| Tantervi feladatok és követelmények | 5 |
| A 8. osztályos Élővilág tantervi anyagának új vonásai | 8 |
| A nevelési terv követelményei | 9 |
| Felkészülés a tanítási órákra | 10 |
| Javasolt tananyagbeosztás | 12 |
| Minta a részletesebb helyi tanmenet készítéséhez | 14 |
| Óravázlat minta | 15 |
| A koncentráció lehetőségei | 17 |
| A tanulók tevékenységének tervezése | 20 |
| Az élők világának fejlődéstörténeti áttekintése | |
| Bevezetés | 24 |
| Az élőlények kialakulása | 26 |
| Az élőlények rendszerezése | 30 |
| A virágtalan növények | 32 |
| Nyitvatermők, zárvatermők | 39 |
| Kétszikűek és egyszikűek osztálya | 45 |
| Munkáltató óra: A virágos növények | 49 |
| Összefoglaló óra | 52 |
| Egysejtűek, szivacsok, csalánozók, férgek | 53 |
| Az ízeltlábúak törzse | 58 |
| Puhatestűek törzse | 61 |
| Munkáltató óra: Egysejtűektől a gerincesekig | 64 |
| Gerincesek törzse | 66 |
| A madarak osztálya | 69 |
| Az emlősök osztálya | 71 |
| Munkáltató óra: A gerincesek | 71 |
| Növény, állat, ember | 71 |
| Az ember származása | 73 |
| Az emberfajták | 73 |
| Összefoglalás | 74 |
| Az emberi szervezet felépítése | |
| Bevezetés | 77 |
| Az emberi test külső és belső felépítése. Az életszakaszok | |
| Testünk külső tulajdonságai és részei. Testünk belső felépítése | 78 |
| Az élet szakaszai | 81 |
| Nemi felvilágosítás | 84 |
| A bőr. A mozgás | |
| A bőr felépítése | 90 |
| A bőr működése. A bőr ápolása és az öltözködés | 93 |
| A mozgás szervrendszere. A csontváz | 95 |
| A csontok tulajdonsága. Az izomzat. Az izmok tulajdonsága | 102 |
| A mozgásszervek betegségei és megelőzésük | 105 |
| A bőr és a mozgás szervrendszerét összefoglaló ismétlő-rendszerező óra | 109 |
| A légzés. A vérkeringés. A táplálkozás. A vizeletkiválasztás | |
| A légzés szervrendszere. Az egészséges légzés | 114 |
| A légzőszervek betegségei. A hangadás | 118 |
| A vérkeringés | 120 |
| A vérnyomás. A vér | 124 |
| A nyirokkeringés. A vérkeringés betegségei és megelőzésük | 127 |
| A légzés és keringés szervrendszerének összefoglalása | 128 |
| Élelmiszer, étel, tápanyag | 130 |
| Vitaminok | 132 |
| Az étel útja | 135 |
| Az anyagcsere és energiaátalakulás | 137 |
| Egészséges táplálkozás | 141 |
| Az anyagcsere és tápcsatorna betegségei és megelőzésük | 143 |
| A vizelet kiválasztása | 145 |
| A táplálkozás és kiválasztás szervrendszerének összefoglalása | 149 |
| Az érzékelés, az életfolyamtok szervezése | |
| Inger, ingerület, érzékelés. A látás szerve | 152 |
| A látás zavarai és megelőzésük | 154 |
| A hallás | 156 |
| Az egyensúlyozás, szaglás, ízlelés, fájdalom-, nyomás- és hőérzékelés | 159 |
| Az érzékelés összefoglalása | 160 |
| Munkáltató óra az érzékszervek témaköréből | 161 |
| Az életfolyamatok szervezése. Az idegrendszer felépítése | 162 |
| A belső szervek szabályozása | 165 |
| Reflex, ösztön, feltételes reflex | 167 |
| Az idegrendszer betegségei és megelőzésük | 171 |
| Az életfolyamatok szervezésének összefoglalása | 172 |
| Közegészségtani és járványtani alapismeretek | |
| Bevezetés | 174 |
| A környezet és az egészség. A környezet élettelen és élő tényezői | 174 |
| A fertőzés és a járvány | 176 |
| A betegek ápolása és az elsősegélynyújtás | 177 |
| Az életmód szerepe a betegségek megelőzésében | 178 |
| A magyar egészségügy szervezete | 178 |
| Munkáltató óra vagy tanulmányút | 179 |
| Természetvédelmi óra | 179 |
| Év végi ismétlés | |
| Az élőlények rendszerezése | 182 |
| Az anyagcserét lebonyolító szervrendszerek | 183 |
| Az idegrendszer | 183 |
| Az ember egészsége | 184 |
| Bibliográfia | |
| Felhasznált irodalom | 187 |
| Általános pedagógiai és pszichológiai könyvek | 189 |
| Általános pedagógiai és pszichológiai tanulmányok és cikkek | 191 |
| Tantárgy-pedagógiai könyvek, tanulmányok és cikkek | 192 |
| A II. tárgykör anyagához javasolt munkák | 193 |
| Az ifjúság részére ajánlott irodalom | 193 |
| Szemléltető eszközök és tanszerek jegyzéke | 195 |