A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanári kézikönyv a kémia tanításához a gimnáziumok I-III. osztályában

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 379 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 92 169. Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
"A kémiatanítás előtt álló feladatokat társadalmi igények, pedagógiai és szaktárgyi követelmények szabják meg. A pedagógia vezető szempontjainak érvényesülésével a szaktudomány... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
"A kémiatanítás előtt álló feladatokat társadalmi igények, pedagógiai és szaktárgyi követelmények szabják meg. A pedagógia vezető szempontjainak érvényesülésével a szaktudomány anyagából alakul ki az iskolai tantárgy. Ennek ismeretanyagát, elrendezését, sőt nagy vonásokban feldolgozásmódját is, a tantervben lefektetett feladatok határozzák meg. Ezek mutatják meg, hogy az iskolai oktató-nevelő munka egésze mit vár a tantárgytól. A feladatok tehát azok az előírt tényezők, amelyeknek át kell hatniuk a tantárgy keretén belül végzett egész munkát, és annak minden részletében érvényesülniük kell.
A gimnáziumi kémiatantervben a következő legfontosabb feladatok szerepelnek: 1. a gyakorlat szempontjából legjelentősebb anyagok és folyamatok megismerése; 2. ezeknek a tudomány jelenlegi eredményeivel lényegében megegyező elvi magyarázata; 3. az elméleti ismereteknek a gyakorlattal, a termeléssel és a laboratóriumi munkával való összekapcsolása; 4. a dialektikus materialista világnézetre nevelés, a természettudományos gondolkodás kialakítása.
Ezek a feladatok természetesen az oktatás módszerére is visszahatnak. A behatóbb vizsgálatok azt igazolják, hogy a tantervi feladatok elvégzése csak a tanulók aktív ismeretszerzésével és tényleges laboratóriumi munkájával valósíthatók meg. Feladatként jelentkezik tehát a kísérletező és a tanulók aktivizálását megkövetelő tanítási módszer kialakítása és bevezetése is." Vissza

Tartalom

I. rész (dr. Garami Károly)
1. A kémiatanítás didaktikája és az alapfogalmak oktatásának problémái 9
1.1. A kémiatanítás feladatai 9
1.1.1. Az értelmi nevelés 10
1.1.2. A világnézeti nevelés 36
1.1.3. A hazafias nevelés, honvédelmi nevelés 43
1.1.4. A munkára nevelés 46
1.2. Az ismeretszerzés útja, az oktatás módszerei 52
1.2.1. Az oktatási módszerekkel szemben fennálló követelmények 52
1.2.2. Az oktatási módszerek alapvető típusai 54
1.2.2.1. Az új anyag feldolgozása 54
1.2.2.2. Alkalmazás, begyakorlás, ellenőrzés 90
1.2.2.3. Rendszerező összefoglalás 98
1.3. Az általános kémia néhány alapfogalmának alakulása a tankönyv fejezeteiben 103
1.3.1. Az anyag szerkezete 105
1.3.2. Az elemfogalom alakulása 112
1.3.3. A periódusos rendszer 114
1.3.4. A vegyülés atomszerkezeti magyarázata 116
1.3.5. A kémiai affinitás, vegyülési hajlam 131
1.3.6. A szilárd állapot atomszerkezeti értelmezése 133
1.4. A tanulók biokémiai ismereteinek fejlődése (Bánhidi László) 139
II. rész (Zimányi Alajos)
2. A technológiai fejezetek komplex tanítása 146
2.1. A technológiatanítás általános kérdései 146
2.1.1. A kémiai technológia tanításának általános módszertani kérdései 146
2.1.2. A vegyipari berendezések tanítása 151
2.1.3. A kémiai technológiai elvek célja és lényege 161
2.2. Néhány technológiai téma tanítása 190
2.2.1. A sósav gyártása 191
2.2.2. A kénsav gyártása 196
2.2.3. A nitrogénipar 210
2.2.4. A generátorgáz gyártása 221
2.2.5. A kősó vegyipari feldolgozása 223
2.2.6. Az alumínium előállítása 226
2.2.7. A vas és gyártása 238
2.2.8. A kőolaj 258
2.2.9. A szeszgyártás 281
2.2.10. A cukorgyártás 283
III. rész (Bánhidi László)
3. A tankönyv szerepe a tanár és a tanuló munkájában 289
3.1. A tankönyv feladatai 289
3.1.1. Olvasmányok 291
3.1.2. Kérdések és feladatok 292
3.1.3. Ábrák 293
3.1.4. Hogyan használjuk a tankönyvet? 297
3.2. A tankönyvek kérdés - feladat- és ábrarendszere 299
I. osztály
3.2.1. Alapfogalmak és alaptörvények 300
3.2.2. Kémiai folyamatok mennyiségi viszonyai és dinamizmusa 303
3.2.3. A nemfémes elemek és vegyületeik 304
II. osztály
3.2.4. Atomszerkezeti és elektrokémiai ismeretek 309
3.2.5. A fémek és fontosabb vegyületeik 316
III. osztály
3.2.6. Szénhidrogének 327
3.2.7. Oxigéntartalmú szerves vegyületek 333
3.2.8. Nitrogéntartalmú szerves vegyületek 341
3.2.9. A szerves vegyipar 346
3.2.10. Műanyagok 348
3.2.11. Rendszerező ismétlés 349
3.2.12. A szerves kémia felosztása és összefüggéseinek bemutatása 350
3.2.13. A szerves vegyipar összefüggései tankönyvünkben 355
Az I. osztályos tankönyv számítási feladatainak eredményei 364
A II. osztályos tankönyv számítási feladatainak eredményei 365
A ül. osztályos tankönyv számítási feladatainak eredményei 367
Ajánlott irodalom 374
Tárgymutató 375
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv