1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A szocializációs zavarok korai megelőzése

Primér prevenció a 0-3 éves korosztály körében, valamint A szakemberképzés lehetőségei és feladatai a korai megelőzés érdekében/Kisgyermeknevelési Konferencia Pécs 1992

Előszó

A 90-es évek történelmi változásokat jelentenek a magyar társadalom számára. Szükségszerűen helyére kerül majd a közösség, a család és a személyiség értéke is, amelyek az egészséges társadalom... Tovább

Előszó

A 90-es évek történelmi változásokat jelentenek a magyar társadalom számára. Szükségszerűen helyére kerül majd a közösség, a család és a személyiség értéke is, amelyek az egészséges társadalom működésének feltételeként is értelmezhetőek.
Egyre többet lehet hallani a családról és legalább ennyit az egészségről. A kettő a szocializáció folyamatában kapcsolódik talán a leginkább össze, hisz az egészségmegőrzés, sőt egészségfejlesztés első, legmeghatározóbb szociális közege maga a család. E rendszer teszi le - a genetikai öröklésen kívül, a minta és a szociokulturális jellemzők átörökítésével - a személyiségfejlődés irányának és minőségének az alapjait. A család az, amely - működésével -az egyéni "tökéletesedéshez" szükséges "energiákat" átadja a gyermeknek, vagy ellenkezőleg beszűkíti - kezdeti potenciális lehetőségei ellenére - életminőségét, emberi kiteljesedését.
A családot ugyanúgy körül kell, hogy vegye egy támogató rendszer - mint ahogy a gyermeket óvja a család -ahhoz, hogy életképes maradjon. A magyar statisztikák rémisztőek e szempontból. A mortalitási, morbiditási mutatóink, vagy a devianciák előfordulásainak gyakorisága, a szinte minden második házasság felbomlásáról nem is szólva, egy hallatlan beteg társadalomról tanúskodnak. A magyar tudomány van olyan szinten, hogy megbízható módon fel is tárhatta a kialakulás okait, sőt a "gyógyítás" módjait is. Tudjuk, hogy hogyan lehet küzdeni a hazánkban jellemző "üres, elvadult individualizmus" ellen, hogy a kultúravesztésünket milyen társadalmi stratégiákkal lehet megállítani és visszapótolni a hiányokat, de ez már a "gyakorlat" feladata. Ma már nem mondhatják, hogy a "tudomány nem segíti a gyakorlatot", nem ad elég útmutatást a cselekvés számára. Ma már társadalompolitikai kérdéssé vált, hogy a tudomány megállapításaiból és eredményeiből mit használnak fel a társadalom megújításában, egészségesebbé válásában. E kötet anyaga az I. Kisgyermeknevelési Konferencia anyagát tartalmazza, amely konferenciát éppen azért rendeztük meg, hogy az elméletet és a gyakorlatot együtt megjelenítve diagnosztizálhassuk, hogy ma Magyarországon hol tartunk. Ki tartja fontosnak a korai szocializáció kérdéskörét, ki mit tesz vagy vállal e területen. Vissza

