1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanulmányok az értelmi fogyatékosok pedagógiai pszichológiája köréből

Kézirat

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 304 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 400 példányban. Tankönyvi száma: J 12-64. 47 fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Jegyzetünket az 1967-ben megjelent "Válogatott tanulmányok az értelmi fogyatékosok nevelés- és oktatáslélektana köréből" című munka folytatásának szánjuk. Célja is azonos a korábbi munkával,... Tovább

Előszó

Jegyzetünket az 1967-ben megjelent "Válogatott tanulmányok az értelmi fogyatékosok nevelés- és oktatáslélektana köréből" című munka folytatásának szánjuk. Célja is azonos a korábbi munkával, segédanyagot kíván szolgáltatni a "Gyógypedagógiai nevelés- és oktatáslélektan" tantárgy oktatásához.

Az előző munka megjelenése óta a főiskolai reform előkészítése tovább halad előre, és remény van arra, hogy a "Gyógypedagógiai pszichológia" tantárgya, amely jelenleg minden fogyatékossági terület lélektanát magában foglalja, a következő években már szakosított formában kerüljön előadásra. A tantárgy szakosítása lehetőséget fog biztosítani a pedagógiai-pszichológiai szemlélet következetesebb érvényesítésére.

A jelen tanulmánygyűjtemény a következő években - az előző jegyzettel együtt - előadás kiegészítő, részben tananyagpótló és szakirodalmi tájékozódást elősegítő funkciót tölt be. A későbbiekben, az új jegyzetek elkészülte után egyes részkérdések feldolgozásához szolgáltat majd kötelező irodalmi anyagot.

A jelen tanulmánygyűjteményben közölt dolgozatok hazai szerzők, főként tantárgypszichológiai munkái, amelyek most kerülnek először közlésre. A dolgozatok összeállításánál a szerzők igyekeztek a főiskolai jegyzetekkel szemben támasztott didaktikai követelményeket figyelembe venni. Ez indokolja több helyen a szokásosnál részletesebb szakirodalmi ismertetést, valamint a dolgozatok egy részéhez kapcsolódó feldolgozási szempontokat. A dolgozatokban közölt kísérletek jellege viszont sok helyen megkívánta az alkalmazott módszerek, a kísérleti eredmények részletező ismertetését, amely már ellentmond a jegyzetírás tömörítő és általánosító követelményeinek. Minden esetre mindaz, ami a dolgozatokban a tanulhatóságot nehezíti, egyben hozzászoktatja és átvezeti a hallgatót a nem oktatási célokat szolgáló tudományos közlemények feldolgozásához.

A dolgozatok szerzői köszönettel tartoznak a lektoroknak - Lovász Tibor tanszékvezető főiskolai docensnek és Krausz Eva főiskolai adjunktusnak - a szokásos lektori véleményezést meghaladó, gondos és szakszerű munkájukéit. Észrevételeik alapján módosítottuk a jegyzet tervezett címét és a címben a "nevelés- és oktatáslélektan" szűkebb kifejezése helyett a "pedagógiai pszichológia" átfogóbb kifejezését használtuk. Az egyes tantárgypszichológiai dolgozatokban elszórtan előforduló általánosabb érvényű pedagógiai pszichológiai témaköröket a lektorok javaslatára kiemeltük és dr. Bödör Jenő bevezető tanulmányában foglaltuk össze.

A lektorok által fölvetett összes problémát a jelen jegyzetben nem tudtuk mind megnyugtatóan megoldani. A problémák egy része a gyógypedagógiai pszichológiai ismeretek oktatásának jelenlegi rendszeréből, a fogyatékosok pedagógiai-pszichológiájának kidolgozatlanságából, a tantárgyi pszichológia és a tantárgyi módszertan összefonódásából stb. - tehát a jegyzettől független körülményekből - adódik. Meggyőződésünk azonban az, hogy a jegyzet hiányosságai ellenére is jelentősen hozzá fog járulni a tanítási folyamatok pszichológiai összefüggéseinek felismeréséhez, a leendő gyógypedagógiai tanárok pedagógiai-pszichológiai szemléletének formálásához. Vissza

Tartalom

Bödör Jenő:
Pedagógiai pszichológiai szempontok a kisegítő iskolában folyó oktató-nevelő munka helyes megszervezéséhez 5

