A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Tanáremberek, kiemelkedő tanáregyéniségek

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Azok, akik lehetőséget kaptak 1989- után a katonai felsőoktatásban társadalomtudományi területen tanárként működni, többségükben olyan ambícióval indultak, amelyről Veres Péter „Napszámos énekek"... Tovább

Előszó

Azok, akik lehetőséget kaptak 1989- után a katonai felsőoktatásban társadalomtudományi területen tanárként működni, többségükben olyan ambícióval indultak, amelyről Veres Péter „Napszámos énekek" című ciklusában (1939) így írt: „...ide kell hoznunk a nagyvilágot, /ide kell hoznunk mindent, ami szép, ami jó, ami nemes és amit érdemes." Célunk az volt, hogy modern embereket formáljunk, olyanokat, aki tudnak a világról, a civilizációról; ismerik önmagukat, a társadalmat, a tudományt, felismerik a veszélyeket, amelyek fenyegetik kultúrájukat, személyes biztonságukat; valamint részt vesznek a társadalom, a honvédség életében, s ha kell a veszélyek elhárításában. Társadalomtudományi szempontból nemcsak a világ, de önmaga és a családja felé is forduló, intellektuálisabb gondolkodású, nyelveket beszélő, szakmailag felkészült fiatal tiszteket akartunk képezni. Vannak jelei annak, hogy törekvéseink ebbe az irányba hatottak.
Az indulás időszakában nem ismertük a politikailag hirdetett osztálystruktúrából az átmenetet, egy az 1980-as évek közepétől, érzékelhetően új csoportokkal bővülő társadalmi árnyékszerkezetre, amely a korábbi hatalmi felosztás szerint: ellenségre, ellenzékre és másképpen gondolkodókra tagolódott, az osztályharcos szemlélet beidegződéseként. 1988-ban már többen elmentünk - fiatal tisztek, főtisztek, tábornokok - a „Reformpárti estéknek" nevezett nyitó rendezvényre a Műszaki Egyetem előtti rakpartra (szeptember 12), de a politikai pódiumviták már 1987 márciusában elkezdődtek, még az állampárt szervezésében. Olvastuk Komái Jánostól a „Hiányt" (1980), Ferge Zsuzsától: „Fejezetek a magyar szegénypolitika történetéből" című kötetet (Magvető Kiadó, 1986.), a Magyar Nemzet 1987. november 14-i számában a Lakitelki Nyilatkozatot, A Medvetánc „Fordulat és reform" című összeállítását (1987/2. szám), Csóri Sándortól az „Erkölcsi revíziót!" (Liget, 1988/2. Tél) valamint a „Mi a magyar, ma?" (Tiszatáj (1989/9.) című írását, a Medvetánc Könyvek sorozatban (1988) a „Jelentések a határokon túli magyar kisebbségek helyzetéről (Csehszlovákia, Szovjetunió, Románia, Jugoszlávia)." Hatással voltak ránk is az 1989. március 15-i ünnepségek, a Szabadság téren Cserhalmi György színművész által felolvasott 12 pont. A reform pszichológiai szükséglet is volt és bíztunk abban, hogy majd határozott cselekvések is tartoznak hozzá. Jelszavak röpködtek: Nincs időnk az időre várni! /Ma dől el a holnap!/ Több demokráciát! /Egészséges környezetet, életképes jövőt!/ Demokráciát, most! A világ a nyelvben gyorsabban átalakult, mint az érzékszervekben. Ez a verbálisan antibolsevik-bolsevikok időszaka is volt, az elmúlt két évtizedben csapdákkal teleszórt közélettel, amelynek sokan áldozatul estek.
Voltak ugyan bizonyos illúzióink, de azt is tudtuk, ha egy társadalmi rendszer nem igazolódik, nem igazolódhat pedagógiája sem. A szocialista pedagógia az ideológia bázis faktoraként, a tudatok egyenirányítását végezte. Ez nem jelenti automatikusan azt, hogy ebben az időszakban nem voltak hiteles emberi, tanári minták, - de voltak. Tanárként fontosnak tartottam Páskándi Géza korábbi (1985) gondolatát arról, hogy „Nem lehet magyar irodalom, magyar tudomány, magyar filozófia nélkül semmit sem csinálni." - és bíztunk benne, hogy magyar honvédség, magyar rendőrség nélkül sem. A szónokok kritikai hangvétele ellenére, a múlt aknái, ekkor még nem nyíltak meg. Bizonyára voltak olyanok is, akik megérezték, hogy saját múltjuk egyre nagyobb árnyékot vet. Bomlani kezdett az embereket körbevevő mező, szétszakadt világok fragmentumai zakatoltak a tisztekben, tiszthelyettesekben egyaránt. Kérdések voltak, válaszok nem. A rendszerátalakulással a kommunista, később a reform-kommunista hatalom is elvesztette uralmát a saját valósága fölött. Elemeztük a „Történelmi utunk" című anyagot, amit a Társadalmi Szemle különszámában (1989), tettek közzé. Sokan nem értették vagy nem akarták érteni, hogy miért kellett általános társadalmi válságnak kibontakozni ahhoz, hogy pontosabb ismereteket szerezzünk a megélt politikai történelmünkről. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