Tartalom

Előszó 1
Köszöntők:
Dr. Hámori József 3
Dr. Morava Endre 4
Dr. Tóth József 6
Dr. Páva Zsolt 7
Dr. Andrásfalvy Bertalan 8
Dr. Komlósi Sándor 17
Nancy Robinson 20
Prof. Ragnar Berfenstam:
A gyermekek nevelése a biztonságra, amely a balesetek
elkerülésének egyedüli módja 27
Buda Béla:
Az elsődleges megelőzés lehetőségei és módszerei a korai
gyermekkorban 38
Dr. Klein Sándor:
Gyermekközpontúan a kezdetektől 46
Dr. Ranschburg Jenő:
A szocializáció zavarainak prognosztikai zavarai 56
Dr. Vastagh Zoltán:
Az iskoláskort megelőző szocializációs értékek 66
Zsolnai Anikó:
A kisgyermekkori kötődések szerepe a személyiségfejlődésben 75
Sugárné Dr. Kádár Júlia:
A szülő kommunikatív attitűdjének hatása a csecsemő
interaktivitására és szociabilitásának fejlődésére 83
Forray Katalin:
Zenei nevelés kisgyermekkorban 89
Kökény Vera - Gergely György:
A korai fejlődési fázisok pszichoanalitikus tárgykapcsolatelméleteinek a köznyelvre és a "találkozások nyelvére" való fordítása 96
Dr. Lust István:
A szabadság képessége
Dr. Püspöky Gabriella:
Az autonóm személyiség alapjainak lerakása
csecsemőotthonban 116
Tardos Anna:
Az öntevékeny mozgás, játék szerepe a korai szocializációs
zavarok megelőzésében 120
Dr. Komlósi Ákos:
A családsegítés pedagógiai szempontjai a korai
szocializáció időszakában 128
Csizmadia Ferencné:
Családterápiás szemlélet érvényesítése a pedagógiai
jellegű családgondozásban 141
Vigassyné Dezsényi Klára:
A bölcsőde mint a családok szociális, gyermekvédelmi
prevenciós bázisa 155
Koríntus Mihályné:
Anya vagy bölcsőde? 162
Dr. Barkó Éva:
Kis súllyal született és kontroll gyermekek iskolai
képezhetősége 6 és 9 éves korukban 167
Dr. Kardos Ferenc:
Óvodai Fejlődési Prognózis preventív rendszer 176
Dr. Borbély Sjoukje:
Klinikai munka fogyatékos gyermekek szüleivel 180
Dr. Kucsera Edit - Dr. Hollós Mária:
Sérült kisgyermekek és szüleik korai habilitációja
részben integrált speciális bölcsődei csoportban 185
Tőrösné Fehér Ildikó:
Megelőző, támogató rendszerek hálózata a PKU-s
gyermekeket nevelő családok érdekében (poszter) 193
Dr. Bollók Sándor:
Gyermekcentrikus családterápia követése az
"Elvarázsolt családrajz"-okban 199
Tóth József:
Bánatot váltott... 208
Varga Andrea:
Attitűdvizsgálat a nők szoptatási magatartásának
elemzéséhez 212
Dr. Gulácsy Éva:
Az anya-gyermek kapcsolatról - az anyatípusok
pszichológiai kérdései 218
Dr. Majoros Mária:
Sikerek és nehézségek a kisgyermekes családok,
támogatásában 222
Hámori Mária - Ispánovits Ágnes:
Az autonóm személyiség fejlődését támogató óvodai
program: Freinet pedagógiájának alkalmazása óvodában 229
Bakos Gabriella:
A kismama klub vezetésének sikerei és nehézségei Csepelen 236
Bimbó Zoltánné:
Gólyahír (Korai preventív jellegű mentálhigiénés program) 244
Fekete Gáborné:
Új kezdeményezések az anyákat segítő, fejlesztő
programokban 250
Dr. Sándor Jánosné:
A szülői szerep erősítése a családi életciklusok
első szakaszaiban 254
Szántó-Féder Ágnes:
Az autonóm mozgásfejlődés mint a fizikai egyensúly
függvénye 260
Dr. Gáll Ferencné:
Az énekes játékok szerepe az anya-gyermek kapcsolatban,
e játékok hatása a kisgyermek általános fejlődésére 267
Ambrus Attiláné Kéri Katalin:
A kisgyermeknevelés története Nyugat-Európában
(Adalékok a középkortól a XIX sz. végéig) 270
Dr. Révész Piroska - Dr. Buczkó István:
Nevelőszülők csoportos felkészítése során gyűjtött tapasztalataink 285
Dr. Lachata István:
A családi szocializáció segítése a védőnői hálózaton keresztül 291
Stróbl Mária:
A csecsemő és gyermekgondozónők új képzési lehetőségei 296
Galambos Katalin:
A csecsemő- és gyermekgondozónők képzése a gyakorlatban 299
Balog Györgyi:
A három éven aluli gyermekekkel foglalkozó nevelő felkészítéséről 308
Dr. Estefánné Dr. Varga Magdolna - Dr. Bodnár Gabriella:
Szociálpedagógus-képzés az egri tanárképző főiskolán 312
Fischer Bibiana:
A korai gondozás Németországban 319
Dr. Hűvös Éva:
Trilógia Tamásról 324
Dr. Szabó Zsuzsa:
A szülői szerep erősítése, az anyákat segítő
egészségnevelési programok Hajdú-Bihar megyében 326
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv