| Bevezető | 5 |
| Az 5-6. osztályos program lélektani és pedagógiai alapjai | 5 |
| Fejlődéslélektani vonatkozások | 5 |
| A tananyagépítkezés lélektani alapjai | 6 |
| A pedagógus irányító és tervező munkája | 7 |
| A program tanításához szükséges szakmai beállítódás | |
| Differenciált foglalkoztatás | |
| A tanulásirányítással kapcsolatban alkalmazott néhány fogalom értelmezése | |
| Az alaptevékenységek egyidejű, kombinációs lehetőségei a tanórán | |
| Munkaformák | |
| A tanulással kapcsolatos legfontosabb szokások és képességek | |
| A grammatika tanítása 5-6. osztály | |
| Háttérismeretek | 13 |
| A nyelvi nevelés célja | |
| Grammatika tananyagunk és a jelenleg érvényben lévő tantervek viszonya | |
| A grammatika értelmezése | |
| A nyelvtan tananyag néhány alapvető fogalmának értelmezése | |
| A nyelvtan program tevékenységrendszere | |
| A mondattal végzett grammatikai tevékenységek | |
| A nyelvtan tananyag tartalma és feldolgozása | 24 |
| A nyelv és a nyelvtudás | |
| Kísérlet és terep | |
| Az elemi mondat | |
| A bonyolultabb mondatok magja | |
| A szokatlan és a szokásos jelentésű mondatok | |
| Az elemi mondat formája | |
| A nyelvi szabály | |
| Az alanyi és az állítmányi rész (I.) | |
| Az alanyi és az állítmányi rész (II.) | |
| Az elemi mondatok beágyazásai: vonatkozó mellékmondatok | |
| Az elemi mondatok beágyazásai: a körülményhatározói mellékmondatok | |
| Az elemi mondatok beágyazásai: a birtokos jelzős szószerkezet és a főnevesítés | |
| Az elemi mondatok beágyazásai: a vonzatmellékmondatok | |
| A kommunikáció tanítása | |
| Háttérismeretek | 43 |
| A kommunikáció tanításának jelentősége | |
| A kommunikáció-tanításban használt kifejezések értelmezése | |
| Taxonómiák - 1.2. | |
| Grammatikai kombinációkkal végzett kommunikációs tevékenységek | |
| A kommunikáció motiválása és értékelése | |
| A kommunikációs tananyag tartalma és feldolgozása | 52 |
| Közlések és helyzetek (I.) | |
| Közlések és helyzetek (II.) | |
| Közlések és helyzetek (III.) | |
| Közlések és helyzetek (IV.) | |
| Közlések és helyzetek (V.) | |
| Közlések és helyzetek (VI.) | |
| Közlések és helyzetek (VII.) | |
| A "Kommunikációs terepgyakorlatok" című könyv fejezeteinek tartalma és feldolgozásuk | |
| A párbeszéd | |
| A párbeszéd szerkezete | |
| A gúny, az irónia és a túlzás | |
| Beszédhelyzetek, beszédformák | |
| A kommunikációs helyzetgyakorlatok végeztetése során felmerült problémák és megoldási javaslatok | |
| A gátlásos gyerekkel kapcsolatos oldó eljárások | |
| A szószátyár gyerekkel kapcsolatos eljárások | |
| A bohóckodó gyerekkel kapcsolatos eljárások | |
| A jópofáskodó gyerekkel kapcsolatos eljárások | |
| A helyesírás és a helyesejtés | |
| Ajánló bibliográfia a pedagógusok önképzéséhez | 64 |