 77
Aszóösszetétel 79
Alárendelő szóösszetételek 80
Mellérendelő szóösszetételek 82
Az összetett szók helyesírása i 85
Aszóképzés 89
Igeképzés 91
A képzett igék helyesírása 96
Névszóképzés 97
A képzett névszók helyesírása 100
SZÓKINCSÜNK RÉTEGEI 103

Takács Etel

Takács Etel műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Takács Etel könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv