| Előszó | 3 |
| A tankönyvügy alapfogalmai, alapviszonyai | 7 |
| A tankönyvforgalom változásai | 7 |
| Tankönyvszatellitek és -konstellációk | 11 |
| Szatellit ellemek | 11 |
| Tankönyv-konstellációk | 13 |
| Tankönyv és társadalom, tankönyv és tudomány | 15 |
| Tankönyvek és használóik | 19 |
| Tanulók és tankönyvek | 19 |
| A tanárok és tankönyvek | 21 |
| A szülők és a tankönyvek | 22 |
| Tankönyvkutatás, tankönyvelmélet - nemzetközi és történeti összehasonlítások tükrében | 23 |
| Mióta van tankönyvelmélet | 23 |
| A külföldi tankönyvelmélet hazai hatása (1960-1990) | 24 |
| Tankönyvkövetés a kérdőíves felmérés módszerével | 26 |
| Éles viták és higgadt kutatási teóriák Németországban | 27 |
| Tesztelés francia nyelvterületen | 29 |
| Tallózás más országok szakirodalmában | 30 |
| Hazai kutatási eredmények és szükségletek | 31 |
| Kimagasló egyéni eredmények | 31 |
| Szervezeti kezdeményezések a rendszerváltozás küszöbén | 32 |
| Tanulságok, tankönyvelméleti alapvetés | 34 |
| Tankönyvellátás, tankönyvpiac | 36 |
| "A tanító könyvektől" a tankönyvpiacig | 36 |
| Tankönyvpiac - világszerte | 39 |
| A magyar tankönyvpiac | 43 |
| A tananyagszervezés elméleti sémája, szakaszai | 48 |
| A tantervkészítés szakasza | 49 |
| Tantárgyképzés | 50 |
| Tantervelméleti kérdések | 51 |
| Tanterv és tankönyvek változó viszonya | 53 |
| A tankönyvvé (taneszközzé) szervezés szakasza | 55 |
| Az iskolai tananyagátadás szakasza | 56 |
| A tankönyvkészítés tényezőrendszere | 58 |
| A tankönyvíró "sok úr szolgája" | 58 |
| A tankönyvkészítés tényezőrendszere | 59 |
| Alapvető társadalmi meghatározók | 60 |
| A tudományosság és a tudományok követelményei | 62 |
| Nevelési célok, pedagógiai-pszichológiai szempontok, követelmények | 65 |
| Objektív feltételek, meghatározók | 68 |
| Tantervi keretek | 70 |
| A szubjektív tényezők | 70 |
| A tényezőrendszer működési mechanizmusa | 72 |
| A tankönyv funkciói | 75 |
| A tankönyv sokrétű szerepköréről | 75 |
| Az ismertebb tankönyvi funkciók | 77 |
| Információs funkció | 77 |
| A transzformációs szerep | 79 |
| A nevelési szerepkör | 81 |
| Az irányító funkció, koordináló szerep | 83 |
| Az önálló ismeretszerzésre (önképzésre, önellenőrzésre) késztetés funkciója | 85 |
| A tankönyv mint oktatásügyi dokumentum - és egyéb szerepek | 85 |
| Funkciózavarok, szerepkonfliktusok | 86 |
| Tankönyvtípusok | 89 |
| Funkciódominancia szerinti tankönyvtípusok | 89 |
| Leíró, közlő típusú tankönyvek | 89 |
| Munkáltató tankönyvtípus | 90 |
| A programozott tankönyvek | 92 |
| Panorámatankönyvek | 94 |
| A modern technika eszközeivel élő tankönyvek | 94 |
| A felhasználók, a struktúra és egyéb szempontok szerinti tankönyvtípusok | 95 |
| A tanulókhoz való viszony szerinti típusok | 95 |
| Strukturális szempontok szerinti tankönyvmodellek | 96 |
| Formai szempontokon alapuló kategóriák | 96 |
| A tankönyvstruktúra problémáiról | 98 |
| A tankönyv szerkezeti modellje | 98 |
| A tankönyvszerkezet "felszíni" elemei | 100 |
| A felszíni szerkezet elemek rövid leírása és értelmezése | 101 |
| A "felszíni" elemek funkcionális értelmezése | 103 |
| A "mélystruktúra" értelmezése | 104 |
| Szöveg és kép a tankönyvben | 106 |
| A tankönyvi szöveg | 106 |
| Szövegtípusok | 106 |
| A mondatalkotás | 108 |
| A tankönyv szóhasználata, szókincse | 109 |
| Nyelvhelyesség, stílus | 110 |
| Helyesírás! | 111 |
| A tankönyvi ábra | 111 |
| Szöveg és kép összhangja a tankönyvben | 113 |
| Kommunikációs stratégiák és taktikák a tankönyvkészítésben | 114 |
| Egyirányú (közlő-magyarázó) kommunikációs stratégia | 115 |
| Kétpólusú, vagyis valódi kommunikációs stratégia | 116 |
| Kombinált, illetve egyéb stratégiák | 118 |
| A tankönyv minőségellenőrzésének pontjai | 120 |
| A téma indoklása | 120 |
| A tankönyv minőségellenőrzési területei | 121 |
| Alkotói koncepció | 121 |
| Kiadói műhelymunka | 122 |
| Nyomdaipari minőségbiztosítás | 122 |
| Előzetes kipróbálás | 123 |
| Jóváhagyási procedúra, tankönyvjóváhagyás | 124 |
| Sokrétű információs rendszer - a pedagógusok tájékoztatására | 125 |
| Gyors és megbízható tankönyvterjesztés | 125 |
| A szakavatott tankönyvhasználatra való felkészítés | 126 |
| Tankönyvkövetés, elméleti alapozás, tankönyvkritika | 127 |
| Felkészítés a tankönyvírásra és -bírálatra | 128 |
| A szerzői koncepció és a kiadói műhelymunka | 129 |
| Egyéni vagy kollektív alkotás a tankönyv? | 129 |
| A kiadói műhelymunka fázisai és közreműködői | 131 |
| A kiadói "csapatmunka" | 131 |
| A felelős szerkesztő tevékenysége | 132 |
| Műszaki és grafikai szerkesztő | 134 |
| További kiadói munkatársak | 134 |
| Külső segítőtársak: a lektorok | 134 |
| Néhány gazdaságossági, takarékossági mutató és lehetőség | 135 |
| A tankönyv-jóváhagyási procedúra | 137 |
| Mi a tankönyvjóváhagyás? | 137 |
| Külföldi helyzetkép | 138 |
| Tankönyvjóváhagyás Magyarországon - a múltban | 140 |
| Jóváhagyás napjainkban | 143 |
| A tankönyvvilág információs rendszere | 146 |
| Az információs rendszer elemei | 146 |
| Az információs rendszer működése | 150 |
| Az iskolai tankönyvválasztás és tankönyvhasználat | 151 |
| A pedagógusok tankönyvválasztásának jogi alapja | 151 |
| "Tankönyvválasztás az iskolában" - egy kutatás eredményeiből | 153 |
| Az iskolai tankönyvhasználat arányai, minősége | 155 |
| Tankönyv és túlterhelés | 159 |
| Tankönyvkövetés, tankönyvkritika | 161 |
| A tankönyvkövetés szerepe és formái | 161 |
| Adatkövetés, statisztikai adatkövetés | 161 |
| Empirikus vizsgálatok: felmérések, véleménykutatások | 162 |
| Célvizsgálatok | 162 |
| Utóbírálatok | 163 |
| A tankönyvkritika "felettébb szükséges voltáról" | 163 |
| A tankönyvkritika fajtái | 165 |
| A jó tankönyv, a jövő tankönyvei | 167 |
| A jó tankönyv igénye és ismérvei | 167 |
| Az iskolai könyvek jövőjéről, a jövő tankönyveiről | 171 |
| Felhasznált és ajánlott szakirodalom | 175 |