I. SZEMPONTOK AZ ÉSZLELÉSI FOLYAMATOK KORREKCIÓS NEVELÉSÉNEK MEGSZERVEZÉSÉHEZ 5
1. Az észleléssel kapcsolatos néhány elméleti kérdés áttekintésé 5
2. A látási észlelés fejődésének sajátszerűségeiről 10
a) Az észlelési folyamatok meglassúbbodottsága 10
b) Az észlelési folyamatok beszűkültsége, korlátozottsága 12
c) Az észlelési folyamatok differenciálatlansága 12
d) A tárgyak térbeli tulajdonságainak és a tárgyak között levő térbeli viszonyok észlelése 13
da) A tárgy nagyságának észlelése a nézőtől való távolság megváltozásától függően 13
db) A tárgyak észlelése térbeli helyzetük megváltozásától függően 13
dc) A képeken ábrázolt tárgyak térbeli viszonyainak észlelése 16
e) Az érzelmeket kifejező mimika és pantomimika észlelésének sajátszerűségei és szerepe az eseményképek tartalmának értelmezésénél 19
3. A tapintási észlelés fejlődésének sajátszerűségei 21
4. Az észlelési folyamatok fejlődésének sajátszerűségei az értelmi fogyatékos gyermekek különböző típusainál 24

II. AZ OKTATÁSBAN ALKALMAZOTT FILM FELHASZNÁLÁSÁNAK PSZICHOLÓGIAI KÉRDÉSEIHEZ 25

III. A KISEGÍTŐ ISKOLAI TANULOK EMLÉKEZETÉNEK SAJÁTSZERŰSÉGEI ÉS AKTIVIZÁLÁSÁNAK KÉRDÉSEI 29
1. Az összetett emlékezeti tevékenység interiorizációs szintjének figyelembevétele 29
2. Különböző pszichikai folyamatok (gondolkodás, beszéd, képzelet) és az emlékezeti tevékenység kedvező kölcsönhatásának biztosítása 31
3. A bevésés recionális módjainak fejlesztéséről 43
4. A hasonulás jelensége és leküzdésének lehetőségei 45

IV. AZ ÖSSZEHASONLÍTÁSI TEVÉKENYSÉG AKTIVIZÁLÁSÁNAK SAJÁTSZERŰSÉGEI A KISEGÍTŐ ISKOLAI TANULÓKNÁL 50
1. A kisegítő iskolai tanulók összehasonlítási tevékenységének sajátszerűségeiről
általában 50
2. Az összehasonlítási tevékenység aktivizálásának szerepe a kisegítő iskolai tanulók gondolkodására jellemző merevség, szemlélethez való tapadás leküzdésében 52
3. Az emlékezeti folyamatok sajátszerűségeinek figyelembevétele, mint az összehasonlítási tevékenység eredményességének feltétele 53
4. A pedagógus által speciálisan megszervezett összehasonlítási tevékenység szerepe a hasonló objektumok megkülönböztetésénél 54
5. A kisegítő iskolai tanulók értelmi tevékenységének interiorizációs folyamataival kapcsolatos sajátszerűségek jelentősége az összehasonlítási tevékenység
megszervezésénél 59

V. A GYAKORLATI TEVÉKENYSÉG HATÁSA A TÁRGYAK ÖSZ5ZE HASONLÍTÁSÁNAK FOLYAMATÁRA 61

VI. A LEGKÖZELEBBI FEJLŐDÉSI ZÓNÁK TANULMÁNYOZÁSÁNAK KÉRDÉSÉHEZ 67
1. A pszichikai fejlődés dialektikus materialista felfogása az értelmi fogyatékos gyermekeknél 67
2. A legközelebbi fejlődési zónák fogalma 70
3. A legközelebbi fejlődési zónák tanulmányozása az oktatás folyamatába 71
4. A legközelebbi fejlődési zónák tanulmányozása a szöveges feladatok megoldásánál 73

VII. IDÉZETT IRODALOM 81

VIII. FELADATOK A TÉMA FELDOLGOZÁSÁHOZ 87

Bödör Jenő:
A kisegítő iskolai földrajztanítás pedagógiai pszichológiai kérdéseiről 89

I. A KISEGÍTŐ ISKOLAI TANULÓK TÉRBELI TÁJÉKOZÓDÁSÁNAK SAJÁTOSSÁGAI A FÖLDRAJZTANÍTÁSBAN 89
1. A kisegítő iskolai tanulók testvázlat szerinti tájékozódásának sajátosságai 90
2. A világtájak szerinti tájékozódás sajátosságai 92
3. Adatok a földrajzórák pszichológiai elemzéséhez a térbeli tájékozódás fejlesztése szempontjából 93
4. A távolságok meghatározásának sajátosságai a térbeli tájékozódásnál 94
5. Térbeli képzetek aktualizálásának sajátosságai a kisegítő iskolai tanulóknál 96

II. A TANULÓK GONDOLKODÁSÁNAK AKTIVIZÁLÁSA A FÖLDRAJZÓRÁN 104
1. Az összehasonlítási tevékenység szerepe a földrajzi fogalmak kialakításában 104
2. Az ok-okozati összefüggések tanulmányozásának pszichológiai kérdései a
földrajzórán 106
3. Egyes földrajztanítási eljárások pszichológiai kérdései 111

III. IDÉZETT IRODALOM 114

IV. FELADATOK A TÉMA FELDOLGOZÁSÁHOZ 116

Bödör Jenő:
A kisegítő iskolai számtantanítás pedagógiai pszichológiai kérdéseiről 117

I. A SZÁMFOGALMAK KIALAKÍTÁSÁRÓL ÉS A SZÁMLÁLÁSI TEVÉKENYSÉGRŐL ) 117

II. SZEMPONTOK A KORREKCIÓS NEVELÉS MEGSZERVEZÉSÉHEZ A SZÁMTANÓRÁN 122
1. A neurodinamikai defektusok korrekciójának szükségessége 122
2. A gondolkodási tevékenység aktivizálása és a szemléltetés 123
3. Mennyiségek közötti és műveletek közötti összefüggésekről 129

III. A REPRODUKTÍV KÉPZELET SZEREPE A SZÖVEGES SZÁMTANI FELADATOK MEGOLDÁSÁNÁL 133

IV. A TANULÓK ÖNÁLLÓ FELADATÖSSZEÁLLÍTÓ TEVÉKENYSÉGÉNEK SAJÁTSZERŰSÉGEI ÉS AKTIVIZÁLÁSA A SZÁMTANÓRÁN 141
1. Az önálló feladatösszeállítási tevékenység fejlesztésének szükségessége és lehetőségei a kisegítő iskolai tanulóknál 141
2. A tanulók által alkotott szövegespéldák adatainak ill. feltételeinek helyessége és teljessége 142
3. A tanulók által alkotott szövegespéldák kérdésének helyessége 145
4. A képzeleti tevékenység produktivitásának és helyességének jellemzése a szöveges példák összeállításánál 148
5. Az önálló feladatösszeállítási tevékenység kialakításáról 150

V. IDÉZETT IRODALOM 155

VI. FELADATOK AZ ANYAG FELDOLGOZÁSÁHOZ 158

Bödör Jenő:
A kisegítő iskolai fogalmazástanítás pedagógiai pszichológiai kérdéseihez (az alkotóképzelet sajátszerűségei és fejlesztésének lehetőségei a szóbeli és képszerű fogalmazások elemzése alapján ) 159

I. A KÉPZELETRŐL ÁLTALÁBAN 159

II. A FOGYATÉKOS GYERMEKEK KÉPZELETÉRŐL 161

III. A KÍSÉRLETEK HIPOTÉZISE ÉS MÓDSZERE 163

IV. A SZÓBELI BESZÉD (SZÓBELI FOGALMAZÁSOK) HATÁSA A SZEMLÉLETES ANYAGGAL VALÓ KONSTRUÁLÓ TEVÉKENYSÉGRE
(A KÉPSZERŰ FOGALMAZÁSOKRA) 161
1. A szóbeli fogalmazások hatása a képszerű fogalmazás témájára, tervszerűségére 161
2. A szóbeli fogalmazás ellenőrző funkciója a képszerű fogalmazás készítésénél 170

V. A KÉPSZERŰ FOGALMAZÁSOK HATÁSA A SZÓBELI FOGALMAZÁSOK ÖSSZEÁLLÍTÁSÁRA 174

VI. A SZÓBELI FOGALMAZÁSOK NÉHÁNY SAJÁTSZERŰSÉGÉRŐL 175
1. A szóbeli fogalmazás produktivitásának hiánya ill. fogyatékossága 175
2. A szóbeli fogalmazás tervszerűségének fogyatékossága, témaváltás 176
3. A képzeleti tevékenység rugalmasságának sérülése a szóbeli fogalmazások összeállításánál 177

VII. IDÉZETT IRODALOM 179

VIII. FELADATOK AZ ANYAG FELDOLGOZÁSÁHOZ 181

Bödör Jenő:
A kisegítő iskolai munkáranevelés pedagógiai pszichológiai kérdéseiről 183

I. A KISEGÍTŐ ISKOLAI TANULÓK PSZICHIKAI FEJLŐDÉSE A
MUNKATEVÉKENYSÉGBEN 183

II. A TANULÓK TÉRBELI KÉPZELETÉNEK FEJLESZTÉSE A MUNKATEVÉKENYSÉG FOLYAMATÁBAN 185

III. PSZICHOLÓGIAI SZEMPONTOK A MUNKÁRANEVELÉS KORREKCIÓS HATÁSÁNAK EMELÉSÉHEZ 190
1. A gyakorlati tevékenységben folyó analízis és szintézis szerepe az új konstruáló tevékenység elsajátításánál 190
2. A szóbeli magyarázat és utasítások szerepe a konstruáló tevékenységben 193
3. Az összehasonlítási tevékenység aktivizálása, mint a múltbeli tapasztalat transzferénél mutatkozó hiányosságok egyik korrekciós lehetősége 195
4. A motiváció hatása a munkatevékenység végrehajtására 197

IV. IDÉZETT IRODALOM 199
V. FELADATOK AZ ANYAG FELDOLGOZÁSÁHOZ 201

Subosits István:
A kisegítő iskolai tanulók történelmi fogalmainak kialakulásáról 203

I. A TANTÁRGYI LÉLEKTAN FELADATAI A TÖRTÉNELEMTANÍTÁSBAN 203

II. A TÖRTÉNELEMTANÍTÁS PSZICHOLÓGIAI PROBLÉMÁINAK KUTATÁSI
MÓDSZERE 205

III. A TÖRTÉNELMI FOGALMAK ISMERETELMÉLETI, LOGIKAI ÉS PSZICHOLÓGIAI JELLEMZŐI 214

IV. A KISEGÍTŐ ISKOLAI TANULÓK TÖRTÉNELMI FOGALMAINAK FELMÉRÉSE 222
1. A VI. osztály történelmi fogalmainak vizsgálata 223
a) Jellemzés 223
b) Általánosítás 229
c) A történelmi fogalmak párosítása és csoportosítása 231
2. A VHI. osztály történelmi fogalmainak vizsgálata 234
a) Jellemzés 234
b) Általánosítás 238
c) A történelmi fogalmak párosítása és csoportosítása 240
3. Következtetések, tanulságok 242

V. IRODALOMJEGYZÉK 246

Dr. Illyés Sándor:
Az írástanulást megalapozó másolási készség fejlődése a kisegítő iskolai tanulóknál 251

I. BEVEZETÉS 251

II. AZ IRÁS MINT A GONDOLATOK KIFEJEZÉSÉNEK, RÖGZÍTÉSÉNEK, KÖZLÉSÉNEK ESZKÖZE 254
1. Az írott és a beszélt nyelv különbsége 254
2. A rossz íráskészség gátló hatása az írásbeli kifejezésre 255
3. A rajz és az írás azonossága és különbsége 255
4. A súlyos értelmi fogyatékosok írástanításának lehetőségei 259

III. A MOZGÁSTRANSZFER ÉS AZ OPTO- MOTOROS KOORDINÁCIÓ 260
1. A grafikus utánzás előtti manipulációs helyzetek 263
2. A grafikus utánzás, másolás 264
3. A ráírás és ráhúzás 265

IV. A MÁSOLÁSI KÉSZSÉG FEJLŐDÉSE 269
1. A mozgások téri rendeződése, a különböző téri helyzetű egyenesek másolásának megtanulása 270
2. A kör rajzolás megtanulása 274
3. Összetett ábrák optikus tagolása és részletekben való másolása 276

V. MEGFIGYELÉSEK AZ ÉRTELMI FOGYATÉKOS TANULOK MÁSOLÁSI KÉSZSÉGÉNEK FEJLŐDÉSÉRŐL 281
1. Az opto-motoros koordináció optikus komponensének fejlettsége 281
2. A kör és az ellipszis másolása és áthúzása 285
3. A hullám és a cikcakk vonal másolása és áthúzása 289
4. Az opto-motoros készségek analízise és szintézise 293

VI. SZEMPONTOK AZ ÉRTELMI FOGYATÉKOS TANULÓK IRÁSELŐKÉSZITÉSÉRE 296

IRODALOMJEGYZÉK 297
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Tanulmányok az értelmi fogyatékosok pedagógiai pszichológiája köréből Tanulmányok az értelmi fogyatékosok pedagógiai pszichológiája köréből Tanulmányok az értelmi fogyatékosok pedagógiai pszichológiája köréből

A borító és a gerinc foltos, sérült.

Állapot:
2.640 ,-Ft
13 pont kapható
Kosárba
konyv