1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anyanyelvi ismeretek

A tanító- és óvónőképző intézetek számára

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 164 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

"A nyelv a tudósnak ereklye, az írónak hangszer, a hírlapírónak fegyver. Közös érdekünk, hogy ez az ereklye minél tisztább, ez a hangszer minél zengőbb, ez a fegyver minél fényesebb és élesebb... Tovább

Előszó

"A nyelv a tudósnak ereklye, az írónak hangszer, a hírlapírónak fegyver. Közös érdekünk, hogy ez az ereklye minél tisztább, ez a hangszer minél zengőbb, ez a fegyver minél fényesebb és élesebb legyen" - írja Kosztolányi Dezső.
S mit jelent a nyelv a nevelő számára? Nemzeti múltunknak nemzedékről nemzedékre hagyományozódó ereklyéjét, amelynek megbecsülésére kell nevelnie tanítványait. Olyan hangszert, amelynek tisztán csengő hangjával gondolatokat és érzelmeket ébreszt növendékei lelkében. De fegyverként is használja a nyelvet hivatásénak minden frontján: az oktatás és a nevelés céljainak megvalósításáért vívott küzdelmében. A nevelő mesél és magyaráz tanítványainak, kérdezgeti őket, feladatokat tűz ki számukra, és javítja dolgozataikat. Tanácsokat, utasításokat ad nekik, dicséri, bírálja magatartásukat, teljesítményeiket. Mindezek során: szól hozzájuk, ír számukra, és meghallgatja beszámolójukat, értékeli írásbeli munkájukat. Kell-e indokolni a nevelő anyanyelvi kultúrájának jelentőségét?
Ha a nyelv a nevelő számára ereklyét, hangszert és fegyvert egyaránt jelent, munkájának eredményessége bizonyára nem kis mértékben függ attól, mennyire ismeri ennek az ereklyének az értékét, hogyan szólaltatja meg ezt a hangszert, hogyan használja ezt a fegyvert.
Az iskolában a tudományok alapvető tételeit tanítjuk, a társadalmi együttélés követelményeit ismertetjük. Igaz ismereteket, világos összefüggéseket tárunk a tanulók elé. Hogy megértik-e, hogy befogadják-e, az attól is függ, hogyan beszél a nevelő. Vissza

Tartalom

Bevezetés /írta: Takács Etel/
Hangtan /írta: Takács Etel/
A magyar nyelv hangállományának rendszere 15
A hangok kapcsolódásának törvényei 19
A szótag 23
A szóhangsúly és a mondathangsúly 23
A hanglejtés 24
Helyesírási tudnivalók 26
A szavak elválasztása 33
A helyes és szép magyar kiejtés és olvasás 38
Irodalmi művek bemutatása; kifejező olvasás és versmondás 41
A szavak állománya és Jelentése /írta: Takács Etel/
A szókészlet nagysága 45
A szókészlet rétegei 46
A szókészlet eredete 52
Állandó szókapcsolatok 57
A szavak jelentése 61
A szóhangulat 65
Szóalaktan /írta: Szende Aladár/
A szófajok, a szó szerkezete 69
A szók a helyes beszédben 74
Néhány helyesírási probléma a szófajok köréből 87
A szófajok és a szóelemek szerepe a stílusban 96
Mondattan /írta: Szende Aladár/
Alapvető tudnivalók a mondatról 107
A helyes mondatalkotás néhány szabálya 115
I. Az egyszerű mondat szerkesztésének esetei 115
II. Az összetett mondat szerkesztése 123
Írásjelek a mondatban 128
A mondat stilisztikájáról 134
I. Az egyszerű mondat 134
II. Az összetett mondat 139
Hogyan fogalmazzunk? /írta: Szende Aladár/
I. Az írásmű témája, mondanivalója és címe 147
II. A hangnem 149
III. Az írásművek fajai 150
IV. A szerkesztés 154
V. Az írásmű kidolgozása 157
Alapvető irodalom 162
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv