| Bevezetés | 5 |
| Komár Pálné: A hazai irodalomtanítás alakulásának vázlatos története a múlt század 60-as éveitől 1945-ig | 19 |
| Előzetes megjegyzések | 21 |
| A magyar irodalomtanítás helyzete a múlt század 60-as éveiben | 23 |
| A "nevelőoktatás" programjával fellépő irodalomtanítási törekvések a múlt század utolsó két évtizedében. (Első kísérletek az olvasmányközpontú irodalomtanítás megteremtésére.) | 27 |
| Irodalomtanításunk a XX. század első két évtizedében | 43 |
| Az erkölcsi nevelés szempontjainak előtérbe kerülése és az alaki képzés erősítésére irányuló tendenciák a gimnáziumok irodalomtanításában | 43 |
| A "reális irodalmi műveltség" programjával fellépő polgári iskolai irodalomtanítás | 52 |
| Az irodalmi műveltség megalapozására irányuló törekvések a népiskolai olvasmánytárgyalás megszervezésében (Az 1905. évi népiskolai tanterv) | 58 |
| Nagy László fejlődéslélektani szempontokra épülő irodalomtanítási koncepciója | 68 |
| Irodalomtanításunk a Horthy-korszakban | 81 |
| A népiskolai olvasmánytárgyalás keretében folyó irodalmi nevelés tartalma. (Az 1925. évi és az 1941. évi népiskolai tantervek) | 82 |
| A középiskolai irodalomtanítás alakulása a Horthy-korszakban. (A valláserkölcsi és "nemzeti" nevelés céljára törő irodalomtanítás a 20-as években: az "etikai kultúra" szempontjainak előtérbe kerülése a Horthy-korszak utolsó éveinek irodalomtanításában) | 92 |
| A polgári iskolák irodalomtanításának alakulása a Horthy-korszakban (Az 1927. évi tanterv és Utasítás) | 124 |
| Jegyzetek | 133 |
| Felhasznált irodalom | 171 |
| Szoboszlay Miklós: Gimnáziumi tanterveink idegen nyelvi oktatási célkitűzéseinek elemzése | 177 |
| Bevezetés | 179 |
| Idegen nyelvi tanterveink célkitűzései a felszabadulás előtt | 183 |
| Polgári iskolai tanterveink elemzésének tanulságai | 183 |
| Gimnáziumi idegen nyelvi tanterveink célkitűzésének elemzése | 186 |
| A Tanácsköztársaság reformtervei | 223 |
| Az ellenforradalmi restauráció | 241 |
| Idegen nyelvi tanterveink célkitűzései a felszabadulás után | 295 |
| A fejlődés új jegyei | 295 |
| Az 1946. évi általános iskolai tanterv | 296 |
| Elvi és gyakorlati kérdések a szaksajtó tükrében | 303 |
| 1949, a fordulat éve | 306 |
| Az 1950. évi általános iskolai tanterv | 314 |
| Az 1950. évi általános gimnáziumi tanterv | 321 |
| Az 1950. évi tanterv bevezetése után kialakult helyzet | 325 |
| Az orosz tagozatú gimnáziumok tantervi célkitűzése | 330 |
| Az új általános iskolai orosz tanterv készítésének főbb szempontjai | 333 |
| Új középiskoli idegen nyelvi tantervek készítésének szükségessége | 337 |
| Az elemzés tanulságai | 344 |
| Jegyzetek és a felhasznált irodalom | 355 |
| Xantusz Gyula: Hazai rajzoktatásunk története különös tekintettel a munkakeretek rendszerének és összefüggéseinek alakulására | 367 |
| Előszó | 369 |
| A rendszeres iskolai rajzoktatás kezdete | 371 |
| A geometrizáció és praktikus jelleg érvényesülése | 371 |
| Emancipációs törekvések (1869-1903) | 371 |
| A természet utáni ábrázolás központi jelentőségének kialakulása | 381 |
| Az 1905. évi népiskolai tanterv és utasítás | 381 |
| Művészeti-nevelési tendenciák | 381 |
| A tudományos képzés és művészeti nevelés szintézistörekvése | 389 |
| Az 1915. évi "Normál-tanmenet" kompromisszuma | 389 |
| A Tanácsköztársaság rajzoktatási elképzelése | 389 |
| Nagy László fejlődéslélektani és didaktikai koncepciója | 389 |
| A Horthy-korszak rajzoktatása | 410 |
| A trifurkációs iskolarendszer és a népiskolai oktatás reakciós jellege | 410 |
| Szintézistörekvések a polgári és a középiskolában | 410 |
| Rajzoktatásunk a felszabadulás után | 426 |
| Az 1946. évi rajzi tanterv pszichologizáló, művészeti-nevelési jellege | 426 |
| A sokoldalúan képzett ember eszménye és az 1950. évi rajzi tanterv | 426 |
| A szocialista rajzoktatás szintetikus koncepciója és a legújabb tantervek | 426 |
| Jegyzetek | 464 |
| Résumé | 500 |