A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tantárgytörténeti tanulmányok I.

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 515 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 1000 példányban jelent meg. Tankönyvi száma: 5738.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés5
Komár Pálné: A hazai irodalomtanítás alakulásának vázlatos története a múlt század 60-as éveitől 1945-ig19
Előzetes megjegyzések21
A magyar irodalomtanítás helyzete a múlt század 60-as éveiben23
A "nevelőoktatás" programjával fellépő irodalomtanítási törekvések a múlt század utolsó két évtizedében. (Első kísérletek az olvasmányközpontú irodalomtanítás megteremtésére.)27
Irodalomtanításunk a XX. század első két évtizedében43
Az erkölcsi nevelés szempontjainak előtérbe kerülése és az alaki képzés erősítésére irányuló tendenciák a gimnáziumok irodalomtanításában43
A "reális irodalmi műveltség" programjával fellépő polgári iskolai irodalomtanítás52
Az irodalmi műveltség megalapozására irányuló törekvések a népiskolai olvasmánytárgyalás megszervezésében (Az 1905. évi népiskolai tanterv)58
Nagy László fejlődéslélektani szempontokra épülő irodalomtanítási koncepciója68
Irodalomtanításunk a Horthy-korszakban81
A népiskolai olvasmánytárgyalás keretében folyó irodalmi nevelés tartalma. (Az 1925. évi és az 1941. évi népiskolai tantervek)82
A középiskolai irodalomtanítás alakulása a Horthy-korszakban. (A valláserkölcsi és "nemzeti" nevelés céljára törő irodalomtanítás a 20-as években: az "etikai kultúra" szempontjainak előtérbe kerülése a Horthy-korszak utolsó éveinek irodalomtanításában)92
A polgári iskolák irodalomtanításának alakulása a Horthy-korszakban (Az 1927. évi tanterv és Utasítás)124
Jegyzetek133
Felhasznált irodalom171
Szoboszlay Miklós: Gimnáziumi tanterveink idegen nyelvi oktatási célkitűzéseinek elemzése177
Bevezetés179
Idegen nyelvi tanterveink célkitűzései a felszabadulás előtt183
Polgári iskolai tanterveink elemzésének tanulságai183
Gimnáziumi idegen nyelvi tanterveink célkitűzésének elemzése186
A Tanácsköztársaság reformtervei223
Az ellenforradalmi restauráció241
Idegen nyelvi tanterveink célkitűzései a felszabadulás után295
A fejlődés új jegyei295
Az 1946. évi általános iskolai tanterv296
Elvi és gyakorlati kérdések a szaksajtó tükrében303
1949, a fordulat éve306
Az 1950. évi általános iskolai tanterv314
Az 1950. évi általános gimnáziumi tanterv321
Az 1950. évi tanterv bevezetése után kialakult helyzet325
Az orosz tagozatú gimnáziumok tantervi célkitűzése330
Az új általános iskolai orosz tanterv készítésének főbb szempontjai333
Új középiskoli idegen nyelvi tantervek készítésének szükségessége337
Az elemzés tanulságai344
Jegyzetek és a felhasznált irodalom355
Xantusz Gyula: Hazai rajzoktatásunk története különös tekintettel a munkakeretek rendszerének és összefüggéseinek alakulására367
Előszó369
A rendszeres iskolai rajzoktatás kezdete371
A geometrizáció és praktikus jelleg érvényesülése371
Emancipációs törekvések (1869-1903)371
A természet utáni ábrázolás központi jelentőségének kialakulása381
Az 1905. évi népiskolai tanterv és utasítás381
Művészeti-nevelési tendenciák381
A tudományos képzés és művészeti nevelés szintézistörekvése389
Az 1915. évi "Normál-tanmenet" kompromisszuma389
A Tanácsköztársaság rajzoktatási elképzelése389
Nagy László fejlődéslélektani és didaktikai koncepciója389
A Horthy-korszak rajzoktatása410
A trifurkációs iskolarendszer és a népiskolai oktatás reakciós jellege410
Szintézistörekvések a polgári és a középiskolában410
Rajzoktatásunk a felszabadulás után426
Az 1946. évi rajzi tanterv pszichologizáló, művészeti-nevelési jellege426
A sokoldalúan képzett ember eszménye és az 1950. évi rajzi tanterv426
A szocialista rajzoktatás szintetikus koncepciója és a legújabb tantervek426
Jegyzetek464
Résumé500
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv