1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Csenyéte antológia

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A csenyétei program idején, a kilencvenes években naivak voltunk. Úgy gondoltuk, elég a gyerekekkel törődni, számukra kitalálni a tudásunkból, elszántságunkból, szeretetünkből származó legjobb... Tovább

Előszó

A csenyétei program idején, a kilencvenes években naivak voltunk. Úgy gondoltuk, elég a gyerekekkel törődni, számukra kitalálni a tudásunkból, elszántságunkból, szeretetünkből származó legjobb programot, és nyitottnak lenni a felnőttek, a gyerekek családtagjai számára. A program minden erénye és hibája, értéke és hiányossága ebből származott. A gyerekek - rövidebb vagy hosszabb idő után, rövidebb vagy hosszabb időre - felragyogtak. Akartak iskolába járni - voltak órák, napok, hetek, amikor akartak tanulni, szinte mindig szerettek a tanítók közelében lenni, mesejátékot, betlehemest, pünkösdölőt játszani, felfedezőútra indulni Encsre, Pestre, a Balaton-partra.
De nem tudtuk - ha az ismereteinkben jelen volt is, nem volt a látásmódunk része, a reflexeink nem tudták azt, amit akkor már tudott, közvetített az alternatív iskolák többsége: szülők nélkül, az ő szándékuk, akaratuk nélkül nem lehet alternatív iskolát "csinálni". Különösen akkor nem, ha a faluban egyetlen iskola van, s a szülők akkor sem választhatnak, ha választanának. Arra lett volna szükség, amit Baranyában a gilvánfai, magyarmecskei, majd pécsi, mánfai "iskolacsinálók" tudtak: megkísérelni, hogy egyenrangúnak elfogadjanak a szülők, "vendégségbe menni" hozzájuk, szót érteni velük, s csak ennek a - remélhetőleg teherbíró kapcsolatnak a birtokában kezdeni hozzá az iskola megújításához. (Ma már természetes, hogy a nem-cigányok is beásul is énekelnek a mecskei iskolában.) Vissza

Tartalom

Kereszty Zsuzsa: Előszó az első kiadáshoz11
Kereszty Zsuzsa: Előszó a második kiadáshoz13
F. Havas Gábor: Csenyéte-blues15
A település, amelyen az iskola működik25
Az iskola céljai, feladatai27
Az iskola szervezete, működése33
Pillanatképek tanítványunkról, Mata Tündéről35
Pólya Zoltán: Drámapedagógiai és művészeti nevelés37
Töredékek a művészeti nevelésről37
Pillanatképek tanítványunkról, Horváth Krisztiánról52
Jönnek a "baktiak" - drámapedagógiai epizód55
Komaság Margit - Kovács Gizella - Takács Gábor: Projektek65
A közlekedés projekt65
A fa projekt69
Az építés projekt78
Építés projekt másképp88
A pityping projekt100
Az árnyék projekt102
Pillanatképek tanítványunkról, Kótai Ferencről105
Komaság Margit - Takács Gábor: Gyerekközeli, differenciált feladatok107
Pillanatképek tanítványunkról, Dávid Kiss Renátáról126
Richter Bea: A "Lépésről lépésre" program129
Komaság Margit: Az írás közlő funkciója131
Pillanatképek tanítványunkról, Kiss Orsolyáról143
Ünnepek145
Hegyaljai Kiss Géza: A csenyétei pünkösdjárás145
Pólya Zoltán: Farsang, húsvét, pünkösd, karácsony146
Csenyétei betlehemes (adatközlő: Lakatos János és más falubeliek)151
Esettanulmányok163
Komaság Margit: Vera163
Kovács Gizella: Kati176
Pólya Zoltán: Ricsi178
Richter Bea: Lilla183
Értékelés187
Ellenőrzés és értékelés187
Értékelés gyermeknyelven190
Pillanatképek tanítványunkról, Kótai Miklósról201
Pólya Zoltán: Az iskolások családjairól203
Ganyi Eszter családja203
Demeter Vince családja207
Horváth József családja209
Kótai Győző családja213
Komaság Margit: Egyéni tervezés217
Pólya Zoltán: Kapcsolatok229
Kapcsolat a budapesti Carl Rogers Személyközpontú Iskolával232
Kapcsolat az emmeni (Hollandia) Szent Ferenc iskolával234
Pólya Zoltán: Továbbjutás a csenyétei iskolából237
Pólya Zoltán: Nyaralások241
Pillanatképek a Kótai testvérekről246
Az iskola helyi tanterve249
Pillanatképek tanítványunkról, Lakatos Zsuzsannáról312
Adatok az iskola XX. századi történetéből314
Kereszty Zsuzsa: A csenyétei iskolapélda317
Tükörben az iskola327
Restyánszky Lászlóné: A másság teremtette értékek Csenyétén327
Bogdán János: Kik Pólya Zoltán szövetségesei?329
Trencsényi László: Európa közepén - Isten háta mögött - emlékeim Csenyétéről332
Légrády Kinga: A csenyétei Lépésről lépésre programról334
Farkas Papp Zsolt: Tanítás közben - riport a projekt-módszerről335
Radnainé Szendrei Júlia: Timi és a matematika337
Takács Gábor: Lépcsőfokok a levegőben - gondolatok a csenyétei iskolakísérletről339
Tükörben a falu343
Pólya Zoltán: Beszélgetés Mitrik Ilonával, a körzet védőnőjével343
Richter Bea: Csenyéte - emlék351
Jan Eduard Riemersma: Csenyétei emlékeim353
Fűzfa Balázs: Köd és ragyogás355
Medgyesy Gabriella: "Nagyon jól lehet velük dolgozni" interjú az Országalma című film alkotóival356
"A csenyétei daloskert" ünnepén (Beszélgetés Kovalcsik Katalinnal)360
Pólya Zoltán: Ének a Vasoncáról363
Ladányi János - Szelényi Iván: Adalékok a csenyétei cigányság történetéhez405
Csenyétei tanítósorsok a múlt századból431
Lovász Miklós: Élet a faluban - Lovász Gergely tanító idejében431
Csajka Imre: Tanító voltam Csenyétén437
Pólya Zoltán: Téli éjszakák (Egy szerzetes-tanító a hatvanas évek elején)444
Pólya Zoltán: "Tanítónő vagyok, sorsom a magvetőké" Kőrösi Erzsébet munkásságáról448
Rákay Károly: Emlékeim Csenyétéről450
Beke Gusztáv: Tanítók Csenyétén453
Pólya Zoltán: Utószó az első kiadáshoz459
Pólya Zoltán: Utószó a második kiadáshoz461
Fotók, rajzok alkotói465
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv