1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar Közigazgatási szervezeti jog I.

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 196 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN: 963-361-591-7
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tisztelt Hallgatóim!

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karán Önök az előző félévben a közigazgatási jog általános elméletét ismerhették meg. Elvekről, eszmékről,... Tovább

Előszó

Tisztelt Hallgatóim!

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karán Önök az előző félévben a közigazgatási jog általános elméletét ismerhették meg. Elvekről, eszmékről, megoldási lehetőségekről, kivitelezési módokról volt szó egyebek között, az európai és az észak-amerikai közigazgatási szakirodalom mértékadó tantételei alapján. Ezek fölfoghatók a nyugat-európai eszmeiségű, vagy jellegű közigazgatás elveinek, általános doktrínáinak, amelyek - egy egységes, vagy egységesülő európai közigazgatási gondolkodás megértéséhez - általános dogmatikai alapok lehetnek. A tananyag magában foglalt bizonyos hazai összefüggéseket, vonatkozásokat is, minthogy a magyar közigazgatás az európai szemléletű közigazgatásnak egyik változata, de nem állította a hazai felfogást megkülönböztetett, vagy kiemelt helyre, mert vizsgálatának tárgya nem kifejezetten a magyar közigazgatási jog elmélete volt, s az a dogmatikai összefoglalás nem azonosítható a magyar közigazgatási jog par excellence dogmatikájával.
A közigazgatás a mai világban más és más, vagyis ahány ország, annyiféle. Általános irányító eszméi vannak, amelyek több ország számára közösek lehetnek, de nem egyformák. Technikai kivitelezése jelentős hasonlóságot mutat: ezért, ha különböző országok közigazgatása egymással kapcsolatba lép, rendszerint megtalálja a másik országban is mindazokat a feladatokat, szabályokat és igazgatási szerveket, amelyekkel együttműködhet. Az államszervezési és igazgatási koncepcióknak elvi jelentőségük van, és gyakorlati jelentőségűek a partner-kapcsolatok. Mégis, akár azonos alapfölfogás esetén, eltérő igazgatási működés figyelhető meg. Továbbá, jelentős koncepcionális különbözőség esetében is lehet hasonló a tevékenység iránya, vagy annak végeredménye. A más országokkal való nélkülözhetetlen kapcsolatok talán eleve egységesítik a közigazgatás működését, amely amúgy egy-egy országot illetően más és más, azaz ország-specifikus.
A közigazgatás egyneművé válását nyilvánvalóan elősegítik nagy térségekben, régiókban pl. a hasonló ideológiai elképzelések, az ideológiai, a politikai és jogi kapcsolatok, a gazdasági kapcsolatok, az együttműködési, illetve integrációs törekvések, a nemzetközi megállapodások. Közigazgatás nemzetközi kapcsolatokra tekintet nélkül a mai világban huzamosabb ideig sehol sem gyakorolható. Ugyanakkor a közigazgatás - általános fogalma szerint - egy bizonyos, meghatározott, összetartozó népesség ügyeinek az egységes intézése, a közügy, elsődlegesen országos ügy és másodlagosan országon belüli és kívüli regionális (térségi), továbbá területi és helyi közügy vitele. A feladat, amely közérdekű intézést igényel, elsődlegesen ezekben az összefüggésekben képződik, s a megoldás optimalizálása vezet el ahhoz az összeműködéshez, kooperációhoz és integrációhoz, amelyben különböző országok együttesen oldanak meg feladatokat. Vagyis: az országon belüli rendezettség előfeltétele az országok közötti rendezettség létrehozatalának. Vissza

Tartalom

A MAGYAR KÖZIGAZGATÁSI SZERVEZETI JOG ÁLTALÁNOS ALAPJAI 7
BEVEZETÉS 7
1. A közigazgatás egyedisége 7
2. Kultúra és közigazgatás 10
II. A MODERN KÖZIGAZGATÁS KÖZPOLITIKÁI SZEMPONTJAIRÓL 13
3. Államiság és közigazgatás, mint közjog 13
4. Polgári jogállapot 15
5. Jogállamiság 19
6. Szakadások a magyar jogállamiságban: abszolutizmus és modern diktatúrák 22
7. Közigazgatási szisztémák racionalizálásának változásai: reálpolitika 32
III. A SZERVEZETI JOG ALAPFOGALMAI 59
8. Szisztéma és struktúra 59
9. A szervezeti jog, mint jogalany-meghatározás 61
10. Valóságos és álszervezetek 61
11. Közigazgatási szervezet-típusok 62
12. A szervezet belső rendje 65
13. A szervezeti jog fogalma 65
14. A szervezeti jog alkotmányossága 69
15. Alkotmányosság és jogszerűség 72
16. Közigazgatás és forradalom 74
17. A közigazgatási szervezet alkotmányos változatai (kormányforma) 78
IV. KÖZJOGI IGAZGATÁS MINT TELJES RENDSZER 83
18. Közigazgatás és magánigazgatás 83
19. Közigazgatás tágabb és szűkebb értelemben 87
20. Központi állami szervek 89
21. A köztársasági elnök 94
22. Köztársasági Elnöki Hivatal 99
23. Az Országgyűlés 100
24. Az Országgyűlés Hivatala 110
25. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosai 114
26. Az Országgyűlési Biztosok Hivatala 121
27. Az Állami Számvevőszék 124
A MAGYAR KORMÁNY 133
BEVEZETÉS 133
28. Állam és kormányzás 133
29. A kormányzás mint állami funkció 136
30. A kormányzás mint a kormány funkciója 141
II. KORMÁNYSTRUKTÚRA 148
31. Magyar kormányok: tradíció, identitás, karakter 148
32. A Kormány jogállása és feladata 167
33. A miniszterelnök 177
34. Miniszterelnöki Hivatal 182

Tamás András

Tamás András műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Tamás András könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Magyar Közigazgatási szervezeti jog I. Magyar Közigazgatási szervezeti jog I.

A borító kissé kopottas, megtört.

Állapot:
2.740 Ft
1.370 ,-Ft 50
12 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Magyar Közigazgatási szervezeti jog I. Magyar Közigazgatási szervezeti jog I. Magyar Közigazgatási szervezeti jog I.

A borító védőfóliája enyhén felhólyagosodott. Néhány lapon ceruzás aláhúzás, színes sorkiemelés található. Az előlapon tulajdonosi bejegyzés látható.

Állapot:
2.740 ,-Ft
25 pont kapható
Kosárba
konyv