I. Fejezet: A Társadalomtudományi Intézet 1990-2010
1. Az első tíz év
1.1. A rendszerváltás környezete és katonapedagógiai konzekvenciái 9
1.2. Szakvélemények a társadalomtudományi tananyagokról 15
1.3. A tanárok zavara és a rendszerváltozáshoz való viszonyuk szerkezete 22
1.4. Oktatási elveink 24
1.5. A felsőoktatás átrendeződésének kezdete 29
1.6. A ZMNE megalakulása 35
1.7. Kezdeményezéseink, további lehetőségek 45
1.8. NATO-csatlakozás 63
1.9. Az Intézet karrá szerveződésének gondolata és akadályai 66
1.10. Akkreditációk 68
2. A második tíz év
2.1. Intézményi integrációk, létszámcsökkentések, kapcsolatépítés 73
2.2. Közérzet és katonai kultúraváltás 78
2.3. A társadalom- és humán tudományok helyzete a katonai oktatásban 83
2.4. Az Intézet küldetése, feladatai, tantárgyleírások 87
2.5. A létszámok radikális változása 98
2.6. A társadalomtudományi kutatások helyzete 101
2.7. A jó tanár nem katedra bürokrata 108
2.8. Az okos hallgató nem fikció 111
2.9. Az Intézet folyóirata 118
2.10. A második akkreditációs jelentés 120
2.11. A tanszékek beszámolói 121
3. Emlékezetes eredmények, események, összegzés
3.1. Emlékezetes doktori (CSc., Ph.D) nyilvános viták 156
3.2. Emlékezetes konferenciák 175
3.3. A katonai felsőoktatás 200 évének üzenete 186
3.4. Új korszakhatár 191
Befejezés, köszönetnyilvánítás 197
Mellékletek:
Dokumentumok
Válogatás tanáraink tanulmányaiból (részletek):
Beréti László: Kisebbségek, kisebbségi törekvések Európában 225
Dr. Busch Béla: Intézkedések a jogi személlyel szemben 243
Csikány Tamás: A háromszéki kisháború 1848 decemberében 258
Harai Dénes: Az intellektualitás krízise 271
Matus János: A biztoságfelfogás új elemeinek hatása a katonai gondolkodásra 280
Bolgár Judit: Honvédségi helyzetváltozások: új megoldások régi kérdések és
válaszok tükrében 2 290
Tóth József: A Magyar Kommunista Párt katonapolitikája 1945-ben (részlet) 301
Kállai R. Gábor: Kafkománia (részlet) 324
Kiss Zoltán László: Pályaelhagyás 337
Malomsoki József: Jegyzetek a humán-erőforrás gazdálkodásról 366
Mátyás Mihály: A NATO országok haditechnikai K+F tevékenységének főbb jellemzői (Tézisek) 372
Molnár Miklós: A közbeszerzési jogorvoslatok néhány szervezeti és hatásköri aspektusa 377
Szabó A. Ferenc: Szórványok és diaszpórák (részlet) 387
Himmer Péter: Hét mondat Spíró Fogságából 394
Szabó Miklós: „HISTORIA EST MAGISTRA VITAE" - felkiáltó avagy kérdőjellel?? (MTA levelező tagsági székfoglaló.) 400
Oroszi Antal: Tiszti iskolák a forradalomban 408
Szelei Ildikó: A vezetés pedagógiája 422
Vincze Lajos: Válaszúton 429
II. Fejezet: A XX. század (második felének) kiemelkedő tanáregyéniségei
Előszó
Beszélgetés Cselőtei László akadémikussal 438
Cselőtei László: A mezőgazdaság vonzásában (részlet) 440
Beszélgetés Ormos Mária akadémikussal 452
Ormos Mária: Mese vagy történelem?/MTE 456
Beszélgetés Ferge Zsuzsa akadémikussal 469
Ferge Zsuzsa: Társadalmi áramlatok és egyéni szerepek (részlet) 474
Beszélgetés Heller Ágnes akadémikussal 492
Heller Ágnes: Költészet és gondolkodás (részlet) 497
Beszélgetés Király Béla akadémikussal 507
Király Béla: Amire nincs ige (részlet) 511
Beszélgetés Kornai János akadémikussal 529
Kornai János: A gondolat erejével/Rendhagyó önéletrajz (részlet) 534
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Tanáremberek, kiemelkedő tanáregyéniségek Tanáremberek, kiemelkedő tanáregyéniségek

A gerinc enyhén töredezett.

Állapot:
3.480 Ft
1.740 ,-Ft 50
9 pont kapható
Kosárba
konyv