1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanítóképzés Sárospatakon

A kollégiumi és középfokú képzés négy évszázada

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 377 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-17-9163-7
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 53010. Fekete-fehér ábrákkal, fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

"A tett megőrződhet a személyiségben, s nem is csupán mint annak belső tartása, hanem kisugárzódhat évtizedeken át, nagyon sok emberre" (Ancsel Éva). Vajon felderíthető-e, hogy a sárospataki... Tovább

Előszó

"A tett megőrződhet a személyiségben, s nem is csupán mint annak belső tartása, hanem kisugárzódhat évtizedeken át, nagyon sok emberre" (Ancsel Éva). Vajon felderíthető-e, hogy a sárospataki tanítóképzés kisugárzó erejének hatóköre hazánk mely tájain, s még mennyi ideig érhető tetten? S milyen e megőrzés ereje? Hogy segített felismerni a valóság mélyben meghúzódó parancsait, a változtatás lehetőségeit, a képességet, a lehetőségeket és a kegyetlen korlátokat, hol és hogyan formált jellemet, személyiséget, hogyan örökítődött - örökítődik - át nemzedékeken keresztül ez a megfoghatatlan, meghatározhatatlan valami, amit "pataki szellem" szavakkal emlegetnek, emlegetünk? Miért van az - remélem ezzel a kérdéssel sem nem hamisítok, sem nem sértek -, hogy manapság is a pataki tanítóképzés tudásbéli, jellemformáló, hivatástudatra nevelő színvonala, az idők szavát értő mivolta a legjobbak sorába tartozik? Válaszért a forráshoz kell mennünk. A képzés történetének felelős faggatása révén juthatunk a hiteles válasz közelébe. Vissza

Tartalom

Előszó (Huszár István)5
Bevezetés7
A pataki tanítóképzés kialakulásának feltételei7
A hazai tanítóképzés alakulásának főbb vonásai8
Sárospatak, a város22
A kollégium23
A pataki tanítóképzés fejlődésének általános jellemzői28
A kollégiumi nevelésben megvalósuló tanítóképzés - a tanítóképzés mint járulékos feladat (XVI. század közepe-1857)31
Tanítóképzés: általános képzés31
A kollégium és a társadalom33
A tanárok38
A tanulók50
A tanítás anyaga58
A tanítás módszere65
A szervezeti élet69
Küzdelem az önálló tanítói szakképzés megindításáért78
A kollégiumi középfokú tanítóképző (1857-1869)85
Az önálló tanítóképzés megindulása85
A tanítói szakképzés néhány sajátos pataki vonása87
A tanárok95
A tanulók102
A tanítás anyaga107
A nevelés-oktatás fontosabb jellemzői és módszerei112
A tanítóképző működésének főbb vonásai118
A kollégiumi tanítóképzés megszűnése122
Az első állami tanítóképző intézet (1869-1929)126
Az állami tanítóképző munkájának megindítása126
Az állami tanítóképzés néhány jellemzője131
A tanárok134
A tanulók147
A tanítás anyaga151
A tanítási módszer155
Az intézeti nevelés-oktatás sajátosságai160
A nevelés-oktatás általános jellemzői160
A nevelés-oktatás egyéb jellemzői165
A nevelés-oktatás eszközei és fórumai173
A gyakorlati képzés180
Tanulói öntevékenység, ifjúsági egyesületek187
Az 1918-19-es események hatása az iskola életére192
Tanfolyamok, továbbképzések197
A tanítóképzés korszerűsítésének néhány törekvése201
A képzés tárgyi feltételeinek alakulása204
A második református tanítóképző intézet (1929-1950)210
A tanítóképző átadása egyházi kezelésbe210
Az egyházi jelleg érvényesülése215
Szervezeti változások a képzésben219
A tanárok221
A tanulók239
A tanítás tartalma242
A tanítás módszere244
A nevelés-oktatás és képzés sajátosságai249
A nevelés általános jellemzői249
Korszerű demokratikus nevelés255
Az oktatás néhány vonása258
A gyakorlati képzés262
Tanulói öntevékenység, ifjúsági egyesületek267
Társadalmi nyitottság276
Az intézet szervezeti egységei277
A második világháború hatása az intézeti munkára280
Vélemények az intézeti nevelő-oktató és képző munkáról284
A második állami tanítóképző (1950-1959)287
A pataki tanítóképző államosítása287
Az államosított tanítóképző fontosabb törekvései288
A tanárok291
A tanulók298
A tananyag301
A nevelés-tanítás módszere303
A nevelés-oktatási tevékenység sajátosságai307
Munkatervezés307
Nevelési feladatok és területek307
Nevelési színterek311
A gyakorlati képzés313
Módszertani munkaközösségek317
Az ifjúsági mozgalmi munka318
A diákotthon319
Foglalkozás a gyakorlóévesekkel320
A hagyományok útján324
A képző kapcsolata a társadalommal327
Az 1956-os események hatása328
A múltból a jövő felé329
A pataki tanítóképző helye a magyar művelődésben330
Függelék337
Az önálló tanítóképző intézet nevelői337
A tanulói létszám alakulása az önálló tanítóképzőben341
Az állam és a református egyház közötti egyezmények345
Szerződés (1869)345
Szerződés (1929)349
A Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium levele a sárospataki református liceum átvétele tárgyában352
A pataki tanítóképzés bibliográfiája353
A kollégiumi és intézeti tanítóképzéssel kapcsolatos iskolai kiadványok353
A tanítóképzéssel kapcsolatos művek, tanulmányok, cikkek359

Ködöböcz József

Ködöböcz József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ködöböcz József könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Tanítóképzés Sárospatakon Tanítóképzés Sárospatakon Tanítóképzés Sárospatakon Tanítóképzés Sárospatakon Tanítóképzés Sárospatakon

A borító kopott. A lapélek foltosak.

Állapot:
2.490 ,-Ft
12 pont kapható
Kosárba
konyv